Как човечеството планира да достигне Проксима Кентавър

Илюстрация на гледка от повърхноста на Проксима Б с червеното джудже Проксима Кентавър на хоризонта, предоставена от European Southern Observatory (ESO)

© ESO, European Southern Observatory (ESO)

Руският милиардер Юрий Милнер вложи през април 2016 г. 100 милиона долара в инициативата "Breakthrough Starshot", чиято цел е да изпрати космически апарат до най-близката до Слънцето звезда - Проксима Кентавър. Негов партньор в инициативата е гениалният физик Стивън Хокинг.

Планът им бе отстоящата на само четири светлинни години от Земята звездна система Алфа Кентавър да бъде достигната от флотилия миниатюрни космически апарати, движещи се с 20% от скоростта на светлината и задвижвани от мощни лазери.

Къде отиват?

Начинанието им получи и конкретна мисия, след като само месеци по-късно около Проксима Кентавър бе открита потенциално обитаемата планета Проксима Б (Proxima b). Проксима Кентавър е червено джудже, част от системата Алфа Кентавър включваща още две гравитационно свързани звезди с размери, близки до тези на Слънцето.

Каменистата Проксима Б е само на 4 милиона километра от звездата си (5% от разстоянието между Земята и Слънцето), но поради по-ниската температура на червеното джудже се намира в самото сърце на "обитаемата зона" на звездата и температурите са в нужния диапазон за наличието на течна вода. Една обиколка на планетата около Проксима Кентавър отнема 11 дни. Учените предполагат, че Проксима Б e приливно заключена, като едната страна е винаги обърната към звездата, а другата е във вечен мрак. Масата ѝ е около 30% по-голяма от масата на Земята.

Екипът на "Breakthrough Starshot" планира да изстреля първите си апарати след "две или три десетилетия". Очаква се те да бъдат оборудвани с камера, снабдена с различни филтри, която да направи цветни снимки на планетата. Пътуването ще отнеме 20 години (при скорост от 20% от скоростта на светлината), а след това на снимките ще им трябват поне 4.24 години (разстоянието до Проксима Б в светлинни години) да достигнат обратно до нас.

Така до 2070 г. може да бъде получена много по-детайлна информация за възможността на планетата да има живот отколкото сега. На най-бързите съществуващи космически апарати би им отнело 30 хиляди години да изпълнят подобна мисия.

Илюстрация на Проксима Б, обикаляща около червеното джудже Проксима Кентавър

© ESO, European Southern Observatory (ESO)

Илюстрация на Проксима Б, обикаляща около червеното джудже Проксима Кентавър

Как се стига до там?

Планът на Милнер е за пътуването да се използват нанокораби. Всеки един от тях да е голям не повече от мобилен телефон, но носещ камера, батерии, както и навигационни и комуникационни технологии. Миниатюрните хипотетични кораби, наричани StarChip, ще имат светлинни платна, като идеята е серия от мощни лазери, базирани на Земята, да се прицелят в дебелите само няколко микрона платна и да изстрелят в тях мощен фотонен лъч, с който да ускорят нанокораба до планираните 215 млн. километра в час.

Според Ави Льоб, физик от Харвард и един от ръководителите на проекта, по-голямата част от 100-те инвестирани милиона ще бъдат изразходвани именно за разработване на системата от лазери, която е необходима за достигането на необходимата скорост. След това се очаква работата да продължи по усъвършенстването на самите нанокораби. Според Льоб при наличието на работеща лазерна система стотици кораби, тежащи само по няколко грама всеки, могат да бъдат изстрелвани годишно.

Подобна флотилия от кораби е необходима, защото движещите се с огромна скорост апарати ще имат само няколко секунди да направят и изпратят снимки на планетата преди да бъдат загубени завинаги в дълбокия космос. Също така придобитата информация би достигала Земята по-лесно и сигурно, прехвърляйки се от апарат на апарат по обратния път.

Наскоро "Breakthrough Starshot" успя да изстреля в земна орбита 6 тестови апарата, всеки с големината на бисквита - около 12 кв. см, и тежащ около 4 грама.

"Това е много ранна версия на това, което бихме изпратили в дълбокия космос," обяви през юни миналата година Пит Уордън, бивш директор на центъра за изследвания към НАСА "Еймс" и настоящ изпълнителен директор на проекта.

През 2017 г. д-р Рене Хелер от института "Макс Планк" и компютърният специалист Михаел Хипке направиха частичен пробив - разработеното от тях светлинно платно с размер 100 хиляди квадратни метра, или 14 футболни игрища, тежи само 100 грама и би осигурило нужния капацитет за скорост от около 50 милиона километра в час или 4.6% от скоростта на светлината, като освен това може автоматично да се сгъне в компактна форма при достигането на нужната скорост. При подобна скорост пътуването до Проксима Кентавър би отнело 95 години. Удобното в случая е, че вместо нанокорабите просто да профучат покрай Проксима Б, те биха могли да използват радиационното налягане на звездата и светлинното платно, за да намалят скоростта си достатъчно и да влязат в орбита около нея и да получат възможността за много по-детайлни изследвания на планетата за наличието на живот на нея.

