Наследникът на телескопа "Хъбъл" ще разкрие големите тайни на Марс

Кадър от телевизионната поредица "Марс"

© All Channels | Advertising

Кадър от телевизионната поредица "Марс"

От век Марс предизвиква интереса на учените, а в последните две десетилетия американската космическа агенция НАСА организира редица мисии до Червената планета. В наши дни тя представлява студен пустинен пейзаж с атмосфера от въглероден диоксид, която е 100 пъти по-тънка от тази на Земята. В зародиша на Слънчевата система обаче на Марс е имало много вода. Именно преходът от вода към суша представлява една от големите тайни на планетата и телескопът на НАСА "Джеймс Уеб" ще се опита да я разкрие.

Телескопът е създаден, за да може да открива изключително смътни и далечни цели. Но Марс е ярък и близък обект, което ще затрудни учените, тъй като очакват телескопът да бъде заслепен от излъчваната светлина от Червената планета. Това ще ги принуди да обработят много внимателно резултатите от наблюдението, за да не пропуснат нещо важно в разплитането на пъзела как се е развила планетата.

Наследникът на "Хъбъл"

"Джеймс Уеб" трябва да наследи вече остарелия телескоп "Хъбъл", който кръжи в орбита около Земята от 1990 г., а от 1993 г. предава висококачествени изображения. Апаратът, кръстен на ръководителя на НАСА от 1961 до 1968 г. Джеймс Едуин Уеб, трябва да бъде изстрелян в Космоса през юни 2019 г.

Огледалото на телескопа "Джеймс Уеб"

© NASA.gov

Огледалото на телескопа "Джеймс Уеб"

Апаратът ще е наполовина по-малък по маса от "Хъбъл", но ще разполага с 6 пъти по-голямо огледало, което ще е с диаметър 6.5 метра. Най-важната мисия на "Джеймс Уеб" ще бъде търсенето на светлина от първите формирали се звезди и галактики след Големия взрив. Също така телескопът ще търси и екзопланети, като ще изследва атмосферата и на други планети.

Марс преди всичко

По план Марс ще бъде видим за новия телескоп от май до септември 2020 г. През първата година от използването му "Джеймс Уеб" ще направи подробни измервания на атмосферата на Червената планета, като учените ще съсредоточат силите си в изследването на химичния ѝ състав.

"Най-важното е, че данните ще пристигат на момента, което ще помага за насочване на вниманието към нещо определено и по-подробното му наблюдение след това", заяви вицепрезидентът на Асоциацията на университетите за изследвания в астрономията Хайди Хамел.

"Всички очакваме наблюденията на телескопа над Марс. Сигурен съм, че те ще бъдат фантастични, с потенциал за незабавни научни открития", каза от своя страна директорът на НАСА по планетарните науки Джим Грийн.

Как телескопът "Джеймс Уеб" ще помогне

До Марс са изпратени повече мисии, отколкото до всяка друга планета в нашата Слънчева система. Към момента в орбита на Червената планета кръжат шест активни космически кораба, а два са на повърхността.

Новият телескоп ще предлага няколко възможности, които допълват работата на тези мисии. Ключова ще е способността на "Джеймс Уеб" да направи снимка на целия диск на Марс. На намиращите се в орбитата на планетата кораби им отнема доста време, за да направят пълна карта на Марс, като за целта се изисква да не помръдват за дълъг период.

Телескопът също така ще има отлична спектрална резолюция, която ще му помага да измерва малки разлики в дължините на вълните на светлината. Смущаващата атмосфера, която засяга наземните измервания от Земята, няма да представлява проблем за "Джеймс Уеб".

Водата на Марс

Голяма част от водата на Марс е изчезнала с течение на времето заради ултравиолетовата светлина от Слънцето, разграждаща молекулите ѝ. Чрез телескопа изследователите се надяват да преценят колко точно е количеството на изчезналата вода. Това ще стане с измерване на различните форми на водата в атмосферата на Марс - нормална вода (H2O) и тежка вода (HDO). При тежката вода температурите на топене и кипене са по-високи спрямо тези при нормалната.

"С телескопа "Джеймс Уеб" ще можем да получим истинско и точно измерване на съотношението на нормална към тежка вода в орбита на Марс, което пък ще ни позволи да определим колко вода е изчезнала от планетата. Също така ще можем да определим активността на водата и обмяната ѝ между полярния лед, атмосферата и почвата", заяви Джеронимо Вилануева от космическия център на НАСА.

Макар че повечето от водата на Марс е в ледено състояние, остава възможността да има течна такава, която да е скрита дълбоко под повърхността. Тези потенциални резервоари биха могли дори да бъдат в основата на бъдещ живот на планетата.

Идеята за живот на Марс получи своя тласък през 2003 г., когато астрономите откриха метан в атмосферата на Червената планета. Химичното съединение може да бъде произвеждано от бактериите във вечните ледове. Данните от телескопа биха могли да предоставят нови сведения за произхода на метана и откъде се е появил той.

Това е...

2. 2 Профил на Дългия
    Дългия

Мдааа, колонизирането на Марс започва да се очертава като напълно възможно и се надявам, че ще се случи в най-скоро време, Мъск също даде тласък на идеята. Интересни времена предстоят, особено в космическите проучвания...

3. 3 Профил на yavooor
    yavooor

Защо са необходими толкова инвестиции в нещо толкова просто.
    Да попитат Борисов и готово!
    Той падна от Марс оня ден, след сделката за ЧЕЗ.

4. 4 Профил на von_seeckt
    von_seeckt

—цитат от коментар 2 на Г.Е.М.

Мдаа..точно така ще стане, щото Мъск го е казал, а пък ти с отворени уста си слушал. Апропо, колонизация на Марс, как ще стане това без атмосфера, т.е. въздух?

5. 5 Профил на Bzz
    Bzz

Марс няма магнитно поле, което да отклонява слънчевия вятър, който е "издухал" атмосферата и продължава да я "издухва".Това е...
    —цитат от коментар 1 на Незнайко в Слънчевия град

Явно после са поправили грешката във следващата версия?

6. 6 Профил на ijj
    ijj

"Най-важната мисия на "Джеймс Уеб" ще бъде търсенето на светлина от първите формирали се звезди и галактики след Големия взрив."

В сравнение с "Хъбъл" този нов телескоп ще има големи възможности в инфрачервения спектър. Това ще го направи подходящ за наблюдение на далечното минало на отдалечени галактики, чиято светлина идва до нас с голямо червено отместване.

Иначе огледалото му ще се състои от 18 шестоъгълни сегмента:

7. 7 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak

До коментар [#2] от "Г.Е.М.":

8. 8 Профил на dr_t
    dr_t

9. 9 Профил на von_seeckt
    von_seeckt

Крайно време е България все по-активно да навлезе в Космическите изследвания и програми, иначе ще изпусне и този влак...Все пак космическите изследвания са и ще бъдат с все по-голямо значение и развитие. Не трябва да се изпуска този шанс за работа и наука.
    —цитат от коментар 8 на dr_t

Ъхъъ...къде ще строим стартовата площадка за ракетите до Марс?

До коментар [#2] от "Г.Е.М.":Марс е далеко. Чааааак.... къде какини Мункини. За кво ви е да ходите там? И е много студено. Антарктида е у малата и никой не ще да стъпне. До Марс ще се завлече некое заблудено шиле и ще си умре марцина там.
    —цитат от коментар 7 на Wornoxmaniak

Крим е по-близо, а? затова някои ходят там!

11. 11 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#8] от "dr_t":

Ми то и сега България участва в програмите. Може би просто трябва да затвърди това, което прави.

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  12. 12 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#4] от "von_seeckt":

Ми като се направи атмосфера.

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  13. 13 Профил на von_seeckt
    von_seeckt

До коментар [#4] от "von_seeckt":Ми като се направи атмосфера.
    —цитат от коментар 12 на Darth Plagueis

Ти колко пъти си правил атмосфера?

15. 15 Профил на Athanatos
    Athanatos

—цитат от коментар 1 на Незнайко в Слънчевия град

Изчерпал си темата.
    Дано специалистите на НАСА те прочетат, да не харчат нахалост милиардите на американския данъкоплатец.

Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .

17. 17 Профил на penetrating
    penetrating

Марс няма течно ядро, няма магнитно поле, почти няма атмосфера. Все има надежда за последното, че може да се промени на локални места, които ще са способни да приемат "марсианци"

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  18. 18 Профил на von_seeckt

—цитат от коментар 17 на penetrating

Как стои въпроса с вегитацията и водата? С какво ще се хранят и какво ще пият тези марсианци?

19. 19 Профил на quatro_4x3

[quote#16:"von_seeckt"][/quote]

20. 20 Профил на von_seeckt

[quote#16:"von_seeckt"]
    —цитат от коментар 19 на quatro_4x3
    След като имаш интернет връзка, вместо да пишеш глупави въпроси и коментари по форумите, използвай времето да обогатиш малко познанията си по темите, по които пишеш. Тук не е учебен център. Едва ли някой би си губил времето, да ти запълва празнините.[/quote]

Тъй, тъй...пак нищо не каза по същината на въпроса.

