Сблъсък на галактики може да е предизвикал появата на Слънчевата система

© Gabriel Perez Diaz, SMM (IAC)/Handout via Reuters

Образуването на Слънцето, Слънчевата система и последващото възникване на живот на Земята може да е следствие от сблъсък между нашата галактика и по-малка галактика, наречена Стрелец (Sagittarius Dwarf Spheroidal Galaxy (Sgr dSph), открита през 90-те години на миналия век в елиптична орбита около Млечния път.

На астрономите е известно, че Стрелец поне три пъти е преминавала през диска на Млечния път за последните шест милиарда години, тъй като орбитата й около ядрото на галактиката се затяга в резултат на гравитационните сили. Предишни проучвания предполагаха, че Стрелец е оказала голям ефект върху движението на звездите от Млечния път, както и върху специфичната спирална структура на 10 000 пъти по-масивната галактика.

Ново проучване, базирано на данни от сателита Gaia на Европейската космическа агенция (ESA), показва за първи път, че влиянието на Стрелец може да е от още по-голямо значение. Пулсациите от сблъсъците, изглежда, са предизвиквали големи периоди на образуване на нови звезди, а един от тези периоди приблизително съвпада с формирането на Слънцето преди около 4.7 милиарда години.

"От съществуващите модели е известно, че Стрелец преминава през Млечния път три пъти - първо преди около пет или шест милиарда години, след това преди около два милиарда години и най-накрая преди един милиард години", казва Томаш Руиз-Лара от Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) в Тенерифе, Испания, и водещ автор на изследването, публикувано в Nature Astronomy.

"Когато разгледахме данните на Gaia за Млечния път, открихме три периода на увеличено образуване на звезди, които достигат пик съответно преди 5.7 милиарда години, преди 1.9 милиарда години и преди 1 милиард години, което съответства на времето, когато Стрелец преминава през диска на Млечния път."

Такива сблъсъци обикновено не включват удари на звезди една с друга, но създават условия за образуване на звезди, например чрез увеличаване на количеството газ в дадена галактика или образуването на облаци газ.

"Това не е нещо подобно на автомобилна катастрофа", обяснява Руиз-Лара. "Някои части на Стрелец и Млечния път се пресичат, но звездите не се сблъскват. Сблъсък между звезди би било наистина, наистина рядко."

Преминаването на галактиката Стрелец през диска на Мления път

© ESA

Преминаването на галактиката Стрелец през диска на Мления път

Учените са изследвали светимостта, разстоянията и спектралния клас (цвят) на звездите в сфера от около 6 500 светлинни години около Слънцето и са сравнили данните със съществуващите модели на звездна еволюция.

"В началото Млечният път е сравнително спокойна галактика", разказва Руиз-Лара. "След първоначален бурен период на образуване на звезди, отчасти предизвикан от по-ранно сливане, Млечният път достига балансирано състояние, в което звездите се появяват с постоянна скорост. Внезапно се появява Стрелец и нарушава равновесието, като размества досега събрания прах и газ в по-голямата галактика."

В някои райони на Млечния път тези пулсации биха довели до по-високи концентрации на прах и газ и това предизвиква образуването на нови звезди.

"Изглежда, че Стрелец не само е оформила структурата на галактиката и динамиката на движението на звездите, но е довела и до натрупването на критична маса на места в Млечния път", казва Карме Галарт от IAC, съавтор на изследването. "Голям брой от звездите в Млечния път се е образувал поради взаимодействията със Стрелец и не биха съществували иначе."

Раждането на Слънцето

Изглежда възможно дори Слънцето и неговите планети да не биха съществували, ако Стрелец не бе попаднала в гравитационния капан на Млечния път.

"Слънцето се заражда по времето, когато звездите са се образували в Млечния път след първия сблъсък със Стрелец", обяснява Галарт. "Не знаем дали конкретният облак от газ и прах, превърнал се по-късно в Слънцето, се е концентрирал под въздействието на Стрелец или не. Но това е възможен сценарий, тъй като възрастта на Слънцето е в съответствие със звезда, образувана в резултат на ефекта на Стрелец."

Всеки сблъсък отнема от материята на Стрелец, оставяйки галактиката по-малка след всяко преминаване. Съществуващите данни предполагат, че Стрелец може да е преминал през диска на Млечния път съвсем наскоро, през последните няколкостотин милиона години, и в момента е много близо до нашата галактика. Новото изследване показва и нов пик на образуване на звезди, което предполага възможна нова и продължаваща вълна от звездно зараждане.

Според Тимо Прусти от проекта Gaia, толкова подробни проучвания за историята на формирането на звезди в Млечния път не са били възможни преди извеждането в орбита на обсерваторията през 2013 г. Gaia е наследник на проекта Hipparcos от 90-те години.

"Тогавашните изследвания бяха фокусирани върху региона в непосредствена близост до Слънцето. Нямаше как да наблюдаваме тези пикове на образуване на звезди, които виждаме сега. Това наистина е първият път, когато виждаме подробна история на звездното образуване в Млечния път", казва Прусти.

Най-обичам нАучни твърдения, които започват с "може", "има вероятност" и "най-вероятно"! По-сериозно нАучно доказателство от горните, не мое да се намери! Но това не е дело на учените а на мисирките и мисирите, които търсят сензации!

2. 2 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki

Така беше! Спомням си сблъсъкът!

3. 3 Профил на gmbh
    gmbh

До коментар [#2] от "Tzar Vova Josei-ki":

"Така беше! Спомням си сблъсъкът!"

Кой от трите?

4. 4 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

Така беше! Спомням си сблъсъкът!
    —цитат от коментар 2 на Tzar Vova Josei-ki

СблъсъкА - непълен член!

5. 5 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

Какво ли ни чака след 3-5 милиарда години, като се удариме с Андоромеда!?...

6. 6 Профил на dnevnikar
    dnevnikar

UNITED EU UNION

Голема сме работа ;)

"Сблъсък на галактики може да е предизвикал появата на Слънчевата система"

7. 7 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#1] от "lz2":

Разбира се, тукашният гений би повярвал само на клипче в ютуб, а там некви учени кво са моделирали е без значение.

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  8. 8 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#5] от "ivanpopov":

Нищо.

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  9. 9 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki

До коментар [#3] от "gmbh":

До коментар [#2] от "Tzar Vova Josei-ki":"Така беше! Спомням си сблъсъкът!"Кой от трите?
    —цитат от коментар 3 на gmbh

Ама, как кой...
    Оня дето формира Слънчевата система!

10. 10 Профил на juk35625824
    juk35625824

Аз си спомян големия взрив, а какво е било преди това, питайте Л. Иванова.

11. 11 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim

До коментар [#5] от "ivanpopov":

По вероятно специално за планетата Земя, ако още я има, нищо. Разстоянието между звездите в галактиките е толкова голямо, че сблъсък или дори някакво директно влияние граничи с невъзможното. Но пък ще се заформи една нова, по-голяма галактика.

13. 13 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki

До коментар [#4] от "ivanpopov":

СблъсъкА - непълен член!
    —цитат от коментар 4 на ivanpopov

ОК!
    АЗ си спомням сблъсъкА!😉

14. 14 Профил на Тангра
    Тангра

Ефект на пИпИрудата!
    Само, че в малко по-астрономически аспект.
    За едни сватба, за други брадва. За слънчевите системи имам предвид.

То и някаква катастрофа предизвиква образуването на Луната.
    А има някои теории, че без Луна животът, ако го има ще е много по-различен. Приливи, отливи, цикъл, всякакви там електромагнитни и гравитационни влияния.

15. 15 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

До коментар [#11] от "Billy Pilgrim":

А, ще видим! Като ни нацепи някоя черна дупка и ни затрупа с тъмна материя... Ако сериозно, не е необходимо да има сблъсък. Достатъчно е фронта от газ у прах пред галактиката да ни удари, за да промени радикално условията за живот - има редица рязки климатични промени в историята на Земята, които се свързват с излизането на слънчевата система от галактическия диск, заради леко наклонената плоскост на движение, при което се сблъскваме с междугалактическия газ, нагнетяван от галактиката при движението й. Ако това ни размине, представи си преминаването на масивна гравитационна аномалия, близо до нас, която ще разбута облака на Оорт или даже Куйперовия пояс и всички тела, намиращи се на относително стабилни орбити, започнат да кръстосват из вътрешните области. Ако и това е малко, представи магнетар, който преминава дори на една-две светлинни години от нас. А и сблъсъкът не е чак толкова невъзможен, предвид това, че виждаме Андомеда като непрекъснато петно. Една звезда може и да ни размине, но там има около 10^12 звезди...

16. 16 Профил на ivanpopov

ОК!
    АЗ си спомням сблъсъкА!😉
    До коментар [#4] от "ivanpopov":
    —цитат от коментар 13 на Tzar Vova Josei-ki

Вай, вай, вай, сблъсъкА помни, а правилата за членуване в българския език, не помни. :)

17. 17 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki

До коментар [#14] от "Тангра":

Хич да не ти пука!
    Утре ще излезе някой друг, който ще твърди, че разстоянията между звездите е толкова голямо, че звездите от двете галактики ще се омешат и продължат по своя път, без да си взаимодействат!

18. 18 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki

До коментар [#16] от "ivanpopov":

Даскал по Граматика?

Просто не ми пука за правилата, бе "даскале"! ( с "д", а не с "Д"!)

Тези милиарди години за нищо ги нямат.

20. 20 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim

До коментар [#15] от "ivanpopov":

Интересно е кои ще сме тия "ние", които ще ни нацепи. Говориш за неща предричани да се случат след няколко милиарда години :).

21. 21 Профил на Geraka
    Geraka

Всички сте гении, и всички писахте много "интересни" и "образователни" коментари. (специална награда за #12)

А знае ли някой изобщо, че теорията на Големия Взрив е писана от един белгийски свещеник?

Semel scriptum, decies lectum

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

28. 28 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51

Всичко може да се случи, след някой и друг милиар години. Някои казват, че Слънцето дотогава може да изстине и жална им майка на нашите наследници.
    Но за да има наследници, най-добре да си гледаме работата, да се пазим от разните вируси и да не скапем Земята много преди някой да ни е треснал.