Появиха се първи доказателства за съществуването на екзолуна

© NASA.gov

Съществуват ли естествени спътници на планетите, намиращи се извън Слънчевата система? Отговор на този въпрос търсят астрономи по целия свят и първите доказателства за наличието им бяха разпространени от американската космическа агенция НАСА. Група любители астрономи твърдят, че са открили обект, който прилича на луна на планета. Космическото тяло се намира в съзвездието Лебед, на 8 хил. светлинни години от Земята.

Астрономите обработвали достъпните данни от телескопите "Хъбъл" и "Кеплер". Така те забелязали обект, който орбитира около газов гигант, който пък на свой ред орбитира около звезда, кръстена "Кеплер-1625". Групата изследователи обаче подчертават, че тепърва ще бъдат направени по-обстойни наблюдения на космическото тяло, за да се докаже дали наистина това е луна.

Терминът, използван за откритите извън Слънчевата система планети, е екзопланета и по негово подобие естествените им спътници са наречени екзолуни. Те могат да бъдат забелязани, когато преминават пред звездата от своята система и по този начин намаляват нейната светлина. Така са открити почти всички екзопланети. Екзолуните обаче са по-трудни за откриване, защото са по-малки от съпътстващата ги планета и така техният сигнал е по-слаб при скриването на светлината на звездата.

Астрономите са анализирали данните от 284 открити от "Кеплер" планети. Изследователите са открили един пример за естествен спътник на екзопланетата Кеплер-1625b. Веднага след това астрономите са започнали постоянно наблюдение на планетата с телескопа "Хъбъл", което продължило 40 часа. За това време планетата е обиколила два пъти своята звезда.

Така установили преминаване пред звездата на друг обект. Заради по-малките си размери екзолуната намалила яркостта на звездата за доста по-малко време спрямо екзопланетата. Освен това е установено, че все още неидентифицираният обект преминава пред звездата точно три часа и половина след планетата Кеплер-1625b.

"Естествен спътник е най-простото и най-естествено обяснение за това откритие", обясни един от астрономите, открили екзолуната Дейвид Кипинг. "Определено беше шокиращ момент да видя светлинната крива, която показа "Хъбъл", каза още той.

По първоначални данни откритото космическо тяло е сравнително голямо. То е с размерите на Нептун, която е четвъртата по големина планета в Слънчевата система. Толкова големи луни в Слънчевата система няма. Друго предположение е, че екзолуната е само 1.5% от масата на планетата, около която орбитира. Това означава, че тя е няколко пъти по-голяма по маса от Юпитер.

Според астрономите, ако това наистина е луна, то тя и нейната планета се намират в обитаемата зона на своята звезда, където умерените температури позволяват наличието на течна вода върху планетарната повърхност. проблемът е, че и двете тела се считат за газообразни и следователно не са подходящи за живот.

1. 1 Профил на man_un
    man_un

Снощи гледах епизод от "Древни извънземни" по канал Хистори. Според привържениците на тая тема, на Марс са открити рисунки, подобни като на платото Наска. Става дума за различни геометрични фигури, болшинството кръгли. "Природата може да създаде такива фигури, но единици. А тук са много и разположени с цел"-коментира Ерик фон Деникен.

2. 2 Профил на Judjuk
    Judjuk

Скоро ще открият и екзодупка на екзоморето.

3. 3 Профил на baba yaga
    baba yaga

Последно газообразни или течни са тези тела?

Щом има планети ще има и луни. Нищо ново във Вселената.

5. 5 Профил на Плам