Автономните коли няма да направят пътищата напълно безопасни, сочи проучване

Автономен GM Bolt EV по време на тестове в Сан Франциско.

© Reuters

Автономен GM Bolt EV по време на тестове в Сан Франциско.



Автономните автомобили, дълго рекламирани от разработчиците като начин за намаляване на смъртните случаи на пътя, вероятно биха могли да предотвратят само една трета от всички катастрофи в САЩ, показва проучване, публикувано в четвъртък.


Застрахователният институт за безопасност по пътищата (IIHS) - изследователска група, финансирана от американски застрахователи, е установила, че останалите пътни произшествия са причинени от грешки, за които системите за самоуправление не са оборудвани да се справят по-добре от хората водачи, съобщи "Ройтерс".


От своя страна, група от разработчици и производители на автономни коли Partners for Automated Vehicle Education (PAVE), опроверга проучването като заяви, че то погрешно предполага, че автоматизираните автомобили могат да предотвратят само катастрофи, причинени от проблеми в сензорните възприятия или неспособност на водача. Около 72% от катастрофите били могли да бъдат избегнати, ако се включат произшествия, причинени от превишена скорост и нарушаване на законите за движение, казаха от консорциума.




Експерти по пътното движение твърдят, че приблизително девет от 10 катастрофи са резултат от човешка грешка, а повече от 36 000 души са загинали при катастрофи в САЩ през миналата година.


Разработчиците на автономни превозни средства, включително традиционните автомобилни производители и технологични компании, многократно са заявявали, че напълно автоматизираното шофиране ще доведе до драстично намаляване на смъртните случаи по пътищата.


Но не всички човешки грешки могат да бъдат елиминирани чрез камери, радари и други сензорни технологии, гласи анализът на IIHS на повече от 5000 представителни катастрофи в цялата страна.


Една трета от всички сблъсъци са били изключително в резултат от проблеми със зрението и слуха или от неспособност на водача, установява проучването.


Повечето катастрофи се дължат на по-сложни грешки, като например грешни предположения за действията на други участници в движението, шофиране твърде бързо или твърде бавно за пътните условия или извършване на неправилни маневри. Много от катастрофите са резултат на съвкупност от такива грешки.


"Нашата цел беше да покажем, че ако не се справим с тези проблеми, самоуправляващите се автомобили няма да донесат огромни ползи за безопасността", казва Джесика Чичино, вицепрезидент на IIHS и съавтор на проучването.


Междувременно, изследване на мнението на потребителите, публикувано миналия месец, показа че близо трима от четирима американци твърдят, че автономната технология за превозни средства "не е готова за момента". Около 48% казват, че никога няма да се качат в автономно такси или превозно средство. Други 20% смятат, че автономните превозни средства никога няма да бъдат безопасни. Само 34% смятат, че предимствата на подобни автомобили ще надхвърлят недостатъците, а 18% са нетърпеливи да си закупят такава кола.


Прочването е било проведено сред 1200 американци в края на февруари и началото на март 2020 г. по поръчка на PAVE.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 945 Неутрално

    Да, сигурно няма да елиминират напълно катастрофите, но винаги ще има тънък слой лед в някой завой, ще има пресичащи крави, които се виждат половин секунда преди да ги удариш, ще има паднали камъни, пясък на пътя и т.н., и т.н. Но! Достатъчно е да се елиминират всички голфаджии, лекета с BMW-та набор на стринка им и прочие сволоч, за да спадне достатъчно опасността на пътя. А за останалото - който го е страх от мечки...

  2. 2 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 765 Неутрално

    Ама няма и да си правят гонки, да карат друсани и пияни.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  3. 3 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 436 Неутрално

    Нормално е застрахователните компании да пускат такива "изследвания". Автономните автомобили ще им изядат хляба. Ще става все по грозно, както с електрическите коли.

  4. 4 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    Хе хе гледам тука футуролозите са налазили рано рано...
    Споменават се тук електрически коли...колко години вече ги дъвчем електрическите коли? Нещо не виждам да са масови. Кажи речи същото е и с автономните коли.
    Това е поредната дъвка, в която производителите влагат стотици милиони, за да накарат хората да платят после милиарди. Целта са точно такива"футуролози" които вярват в екологичността на електрическите и безопасността на автономните коли.
    Може да си припомним "Аз, роботът" по тоя повод.

  5. 5 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    Хе хе гледам тука футуролозите са налазили рано рано...
    Споменават се тук електрически коли...колко години вече ги дъвчем електрическите коли? Нещо не виждам да са масови. Кажи речи същото е и с автономните коли.
    Това е поредната дъвка, в която производителите влагат стотици милиони, за да накарат хората да платят после милиарди. Целта са точно такива"футуролози" които вярват в екологичността на електрическите и безопасността на автономните коли.
    Може да си припомним "Аз, роботът" по тоя повод.

  6. 6 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 945 Неутрално

    До коментар [#4] от "uq":

    Звучиш по същия начин, както човек, който защитава конете през...да кажем 1888 година. С ДВГ ще стане същото, колкото и да не ти се иска. Във всяко едно отношение електрическият двигател го превъзхожда и щеше да го знаеш, ако не беше кон с капаци.

  7. 7 Профил на troi
    troi
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Технологично е много вероятно да има автономни коли, проблема е юридически, кой ще носи отговрност при катастрофа? Пътника или производителя?

    забавление и приключение
  8. 8 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1494 Весело

    До коментар [#6] от "zero_day":

    По-скоро изплашен от технологиите и от това, че светът го задминава със страшна скорост, аналогов чичка защитава конете през 1950 г.

    До коментар [#7] от "troi":

    Застрахователят. Оттук и тези "изследвания". ;)

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  9. 9 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 1125 Весело

    Използването на шампоан няма да унищожи напълно пърхота в косата ви, сочи проучване.

  10. 10 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3096 Неутрално

    Как ще се правим на пичове с тия трамваи.

  11. 11 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2816 Неутрално

    Една трета въобще не е малко...
    Сложен въпрос е ситуацията, наскоро един автопилот заби един автомобил в един камион на една магистрала в Тайван. Въобще не разппзна камионът, който се беше обърнал върху платното и си продължи да подържа скоростта и курса без да промени нищо , като въпросният автопилот го дават за уж най-добрият в експлоатация...

    Модератора е неадекватен!
  12. 12 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2009 Весело

    Ама няма и да си правят гонки, да карат друсани и пияни.
    —цитат от коментар 2 на majorman


    +++
    Елиминират се друсани, пияни, келеши, баровци... Трафикът става еднотипен и скучен.

    Нормално е застрахователните компании да пускат такива "изследвания". Автономните автомобили ще им изядат хляба. Ще става все по грозно, както с електрическите коли.
    —цитат от коментар 3 на L Glassman


    Застрахователите - не знам, ама катаджиите съвсем ще го закъсат :)

  13. 13 Профил на Grigor Nikolov
    Grigor Nikolov
    Рейтинг: 13 Неутрално

    И все пак ще имат нужда от автоключар ;-)
    https://avtokluchar.net/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK