Сателит с размерите на кутия за обувки ще открива бури в зародиш

Сателитът RainCube вече изпраща данни до НАСА с първите си анализи на райони с дъждове

© NASA.gov

Колко пъти ви се е случвало да излезете навън без чадър и изненадващо да завали, въпреки че преди това в прогнозата за времето не е имало такава информация? Много хора са попадали в подобна ситуация и са си пожелавали прогнозите да са поне малко по-точни.

За да сведе такива случки до минимум, американската космическа агенция НАСА разработи сателит с размерите на кутия за обувки, който използва експериментална технология, за да открива бури в зародиш, като засича в кои райони се оформят дъждовни облаци. Апаратът вече е в космоса и успешно е предал първата си събрана информация.

Сателитът е кръстен RainCube и е достатъчно малък, за да се побере в раница. Той направи първите си снимки на буря над Мексико през август. През септември пък хвана първите валежи на урагана "Флорънс", зародил се в Атлантическия океан и преминал през Източното крайбрежие на САЩ.

Директорът на Центъра за климатологични науки в НАСА Греъм Стивънс обясни, че за момента агенцията е изпратила само един прототип в космоса, но ако проектът се окаже успешен, се предвижда "цяла флотилия от сателити" да бъде изстреляна.

"По този начин ще наблюдаваме силни бури в зародиш, а това ще подобри значително точността на прогнозите за времето. Досега нямахме никакви начини да следим процесите в една гръмотевична буря и как водата и ветровете успяват да я превърнат в ураган. Именно в тази насока ще ни помогне RainCube", обясни Стивънс.

Сателитът може да "вижда" различни предмети с помощта на радари. По този начин той успява да събера данни за бурята, като обработва информацията, която се отразява в капките с вода в буреносните облаци. Тук е била и най-тежката работа по създаването на RainCube - да се изработи достатъчно силен сигнал, който буквално да направи спектрален анализ на бурята.

"Радарният сигнал прониква в бурята, а след това се връща обратно като ехо. Радарният сигнал успява да влезе по-дълбоко в слоевете на бурята, като измерва дъжда във всеки един от тези слоеве. Веднага след това получаваме снимка от вътрешността на бурята", каза от своя страна изследователят от НАСА Ева Перъл.

Тя обясни, че има огромно количество информация от наземни устройства, която помага за прогнозите за времето, но тя по-скоро представя глобалния поглед върху метеорологичната обстановка. "Но това, което не се вижда от тази информация, е случващото се вътре в бурята", каза още Перъл.

Учените твърдят, че с помощта на такива сателити ще се предвижда много по-лесно движението на дъждове, снегове и градушки.

1. 1 Профил на Маршалов
    Маршалов

Още колко космически боклук, ненужен ще има? Оправдания като горните, щото били неточни прогнозите и някоя завеяна кака можело да й се намокрят жартиерите и затова дай да изстреляме стотици тенекиени кутии за обувки на орбита, е върха на безумието.

мурзилка
  2. 2 Профил на lustmord
    lustmord

Какво толкоз специално има в това - подобни сателити с радарна апаратура дето следят атмосферните фронтове се използват още от времето на СЕАСАТ в края на 70-те и оттогава има поне 30 различни цивилни програми с подобни апарати в орбита дето правят същото като описаното за тази "кутия за обувки". НАСА явно изпробва нещо друго в този апарат.

3. 3 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#2] от "lustmord":

Лъжат ни братя!!!!

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  4. 4 Профил на lustmord
    lustmord

До коментар [#3] от "Darth Plagueis":

Не става въпрос за това дали ни лъжат - но смисъла от този апарат не е описаното в статията а вероятно в някоя малка оптимизация в методиката дето вече 40 години се използва обаче малкото разионализиране на нещото няма да направи вестникарско заглавие и журналиста се е отплеснал да ни представя за откритие нещо от младостта на бащите ни.

5. 5 Профил на penetrating
    penetrating

Радари за времето и бурите се използват отдавна. Този радар трябва да е различен от другите (освен с размерите си)

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  6. 6 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#4] от "lustmord":

Всъщност, смисълът е в драстично по-евтините апарати, което дава възможност да се изстрелват стотици кубчета, които ще дават много по-точна информация.

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  7. 7 Профил на Йоаникий
    Йоаникий

Интересно изобретение, със сигурност и полезно, но е нормално повечето българи да не му вярват.. У нас отскоро фразата "кутия за обувки" стана символ на незаконни афери, нещо като мръсна дума... :-)

Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  8. 8 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt

До коментар [#1] от "Маршалов":

Оххооо а вие си чакате коленете да ви "завъртят" нали?И да почнат да хапят мухите....Технологиите се развиват...и такива като вас само гледат отстрани и мрънкат!

До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  9. 9 Профил на plf
    plf

До коментар [#8] от "Willy Messerschmitt":

Тъжна БГ реалност ...

И аз имам нова кутия, току-що си купих обувки. Ще взема да я пусна да ми казва времето.