Юрий Милнер

Юрий Милнер

Кой е Юрий Милнер?

Връзката на Милнер с изследването на космоса не е от вчера. Милиардерът, кръстен на първия човек в космоса - съветският космонавт Юрий Гагарин, отдавна инвестира средства в научни проекти и твърди, че иска интелектуалните постижения да бъдат чествани като тези на спорта и изкуството.

Милнер и Стивън Хокинг още през 2015 г. започват инициатива за откриване на интелигентен извънземен живот.

Преди да стане инвеститор в Силициевата долина и да натрупа богатството си, инвестирайки в начинания като Facebook, Spotify, Twitter и Groupon, Милнер е работил по докторат по физика. Днес той е спонсор на някои от големите награди в сферата на науката, включително и подкрепяната от Марк Зукърбърг награда "Breakthrough" за млади учени.

Какво все още не им достига?

Въпреки непрекъснатия напредък в технологиите, изпълнението на плановете на Breakthrough Starshot все още е далеч от реалността. За реализирането им ще бъде необходимо допълнително развитие в сферата на миниатюризацията на необходимите компоненти и удължаването на срока им на експлоатация. Идеите за използване на слънчевата енергия за задвижване на соларните платна и разработването на лазери за изстрелване на нанокорабите ще трябва да претърпят допълнително усъвършенстване преди да бъде дадена зелена светлина на началото на едно толкова продължително пътуване във враждебната среда на открития космос.

Движещата сила на проекта все пак остава желанието на човечеството за откриване и изследване на нови светове, които биха могли да ни осигурят шанс да продължим съществуването си.

1. 1 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin

Абе, ние със Земята на която има живот не можем да се оправим, а сме ръгнали в космоса. Дано не се натъкнем на някоя по-висша цивилизация в чиито очи ще сме космически боклук, който следва да бъде почистен.

/не се чете/
  2. 2 Профил на man_un
    man_un

"Изпълнение на плановете е далеч от реалността..." Така е, ние се стремим да достигнем мечтите си с технологиите, за които знаем. Ще ни трябва обаче още време, за да усвоим и технологиите, за които не знаем.
    "Сън ли бе или мечта, но звезда такава има,
    има в синьото небе, със название Проксима."

3. 3 Профил на venci4
    venci4

Правилни пари, правилни имена, правилен проект...
    Щях да се учудя ако някой Мемет бин Махмуд бин Камил бин Петрол се беше захванал за тази работа...🐐🐫🐪🌴

Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  4. 4 Профил на futurama
    futurama
  5. 5 Профил на waterfall
    waterfall
  6. 6 Профил на lustmord
    lustmord

До коментар [#4] от "futurama":

Мда - друго си е да ги дадат за позлатен коран инкрустиран с диаманти и сапфири.

7. 7 Профил на galapagas
    galapagas

Крайната цел едва ли ще бъде постигната, защото 20% от скоростта на светлината е непостижима скорост, но технологиите, които ще развият, сигурно ще имат сериозни приложения.

8. 8 Профил на Realist
    Realist

НАСА подготвя мисия до Проксима Кентавър през 2050-та.

В момента е само на проучвателно равнище.

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  9. 9 Профил на john_3volta
    john_3volta

Само дето не разбрах кой планира: Човечеството или Юрий. Това все пак са две доста различни неща.

10. 10 Профил на Cara Mia
    Cara Mia

Типичен руски новобогаташ !
    С големи претенции,но срещу Вселената не може да се върво.

11. 11 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan

До коментар [#7] от "galapagas":

Непостижима е при сегашното развитие на технологията. За в бъдеще не се знае! Но това което се опитват да направят е похвално и заслужават адмирации.

ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  12. 12 Профил на maane
    maane

за 100 милиона индулгенции с надежда изкупуванета на греховете за награбените милиарди

13. 13 Профил на Николай_1
    Николай_1

За да се ускори цялото това грандиозно начинание , е необходимо ръководството да му се поеме от Дмитрий Рогозин , който в момента е главен ръководител на руската космическа програма...
    Под ръководството на този човек , руската космонавтика , особено след 2012 г. , постигна страхотни успехи - най-големият измежду които беше изпращането на Марсоход на дъното на Тихия океан................

