Дестинация "Марс" и кои са важните научни открития на 2018

© Associated Press

2018 г. беше белязана от научни открития, сякаш излезли от книга на Жул Верн и възбуждащи въображението на теми роботика и астрономия.

Дестинация "Марс"

През изминалата година Марс определено беше център на вниманието на учените. С поглед към бъдещето и може би първата планета освен Земята, която ще бъде колонизирана от човешкия вид, последните изследвания представиха много интересни резултати за Марс. Едновременно с това, червената планета остава все така енигматична и понякога дори необяснима с изненадите, които крие на и под повърхността си.

Ето трите особено важни открития за Червената планета тази година.

Вода

Италианската космическа агенция обяви, че благодарение на нов вид радар, наречен Марсис, е успяла да установи наличието на течна вода под замръзналите полюси на планетата. Роберто Оросеи, главният учен на Националния институт за астрофизика съобщи, че въпросното езеро е с обем над един трилион литра вода (сравнимо с вместимостта на едно от най-големите езера в Европа – Инари).

Д-р Оросеи посочи, че много микроорганизми са способни да живеят в екстремни условия, а наличието на течна вода е почти задължително за съществуването на живот.

Органични молекули

Паралелно с това откритие, учени от Американската космическа агенция, обявиха, че марсоходът "Кюриосити" (Curiosity) е открил следи от органични молекули на повърхността на Марс. Това са съединения на въглерода - същите както животополагащите съединения на Земята.

Макар това да е изключително окуражаващо откритие, учените от НАСА припомнят, че не е абсолютно сигурно доказателство за съществуването на живот на Марс, тъй като тези молекули теоретично биха могли да бъдат продукт и на геологични процеси.

Храната на бъдещето

Учените в Полярната изследователска станция прибраха първата реколта от зеленчуци, отгледани в 100% изкуствени условия, така както биха били отглеждани например на Марс. Немски учени отгледаха салата, краставици и репички във високотехнологичен парник, при постоянна външна температура под -20 градуса по Целзий.

Тези три постижения и открития, взети заедно, биха били от особена полза при бъдещо пътуване и колонизиране на Марс. Наличието на течна вода значително би улеснило адаптацията на човешкия вид към марсиански начин на живот. От друга страна, учените са особено внимателни при изпращането на проби и планирането на мисии до червената планета, тъй като биха искали на всяка цена да защитят местния живот на Марс, ако такъв съществува.

Науката в защита на планетата

2018 г. беше интересна и по отношение на технологичния и научен напредък в сфери, свързани с единствения засега дом на човеството – Земята.

Риба-робот

Учени от Масачузетския технологичен институт създадоха бионична риба-робот, с която да могат да изследват и осъществяват мониторинг на дълбоководния живот.

Досегашните прототипи обикновено имаха проблем с комуникациите под определени дълбочини и всяваха недоверие у морските обитатели с шумните си мотори и странен вид. Това значително възпрепятстваше наблюдаването на естественото поведение на морската фауна.

СоФи (от Soft Robotic Fish) позволява на учените да изследват морския свят незабелязано и по този начин да събират данни, които след това да бъдат използвани за опазването и защитаването на живота в Земните океани.

Обратимото изменение на климата

Друго важно откритие е свързано със запазването на биоразнообразието на Земята. Научен доклад на ООН потвърди, че Монреалския протокол за пълното изключване на химикали, увреждащи озоновия слой от човешката дейност, наистина дава добри резултати.

Според последните измервания, озоновата дупка над полюсите е започнала постепенно да се затваря. Това откритие потвърди, че ако сегашните забрани продължават да се спазват стриктно, дупката може да е част от миналото до края на века.

То е също и особено важен показател за това, че глобалното изменение на климата категорично е проблем с изцяло човешки произход. Последните измервания показаха също, че стриктното спазване на съществуващите международни договори за опазване на климата би позволило успешното ограничаване на глобалното затопляне под желаната граница от 1.5 градуса по Целзий до края на века.

Българският принос

Българските учени успяват да не останат по-назад от международните си колеги, въпреки честия недостиг на финансиране и неравната битка за средствата по европейските програми за научно субсидиране.

Екип от учени от Медицинския университет в София и Института за полимери към Българската академия на науките публикува статия, описваща дизайна на нов тип полимер с практическо приложение.

Този полимер е замислен като нова форма за доставяне на лекарства с обезболяващи и противовъзпалителни свойства, например ибупрофен, чрез кожата. Новосъздаденият полимер е тестван и за нетоксичност при директен контакт с кожата и резултатите са обещаващи.

Доставянето на лекарства чрез контакт с кожата вместо венозно или перорално е една от основните изследователски сфери в модерната фармакология. Много лекарства, преминавайки през храносмилателната система, претърпяват метаболитни промени, което значително намалява тяхната крайна концентрация в организма и съответно ефективността им. То позволява по-добър контрол върху постоянното освобождаване на равни количества от медикамента, когато това е нужно.

1. 1 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров

А преди да превърнем Марс в райска градина и се преселим там, няма ли дса е по лесно същото да сторим първо със Земята?

2. 2 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt

Нещо за сондата до Слънцето?За другата сонда вземаща проби от метеорит.....Важното е че белият свят гледа в бъдещето...в новите технологии и към нови хоризонти!

До истината се достига с познание!
  3. 3 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров

До коментар [#2] от "Willy Messerschmitt":

—цитат от коментар 2 на Willy Messerschmitt

Кой е белият свят?
    Ако има бял, то трябва да има и черен свят. Той накъде гледа?

Прогресът не е количествена, а качествена категория. Той е холистичен. Техническият прогрес е негов компонент, количествена категория, той разширява възможностите, но това как тези възможности се използват зависи от културния и духовен прогрес.
    Каква е ползата от това, че някаква сонда, струваща милиарди е взела проби от метеорит, докато с подобен бюджет биха могли да се изградят напоителни системи в Африка, спасяващи милиони от гладна смърт?

Техническият прогрес не може да бъде самоцел и да отвлича вниманието от социалните и екологични проблеми, а просто компонент на цялостния прогрес.
    Ако това не е така, техническият прогрес може да донесе повече беди, отколкото ползи.

4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt

До коментар [#3] от "Боян Таксиров":

Понякога имам чувството че сте бил отличник в АОНСУ!!

До истината се достига с познание!
  5. 5 Профил на Alexander97
    Alexander97

С много от написаното от теб съм съгласен. НО
    "Да им построим напоителни системи" е грешка! Голяма!
    Франция, Холандия, Германия са прорязани от канали, строени миналите векове. Не от бизнесмени, а от узрялото общество. Холандците са си отнели от океана 1/3 от сегашната суша. Кой им помогна?
    Съжалявам тези недоразвити общества за тоталната мизерия и гладна смърт, но те избират къде и как да живеят.
    Както е и при нашето битие – при наливане на милиарди от ЕС, съществуват мизерия и оцеляване, защото обществото се съгласява да бъде обирано от мафия!

6. 6 Профил на penetrating
    penetrating

Няма лошо. Малко едностранчиво или твърде не хармонизиращо на лретенциозното заглавие :)

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на Николай_1
    Николай_1

Отколешна мечта на американците е да завладеят Марс , а на руснаците – да завладеят Босфора – тях и тихоокеанското дъно може би повече ги привлича. Може би там трябва да търсим успехите на руската "наука".........

8. 8 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров

До коментар [#5] от "Alexander97":

Говориш за дрвуги времена и условия.
    Днешна Африка е такава вследствие и на колониализма.
    Но тук не става въпрос за вина. Трябва да се помага на тези държави не толкова от някакъв морален дълг, а защото светът е по свързан отвсякога.
    Бедността води до пренаселване и деградация, пренаселването до недостиг на ресурси и унищожение на екосистемите, недостига на ресурси до войни. А скоро ядрените оръжия ще са по джоба и възможностите и на някои африкански държави - ЮАР отдавна има, въпрос на време е и други държави от този регион да се сдобият, ако не с ядрено, то поне с биологично.

Това ще се отрази и на "белия" свят. Който както се вижда става все по малко бял заради проблемите другаде.

Всичко е взаимосвързано. африка и останалия трети свят не е на друга планета. На същата е.
    И е по лесно да оправим Земята, отколкото да колонизираме Марс, колкото и дръзновено да звучи второто.

9. 9 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#5] от "Alexander97":

Каналите в цитираните от теб страни са със транспортна функция.

