Търси се: син гигант изчезна безследно в далечна галактика

© ESO

Изчезването на звезда в галактика на около 75 милиона светлинни години от Млечния път - галактиката джудже Kinman Dwarf (PHL 293B) в съзвездието Водолей - предизвика учудване в астрономите, които я наблюдават през последните години.

Сега учените се опитват да установят дали далечният обект е претърпял колапс, за да образува черна дупка, без да избухне в свръхнова. Ако е така, това ще бъде първият пример за такъв огромен звезден обект, който завършва живота си по този начин.

Но има и друга възможност, сочи проучването в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Яркостта на обекта може би е намаляла след изригване и частично затъмняване от прах.

Гигантската звезда принадлежи - или е принадлежала - към тип, известен като "ярка синя променлива" (Luminous Blue Variable, LBV); тя е около 2.5 милиона пъти по-ярка от Слънцето.

Звездите от този вид са нестабилни, като от време на време показват драматични измествания в спектъра - количеството излъчвана светлина при различни дължини на вълната - и яркостта си.

Между 2001 и 2011 г. различни екипи от астрономи изучават масивната звезда, стигайки до заключението, че тя е в късен етап на еволюцията си. Галактиката Kinman Dwarf е твърде далеч, за да могат астрономите да видят отделните й звезди, но могат да открият следите на някои от тях.

Kinman Dwarf заснета от телескопа "Хъбъл"

© NASA

Kinman Dwarf заснета от телескопа "Хъбъл"

През 2019 г. екип, воден от Андрю Алън от Trinity College в Дъблин, Ирландия, започва да изучава галактиката с цел да разбере повече за това как много масивните звезди приключват живота си. Но когато насочват към нея "Много големия телескоп" (VLT) на Европейската южна обсерватория (ESO) те не успявят да открият следи от звездата.

"Изненадахме се, че звездата е изчезнала. Би било крайно необичайно такава масивна звезда да изчезне, без да предизвика ярка експлозия катос свръхнова", казва Алън в изявление на ESO.

Регионът, където се намира Kinman Dwarf

Регионът, където се намира Kinman Dwarf

По-старите наблюдения показват, че звездата е преживяла гигантски изригвания, при които се изхвърля материал от външните слоеве. Смята се, че те са спрели някъде след 2011 г. Ярките сини променливи звезди като тази са склонни към такива изригвания през целия си живот. Те предизвикват загубата на маса от звездата и водят до драматичен пик на яркостта.

Въз основа на своите наблюдения и модели астрономите предлагат две обяснения за изчезването на звездата и липсата на свръхнова.

Изригванията може да са довели до това ярката синя променлива да се е трансформирала в по-малко светеща звезда, която също може да бъде частично скрита от прах. Другата алтернатива е звездата да се е сринала в черна дупка, без да предизвика експлозия на свръхнова, смята екипът.

Това би било рядко събитие - настоящото ни разбиране за умирането на масивни звезди предполага повечето от тях да посрещнат своя край като свръхнова.

Търси се: син гигант изчезна безследно в далечна галактика

© ESO

Ако обяснението на черната дупка е правилно, казва Алън, "това би било първото пряко откриване на такава звезда чудовище, приключила живота си по този начин".

Съавторът Жозе Гро, също от Trinity College, коментира: "Може би сме открили, че една от най-масивните звезди във Вселената може да приключи живота си толкова спокойно."

Астрономите са теоретизирали, че една звезда може да "умре" по този начин. През 2009 г. учените наблюдаваха звезда, която увеличи яркостта си и за няколко месеца светеше 1 милион пъти по-ярко от Слънцето. Вместо да избухне в свръхнова, звездата беше изчезнала до 2015 г. Когато дори най-мощните космически телескопи не можаха да намерят след от нея, астрономите стигнаха до заключението, че тя е колапсирала в черна дупка, без да избухне в свръхнова.

Европейската южна обсерватория в Паранал, Чили

Европейската южна обсерватория в Паранал, Чили

Още едно обяснение, представено от различен екип от астрономи в собственото им изследване на тази далечна галактика тази година, предполага, че звездата, липсваща или не, изобщо не е звезда.

Според тях телескопите наблюдават през цялото това време светлината на продължителна свръхнова, взаимодействаща с космическия материал около нея. От Земята тези далечни взаимодействия биха могли да бъдат сбъркани за затъмняване и пробляскване на звезда. Първите следи на такава свръхнова биха били видими през телескопите в средата на 90-те, но както се случва, никой не е наблюдавал тази галактика по това време.

"Изключително големият телескоп" (ELT) на ESO сe очаква се да започне работа през 2025 г. и ще може да направи по-добри набйюдения на Kinman Dwarf.

1. 1 Профил на Мизийски
    Мизийски

Онези от снимка No 9, от рубриката "снимка на деня" вчера, ще го намерят :))

Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

Тък пък изчезнаха едни много пари от една банка и дори един ритон.

Изчезнало и едно Злато
    и едни други активи ,
    А Едни 8 жужета
    Ни лук яли
    Ни уиски пили !!!

ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

До коментар [#1] от "Мизийски":

За милицията няма скрито покрито !!!

4. 4 Профил на Deaddark
    Deaddark

Син гигант изчезна и се превърна в черна (финансова) дупка.

5. 5 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen

Предполагам досещате се, че всичко това се е случило преди 75 000 000 години, не 2011, 2015 ..., както възторжено е обявено в статията :)

"...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

До коментар [#5] от "schwimmwagen":

Това са видимите резултати от две+ петилетки гробарско средно "образование" !!!

7. 7 Профил на bruno__dante
    bruno__dante

Тък пък изчезнаха едни много пари от една банка и дори един ритон.Изчезнало и едно Злато и едни други активи ,А Едни 8 жужетаНи лук ялиНи уиски пили !!!
    —цитат от коментар 2 на КМЕТ В СЯНКА

лекувай се

8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

До коментар [#7] от "bruno__dante":

Не ти ли понася истината ?

9. 9 Профил на Мизийски
    Мизийски

До коментар [#5] от "schwimmwagen":

Обикновено толкова е времевият хоризонт на левите мозъци.

10. 10 Профил на todor._89
    todor._89

До коментар [#8] от "КМЕТ В СЯНКА":

Мирча, та колко процента вода има в краставицата???

Мазохист съм.Минусите ви ми докарват оргазми.
  11. 11 Профил на PavelCZ
    PavelCZ

Дневник, глаголът от колапс не е "колапсирам", а е "колабирам". Не преписвайте робски от английски.

E PLVRIBVS VNVM
  12. 12 Профил на ogi1111
    ogi1111

Може и Дарт Вейдър да е включил звездата на смъртта отново звезда 🌟

13. 13 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2614 Гневно

Малцината, разбиращи лаишки от астрономия сме разбъркани от политически пропагандатори, които ще пишат едно и също дори да става дума за древен бацил.

Еретик
  14. 14 Профил на Asen Spasov
    Asen Spasov

До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

Вместо плюс,без да искам натиснах минус, моля за извинение.

15. 15 Профил на Asen Spasov
    Asen Spasov

Да потърсят този гигант в чекмеджето на Тиквун,там има всичко.

16. 16 Профил на Соломон  Рибентоп
    Соломон Рибентоп

Когато нема болни леевскари ,сините гиганти изчезват.👮‍♂️🐮👮‍♂️🐮👮‍♂️

Много съм тъп
  17. 17 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

Може да е сменил политическите пристрастия и да се е пребоядисал на червено джудже?