Сексът с неандерталци е спомогнал развитието на модерните хора

Пещерно изкуство на неандерталци в пещерата Ла Пасиега в Испания

© Reuters

Пещерно изкуство на неандерталци в пещерата Ла Пасиега в Испания

Неандерталците може и да са изчезнали преди около 40 000 години, но съвременните хора все още носят част от техния ген в резултат на сексуални контакти с архаичните представители на вида. Генетичните проучвания предполагат, че анатомично съвременните хора (Homo sapiens sapiens) са били сексуално активни с неандерталците (Homo sapiens neanderthalensis) на няколко пъти през праисторията. Хората от неафрикански произход например носят около 1-4% неандерталска ДНК в клетките си. Едно от последните изследвания показва, че наличието на специфичен ген (генетичен вариант на рецептора за прогестерон, наречен V660L), изглежда, намалява вероятността от спонтанен аборт и насърчава плодовитостта при хората.

Според изследването, публикувано в Molecular Biology and Evolution, всяка трета жена в Европа носи този ген, който води до по-голяма плодовитост, по-малко кървене по време на ранната бременност и по-малко аборти сред съвременните носители на неандерталските гени. Проучването е съвместен проект на Института за еволюционна антропология "Макс Планк" в Германия и Каролинския институт в Швеция.

Прогестеронът е женски полов хормон, произвеждан в яйчниците, плацентата и надбъбречните жлези след овулацията всеки месец. Той играе решаваща роля в менструалния цикъл, либидито, а също и в поддържането на бременността при бозайниците. След овулацията прогестеронът помага за удебеляването на лигавицата на матката и така създава по-благоприятна почва за оплодената яйцеклетка.

Прогестероновият рецептор е кодиран от PGR гена на хромозом 11 и е най-силно експресиран в ендометриума (лигавицата на матката).

Изследването е анализирало данните от биобанка, в която се съдържа генетичната информация на над 450 000 участници от цяла Европа, от които 244 000 жени. 29% от тях носят едно копие на прогестероновия рецептор, наследен от неандерталците, а други 3% имат две копия на гена. Данните от биобанката са били сравнени с генома на неандерталци, извлечен от останки в пещери и блата.

"Прогестероновият рецептор е пример за това как благоприятни генетични варианти, които са били въведени в съвременните хора чрез смесване с неандерталците, могат да имат ефект при хората, живеещи днес", казва Хюго Зеберг от Департамента по невронаука към "Макс Планк".

Благоприятен ефект върху плодовитостта

Проучването показва, че жените, които носят неандерталния вариант на рецептора, са склонни да имат по-малко кръвоизливи по време на ранна бременност, по-малко аборти и да раждат повече деца в сравнение с жените без конкретния вариант на гена. Молекулярните анализи разкриват, че тези жени произвеждат повече прогестеронови рецептори в клетките си, което може да доведе до повишена чувствителност към прогестерон и защита срещу ранни аборти и кървене.

Географско разпространение на варианта V660L в Homo Sapiens

© Zeberg et al., Molecular Biology and Evolution

Географско разпространение на варианта V660L в Homo Sapiens

Най-старата следа от този генетичен вариант при съвременните хора може да бъде проследена до индивид отпреди 40 000 години, открит в Китай. При изследване на неандерталски геноми вариантът е проследен допреди повече от 100 000 години. Според Зеберг появата на V660L в модерните хора може да е резултат на сексуален контакт между двата вида преди от 47 000 - 65 000 години.

Уго Зеберг, водещ автор на изследването, отбелязва, че от древни ДНК проучвания са установени няколко случая на кръстоска между неандерталци и съвременни хора. Предполага се обаче, че този генетичен вариант може да е възникнал чрез кръстосване преди 47 000 и 65 000 години.

Установено е също, че жените с този ген имат повече братя и сестри, отколкото жените, които не са носители, което според учените е индикация и за повишена плодовитост.

"Делът на жените, наследили този ген, е около десет пъти по-голям, отколкото при повечето варианти на неандерталски гени", казва Зеберг. "Тези открития предполагат, че неандерталският вариант на рецептора има благоприятен ефект върху плодовитостта."

Предишни проучвания показват, че европейците носят средно над 500 генетични фрагмента, които са наследени от неандерталци или други древни хора.

Неандерталците и древните хора

Неандерталците са първоначалните "пещерни хора", които през миналия век са смятани за по-слабо развити в сравнение с модерните хора. През последните десетилетия се появиха множество доказателства за много по-сложното общество на неандерталците. Те са погребвали мъртвите си и вероятно са имали идея за отвъдния живот, имат изненадващо разнообразно поведение и диета, а, изглежда, са били развили и идеята за концептуалното изкуство и символика - използвали са пигменти и мънисто, а техни рисунки, намерени в пещери в Испания, предшестват най-ранното изкуство на модерните хора с около 20 000 години.

Доказателствата, които имаме за сексуалните връзки между модерните хора и неандерталците, разкриват и разселването на човешкия вид извън Африка. Новите открития опровергават много предишни хипотези, в които анатомично съвременните хора заместват архаичните хоминиди като неандерталците без никакво кръстосване. Въпреки това, дори и при известно кръстосване между съвременните хора и вече изчезнали хоминиди, по-голямата част от нашия геном все още произлиза от Африка. Неандерталците не биха могли да допринесат за геномите на съвременните африкански народи, защото те се развиват и живеят изключително в Евразия и не са имали много контакти с хората, живеещи в Африка по това време.