Eddie lives... somewhere in time!
  10. 10 Профил на Alexander97
    Alexander97

До коментар [#5] от "Alexander97":Каналите в цитираните от теб страни са със транспортна функция.
    —цитат от коментар 9 на tigervi

Много добре знам, от дете. Френската литература ме е просветила :-)=
    Но има и други като един канал пресичащ Франция през Алпите за питейна вода с тунел...Който се интересува, ще го намери.
    Да не споменавам виа и акведуктите, че е срамота за времето в което са строени. Тук има нещо като спор – кога има нужда да се харчат пари за научни изследвания, кога за помощи за изпаднали от влака!
    Доколкото знам пари се изсипват и в Африка, но има и кой да ги изпапа.
    Пари за изследвания е задължително да се харчат!
    Това движи света напред и нагоре.
    Така мисля аз и никого не задължавам да е съгласен с мен.

11. 11 Профил на I
    I

До коментар [#1] от "Боян Таксиров":

Да ти е хрумвало, че можем да правим повече от едно нещо едновременно?

Did you know ... that no-one ever reads these things?
  12. 12 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров

До коментар [#11] от "I":

13. 13 Профил на I
    I

До коментар [#12] от "Боян Таксиров":

За какви огромни инвестиции бълнуваш? За тези дейности сигурно се харчат по-малко от няколко милиарда на година.

А за вдъхновяването на хората.. Действай, вместо да мрънкаш. Никой не е спрял нито теб, нито някой друг да се конкурира с Марс. Ама можете само да мрънкате, типично по български "да, ама...".

Did you know ... that no-one ever reads these things?
  14. 14 Профил на ahmaka
    ahmaka

До коментар [#11] от "I":Хрумвало ми е, но когато става въпрос за огромни инвестиции, ресурси, човешка енергия, дефинирани цели, които трябва да вдъхновяват хората, труд и усилия, трябва да има приоритети.Защото без ясни приоритети вместо Марс да стане като Земята, Земята ще стане като Марс.
    —цитат от коментар 12 на Боян Таксиров

С голяма доза сигурност можем да кажем, че колонизирането на Марс ще бъде направено с частни капитали//Мъск, а нито Вие, нито аз имаме право да казваме как той ще си харчи парите...или не? Може и така да стане/някой да му каже как/, ако културният марксизъм продължи със сегашното темпо. Само дето раздаването на кинти за храна и още нещо/базов доход/ няма да ни доведе до никъде. В Цоциализъм и титалитаризъм съм живял и единственото, което съм научил е да го помирисвам и различавам от съседната галактика, не от Марс

15. 15 Профил на faraon
    faraon

Със съвременните двигатели пътуването до Марс би било изключително продължително за човек, а без нужната защита от космическата плазма, твърде опасно. За колонизиране на Марс на настоящия етап е рано да се говори. Освен за нуждите на рекламата, кацането на човек там е безсмислено. Общо взето за Марс се знае достатъчно. Най-важното е, че това е планета, на която няма нормални условия за живот, няма и да има в близките столетия, т.е. тя реално не може да бъде използвана за нуждите земните хора.

16. 16 Профил на World is TV
    World is TV

КОЙ решава, че трябва да бъде колонизирана от човешкия вид? Може би някой от нечовешки вид? Идеята е хората да бъдат изпратени на Марс за целите на извънземните, докато на Земята ще бъдат създадени нови хибриди, които не са толкова непоносими като хората, които протестират за всяко нещо. Роботите, например, ще бъдат бъдещото население.
    Такава реклама се прави на Марс, че едва ли не това е новия свят за хората! Богатите вече си купиха парцели, които се продават от някой извънземен марсиански вид. :))))

All ideologies are idiotic, whether religious or political, for it is conceptual thinking, the conceptual word, which has so unfortunately divided man.
  17. 17 Профил на World is TV
    World is TV

Както американското, така и руското правителство нямат нищо против сътрудничество с извънземни видове.

18. 18 Профил на World is TV
    World is TV

До коментар [#17] от "Supriem David Rockefeller":

На 28-та минута има снимка на НЛО, снимано в Стара Загора.

19. 19 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#15] от "faraon":

А откъде знаеш колко би ни отнело да тераформираме Марс?

