"Фейсбук" и "Майкрософт" искат дял от пазара за видеоуслуги, завладян от "Зуум"

Ерик Юан, основател и главен изпълнителен директор на "Зуум"

© Reuters

Ерик Юан, основател и главен изпълнителен директор на "Зуум"



Компанията за видеоконференции "Зуум" (Zoom) може и да е в невиждан подем, откакто работата и социалните контакти се преместиха в киберпространството заради епидемията от коронавирус, но конкурентите й с далеч по-дълбоки джобове, включително "Майкрософт", "Гугъл" и "Фейсбук", също се насочват към пазара на видеовръзки.


В началото на тази седмица "Зуум", която от сравнително неизвестна видео услуга се превърна в настолно име в почти всяко домакинство, отчете резултатите си от първото тримесечие, които са впечатляващи за която и да е компания.


Приходите са се увеличили със 169% до 328 млн. долара за трите месеца до края на април, което накара компанията да удвои прогнозите си за общите постъпления за тази фискална година до 1.8 млрд. долара. Реализираната печалба е 27 млн. долара в сравнение със 198 000 долара преди година.




Броят на потребителите, които посещават срещи и събирания всеки ден, достигна над 300 милиона през април. През декември миналата година беше 10 милиона на ден. "Зуум" завърши април с 265 400 корпоративни клиенти с най-малко 10 служители, което е повече от четирикратно увеличение от същото време миналата година.


Цената на акциите на компанията нараснаха с 152% през последната година, а пазарната й стойност се покачи от 19 млрд. до 58 млрд. долара от началото на 2020 г.


Основателят на "Зуум" Ерик Юан, който притежава 20% от компанията, се оценява като 146-то най-богато лице в света със състояние от 10.8 млрд. долара, според индекса Bloomberg Billionaires.


Анализатор, цитиран от британския вестник "Гардиън" нарече резултатите на компанията "едно от, ако не и най-голямото, тримесечие в историята на корпоративния софтуер" и цената на акциите отново се покачиха след обявяването на данните, като достигнаха 213.60 долара - повече от пет пъти първоначалната цена на публичното предлагане на компанията от 36 долара преди по-малко от 14 месеца. В следобедната търговия обаче, акциите тръгнаха надолу, тъй като инвеститорите и анализаторите започнаха да се притесняват за способността на компанията да се справи с конкурентите, които се стремят да участват в пазара на видео услуги.


Отговорът на големите


През март "Майкрософт", който агресивно се бори със "Зуум" за плащащи бизнес клиенти чрез платформата си Microsoft Teams, обяви, че ще пусне версия на своята видеоконферентна услуга за потребителите.


В момента компанията се стреми да отговори на поддръжката на "Зуум" на до 49 участници във видеоразговори на един екран. "Майкрософт" увеличи броя на видимите участници от четири на девет през май, за да се възползва от растежа на Microsoft Teams и онлайн срещите, но това може да не е достатъчно, за да задържи клиентите.


"Майкрософт" е потвърдила пред ZDNet, че плановете й наистина включват поддръжка за 49 видими участници в Teams, но е отказала да се ангажира кога ще бъде налична функцията. "Продължаваме да работим за включване на повече участници по време на видеосреща, както и за пускане на услугата на мобилни устройства. В момента всичко е "частично свършено", е казал инженер от компанията.


Функцията за момента липсва и от официалните планове за развитие на Office 365, от който е част Teams. Според анализатори, всеки ден, в който компанията поддържа само девет участници във видеосреща, Office 365 губи клиенти.


Въпреки това, ежедневните активни потребители на Teams нараснаха по време на пандемията, като се увеличават от 44 милиона през март до 75 милиона през април.


През април "Фейсбук", най-голямата социална мрежа в света, въведе функцията за групово видео обаждане, наречена Messenger Rooms, което веднага предизвика спад в цената на акциите на "Зуум".


Компанията обяви и редица нови продукти в Workplace, нейната платформа за чат и видео, фокусирана върху бизнеса, включително версии на Messenger Rooms, Work Groups - функция за неформални групи и срещи на колеги, която вече бе пусната във "Фейсбук" миналия октомври - както и инструменти за превръщането на видео разговорите в по-интерактивни.


Наред с всичко това, "Фейсбук" обяви и масовото пускане на Oculus for Business, насочена към бизнеса версия на платформата за виртуална реалност (VR), чийто успех зависи от това колко успешна би била за бизнес срещи, обучение или сътрудничество по общи проекти.


Workplace вече има 5 милиона плащащи потребители (и милиони повече, които го използват безплатно) - ръст от 2 милиона до края на март.


Също през април "Гугъл" обяви, че ще направи Meet, друг конкурент на "Зуум" на пазара за бизнес видео, свободно достъпен за употреба от потребителите - нещо, което се случи през първата половина на май.


Ръстът на услугите за децентрализирани работни мрежи като "Зуум", Teams и Slack се очаква да продължи и след пандемията, докато бизнесът се адаптира към новия "нормален" начин на работа, а това ще доведе и до поглъщането на много малки компании. През април американският телекомуникационен гигант Verizon плати 400 млн. долара за BlueJeans, един от по-малките участници на пазара за видеоконференции с около 15 000 клиенти.


Проблемите пред "Зуум"


"Зуум" не беше подготвена за драматичния скок на клиенти и в момента се бори да възстанови репутацията си след критиките за поредица от провали в сигурността на връзките и поверителността на данните. Това включваше изпращане на потребителски данни на "Фейсбук" и възможността непознати хора се присъединят към видео разговори.


Редица компании наредиха на работниците си да не използват 'Зуум", включително SpaceX на Илон Мъск и банковата група Standard Chartered. Във Великобритания издателят на Independent и Evening Standard обвини журналист от конкурентен вестник, че е подслушвал тяхна среща в "Зуум". Няколко дни по-късно журналистът си призна, че по този начин е придобил конфиденциална информация.


През април Юан се извини, че е "закъснял" със сигурността, включително и с подхода на компанията към данните и поверителността. От "Зуум" заявиха, че ще прекарат следващите три месеца в търсене и отстраняване на проблеми. За момента се предвижда въвеждането на криптирана връзка, но само за плащащи потребители.


Фирмата трябваше и значително да увеличи броя на работниците, за да отговори на нуждите на новите потребители, много от които не заплащат за услугите й.


Тя също трябваше да отговаря и на въпроси за връзките си с Китай, където има повече от 700 служители, включително по-голямата част от екипа за разработки, което предизвика опасения, че не е годна за използване от правителства и държавни агенции.


"Зуум" обяви редица нови назначения, запознати с политиката на Вашингтон, включително Х. Р. МакМастър, пенсиониран генерал от армията на САЩ и бивш съветник по националната сигурност на Доналд Тръмп.


Юан ще трябва да измисли начин да прави пари и от безплатната версия на платформата. Някои анализатори спекулират, че в крайна сметка "Зуум" ще започне да показва реклами, въпреки че компанията не е дала никакви индикации, че ще направи това.


Очаква се "Зуум" да запази фокуса си върху бизнес клиентите, тъй като така прави пари. Но пандемията вероятно ще създаде повече предизвикателства, тъй като увеличеното търсене на видео услуги подтиква конкурентите й да наливат все повече ресурси на пазара.


"Залозите са по-високи и конкуренцията става все по-силна, така че ще видим", казва Райън Кунц, управляващ директор на Rosenblatt Securities, пред Би Би Си.


"Те бяха на много силна траектория преди ... и бяха на правилното място в точното време, когато целият свят реши, че трябва да общува през видео с добро качество", казва той. "Те имат невероятен бранд. Сега трябва да използват този бранд и да разберат към кои пазари ще се насочат."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3021 Неутрално

    Преди епидемията един по-тесен кръг хора знаехме, че услугата на Zoom е най-качествена. Благодарение на епидемията цял свят го разбра. Ако Гугъл, Micro$oft и др. успеят да направят нещо по-добро, желая им успех. Ако ще тръгнат по пътя на "моля другарко, раздробете ги тези, че много големи", желая им провал.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  2. 2 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 1865 Неутрално

    Турските фирми няма ли да искат дял от пазара за видеоуслуги???Хихи....В банкрутирала Турция нищо не се прави,а само ползват западни лицензи и услуги....Къде е оня Ети миленчо пишман ислямиста?

    shlshlshlshl
  3. 3 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5352 Неутрално

    Където са парите, там се пренасочват и интересите

  4. 4 Профил на troi
    troi
    Рейтинг: 656 Неутрално

    Предпочитам Зум пред всякакви други програми, поради това, че съм по-доволен за много неща. Отделно не искам продукти от големите фирми, за някои неща предпочитам да не ми е всичко на едно място.

    забавление и приключение
  5. 5 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 590 Весело

    Ми да си купят акции на Zoom, и готово (ツ)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK