Проект ТелефОN

Да работиш инфлуенсър

Да работиш инфлуенсър


Първото нещо, което прави, е да снима току-що поднесената й от сервитьорката чиния със салата. Кадърът може би ще попадне в Instragram профила й, следван от 23 600 потребители, или във фейсбук страницата й с 9325 последователи. Да покаже какво ще обядва е най-естественото и безобидно нейно действие. Преди това ще ви разкаже кога е претърпяла спонтанен аборт (108 хиляди гледания), каква е сутрешната й рутина (139 хиляди гледания), как отглежда детето си или приготвя ръчния си багаж за път във видеа, качени на профила й в YouTube (35 569 абонати за шест месеца). С една дума – ще ви довери целия си живот в детайли и откровеност, сякаш сте й първи приятели.


Навън температурата е близо до нулата, но тя се появява с тънко яке, голо ляво рамо и светъл
панталон, усмихната като за снимка. Веднага разбирам, че е бременна за втори път, но какво
е споделянето с мен, след като хиляди непознати са разбрали за новината малко след като е
станала ясна и за самата нея.


Antoanette Pepe, или Ети, както я наричат приятелите, е нещо като медия. Тя работи блогър и благодарение на усилието си да поддържа няколко социални канала в интернет с постоянство
и интересни за почитателите й теми днес тя влиза в графата с най-забелязваните инфлуенсъри в България, а доскоро и в Дания.




Да работиш инфлуенсър


Какво означава да си влиятелен


Думата "инфлуенсър" (от английския глагол influence – влияя) се настани удобно в българското езиково пространство като лесен и обединяващ начин за назоваване на най-ярките личности в
социалните мрежи. Това са всички онези блогъри, влогъри и инстаграмъри, които произвеждат снимки, видео, текст, предизвикващи силна реакция. Според Ети инфлуенсърът е човек, който с помощта на социалните медии успява да достигне до максимално много хора и да повлияе на техните желания, мечти, лайфстайл. "Днес всеки може да е инфлуенсър – това съм аз, това може да си ти, както и съседското момиче. Невинаги броят последователи определя до каква степен можеш да влияеш на хората. Доверието е онова, което кара хората да искат да правят нещата като теб, да опитат храната, която си готвиш, и да водят твоя начин на живот."


За нея дори думата инфлуенсър е много криворазбрана. "Ние влияем на нашите последователи по много естествен начин. Показваш нещо, което харесваш онлайн – те са заинтригувани и искат да го пробват. Колкото по-дълго време развиваш своите канали и колкото по-откровен си – толкова по-голямо влияние имаш. Тоест толкова по-успешен инфлуенсър си. И не говоря само за продуктите, които споделяме. Благодарение на интернет и смартфоните имаме възможност да споделяме личните си истории през изключително много хора и да помагаме по този начин и често в реално време (Instagram Live). Да дадем шанс на другите да се учат от нашите грешки или да изберат да водят по-здравословен начин на живот, вдъхновение от резултатите, които споделяме ние онлайн", допълва тя.


Да работиш инфлуенсър


Лична драма


За да говори така уверено, Ети има няколко онлайн години зад гърба си, заченати още от висшето й образование – медии и комуникации във Великобритания. Дипломиране и по-късно – през 2012 г., се връща в България и се залавя с работя по европроекти на стойност милиони евро. Денят й минава в офис - "супернекреативно, депресиращо", но след година и половина получава шанс да промени корпоративната си съдба – нейна приятелка, живееща в чужбина и прясно разделила се с приятеля си, започва да й пише имейли, обяснявайки личната си драма. Ети й отговаря сърдечно, всеки път на английски език, защото "така ми идваше отвътре" и съвсем скоро я осенява идеята да стартира свой блог. Наречен Letters to Antoanette, той кани познати и непознати от цял свят да й пращат писма с вълнуващите ги въпроси, а тя да им отговаря със собствените трепети и житейския си опит дотук. "Когато човек не се чувства добре в дадена ситуация, той не вижда обективно изхода от нея. Щом му дадеш примери от своя живот, сам достига до заключения за собствения си, за които не се е сещал...", обяснява Ети.