21. 21 Профил на Корки
    Корки

Телескопа може да бъде полезен и за изучаването на земята.

Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  22. 22 Профил на quatro_4x3

[quote#20:"von_seeckt"][/quote]

След като загубиш няколко(поне) часа в четене, сам ще си отговориш и ще разбереш какви въпроси задаваш. Нямам намерение да ти ставам даскал.

23. 23 Профил на tacheaux
    tacheaux

" Към момента в орбита на Червената планета кръжат шест активни космически кораба, а два са на повърхността."

Нито един от тези кораби не е руски. Руснаците направиха опит да изстрелят космически кораб до Марс , но вместо планетата Марс уцелиха океанското дъно на планетата Земя.

24. 24 Профил на tacheaux
    tacheaux

"Апаратът, кръстен на ръководителя на НАСА от 1961 до 1968 г. Джеймс Едуин Уеб, трябва да бъде изстрелян в Космоса през юни 2019 г."

През десетилетието в което Джеймс Уеб е бил ръководител на НАСА беше извършена подготовката за кацането на хора на Луната. Тогава се осъществява космическата програма Джемини за подготовка на астронавтите , които по-късно летяха с кораба Аполо за кацане на Луната. С космическите кораби Джемини бяха извършени за първи път маневриране в космоса , среща и скачане с други космически тела и кораби , излизане на астронавти в открития космос и още много други операции, които по-късно се използваха при полетите на Аполо. Тогава беше разработена и най-мощната ракета Сатурн 5 за извеждане на товари в околоземна орбита с тегло над 100 тона. С тази ракета бяха изстрелвани корабите Аполо до Луната.

25. 25 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов

[quote#9:"von_seeckt"][/quote]

Под ракетата за Марс трябва да има гьол с много вода. Най подходящото място е над дупката за АЕЦ"Белене". След старта ще може още да се копа и да я завършим пустата му централа. Само язък за жабите.

26. 26 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen

—цитат от коментар 2 на Г.Е.М.

Мдаа, напълно възможно -я колко много вече са колониите на Луната. Дори нацисти има, по киното го показаха.

"...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  27. 27 Профил на Велков
    Велков

До коментар [#7] от "Wornoxmaniak":

Не е далече изобщо Марс.

28. 28 Профил на Велков
    Велков

До коментар [#14] от "quatro_4x3":

Огъня е измислен от хората - това ли искаш да кажеш?

29. 29 Профил на man_un
    man_un
  30. 30 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#14] от "quatro_4x3":Огъня е измислен от хората - това ли искаш да кажеш?
    —цитат от коментар 28 на ВЕЛКОВ

Това съм написал("казал") : "Ако хората мислеха( ако твоето изобщо може да се нарече мислене) като тебе, още нямаше да познават огъня. "

"да познават" (!!!), а не "измислили". Трудно ли осмисляш текст? И ти си същият като von_seeckt. Една майка ви е раждала. А може и да сте един и същ трол с два ника.

31. 31 Профил на wiligri
    wiligri

Ако някога на Марс е имало живот, постепенната загуба на водата му трябва да е било велика трагедия в Слънчевата система.

32. 32 Профил на von_seeckt

—цитат от коментар 31 на wiligri

Кое е трагичното?

33. 33 Профил на citoplast
    citoplast

До коментар [#7] от "Wornoxmaniak":Не е далече изобщо Марс. Голямо е дозовото натоварване. Доста радиация ще го "погали" за времето на пътуването...
    —цитат от коментар 27 на ВЕЛКОВ

Тия дето са в орбита около земята по повече от година, как е натоварват ли се дозово? А Велков? Или само ако тръгнат за Марс тогава!

Имало едно време ссср...
  34. 34 Профил на citoplast
    citoplast

[quote#32:"von_seeckt"][/quote]

Ти бе каскет, ти!

Имало едно време ссср...
  35. 35 Профил на today
    today

А NASA взеха ли разрешение от македонците да правят колония на Марс?

Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!

Хъбъл все още е велико техническо постижение, а новия е много по добър,
    не знам защо половин година ще го занимават със Марс като има толкова
    интересни обекти във Вселената !!!

37. 37 Профил на emil
    emil

Въпреки заглавието на статията считам че Марс изобщо няма да е сред приоритетите на Джеймс Уеб, а най-малко считам той че ще разкрие "големите тайни" на Марс. При положение че орбитите около Марс са населени с толкова орбитъри от всякакво естество с камери които могат да различат и футболна топка на повърхността някой едва ли би ползвал един телескоп предназначен да се взира в началото на времето за снимки на Марс освен за някакви настройки вероятно.

ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  38. 38 Профил на Realist
    Realist

И аз не сматям, че Джеймс Уеб ще се занимава много с Марс, Но, за тези които повдигнаха въпроса за направата на Марс пригоден за живот и за хора, това може да стане сравнително лесно и и бързо, и вече има такъв план. От НАСА.

Става въпрос за поставянето на голям магнит в точката на Лангранж, L1, точката между Марс и Слънцето в коята гравитацията на двете тела се изравнява, който да отвежда вредната слънчева радиация извън планетата. На практика магнита винаги ще е в равновесна точка между Марс и Слънцето.

С помоща на този магнит Марс ще се сдобие с атмосфера, равняваща се на земната , примерно на подстъпите на Хималаите. Плътността на въздуха в сравнитено висока планина. Там живеят хора, има живот без кислородни маски.

Разбира се, тази атмоссфера първоначално ще е 98% въглероден двуокис, но ще бъде създадена бързо, за 10 години. И океаните с вода ще бъдат възстановени от огромните количества лед, които още се съхраняват в полярните шапки и под повърхността.. Оттук нататък, след като в Марс има сезони, дъждове, влага, сравнително топъл и лесен за живот климат, растенията могат да преработят атмосферата и да я направят годна за дишане, да кажем за хилядолетие. Последното по естествен начин, без намесата на хора:

Марс с плътна въглеродна атмосфера и океани се нарича Син Марс, Марс с растения се нарича Зелен Марс.

Илон Мъск, сравнява Марс с Fixer Upper, запуснат имот, който е в окаяно състояние, но пък ако се поправи, и това е напълно възможно, ще е с голям потенциал. Все пак, това е планетата, не само физически близо до Земята, но и с най- подобните условия като на Земята в цялата Слънчева система.

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  39. 39 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

Колко голям магнит?

властта ражда паразити
  40. 40 Профил на shumnalia
    shumnalia

Предварително се извинявам, но истински се ядосвам, когато видя някаква олигофрения в статия на научна тема, където нещата в повечето случаи са еднозначни.
    Снимката под която е написано "Огледалото на телескопа "Джеймс Уеб"" не е никакво огледало. Това е вратата на криогенната камера в която се тестваше телескопа при екстремно ниски.
    Отделно само ще спомена, че това е наистина уникален телескоп, който би следвало през ноември месец тази година да бъде изстрелян с ракета Ариана. Със сигурност много неща ще се открият с негова помощ и ми се струва, че при наличието на толкова много роувъри и сателити на Марс, той ще е най-малко интересната тема в сравнение с всичко друго.

41. 41 Профил на Цецо
    Цецо

До коментар [#38] от "Realist":

Това с магнита определено няма да стане скоро. Ако изобщо стане. За да има колонизация трябва да има бизнес. Така е станало и с Великите географски открития.
    Първо трябва рязко да се снижи цената на транспорта в орбита около Земята. Това ще позволи да се развие бизнес там. Ще нарасне търсенето. Ще се инвестира повече и цените ще паднат още. Да се надяваме, че този процес вече започна. След това ще се мине към Луната и околностите. С евтин транспорт до земна орбита това може да се развие сравнително бързо. Полети до Марс (пилотирани) искат още много неща които сега ги няма. А изграждане на постоянни научни бази още повече. Колонизация не през този век.

Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  42. 42 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol

Нима изучиха всяко кътче от Земята, че ще изучават Марс учените и богатите.

43. 43 Профил на eti mehter
    eti mehter

Оправихте Земята ,че и почнахте с цялата си алчност да мечтаете за нови колонизирани светове !

Bukalemun
  44. 44 Профил на Realist
    Realist

Колко голям магнит?
    —цитат от коментар 39 на Николай Теллалов

Целият проект:

1-2 Тесла, 10,000 до 20,000 гауса.

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  45. 45 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

Наследникът на телескопа "Хъбъл" ще разкрие големите тайни на Марс?!
    След като НАСА ще ни ги "разкрива" тези "тайни" ясно ми е какво ще ни "разкрият"!!!!

До коментар [#8] от "dr_t":
    Крайно време е България все по-активно да навлезе в Космическите изследвания и програми, иначе ще изпусне и този влак...! (отдавана сме го е изпуснали - ама "баце" вече се е прицелил във "влаковете стрела"?! и кога за последно българин летя в космоса? - вече забравихме!!!) Все пак космическите изследвания са и ще бъдат с все по-голямо значение за развитие и не трябва да се изпуска този шанс за работа и наука. (което си е право - право си е ....!!!)

В Института за космически изследвания на БАН имат добър опит!!!

46. 46 Профил на olimpipanov
    olimpipanov

Успех на мисията. Колкото до колонизация ма Марс, има доста сериозни нерешени проблеми, като дозовото натоварване по време на пътуването, както и на самата експедиция на Марс. Отделно мекото кацане на хора на Марс.

47. 47 Профил на Emil Dimov

До коментар [#38] от "Realist":
    И аз не смятам, че Джеймс Уеб ще се занимава много с Марс, но за тези които повдигнаха въпроса за направата на Марс пригоден за живот на хора, това може да стане сравнително лесно и бързо и вече има такъв план. Става въпрос за поставянето на голям магнит в точката на Лангранж (L1 точката между Марс и Слънцето, в която гравитацията на двете тела се изравнява), който да "отвежда" вредната слънчевата радиация извън планетата. С помощта на този магнит Марс ще се сдобие с атмосфера равняваща се на земната и с плътност на въздуха като във висока планина (такъв и сега има и от НАСА го "знаят"!). Там ще живеят хората без необходимост от кислородни маски! (предлагаш високо технологичен проект като "инсталирането" на Луната на земна орбита извършено преди много години от "високо развита цивилизация", каквато ние все още не сме станали и това от НАСА отдавна го знаят!!!! )

До коментар [#41] от "Цецо":
    Това с магнита определено няма да стане скоро, ако изобщо стане! А, за да има колонизация трябва да има бизнес. Така е станало и с Великите географски открития. Първо трябва рязко да се снижи цената на транспорта в орбита около Земята. Това ще позволи да се развие бизнес там. След това ще се мине към Луната и околностите. Полети до Марс (пилотирани) искат още много неща, които сега ги няма (така си мислиш?). А изграждане на постоянни научни бази още повече (вече са изградени!). Колонизация, но не през този век (дали!)!

48. 48 Профил на bvu38525482
    bvu38525482

До коментар [#20] от "von_seeckt":

Те хора като теб не са вярвали, че земята е кръгла, не са вярвали че има суша между европа и азия. А то цели 2 континента се намерили, не са вярвали че е възможна мигновената комуникация на телеграфа... Някои не вярват, че е имало кацане на луната. Други не са вярвали че може да се движи каруца без кон с някакъв там двигател с вътрешно горене.

49. 49 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov

До коментар [#48] от "bvu38525482":
    ... не са вярвали, че земята е кръгла (и още има такива "идиоти" - за справка оня с парната ракета дето ще доказва че Земята е плоска!), не са вярвали че има суша между Европа и Азия, а то имало цели 3 континента, не са вярвали че е възможна мигновената комуникация на телеграфа ..(между нас казано, никой от "високоразвитите" не използват електомагнитна комуникация!!!). Някои не вярват, че е имало кацане на Луната ("фейк" новината на НАСА - "димка" за отклоняване на вниманието, от това което правят!!!) . Други не са вярвали че може да се движи каруца без кон с някакъв там двигател с вътрешно горене ( а някой вече се движат и без такъв!)

Има едни дето са "платени" и от двете страни на "барикадата" - едните са "ушанките", а другите са "победителите", но сред тях има доста заблудени дето решават, че винаги е добре да си от страната на "силните", щото видиш така се чувстваш и ти - голяма заблуда ще знаеш!!!! И едните и другите ни пробутват разни "холивудски" приказки за лека нощ!!! Разказват ни "страшни" неща как "извънземните" ни завладяват и поробват, но "споко" това все още не се е случило, ама дали? След "интернет зарибявката" и промиване на мозъци, ако такива все още са останали след реклами и "али-бали" и вече сте във владение на тези, с който ви плашат, а после ви "успокояват", че това още не се е случило!!!!!

50. 50 Профил на mailstone
    mailstone

Може ли някой да обясни как тече вода при 100 пъти по ниско атмосферно налягане каквото е на Марс???

Delenda Carthago!
  51. 51 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан

До коментар [#4] от "von_seeckt":Ми като се направи атмосфера.
    —цитат от коментар 12 на Darth Plagueis

Да се направи атмосфера ще е по-лесната от двете задачи, по-трудната ще е да се задържи атмосферата.

I had a dream, Joe
  52. 52 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан

До коментар [#50] от "mailstone":

И къде точно тече тази вода?

I had a dream, Joe