14. 14 Профил на rincewind
    rincewind

До коментар [#10] от "Cara Mia":

"че иска интелектуалните постижения да бъдат чествани като тези на спорта и изкуството"

Дори само това говори за интелект! Я си признайте 99% от тук! Как бяхте по физика в училище? Много добре знам и без да ми казвате!
    Помня също и 1994-а - футболистите с парад, млаите математици в миманса!

Амбициозно начинание, но все още неосъществимо. Похвално е желанието за
    постигането на такива цели, това движи прогреса. Ако във близко бъдеще
    успеят да постигнат 20% от св. скорост, бая ще трябва да почакаме за
    информация , 20г. пътуване до там и 4г. на радиосигнала обратно
    абе има няма четвърт век !!!

17. 17 Профил на Николай_1
    Николай_1

До коментар [#1] от "Тони Шнайдера":
    Хем си прав , хем не си прав според мене , защото:
    Рано или късно , може би след столетия , границите на Слънчевата система ще се окажат тесни за нарасналата технологическа мощ на земната цивилизация и човечеството ще се втурне в Космоса към други звездни светове.
    Къде ще се отзоват тогава земните астронавти , ще срещнат ли чужд разум , кой ще ги посрещне и как ще ги посрещне , никой не знае. Сега също никой не може да предскаже дали тогава нашите астронавти ще бъдат посрещнати като посланници , изследователи или като завоеватели.
    Възможно е земните „ звездолети“ , да се сторят жалки и смешни на чужди и могъщи цивилизации , предизвиквайки само презрителните им „усмивки“. Възможно е обаче , след още няколо столетия потомците на тогавашните астронавти , да заставят същите тези цивилизации , да забравят какво е това нещо „усмивка“ .
    Наистина почти нищо не може да се предскаже , но може би единственото което все пак е вероятно , астронавтите да тръгнат от Земята с кръстния знак дълбоко под сърцата си. А тръгнат ли веднъж с него - с помощта на звездните кръстосвачи Космосът може би ще е техен.

18. 18 Профил на UJC4040
    UJC4040

"Преди да стане инвеститор в Силициевата долина и да натрупа богатството си, инвестирайки в начинания като Facebook, Spotify, Twitter и Groupon, Милнер е работил по докторат по физика."

В Русия има много умни хора. Но държавата на Путин не успява да създаде условия те да вървят напред. Успяват разбойниците и приближени на властта. Милиарди, с дъх на петрол.
    За съжаление в държавата на Трите прасета е същото.

По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  19. 19 Профил на Лудколю Деликолев
    Лудколю Деликолев

Браво, успех и попътен (слънчев) вятър в платната.
    В крайна сметка, човечеството трябва да насели звездите за да стане Богоравно и да успее в далечното бъдеще да изобрети Себе си, Живота, Вселената и всичко останало.
    П.П. Самият факт, че в момента се работи по въпроса говори, че нашите потомци (всъщност предци) в далечното бъдеще са успели да запалят фитила на Големият взрив.

20. 20 Профил на danvan
    danvan

100 милиона са нищо за такъв проект ... ако изобщо ги е дал а не е само рекламен шум ...

Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  21. 21 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

На такова голямо разстояние, минималното отклонение, неточност, в посоката на изстрелване на корабите, което никога не може да бъде избегнато напълно, може да доведе до отклонение при достигане на целта, по-голямо от системата на Проксима. Корабите да прелетят извън орбитата на най-външната планета. При миниатюрните размери на тия кораби е невъзможно да имат системи за корекции на посоката. Също така не е възможно да имат камери със сериозна оптика. Това означава, приблизително, сега с мобилен телефон, без телескоп, да направим снимки, примерно, на Плутон, който изобщо няма да се вижда на снимката!

РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  22. 22 Профил на Милош
    Милош

Хайде пък да направят не само микрокораб, а и един макро. Има два варианта за спасение на човечеството. Или към Алфа (Проксима) да поемат русофилите и изповядващите човеколюбивата религия за да си добиват дружно извънземен петрол, или да се метнат на борда останалата част от човеците.

23. 23 Профил на Мизийски
    Мизийски

Естествено, че само бял човек би дал пари за подобни начинания. Араби, негри и др. продобни, със 100 млн. си пълнят гаражите с коли.

Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  24. 24 Профил на ijj
    ijj

"Проксима Кентавър е червено джудже, част от системата Алфа Кентавър включваща още две гравитационно свързани звезди с размери, близки до тези на Слънцето."

Тъй като е червено джудже, за Проксима Кентавър се очаква, че ще съществува още 4 трилиона години, което е значително повече в сравнение със Слънцето (за него се предполага, че ще живее още 5 милиарда години). Фактът, че е открита планета, чиято орбита е в "обитаемата зона", също поражда известни надежди. Но от друга страна, Проксима Кентавър е пробляскваща звезда (flare star), т.е. на моменти силно увеличава за няколко минути своето излъчване в целия електромагнитен спектър.

Иначе по принцип червените джуджета са най-многобройният вид звезди в нашата галактика, или поне в околностите на Слънцето.

25. 25 Профил на ijj
    ijj

До коментар [#19] от "Лудколю Деликолев":

Любопитно е, че описаната в статията технология дава възможност за изпращане на микроорганизми до планети, подходящи за развитие на живот, подобен на земния. Дори има подобно предложение от един немски физик, Claudius Gros:

26. 26 Профил на Lou
    Lou

Колко близко звучи само. Четири светлинни години. Сякаш е на четири километра. В задачата се пита с какви енергийни източници ще пътува машината, че да стигне целта за 20 години? Само да един Вояджър трябваха десетилетия, за да излезе от зоната на планетите и да стигне астероидния пояс. а това нещо трябва да мине многократно повече. Докато се движи в слънчевата система е ясно - ще използва гравитацията на планетите и слънчевата енергия. Но щом веднъж излезе от системата, там сред нищото, където нито има планети, нито слънчева светлина, какво правим? Четирима космонавти ще бутат отзад машината като закъсал запорожец или как?

"Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  27. 27 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

Как човечеството планира да достигне Проксима Кентавър?!

До коментар [#17] от "Николай_1":
    Хем си прав , хем не си (последно, може би си седнал?!), защото:
    Рано или късно , може би след столетия (ако до тогава не сме се унищожили?), границите на Слънчевата система ще се окажат тесни за нарасналата технологическа мощ на земната цивилизация (или ще е нараснала или пък не?) и човечеството ще се втурне в Космоса към други звездни светове (или към пещерите, от където преди години сме изпълзяли?). Къде ще се озоват тогава земните астронавти, ще срещнат ли чужд разум, кой ще ги посрещне никой не знае! Сега също никой не може да предскаже дали тогава нашите астронавти ще бъдат посрещнати като посланици, изследователи или като завоеватели? (- за справка НАСА програма "Аполо"!).

Нещо много си се размечтал?!!!

28. 28 Профил на еко
    еко

Това е бъдещето - с поглед, вперен в далечните звезди. Завиждам искрено на бъдещети поколения. Ние сега сме едва в предверието на космическата революция.

29. 29 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

До коментар [#28] от "еко":
    Това е бъдещето - с поглед вперен в далечните звезди! Завиждам искрено на бъдещите поколения. Ние сега сме едва в предверието на космическата революция!

Сори! Ако гледаш нещата само през погледа на тези, които ти показват само "онова", което искат ти да види си прекалено голям "наивник"?! Мога да ти кажа, че онова което е в публичния сектор на космонавтиката е доста далеч от реалното й състояние във военния! Към средата на 50 -те години има вече разработени космически апарати от "ново поколение", с които може да се лети в далечния космос! Ще попиташ къде са тези апарати? За тази цел попитай НАСА и РОСКОСМОС какво направиха с космическите разработки на третия райх! Попитай ако можеш, обитателите на "зона 51" и "капустин ярд" какво крият и ако решат, че си благонадежден могат и да те "светнат" по въпроса!!!! Ха-ха-ха!

30. 30 Профил на zegi
    zegi

До коментар [#26] от "Lou":
    Позабравил си малко законите на Нютон от физиката за 9-ти клас. И не си прочел добре статията. Всяко тяло веднъж ускорено до 1/4 от скоростта на светлината , ще продължи да си се движи с такав скорост в междузвездното пространство, защото нищо /или почти нищо/ не би следвало да му въздейства. И не му трябва никаква допълнителна сила /или енергия/ за да я поддържа. Ще му трябва сила или енергия, за да намали скоростта. Което не е обяснено как ще стане, ама нали има още сумати десетилетия до тогава.

31. 31 Профил на еко
    еко

До коментар [#29] от "Emil Dimov":

Е сега ще ги попитам, конспираторе.

32. 32 Профил на .
    .

—цитат от коментар 26 на Lou

Доколкото помня, четири и половина светлинни години, ма това е най-близкото. Аз предполагал, че с лазерите освен да бутат чрез светлинното налягане ще се предава и енергия и чрез вторичен източник на светлина на самата джаджа, който е пак лазер, ще си коригира полета.
    Лазарите също ще служат за обмен на информация, то друг начин не виждам.

33. 33 Профил на .
    .

Скъпото явно са лазерите, щото трябва да са в космоса

34. 34 Профил на Lou
    Lou

До коментар [#30] от "zegi":

Законите на Нютон са вечни и необорими, тук на нашата планета. Самият Айнщайн е опровергал някои от твърденията на Нютон, за да стигне до блещите си открития. И дори днес е доказано, че и теориите на Айнщайн имат грешки. Самият Нютон не знам колко пъти е летял в междузвездното пространство, но е бил човек като всички нас и не е прозрял редица открития за космоса, които бяха открити в последните 100 години.

