Най-старите сухоземни животни бяха открити в Шотландия

© British Geological Survey/Handout via Reuters

Вкаменелост на членестоного същество, открита в Шотландия, може да представлява най-старото известно сухоземно животно. Подобното на стоножка животно е било един от пионерите в завладяването на сушата на Земята преди 425 милиона години.

Учените са открили този фосил от Силурския период на остров Керера от шотландските Вътрешни Хебриди. Kampecaris obanensis е обитавало езерна среда и вероятно се е хранило с разлагащи се растения. Вкаменелости на най-старото известно растение със стъбло, наречено Cooksonia, са открити в същия древен езерен район като Kampecaris.

Докато Kampecaris е най-ранното сухоземно животно, за което има доказателства, земните червеи най-вероятно са го предшествали, появявайки се може би преди 450 милиона години, според палеонтолога Майкъл Брукфийлд от Университета в Остин, Тексас, водещ автор на изследването, публикувано в списанието Historical Biology.

Kampecaris, дълъг около 2.5 см със сегментирано тяло, прилича на модерните членестоноги, но е член на изчезнала група и непряк родител на групата, която включва насекоми, паяци, многоноги, стоножки и ракообразни като раци и скариди.

Резултатите от изследването имат голямо значение за произхода и еволюцията на членестоногите и растенията, като се предполага, че те са се развили много по-бързо, отколкото някои учени смятат, преминавайки от езерни общности в сложни горски екосистеми само за 40 милиона години.

Това е голям скок - от тези животни към много сложни горски общности - и, като цяло, това не отнема толкова много време. Наблюдаваме много бързо развитие на еволюцията от тези планински долини до низините, и след това в световен мащаб.

Майкъл Брукфийлд,

палеонтолог от Университета в Остин, щата Тексас

Екипът е използвал подобрена техника за датировката на фосили, за да получи данните си. Учените установяват, че древното изкопаемо е на 425 милиона години, или с около 75 милиона години по-младо от възрастта, която други учени са преценили за най-старите фосили на членестоноги - старите данни са базирани на молекулярно датиране, техника, която се основава на честотата на мутацията на ДНК.

Други изследвания, използващи датирането на изкопаеми, установяват, че най-старата вкаменелост на сухоземно растение (също от Шотландия) е на възраст 425 милиона години, или 75 милиона години по-младо от оценките на молекулярния часовник.

• Въпреки че със сигурност е възможно да има по-стари вкаменелости както на животни, така и на растения, Брукфийлд смята, че фактът, че те не са открити до момента - дори в находища, известни за запазването на деликатните вкаменелости от тази епоха - може да показва, че древните животни и растителни вкаменелости, които вече са намерени, са най-старите екземпляри.
    • Това би означавало, че и членестоногите, и растенията са се развили много по-бързо от времевата линия, посочена от молекулярния часовник. Обилни находища на членестоноги са датирани само на 20 милиона години по-късно от новите вкаменелости. И за 40 милиона години по-късно има данни за процъфтяващи горски общности, пълни с паяци, насекоми и високи дървета.

Животът за пръв път се развива в световните океани, като експлозията от разнообразие започва преди около 540 милиона години. Отнема доста време животът да се появи на сушата, като се започне с растения като мъхове преди приблизително 450 милиона години. По-късното появяване на растения със стъбла като Cooksonia помага за създаването на по-сложни сухоземни екосистеми.

Първите сухоземни гръбначни животни - земноводни, еволюирали от риби с мускулести перки, които са обитавали плитки води - се появяват преди около 375 милиона години. Това са предците на днешните влечуги, птици и бозайници, включително хората, който се появяват за пръв път преди около 300 000 години.

Когато са живели тези животинки нито е имало Шотландия, нито е имало и Европа! Живели са някъде в Пангея и толкоз!

2. 2 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil

Шотландия през Силура е била част от Македония!

3. 3 Профил на Иво
    Иво

"Първите сухоземни гръбначни животни - земноводни, еволюирали от риби с мускулести перки, които са обитавали плитки води - се появяват преди около 375 милиона години."

А преди тях на земята вече са съществували членостоногите (част от които са насекомите).

"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  4. 4 Профил на yavooor
    yavooor

...е било един от пионерите в завладяването на сушата...

Аз пък мислех, че пионер в завладяването на сушата е фирмата, укрепваща брега на Шофьорския плаж.

5. 5 Профил на Хи-хи
    Хи-хи

Демек чов. живот представлява 0,000 000 18 части от 450 млн. год. Уеуе

6. 6 Профил на man_un
    man_un

Сега чета една книга от 74-та г. за плезиозавъра от Лох Нес. Според автора убедително има доказателства за големи същества в езерото. Но напоследък нищо не се чува или се крие.

Лили Иванова, ряпа да яде!