Описвайки своите крайно лични моменти, тя започва да събира стотици последователи, братя и сестри по споделяне. За да поддържа и развива "Писмата" си, решава да напусне работа и да започне да се издържа като продавачка и хостеса. "Никой не можеше да повярва накъде се бях насочила след Англия и европроектите... Но аз вярвах в това, което правя!", казва блогърката. "Тогава беше много ново. Нямаше човек, който да смяташе, че блогърството е професия или че може да се превърне такава." В това число влизат и родителите, които мислят, че прави крачки назад в развитието си. "Все пак те са друго поколение, което вярва, че трябва да се ходи на работа от 9 до 5 по модел, и не могат да си представят какво е да си на свободна практика..." Нощем работи, денем пише, снима, публикува фотосесии. Постепенно блогът й започва да става по-лайфстайл и въпреки че първите му статии са за човешки взаимоотношения, психология, драматични случки, в тях започва да се прокрадва "някое друго тоалетче", идеи за дрехи и продукти.


Амбицирана да учи още, Ети заминава за Дания, но езиковата бариера я спира да го направи. Започва работа във веригата Body Shop на главната улица в Копенхаген – шегува се, че е била
единственият английски говорещ в цяла Дания, почти никой не искал да наема чужденци. После
става по-хубаво – след шест месеца среща настоящия си съпруг Филип и забременява. Макар в момента семейството им да живее в България, по-голяма част от живота й след гимназията минава предимно в чужбина, откъде се чува непрекъснато с родителите си по скайп. "Шегувам се, че тогава повече си говорихме, а сега, като сме заедно, се приемаме за даденост, преди си звъняхме и имаше истински диалог." Сега дистанционният разговор е прехвърлен към Facetime, чрез който говори със съпруга си, който е също в непрекъснато движение – пътува между София и Дания на всеки две седмици.


Да работиш инфлуенсър


Как работи инфлуенсърът


В Дания Letters to Antoanette става част от Bloggers Delight (http://bloggersdelight.dk) – най-голямата платформа за блогъри в Дания. Тя е отворена за милиони създатели на страници, но само 200 от тях попадат в графа топ и мрежата им осигурява работа. Да дава работа на блогър означава, че платформата е посредник между фирмите и авторите на съдържание – например марка за маратонки иска да рекламира новия си модел и се обръща към блогър да изготви специален текст/видео за него, като му заплати услугата. Ети разказва, че мрежата е изградена високо професионално. Двете страни не се свързват помежду си и не стои въпросът дали е по-добре да действаш сам или чрез агенция. Тук, в България, въпрос има, а отговорът е, че е по-добре да си сам. И обяснява защо: "Понеже блогърството е нова професия, не е изградено по правилния модел, получава се като възползване." В Дания и хонорарите също са много, много по-високи, а блогърите са много по-ценени. Печели се или чрез спонсорирани постове като тук или чрез поставяне на линк към някоя публикувана от нея марка (афилиейт програми). Тя все още работи с Bloggers Delight, но почти няма работа с тях, защото вече е ситуирана в България. Въпреки това печели "Топ блогър в Дания" – два пъти попада в класацията топ блогър в Дания – веднъж на 27-о и веднъж в началната десетка.


В момента доходите й идват основно от България, и по-точно от видеата, които публикува в YouTube канала си. Досега е рекламирала дрехи, козметика, храни, технологии. Не казва на всичко "да" - "мога да печеля и много повече, но има неща, които след експертизата не ми харесват и откривам по-добър еквивалент." И дава пример с електрическа четка – сравнява няколко различни марки, преди да каже "да". "Има такива, които не харесвам и не бих купила никога, има други, които бих ползвала в ежедневието си, т.е., когато давам съгласието си, въпросът е бих ли ползвала този уред наистина." Разбира се, дава си сметка, че може да подразни последователите си да изгуби доверието им, и се старае да е много селективна при подобни публикации. "В България потребителите са по-чувствителни по темата. Навън във всеки Instagram пост може да видиш, че е спонсориран и на никого не му пука. Докато тук хората се дразнят, защото не могат да разберат как правиш пари от това нещо." Обяснява също, че в Дания подобни постовете винаги се отбелязват като спонсорирани, защото е регламентирано да са такива, а в България – не. "Ако не го направиш, накрая данъчните ти пращат бележка за дължащите огромни данъци", усмихва се Ети.