За да успеят Вояджър и останалите апарати да стигнат своите цели, те трябваше да бъдат ускорявани от гравитацията на планетите - първо около първата, набира скорост, пуска двигателите и се оттласква към втората и така. Но планетите свършват след Нептун/Плутон. После има астероидни пояси, където няма къде да се ускорява. И е толкова отдалечено от слънцето, че почти не достига слънчева енергия. В задачата се пита КАК ще успее този апарат да се ускори до 1/4 от скоростта на светлината? Само със слънце не става. А планетарна гравитация също. Дори Нютон да е прав, няма как да се намери такъв енергиен източник, за да изстреля апарата извън Слънчевата система със скорост 1/4 ат светлината. Ни дори не можем да се доближим до тази скорост с нашите мизерни двигателчета, слънчеви батерии и въртяжки около планетите.

35. 35 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

Похвално е че ги дава за такъвпроект вместо за яхта. Също няма никакво значение дали и кога ще стигнат там. Така или иначе повечето от тези които работят по проекта няма да са живи ако се осъществи. Важно е да се мисли не само за днес но и за утре. Да не говорим че в процеса на разработване на тази програма ще се разработят доста неща които могат да се използват и за други цели и много по-скоро.

California Über Alles
  36. 36 Профил на чорли
    чорли

До коментар [#34] от "Lou":

Човек... не четеш статията, ама ей такава уста зейнал и си повтаряш мантрите...

Ето: "идеята е серия от мощни лазери, базирани на Земята, да се прицелят в дебелите само няколко микрона платна и да изстрелят в тях мощен фотонен лъч, с който да ускорят нанокораба до планираните 215 млн. километра в час..."

С тази скорост апаратчето ще подмине Плутон след около денонощие и понеже, както читателя зеги любезно е обяснил, във вакуума на космоса няма кой знае какво триене което да го накара да загуби скоростта, то ще продължи да се движи с тази скорост в права линия докато нещо не го спре. В текста е обсъден и вариант, че ако споростта е малко по-бавно, то тогава би могло да бъде използвано евентуално радиоационното налягане на звездата за да бъде намалена скоростта и да се влезе в орбит около нея...

Но си трябва и четене, не само философстване... ;)

37. 37 Профил на Свинчуга
    Свинчуга

—цитат от коментар 26 на Lou

Целта на Вояджър е била да се изследват Уран и Нептун, а не двата апарата да напуснат слънчевата система с максимална скорост. Така че не приемай това за някакъв рекорд, със същата технология, но траектория възползваща гравитацията на Юпитер, спокойно може да се постигне далеч повече.

Слънчевите платна са най-близкото до постигане на релативистични скорости, което имаме. Е, и серия контролирани ядрени взривове е другият вариант. За жалост, към момента абсолютно непрактично за неща с маса над няколко грама, необходимата енергия става достатъчно голяма така че конструкцията на въпросният лазер да стане непрактична. Що се отнася до каква енергия ще използва когато напусне слънчевата система, този въпрос е ирелевантен при положение че вече е получил нужното ускорение - в космоса триене няма нали така?

В този ред на мисли, аз съм скептичен не че могат да го докарат до Проксима Кентавър така, това вероятно може да стане дори в близките години. Скептичен съм от гледна точка на комуникациите. Не виждам как можеш да направиш предавател с достатъчно висока мощност и достатъчно насочена антена така че да предадеш до земята каквото и да било и от земята да се приеме и този предавател с тази антена да тежат няколко грама.

Та не виждам как оттам ще предадат дори елементарно морзово съобщение, което тук на земята да приемем. А те искат да модулират цифрови сигнали (снимките оттам, телеметрия, показания от някакви сензори и прочее). Успех им желая с това, тя колкото и да се развие техниката си има чисто физически ограничения.

Обичам да грухтя и плюскам.
  38. 38 Профил на pavur
    pavur

До коментар [#36] от "чорли":

за ваше съжаление,лоу е напълно прав. ускоренията с лазерчета няма как да се получат,понеже движение с такива скорости по права линия са невъзможни,понеже и най-малкият обект си взаймодейства с гравитационните полета на другия и се получават незначителни пертурбации,но осезаеми на големи разстояния. ускоренията,най-вече около обекти с голяма маса(Юпитер) са в теоритичните обосновки на изстрелване на звездолет от Слънчевата Система.

