Астрономи откриха първата неутронна звезда извън Млечния път

© NASA.gov

Астрономи откриха първата неутронна звезда извън галактиката Млечния път, в която се намира Слънчевата система. Те са използвали данните от телескопите в обсерватория в Чили и от обсерваторията на НАСА Chandra X-ray. Звездата се намира на 200 хил. светлинни години от Земята в Малкия Магеланов облак. Около нея са останките от свръхнова, известна като Е0102.

Неутронните звезди са изградени изцяло от неутрони, като плътността на веществото в центъра им е огромна. Те не са големи по размери, но за сметка на това се въртят с огромна скорост в самото начало на съществуването си, след което започват да забавят ход. Наричани са още пулсари. Неутронните звезди се раждат при избухването на свръхнова.

Магнитното им поле е много по-интензивно от това на обикновените звезди. При въртенето около оста си неутронната звезда изхвърля електрони, които се улавят от магнитното поле и могат да избягат само през магнитните полюси в двете срещуположни страни на звездата.

Данните от обсерваторията Chandra X-ray показали, че остатъците от Е0102, която е открита преди около 30 години, са образували голяма пръстенова структура, която се намира около новооткритата неутронна звезда. Предполага се, че тя се е появила при експлозия на свръхнова преди около 2 хил. години, но все още не се знае дали Е0102 е тази свръхнова.

Досега са открити десетина неутронни звезди в Млечния път. Бройката им не е точна, тъй като все още има спорове дали някои от тях са точно пулсари.

1. 1 Профил на mitakadm
    mitakadm

Да си редактирате статията!!! Първата неутронна звезда в Слънчевата система?!? И имало следи от още 10 такива??!! Абе четете малко, преди да пишете. Сигурно са имали предвид в нашата галактика, което е различно от слънчевата система

Колкото повече - толкова повече
  2. 2 Профил на tokkay
    tokkay

Между 28 май и 1 юни в град Москва, Русия, се проведе втората подред Европейска олимпиада по физика (EuPhO), от където всеки български състезател се завърна с медал. В олимпиадата тази година участваха 120 ученици от 23 държави - Белгия, Чехия, Швеция, Швейцария, Германия, Италия и др. Домакин беше Московският институт за физика и технология (MIPT).
    Състезанието следва програмата на международната олимпиада по физика, но за разлика от нея, задачите са кратки и целят да поставят участниците в ситуация близка до реалната изследователска дейност, където трябва да проявят изобретателност, за да достигнат до правилното решение.

Българският отбор - 2018 завоюва следните страхотни отличия:

Георги Мирославов Александров, 11 клас, СМГ - златен медал, 3то място в цялостното класиране;
    Таквор Баронян, 12 клас, Дарби колидж - сребърен медал;
    Стефан Тодоров Иванов, 11 клас, ППМГ Бургас - сребърен медал;
    Руско Тодоров Русков, 12 клас, АЕГ Бургас - бронзов медал;
    Иво Владиславов Петров, 10 клас, СМГ - бронзов медал;

Ръководител е гл. ас. Нено Тодоров, а проф. Виктор Иванов бе автор на две задачи като член на Академичния комитет.

No Pain No Gain
  3. 3 Профил на Реми
    Реми

Каква красота!

Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  4. 4 Профил на Alexander97
    Alexander97

До коментар [#2] от "tokkay":

Прекрасна новина на фона на общо мърлявото ни от всякъде образование!

5. 5 Профил на batzdravo
    batzdravo

До коментар [#2] от "tokkay":
    Не е по темата на статията, но да питам.
    Защо не вписа тази новина в рубрката:"Новини от вас" или нещо подобно беше?
    От бързия преглед, наистина не видях нищо писано за нея!
    За съжаление, този, все още нереализиран потенциал на България, ще бъде реализиран вън от нея! Може би там, където се правят открития, като това в статията!
    Да са живи и здрави, на мама и тате и успех! :)

Страхотно, но нямаше да я открият ако ползваха обсерваторията
    във Рожен. За голямата наука трябват пари !!!

Очаквам освен неутронни звезди да открият и електронни и протонни. Просто пускаме по един кабел до там и ето ти неограничен ток! Ама автентичните ще са силно против, защото може да се наруши местообитанието на блуждаещите електрони и кабелите да пречат на прелетните космически частици.

8. 8 Профил на petyo9
    petyo9

—цитат от коментар 1 на mitakadm

Колега, малко прибързано се из`окваш. В статията пише, че неутронната звезда е извън цялата наша галактика - Млечният път. Така, че невъзможно е тази неутронна звезда да бъде в Слънчевата система както ти погрешно си разбрал. И не са имали пред вид нашата галактика - в наша са намерени вече много неутронни звезди. Сензацията е, че сега за пръв път намират неутронна звезда ИЗВЪН нашата галактика. Нашата галактика е Млечният път и Слънчевата система е в нея.

9. 9 Профил на penetrating
    penetrating

Прекрасни новини - и по-горната и особено тази споделена от съфорумника "токай" . :) Браво!

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert