
© NASA/JPL
Роувърът на НАСА Perseverance ще има специален пътник, когато кацне в кратера Джезеро на Марс през февруари 2021 г. - първият хеликоптер, който някога ще лети на друга планета; 1.8-килограмовият дрон, наречен Ingenuity, ще пътува из Марс, закачен на дъното на Perseverance.
"Няма да има много пространство за действие", каза Крис Салво, водещ екипа за хеликоптерния интерфейс на "Марс 2020", официалното наименование на мисията на Perseverance.
Разстоянието между дъното на роувъра и марсианската повърхност е само 61 см, което трябва да побере дрона и системата за доставка - така Ingenuity ще се намира на едва 12 см над повърхността.
"Но открихме, че ако закачим хеликоптера хоризонтално, има достатъчно място", каза Салво, който е базиран в лабораторията JPL на НАСА в Пасадена, Калифорния.
© NASA/JPL
Ingenuity ще продължи да се придържа към Perseverance около два месеца след кацането на роувъра на 18 февруари 2021 г. Двете машини (с помощта на оператори на Земята) ще трябва да намерят равна, безпрепятствена зона, където Ingenuity може да направи тестови операции.
Планът е да бъде намерено равно място, около 10 на 10 метра. Пускането на Ingenuity ще бъде осъществено, след като Perseverance паркира в центъра на зоната. Операторите ще прекарат около шест земни дни, проверявайки всички системи и подготвяйки хеликоптера.
"Процесът започва с освобождаването на заключващ механизъм, който поддържа хеликоптера на място", обясняват в изявление от JPL. "Тогава се запалва пиротехническо устройство за рязане на кабел, което позволява на рамо на пружина, държащо хеликоптера, да започне да извърта Ingenuity от хоризонталното му положение. Малък електромотор ще изправи тялото на хеликоптера напълно вертикално, с разгънати два "крака" за кацане. Друго пиротехническо устройство ще освободи другите два крака."
© NASA/JPL
По време на този процес системата ще поддържа електрически връзки и връзки за данни между Ingenuity и Perseverance, докато не дойде време хеликоптерът да бъде освободен. След като дронът бъде поставен на повърхността, роувърът ще се отдалечи, което ще позволи на Ingenuity да зареди слънчевите си батерии. Ако всичко върви по план, ще последват няколко тестови полета, които ще могат да бъдат наблюдавани чрез камерата на роувъра.
Ingenuity е проектиран да работи около 30 марсиански дни, за да се види какви са възможностите за полети на Марс за бъдещи мисии. Инженерите ще използват наученото от Ingenuity, който не носи бордови инструменти, за потенциално изграждане на бъдещи хеликоптери, които да са в помощ на роувърите и може би дори на астронавтите.
© NASA/JPL
Някои възможни приложения за бъдещите хеликоптери на Марс включват разузнаване на труден терен, изучаване на вертикални скали и проучване на пещери или дълбоки кратери, до които един роувър може да не успее да достигне, заявиха служители на НАСА.
История на въздухоплаването на Марс
По очевидни причини - сравнително кратка, макар че през последните десетилетия да е имало няколко проекта за самолети и глайдери. Все пак на крехкия Ingenuity може да се падне честта да извърши първия полет.
© NASA/JPL
Дронът има сравнително ограничени възможности. Той е предназначен за излитане, задържане на не повече от десетина метра над повърхността, маневриране през тънкия въздух на Марс и кацане на равен терен. Но бъдещите вертолети на Марс потенциално биха могли да бъдат много по-големи и с по-голям обхват, което да им позволява да изследват обширни или труднодостъпни райони.
"Sojourner, този малък малък роувър с размер на микровълнова фурна, проправи пътя на Curiosity и Perseverance", казва Боб Баларам от JPL, главен инженер на Ingenuity, пред Astronomy. И макар Sojourner да е малък, двата най-скорошни роувъра са с размерите на автомобил. Баларам смята, че подобно бъдеще очаква и хеликоптерите.
Повече от дузина предложения за марсиански самолети са били сериозно обмислени през последния половин век - повечето от тези проекти са за глайдери. Само малък брой прототипи някога са достигнали до тестване - може би най-успешният е Big Blue, който успя да се приземи, след като беше пуснат на 30.5 км над Земята. Такива самолети с фиксирано крило са проектирани главно за освобождаване от космически кораб в орбита на Марс.

© NASA/JPL
Това е максималното, което може да се направи с крила на Марс с настоящата технология. Ако самолет успее да кацне на Марс, ще бъде почти невъзможно да излети отново - атмосферата на Марс е около 100 пъти по-разредена от нашата.
На Земята търговските самолети се движат на около 11 км височина, защото въздухът в стратосферата е по-малко плътен, така че има по-малко съпротивление, опасно време и турбуленция. Но за да постигне условия като тези на Марс, самолет на Земята ще трябва да се изкачи на 45-46 км. За да има и най-малка надежда да се излети със самолет с крила на Марс, ще трябва и писта, където да може да се достигнете свръхвисока скорост на излитане.
"Ще ви трябва доста сериозно разстояние, за да генерирате достатъчно скорост за издигане на Марс", казва Баларам.
Самолетите и глайдерите не са единствените проекти. Френски учени почти бяха готови да изпратят на Марс мисия с балон, но срещнаха големи проблеми по време на тестването, принуждавайки ги да се откажат от идеята.
Мисията Марс 2020
Астробиологичната мисия на Perseverance е да търси признаци на живот на планетата. Той ще изучава климата и геологията на Марс, ще събере проби за бъдещо завръщане на Земята и ще проправи пътя за човешкото изследване на Червената планета. Без значение кой ден от прозореца за изстрелване между 20 юли и 11 август ще бъде точния старт, той ще кацне на Марс на 18 февруари 2021 г.
© NASA/JPL
Роувърът също така ще провери технологии, които биха могли да помогнат на бъдещите астронавти, включително инструмент, предназначен да произвежда кислород от разредената марсианска атмосфера, доминирана от въглероден диоксид. НАСА има за цел да изпрати астронавти на Марс някъде през 2030, след като първо се върне с пилотиран кораб на Луната.
АмброзСП
Рейтинг: 895 НеутралноХората работят,не спират,имат цел!
Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА Радев - ОСТАВКА"Пътека се прави,камък по камък"
laskovf
Рейтинг: 462 НеутралноСъвсем скоро.
Realist
Рейтинг: 3164 НеутралноУспех, полет е в краят на този месец! По принцип прозореца е от 20 юли до 15-ти август. Предишният планиран старт бе на 21-ви този месец, но при теста на ракетата, в ракетата Атлас 5 бе открит дефектен датчик на кислородният резервоар на първата степен. НАСА тогава смени датата за 30-ти юни, средата на прозореца. Датчика вече е сменен и вероятно НАСА ще може да придърпа датата по- напред.
Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.Прозореца за изстрелване на ракетата е кратък и времето може и да не кооперира. Заради това, колкото по- в началото на прозореца, толкова по- добре. И колкото е по- към краят на прозореца, ракетата трябва да използва повече гориво за да догонва Марс.
Realist
Рейтинг: 3164 НеутралноПървоначално, преди датчика, полета бе отложен с 2 дни заради частично разхерметизиране на ровъра и последвалото почистване от земни микроорганизми.
Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.valtoro
Рейтинг: 992 НеутралноНадявам се да литне, по рядката атмосфера се компенсира със по слаба гравитация !!!
Realist
Рейтинг: 3164 НеутралноЗаради Ковид и дефектен руски Протон, ЕКА отложи мисията на своят ровър за след 2 години. Емиратите ще изстрелят своя мисия на японската ракета H3. Китайсъщо се очаква да изстреля мисия, но както писах прозореца е кратък и вече една от мисиите се провали, мисията на Европейската Космическа Агенция.
Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.Realist
Рейтинг: 3164 НеутралноПолета ще е на Атлас с два странични твърдиотелни бустера. По принцип и Атлас, и Делта са ракети които могат да бъдат използвани за изключително широк диапазон от товари, защото освен основният двигател (РД-180 при Атлас и RS-68 при Делта) те имат възможност за прикачване на до 6 странични твърдотелни бустера. И 1, или два вакуумни двигателя RL-10 на втората степен.
Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.Конфигурацията за Марс ще е с 2 твърдотелни бустера и един RL-10 за втората степен. За капсулата на Боинг, Старлайнър, Атлас лети с 2 бустера на първата степен и два вакуумни двигателя на втората.
Маршалов
Рейтинг: 556 НеутралноХа-ха. Качеството на изпълнение е такова, че таратайката се разхерметизира самостоятелно, на стационар. Какво ли ще стане, когато се пораздруса при полета. Милиард и кусур профукани.
мурзилкаtie_interceptor
Рейтинг: 483 НеутралноДо коментар [#8] от "Маршалов":
По-малко са отколкото заминаха с КТБ, по-малко са и окраденото от мафията за един мандат...
Щом за малка България не е проблем, познай, колко им пука на американците.
Не забравяйте, все пак, колко роувъра на НАСА има на Марс.
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 6243 НеутралноДневник, защо "Jezero", ни го представяте като джезеро, а не като "езеро"? Кратерът е наречен на едноименното градче в Босна и Херцеговина. А името му е Езеро или Йезеро.
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботевtie_interceptor
Рейтинг: 483 РазстроеноДо коментар [#10] от "Незнайко в Слънчевия град":
Това да беше само... Преводачът, изглежда, няма никакви познания в астрономията и космонавтиката. Затова и целият превод е ужасен.
Боян Таксиров
Рейтинг: 1766 НеутралноЧудо голямо.
mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bgtie_interceptor
Рейтинг: 483 ЛюбопитноДо коментар [#12] от "Боян Таксиров":
Стана ми интересно...
Бихте ли дали някакъв пример за голямо чудо, сътворено от човек!
Боян Таксиров
Рейтинг: 1766 НеутралноДо коментар [#13] от "tie_interceptor":
mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bgМи египетските пирамиди, разбира се.