В продължение на много години единствените доказателства за смесването между хора и неандерталци се намираха в рамките на съвременните човешки гени. През 2016 г. изследователи публикуваха генома на неандерталци от пещерата Алтай в Сибир, както и от места в Испания и Хърватия, които показаха кръстосването между двата вида още преди 100 000 години - по-далеч назад във времето от много предишни оценки на миграцията на хората извън Африка. Тези открития бяха и първите, които показват вливането на човешки ген в неандерталския геном за разлика от неандерталската ДНК в човешкия геном. Освен че кръстосването между двата вида е било по-често, отколкото се смяташе досега, данните показват и една по-ранна миграция на хора от Африка от тази, която оцелява и поражда всички съвременни неафрикански хора.

Двата вида са съжителствали вероятно в продължение на 8000 години при повторната миграция, преди неандерталците да изчезнат, както показват и находките в пещерата "Бачо Киро" в България, публикувани миналия месец.

1. 1 Профил на yzf55651026
    yzf55651026

Следователно, африканците са изостанали в развитието си, след като не са се кръстосвали с неандерталци? Доживехме да го научим от "либерална" медия!

2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

Има обосновани предположения, че големи групи индивиди продължават тези спорни сексуални практики.

ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

Като доказателство и резултат - ВИДИМИТЕ РЕЗУЛТАТИ !!!

4. 4 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой

—цитат от коментар 1 на yzf55651026

Е, предполагам, това е поправимо? Неандерталци няма да намерим в "чист вид", но поне наследници техни може да използваме?

over the under
  5. 5 Профил на АмброзСП
    АмброзСП

Ако в момента имаше една двойка млади неандерталци на Слънчака,какъв туризъм,какви пари,какви данъци,каква слава,какъв престиж!!!!!

Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  6. 6 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа

Това е либерално, дедо Шори харесва това.

Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  7. 7 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt

Явно повечето такива сношения са били на територията на днешен Китай и....Индия!Там наистина се плодят като зайци.....

До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...

10. 10 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka

--------------------------------

Ей, ама не може вече и науката да мине без пропаганда... Смесвайте се, че е по-здравословно за поколенията! И мигранти ви докарахме!... А, няма ли неблагоприятни варианти? Или те не помагат за пропагандата?
    Примерно, че относителната затвореност на финската група позволява да се намерят гените, които ни правят по-неустойчиви към някои заболявания? Ако финландците се бяха месили безогледно, за да се установи статистическа зависимост щяха да са нужни стотици милиони тестове, а сега стават с десетки хиляди...
    Аман!

11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

До коментар [#9] от "yzf55651026":

Неговата е ГУЗЕН НЕГОНЕН БЯГА !!!

12. 12 Профил на kaiser
    kaiser

Ако не са били неандерталците, сега всички щяхме да сме чернокожи.

13. 13 Профил на babalyuga
    babalyuga

Това обяснява поведението на правосъдния министър, Барни Кирилов...

14. 14 Профил на xm...
    xm...

Толкова зор за нещо очевидно!

Сексът с неандерталец и плодовитостта от него съвсем неотдавна доказа, че спомага за модерна къща в Барселона и моден бутик.
    Пък и всяка кифла би ви светнала по въпроса за ползата от връзката с неандерталец ...

15. 15 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle

До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":
    До коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":

Напомни ми за Радой:

По горици и полянки
    прабългари е...и славянки!
    Вади тури, вади тури,
    Тети 8 милиона чукундури!
    Хем ебливи, хем крадливи,
    най паче завистливи!

Е, тогава нямаше данни за неандерталците, де!!

16. 16 Профил на SS
    SS

То и сега има по космати индивиди ...

То на някои даже много им личи.

18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

До коментар [#17] от "Роси":

Виж минусите на 1- 6-ма вече си признаха .

19. 19 Профил на Molossian
    Molossian

Хм, значи да не се обиждам когато благоверната ме нарича "неандарталец".
    Готино!

Panta rhei....
  20. 20 Профил на vassilun
    vassilun

До коментар [#4] от "Отец Сисой":

Готов ли си да се жертваш? 😂🤣

21. 21 Профил на geordgeo
    geordgeo

Все пак ми е интересно къде са се дянали неандерталците, нищо не изчезва просто ей така в природата... Освен да са открили междузвездните пътувания и сега да облагородяват и съседни слънчеви системи...

22. 22 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka

Това обяснява поведението на правосъдния министър, Барни Кирилов...
    —цитат от коментар 13 на babalyuga

От секса с неандерталец ще да е...

Съдейки по поведението на мякои индивиди във обществото неандерталците
    не са изчезнал вид !!!

24. 24 Профил на ckn29372393
    ckn29372393

Ти да видиш, нещо от преди 10-15 години изплува... точно преди около толкова години четох една статия в полу-популярно английско историческо списание на подобна тема. Там една от "червените нишки" на повествованието беше че Неандерталкие (Женски род) се въртели край крьоманьонските биваци защото тия (крьоманьонците) били по-добри ловци и имали достатъчно какво да се яде. Разменяли ядене срещу секс. И така ДНК то се мешало...

25. 25 Профил на 2.5
    2.5

"Неандерталците не биха могли да допринесат за геномите на съвременните африкански народи, защото те се развиват и живеят изключително в Евразия и не са имали много контакти с хората, живеещи в Африка по това време."

Кой знае до какви мутации щеше да доведе?!
    Нищо чудно сега д асе разминавахме и с Клингони.
    Явно господ е предпочел да ни го спести поне на този етап...

I Want To Believe
  26. 26 Профил на Петя
    Петя
  27. 27 Профил на eti mehter
    eti mehter

Статията безапелационното показва че неандерталците са били по висша раса от така наречените модерни хора.

Bukalemun
  28. 28 Профил на Ogyges
    Ogyges

До коментар [#27] от "eti mehter":

Неандерталците са вид, не са раса. Набий си го в ислямистката празна глава!

Εγώ Γραικός γεννήθηκα, Γραικός θε να πεθάνω