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  20. 20 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho

До коментар [#8] от "Боян Таксиров":

Днешна Африка е такава вследствие и на колониализма.
    —цитат от коментар 8 на Боян Таксиров

Пълни глупости. На юг от Сахара по-голямата част от населението е живеела в родово-общинен строй с биещи се помежду си племена, които са били много далеч от концепцията за нация и държава. Северна Африка пък е имала нещастието да стане част от Османската империя. А големият срив в жизнения стандарт е точно в следколониалната епоха, когато се унищожава постигнатото през колониалната епоха. Но дори и държава като Етиопия, която е била просперираща през Средновековието и практически не е колонизирана, е на същото изостанало ниво.
    А досегашната практика на раздаване на помощи в Африка често има обратен ефект, защото не решава проблема, а само поддържа симптомите. Помощта за тези държави трябва да е насочена към развитие на образованието и медицината, така че да се развие човешкия ресурс, защото това е проблемът там, а не климатът.

21. 21 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho

До коментар [#18] от "Supriem David Rockefeller":

До коментар [#17] от "Supriem David Rockefeller":На 28-та минута има снимка на НЛО, снимано в Стара Загора.
    —цитат от коментар 18 на Supriem David Rockefeller

Ами решили са да отидат до центъра на вселената

22. 22 Профил на World is TV
    World is TV

До коментар [#21] от "kumcho___valcho":

Ти не знаеш ли, че САЩ е центъра на вселената?

23. 23 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan

Общо взето центъра на вселената е, що се отнася до космически изследвания, както и в много други области. Дори Китай има да ги догонва още. По тази тема ватенките губят по точки още преди да е започнал спорът. Могат да се опират само на конспиративни теории за наивници :)!

agent
  24. 24 Профил на faraon
    faraon

До коментар [#15] от "faraon":Има готови хора, чакащи пътуването си към Марс. Едно време така се е мислело и за презокеанските пътувания. Впрочем, век-два са просто незначителен миг в историята на човечеството.А откъде знаеш колко би ни отнело да тераформираме Марс?
    —цитат от коментар 19 на Darth Plagueis

Даже да приемем, че хора са били на луната преди 50 години, колко още години са нужни да се иде там повторно или да се създадат бази?

Създаването на подходящи условия за живот на Марс не е по силите на съвременното човечество. Нужни са технологии за създаване на въздух, по състав близък до този на земята, на вода в достатъчни количества.

Сегашната атмосфера на Марс е съставена изключително от въглероден диоксид, негоден за живот, липсва достатъчно вода в свободно състояние. Атмосферата на марс е прекалено тънка, атмосферното налягане изключително ниско. Да не забравяме радиацията. При тези условия, ако някой се засели на Марс шансовете му да оцелее за по-продължителен период са нищожни.
    Освен това продължителността на пътуването до червената планета е изключително продължително. Нужни са други двигатели, които да позволят много по-бързо придвижване на хора и големи товари в двете посоки.
    Наличието на особи, съгласни да се преселят на Марс не означава, че скоро ще има масово заселване на тази планета, че ще се пристъпи към нейното колонизиране.

25. 25 Профил на World is TV
    World is TV

Щом НАСА го казва, значи не е конспирация.

26. 26 Профил на Judjuk
    Judjuk

Те щяха да открият на морето дупката, но нямало море на Марс. Само един хоризонт открили, обаче без грам комунизъм на него. И една молекула, ма не било сигурно дали е молекула.

27. 27 Профил на wiligri
    wiligri

До коментар [#8] от "Боян Таксиров":

... Днешна Африка е такава вследствие и на колониализма...
    —цитат от коментар 8 на Боян Таксиров

Не вследствие, а въпреки. Фактите са следните - колониализмът отдавна умря, оттогава насам Африка упорито дърпа назад, а по-тарикат-населението и търчи подир колонизаторите, необяснимо защо ли.
    ... Бедността води до пренаселване и деградация, пренаселването до недостиг на ресурси и унищожение на екосистемите, недостига на ресурси до войни...
    —цитат от коментар 8 на Боян Таксиров

Словоредът е важно нещо. Деградацията (на местните елити) води до бедност, пренаселване и т.н.

28. 28 Профил на balgariez
    balgariez

Много се екзалтирах от прочетеното- Глобалното Затопляне идело, щото сме го били предизвикали със съществуването си.
    Комунизма не дочаках, а виж с туй Глобалното току виж съм имал късмет, ще държа под ръка хляб, сол и знаменце...