39. 39 Профил на чорли
    чорли

До коментар [#38] от "pavur":

Под никакъв предлог не приемам акъл от човек, който сам няма достатъчно такъв за да слага интервал след препинателните знаци. Бори се първо с пертурбациите в собствените си разсъждения преди да се мъчиш с гражитационното поле на Юпитер. Влиянитео на последното, разбира се, може без проблеми да бъде изчислено от учените и взето предвид при изчислението на траекторията за излизането на който и да е обект от Слънчевата система с каквато и да е скорост. Разбира се, много по-логичен въпрос е какви ще са, аджеба, тия лазери. Ако толкова ти пречи масата на планетите в слънчевата система - пиши мейл на Милнер да монтират лазерите някъед в Облака на Оорт и да си спестят излишните изчисления.

40. 40 Профил на tacheaux
    tacheaux

НАСА подготвя мисия до Проксима Кентавър през 2050-та.В момента е само на проучвателно равнище.
    —цитат от коментар 8 на Realist

Който следи сайта на НАСА това го знае. Но в контекста на станалия модерен дебат за фалшивите новини се питам тази как да я окачествя, защото публикацията представлява всъщност реклама на руския милиардер, решил да даде 100 милиона долара за научни цели. Чрез тази реклама ние научаваме за намеренията на НАСА да изпрати космически кораби до най-близката звезда Проксима.

41. 41 Профил на Музар
    Музар

До коментар [#4] от "futurama":

Вятър, ама слънчев!
    ;-)

Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  42. 42 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol

Сто милиона, негови са и си ги дава за каквото поиска, можеше да нахрани милиони бедни...

43. 43 Профил на tacheaux
    tacheaux

—цитат от коментар 9 на john_3volta

НАСА планира, Юри си прави реклама , а човечеството ще кибичи, ако не го занимават повече със земните работи.

44. 44 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#34] от "Lou":

Спри с глупостите

45. 45 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#42] от "Peni Nikol":

Ти колко бедни нахрани?

46. 46 Профил на Музар
    Музар

До коментар [#37] от "Свинчуга":

—цитат от коментар 37 на Свинчуга

Отговорът е в статията:

—цитат от коментар 0 на Статията

Всички подобни проекти са били обявявани за шантави и невъзможни в миналото,и първата ракета,подводницата,самолета,компютъра,интернет и какво ли още не!
    Дори и Фарадей откривателя на електричното поле отговаря на въпроса за какво може да бъде използвано откритието му с невероятния отговор" За нищо"
    Всички подобни проекти заслужават само адмирации и подкрепа без значение кой ,къде и защо!

До коментар [#13] от "Николай_1":
    Ха ха много си прав! Другаря Рогозин обеща телепортация:

"Jun 27, 2016 - Новость о внедрении телепортации вызвала целый вал шуток на тему моста в Керченском проливе. Агентство стратегических инициатив планирует к 2035 г. внедрить в России телепортацию в Крым вместо Керченского моста. — Рогозин-на-орбите."

49. 49 Профил на tqh42306221
    tqh42306221

—цитат от коментар 1 на Тони Шнайдера

Че сме боклук е ясно.И дано да се натъкнем на такава цивилизация за каквато казваш и да разчисти авгиевите обори които остави след вечно посрания си задник на планетата една недоеволюирала маймуна.

Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!

През 1822 година английския учен Чарлз Бабич предлага идеята за създаване на аналитична машина,проттип на компютъра а програмата за тази машина е написана от математичката Ада Лавлес дъщеря на Байрон.Кралското астрономично общество отпуска 1500 лири за създаването на машината,след като тази сума бива похарчена проекта е спрян като неперспективен и невъзможен.
    Можем само да си представим какво би станало ако компютъра беше открт 200 години по рано.

До коментар [#49] от "tqh42306221":

Ами кой казва че Еволюцията е Спряла?

52. 52 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol

До коментар [#45] от "BohrMottelson":

Без да съм богата, на една пенсия и пак давам на четири бедни душици всеки месец кога каквото имам и те са доволни. И без да очаквам нещо в замяна.

53. 53 Профил на Lou
    Lou

Като чета тук оптимистичните коментари и обяснения как щяла да стане работата, съм спокоен - в този форум всеки има докторска степен по астрофизика и умственият потенциал на нацията ни ще просперира во веки.

Пичове, сериозно ли искате да пратите какъвто да е земен апарат на разстояние 4 св. години? Че ние за вече 80 години космическа наука успяхме едва да дотътрим един апарат извън планетарната граница на нашата система и да блъснем няколко други в газовите планети. Всичките ни успехи са на местно ниво - кацане на луната, създаване на космическа станция около орбитата, елементарна машинка на колела на Марс, Хъбъл /технология, създадена от Галилей преди 4 века/. Стига Стар Трек и Стар Уорс. В момента човечеството още се чуди как да успее да засели Луната и Марс, а ние говорим тук за Кентавър. Нека не забравяме, се само преди 150 завъртания на Земята, което е нищо в космически мащаб, ние още гледахме как кола се движи без волове и се кръстехме каква е тая гяволия. Човечеството е много, ама много далеч от изпращането на каквото и да е извън Слънчевата система. Поне няколко века трябва да минат, за да създадем нужните технологии. Ако някой от този форум очаква в неговата епоха да види снимка на Кентавър, да си пусне новия епизод на Стар Уорс.

54. 54 Профил на GreenEyes

55. 55 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

Първо, евала на един нормален руснак. Второ палци надолу за нашенските байганьовци, за които всичко що е свързано с напредъка в космическите изследвания е прахосване на пари. Само за тяхна информация, близо 70 процента от постиженията в днешната технология на чоечеството е постигнато, благодарение на космическите изследвания. Да не изброявам елементарни работи, всеки, който има достъп до интернет може да разбере, за какво иде реч.

56. 56 Профил на GreenEyes

—цитат от коментар 8 на Realist

В момента има вече частни инвестиции. В случая по-важното е, че се мисли и прави нещо по въпроса. Според мен е необходимо паралелно да се инвестира в изследвания в Слънчевата система и извън нея.

57. 57 Профил на penetrating
    penetrating

Отлична идея. Великолепни цели. Началото е както при великите географски открития - с платна и силата на вятъра(в случая лазера)
    Успех на начинанието!

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  58. 58 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#52] от "Peni Nikol":

Не искам да обезкуража доброто, което правиш.
    Важно е намерението.

59. 59 Профил на danvan
    danvan

Нямат технологии за това Руснаците. И скоро няма да имат. Ма гледам тук тролетарята е изпадан в телешки възторг

Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  60. 60 Профил на ijj

До коментар [#53] от "Lou":

"сериозно ли искате да пратите какъвто да е земен апарат на разстояние 4 св. години"

Особеното в случая е, че изпращаните апарати са много леки - масата им ще е само няколко грама. Затова става възможно да бъдат ускорени до много висока скорост от налягането на светлината върху платно с повърхност от хиляди квадратни метри, както е описано в статията. Така става възможно постигането на висока начална скорост. И дори имало варианти да се намали скоростта при достигане до целта. Този вид задвижване е принципно различен от реактивните двигатели.

Като че ли все още става въпрос само за изпращане на апарати за наблюдение и обратно изпращане на информация. Но по принцип би било възможно такива апарати да включват и носители на изкуствен интелект.

61. 61 Профил на Музар
    Музар

До коментар [#55] от "GreenEyes":

+++

Още от времето/легендата за Икар!

Дали Изкуственият интелект ще има тази тръпка?

62. 62 Профил на Lou
    Lou

До коментар [#53] от "Lou":Разсъждаваш като нашенските задунайци, които се съмняват във всичко, например че слънцето изгрява от изток, да не говорим за значително по-малки неща като спейсекс, марсианските роувъри, вояджърите и т.н. Нищо, не си сам - останалите леви гъдулки като иванчо от андалусия, веско гирляндата, сабото и т.нат. са в твоя вагон.
    —цитат от коментар 54 на GreenEyes

Напротив. Нито съм задунаец, нито съм русофил. И това го знае всеки в този форум. Аз съм реалист - гледам в действителността, а не в несбъдващите се мечти. И дори я описах - кое точно от коментара ми не е вярно? Посочи ми един факт, манипулиран от мен? Не твърдя налудничави тези като "лъжата за кацането", "земята не е кръгла" и други дивотии. Но не мога да говоря против истината. И тя е ясно описана от мен - ние човеците сме заключени в нашата система и тук ще си останем минимум няколко века, да не кажа хилядолетие. Каква е най-голямата скорост, развивана от апарат досега в космическата ни наука? Доближава ли се изобщо тази скорост до поне четвърт от светлинната? Толкова сме далеч от тези стойности, че е направо отчайващо. Да, най-вероятно в близките векове ще има опити за изпращане, но пътят и времето ще бъдат толкова дълги, че този апарат ще се разпадне много преди да стигне крайната си цел.

До коментар [#62] от "Lou":

Всичко което казваш е вярно, казаното от теб не може да се оспори, сега е невъзможен дори човешки полет до Марс, просто няма още нужните технологии, в случая е важна самата идея, новите открития които може да бъдат направени и новите технологии които може да бъдат открити, в този смисъл идеята заслужава адмирации. Човешката цивилизация е още твърде млада, само 10 000 години ни делят от наивните скални рисунки от пещерите.
    Хогинг е любител на сензационните идеи и изказвания, винаги ще се намерят хора които да му повярват. Но пак казвам че важно е желанието.

64. 64 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#62] от "Lou":

Мислех да ти отговоря, но ijj в коментар 60 вече го е направил косвено.

65. 65 Профил на Judjuk
    Judjuk

Как ще стигнат? Ами със съзерцание, баене и дитирамби. Някой знае ли друг начин?

66. 66 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze

—цитат от коментар 26 на Lou

"Миниатюрните хипотетични кораби, наричани StarChip, ще имат светлинни платна, като идеята е серия от мощни лазери, базирани на Земята, да се прицелят в дебелите само няколко микрона платна и да изстрелят в тях мощен фотонен лъч, с който да ускорят нанокораба до планираните 215 млн. километра в час."

Въобще сигурно преди да успее човечеството да измайстори буквален кораб за хора които да долетят до съседни слънчеви системи, ще се развият по-гъвкави "читърски" варианти.

Примерно нано-кораби стигат там и стоварват само-репликиращи се наноботове и малко генетичен материал. Те на място почват да смучат налични минерали и матряли да сглобяват от себе си по-сложни машини, и в крайна сметка едни робо-клонинги там се появяват, които после получават пак чрез лъч от Земята копие на съзнанието на някой учен – добавки изкуствен интелект, и така след дълго време в което малко киборгче седя без работа на тази планета изведнъж се изправя и почва да изследва, защото в него се засели душа от чужд свят--Земята.

То тези наши аватари там сигурно ще са най-малкия размер който е максимално и изгоден и ефективен. Наноботовете ще майсторят човечета с размери на мравки, и бръмбъри, но те ще са управлявани от копия на човешки съзнания.

И естествено нон-стоп данни обратно към Земята.
    Докато един прекрасен ден зъл извънземен разум не хакне системата и не почне да праща към нас информация с която да ни превземе компютрите и съзнанията, в том трети:)

67. 67 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze

[quote#62:"Lou"][/quote]

Да не бъдем буквалисти:) До 50 години ще имаме възможност да гледаме и чуваме и дори виртуално усещаме какво записват наши роботчета на други планети и в други слънчеви системи.
    Така дори ще възникнат контакти с други цивилизации--чрез робо-посредници срещащи се на майната си и обменящи информация.
    А ние тук ще се грижим да не си убием биосферата и да опознаваме повече себе си и вселената.

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

70. 70 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#55] от "GreenEyes":+++Още от времето/легендата за Икар!Човечеството го дърпа любознателността и... непознатото, отдалеченото, небето, Космоса! Там някъде отвъд видимото...Дали Изкуственият интелект ще има тази тръпка?
    —цитат от коментар 61 на Музар

Така е, човечеството трябва да мисли с размах. Иначе, ще се питаме, ама защо Христофор Колумб е трябвало да поема този риск? И не само той...

72. 72 Профил на GreenEyes

До коментар [#53] от "Lou":

На твоят коментар не бих искал да отделя и една секунда от времето си. Жалко, че има хора, които са просто еквивалентни с нашенските тома неверници - тоест повтарящи тезите на русопоклонниците. Все пак не сме 60-те години на миналия век

74. 74 Профил на vankata1
    vankata1

До коментар [#21] от "quatro_4x3":

"При миниатюрните размери на тия кораби е невъзможно да имат системи за корекции на посоката. Също така не е възможно да имат камери със сериозна оптика."

Ти сериозно ли?
    На миниатюрен "кораб" и системата му за корекция на посоката е миниатюрна! Ще има достатъчно време за следене на посоката и корекции по нея - 20 години. Относно оптиката, микролещите имат достатъчно добро качество за предаване на изображения, пък има и фотошоп.
    Ако някой ми беше показал смартфон когато бях ученик в прогимназията, щеше да ми се стори извънземен продукт. Компютрите бяха големи шкафове в едни зали, охлаждането им ставаше с едни големи вентилатори извън сградата. Изчислителните им възможности са били смешни в сравнение със сегашните компютри. Записването на звук беше на магнетофони, а за видеомагнетофон си мечтаех да видя. Фотографиите ги промивах ръчно с щипки в едни ванички през нощта. И все пак, Юрий Гагарин беше полетял, Нийл Армстронг беше стъпил на Луната и без смартфони.

75. 75 Профил на vankata1
    vankata1

—цитат от коментар 26 на Lou

Човече, поне си направи труда да прочетеш статията първо, преди да пишеш смешни коментари. Наземни лазери ще се фокусират върху тънкото платно и ще придадат импулс и ускорение с фотоните излъчени от тях. В космоса е вакуум и няма съпротивление, така че платното може да бъде ускорено заедно със закрепеният на него апарат подобен на смартфон. После платното се сгъва, за да не се повреди от среща с някакъв обект за 20-те години. С веднъж достигнатата скорост 20% от светлинната, апаратът ще се движи по инерция. Няма съпротивление в космоса, това да не ти е автомобил с ДВГ по земни пътища?