Питам я дали може да се издържаш от това. Да, може, ако си инвестирал много време, пари, усилия. "Сега печеля, но ако сметна разходите по хобито ми, ще си възвръщам парите с години. Разбира се, днес все повече хора искат да станат инфлуенсъри, за да печелят пари. Да, но онези, които се издържат по този начин, в повечето случаи стартират каналите си като хоби – постепенно останалите се влюбват в съдържанието, което публикуваш, в характера ти. Хората, нашите читатели, зрители или т.нар. последователи, са тези, които ни правят инфлуенсъри. Затова не харесвам думата "последователи". Приятели. Това е правилната дума. Съмишленици."


Ако има някакви правила, по който да станеш инфлуенсър, то първото и най-важно е да знаеш както точно искаш да правиш онлайн, твърди Ети. "За какво ще пишеш, какво ще снимаш? След това идва най-важната стъпка – постоянството. Всичко онлайн се променя за секунди. Това е толкова бързоразвиваща се сфера, че ако не си такъв, ще бъдеш изместен от множеството друго съдържание." Накрая – бъди себе си. "Има толкова много инфлуенсъри но няма друг, който да е 100% като теб. Използвай го, за да създадеш свой собствен кръг от онлайн приятели."


Да работиш инфлуенсър


Но поддържането на социален образ в мрежите се оказва трудоемка дейност. Ако искаш да си успешен блогър, трябва да изготвяш съдържание без почивка - "съзнанието ти е ангажирано постоянно с това с какво можеш ти да ангажираш публиката си". "Това изглежда лесно, а не е. В началото живеех с лаптопа си по заведения, постоянно правех график да имам три поста в Instagram, четири в блога на седмица." В момента акцентът й са й YouTube видеата, за които е още по-трудно – да измислиш концепция, как ще снимаш, къде да избереш подходящата визия, да инвестираш в необходимите предмети за осъществяването на видеото. За да се получи видеото, трябва не само да изглеждаш добре, ами и да се чувстваш така!


Обещава да ги качи в определен ден и час, но на кого точно? "На себе си и на публиката. Да ти кажа, като си лягам, съм много удовлетворена, ако съм качила нов клип. Да видиш как хората реагират, особено когато си споделил нещо и те ти пишат своите лични истории, за да ти кажат – ето, през това преминах аз и заради това, че те виждам усмихната, ме мотивираш да изляза от дупката, или щом можеш ти да работиш с едно дете, значи и аз мога, благодаря ти, че ми показа, че е възможно! Аз използвам социалните медии, за да помагам. Това е моята мисия – да вдъхновявам хората да бъдат смели, да бъдат щастливи тук и сега и да вярват, че всичко е в техните ръце. Всеки може да постигне всичко - стига да иска."


След време Ети иска да развие заниманието си в нещо по-голямо – да прави семинари, да провежда мотивационни лекции за позитивно мислене, дори на тема инфлуенсърство, но чака да мине още време, докато не започне да изпитва пълно удовлетворение и самочувствие да излезе от заниманието си. "В момента имам растеж, който докато съществува, няма логика да напусна, трябва да стигна до ниво, в което то си действа само, моите усилия да са се възнаградили, тогава мога да си позволя да давам ноу-хау."

Ети със съпруга и детето си

Ети със съпруга и детето си


За снимките и хората


Повечето снимки на Antoanette Pepe са с над 2000 харесвания всяка. "Не са купени, това е много години работа и инвестиция", смее се тя. Според нея, за да е добър профилът ти в социалната мрежа, трябва да има консистентност в кадрите, т.е. да са подобна визия, например да се използва еднакъв филтър при обработката им.


"Отделно смятам, че най-хубавите снимки са правени с телефон, а не с професионален фотоапарат. Когато качвам кадри, снимани с камера, те събират по-малко харесвания." Обяснението й е, че хората реагират на професионалните снимките с едно наум заради това, че искат да усещат автентичността. "Те вече искат да видят истинското, емоцията, никой не желае да гледа вече снимки на една храна и ръка, чанта, а да си там, да си усмихнат, да се види емоцията ти..."


Ако има нещо, което се е променило през годините в социалното поведение, то е именно отношението на потребителите: "На хората им омръзна да гледат перфектния грим, перфектното всичко, искат да чуят истината, нагледаха се на фалшиво, нагледаха се на известни личности. Сега блогърите достигаме до нивата на известност, но ние сме такива заради нашите последователи. И не само трябва да сме им благодарни, но и не трябва да сме повече от тях. Те са ни направили това, което сме - инфлуенсъри", твърди Ети.


Поредицата "ТелефON е проект с подкрепата на Huawei.


Всичко, което трябва да знаете за:
Концепция:Storio logo
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK