© M. Kornmesser, European Southern Observatory

Загадъчният космически обект Омуму, който има форма на пура, бе поставен под постоянно наблюдение от редица астрономи. След изследване на събраните материали учени от университета "Куинс" в Белфаст са установили, че той е покрит с богата на въглерод кора, като обвивката му достига около половин метър.

Все още обаче остава загадка дали Омуму е комета или астероид. При откриването на обекта на 19 октомври беше потвърдено, че той идва от друга звездна система. Учените го обявиха за комета, но в хода на проследяването му не беше отчетена кометна активност. Впоследствие обектът беше класифициран като астероид.

Кометите са съставени от лед, органични материали и скали, докато астероидите съдържат основно скали или метал. След обстойното наблюдение на Омуму е установено, че външната му обвивка е богата на въглерод. Предполага се, че тя предпазва ледената вътрешност на космическото тяло от изпаряване под въздействието на слънчевите лъчи.

Според астрономите външната кора може да се е образувала в продължение на милиони, дори милиарди години. Тя придава тъмночервен цвят на обекта.

"Омуму е като бавно въртящ се небостъргач, чиято вътрешност е съставена от лед. Когато богатият на въглерод лед е подложен на космическата радиация, той създава подобна обвивка", обясни астрономът от университета в Белфаст Мишел Банистър.

Въглеродната кора обяснява и защо от Омуму не се издигаха облаци от газ и прах, когато беше в орбитата на Меркурий и премина в близост до Слънцето. Точно заради това учените са на мнение, че под повърхността на въглеродния слой се крие ледена обвивка.

Омуму впечатлява с необичайната си форма, като дължината му от около 400 метра е 10 пъти по-голяма от ширината. Той се движи със скорост 38.3 км в секунда спрямо Слънцето. Вече е прекосил орбитата на Марс, като през май 2018 г. ще мине през орбитата на Юпитер, а през януари 2019 г. - и през тази на Сатурн.

Изследователите не са се отказали да научат още неща за космическия обект, като за целта огромният телескоп Green Bank в Западна Вирджиния е постоянно насочен към него. Следи се още и за радиосигнал, тъй като едно от първоначалните предположения беше, че това е космически кораб.

Според астрономи Омуму пристига от ярката звезда Вега в северното съзвездие Лира, ще се отдалечи в посока към съзвездието Пегас и вероятно никога повече няма да се върне. Ориентацията за това откъде е дошъл е приблизителна, защото Вега дори не е била близо до мястото, през което Омуму е преминал преди около 300 000 години. Това е първият наблюдаван обект, за който учените потвърдиха, че идва от друга звезда и не принадлежи на Слънчевата система.

1. 1 Профил на Cara Mia
    Cara Mia

Много интересен е Омуму!

2. 2 Профил на dantscheff
    dantscheff

Дневник,
    официаното име, дадено на обекта е OUMUAMUA, с признасяне "oʊˈmuːəˈmuːə"
    Така че на български трябва да е ОУМУАМУА
    /Ако е записано на латиница с малки букви става Оитиатиа, и върви разбери как се чете/

3. 3 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana

До коментар [#2] от "dantscheff":

I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  4. 4 Профил на Cara Mia
    Cara Mia

До коментар [#2] от "dantscheff":"Омуамуа" произлиза от хавайски език и означава "скаут" (разузнавач) (ок. 1:24 минута от клипа). https://www.youtube.com/watch?v=jgE4mJ31O2g
    —цитат от коментар 3 на baba_zozolana

От Естонски!

5. 5 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana

До коментар [#4] от "Cara Mia":

Ами не, все пак хавайски език.

"The interloper—the first known interstellar body observed within our own solar system—has been named 'Oumuamua, which means "a messenger from afar arriving first" in Hawaiian, representatives of the International Astronomical Union (IAU) announced yesterday (Nov. 14).

Първото известно междузвездно тяло, наблюдавано в собствената ни слънчева система, е наречено "Омуамуа", което означава "вестоносещ отдалеч, който пристига пръв" на Хавайските острови, съобщиха вчера (14 ноември) представители на Международния астрономически съюз (IAU).

6. 6 Профил на province2001
    province2001

Господари на ефира д аотидат да питат Менда Стоянова дали астероида се яде, как ще направи количествена оценка на въздействието на парите, които са вложили различни организации във финансиране на мисията по откриването и наблюдението му и колко точно ще допринесе с цифри в държавния бюджет на САЩ за следващата година. Ей такива тъпи въпроси трябва да се задават на тези в парламента и всеки ден да им се връчват миризливи скунксове, та дано си сменят "очилата", с които гледат на науката и спрат да виждта само асфалт и панели за саниране. А Менда също да каже какъв е импакта на лъва, който щял да посреща гостите в НДК - колко пари ще донесе този лъв в бюджета, щото Лилито Павлова много се похвали с него.

7. 7 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#5] от "baba_zozolana":

Дали ще е полезно да се обясни, с новопридибитите ни знания :-), че открилият "оумуамуа" учен го е направил от обсерваторията на Хаваите, оттам хавайския език?
    Или как според лингвистите - специалисти по този ези изразът е съчетание от думите "оу" , означаващ "да търсиш извън, далеч" и "муа" - означаващ "първи, изпреварващ" повторено за засилване на смисъла като "първи вестоносец отдалеч".
    За любопитните ето и речника Pukui, Mary Kawena; Elbert, Samuel H. (2003). "Hawaiian Dictionary". Ulukau: Hawaiian Electronic Library. University of Hawaiʻi Press.

8. 8 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana

До коментар [#7] от "daskal1":

Да, това слага точката на езиковата загадка 🙂

9. 9 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen

Да не се окаже, че освен въглерод има и джелезо у кората :) ?

"...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."

Въглерод! Само да не го докопат от Факултета!

11. 11 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#8] от "baba_zozolana":

Е, поне ми даде възможността да си припомня за романа на Артър Кларк Randevouz with Rama (1973) . Подтикът беше че първоначално са искали да нарекат кометата, маскирана като астероид "Рама" на името на кораба на неизвестната галактическа цивилизация която и така остава неиндетифицирана и неразгадана от изучаващите я земни посетители на обекта :-)

Обекта е много интересен, жалко че не могат да го изследват отблизо.
    Едва ли скоро ще видим такъв от друга система, а има и планети които
    блуждаят между звездите !!!

13. 13 Профил на Edvard Grieg
    Edvard Grieg

До коментар [#12] от "valtoro":

Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.
  14. 14 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

След постоянно наблюдение астрономи установиха, че космическият обект Омуму е покрит с богата на въглерод кора?!

Остава биолозите да открият и някакви "форми на живот", но не надявайте да научите това от НАСА!!!!

До коментар [#12] от "valtoro":
    Обекта е много интересен, жалко че не могат да го изследват отблизо! (могат и ако искат ще го изследват, но едва ли ще ни кажат?)
    Едва ли скоро ще видим такъв от друга система, а има и планети които
    блуждаят между звездите (това не е първият и надявам се да не е последния обект от този вид?)!!!

До коментар [#12] от "valtoro":
    Говорите за така наречените rogue planets (междузвездни планети). Да, те съществуват. Били са изхвърлени от системите си още в първите години на формирането им.

15. 15 Профил на Realist
    Realist

Обекта е много интересен, жалко че не могат да го изследват отблизо.Едва ли скоро ще видим такъв от друга система, а има и планети коитоблуждаят между звездите !!!
    —цитат от коментар 12 на valtoro

Ако беше готова ракетата BFR на Спейс Екс можеха да изпратят сонда която да го изследва.

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  16. 16 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#12] от "valtoro":Говорите за така наречените rogue planets (междузвездни планети). Да, те съществуват, макар и рядко (или ние мислим, че са редки, понеже са трудно откриваеми). Били са изхвърлени от системите си още в първите години на формирането им.
    —цитат от коментар 13 на Edvard Grieg

Формата, формата е много интересна. Няма открит обект с такава форма в нашата слънчева система. Ето защо и спекулациите, че може би е дело на чужда цивилизация.

Всъщност, това може да е кораб, изстрялян отдавна, и загубил енергия за контакт с базата. Само след 10 години двата Вояджъра също ще загубят енергията, която 40 години им бе доставяна от ядреният източник на борда.

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  17. 17 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

До коментар [#15] от "Realist":
    Ако беше готова ракетата BFR на Спейс Екс можеха да изпратят сонда която да го изследва?!

Защо да се заблуждаваме, че с "ракети" пък били те и на Спейс Екс ще успеем да разузнаем този обект? В момента, но не от вчера щатските ВВС разполагат с космически кораби от ново поколение тип "летящи чинии" и това не е фантастика именно с тях може да се направи това изследване, но нещата които са публични са много по различни от другата реалност!!!

18. 18 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol

Интересно, няма ли начин да се изследва по обстойно.

19. 19 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

До коментар [#18] от "Peni Nikol":
    Интересно, няма ли начин да се изследва по обстойно?

Да има, но има и един проблем, а той е кой ще финансира това изследване и какво то ще допринесе? Щото в този материален свят никой не си "хвърля парите", ако те нямат някаква възвръщаемост!!!!

Аз си мислех че ще е покрит с шоколад!