На Луната има повече метал, отколкото смятахме, съобщи НАСА

© NASA

На Луната има повече метал, отколкото предполагаха учените до момента, като това може да има тясна връзка с ранната история на Земята.

Сателитът за наблюдение на Луната (Lunar Reconnaissance Orbiter LRO) на НАСА е открил доказателства за наличието на много железни и титанови оксиди под повърхността на спътника на Земята, съобщиха този месец от агенцията.

Учените от десетилетия разискват как се е формирала Луната. Водещата теория предполага, че свят с размерите на Марс се е сблъскал със Земята преди милиарди години. Планетата се е разбила при удара, който е изхвърлил и част от повърхността на прото-Земята в Космоса. Отломките са образували пръстен около Земята, а Луната, която виждаме днес, е резултат от бавното събиране на отломките под влиянието на собствената им гравитация.

Химическият състав на Луната обаче не показва ясни доказателства за тази теория. Високопланинските райони на Луната, които се виждат от Земята като светли региони, имат скали с по-малки количества металоносими минерали спрямо нашата планета.

Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) на НАСА.

© NASA

Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) на НАСА.

Това би могло да има смисъл, ако по време на удара структурата на Земята вече е била ясно изразена на слоеве, с по-тежките метали, потънали до ядрото. Но ниските, и по-тъмни региони на Луната са образувани по същото време и имат по-високо наличие на метали дори от земните скали.

Новите открития на LRO могат да обяснят разминаването. Новото изследване разчита на инструмент за миниатюрни радиочестоти (Mini-RF) - радарна сонда, предназначена за картографиране на структурата на Луната, търсене на воден лед и тестване на комуникационни технологии.

Инструментът е изследвал северното полукълбо на Луната за електрическо свойство, наречено диелектрична константа. Тази константа е число, сравняващо способността на даден материал да предава електрически полета с тази на вакуума на Космоса.

Предаването на електрическо поле е полезно за намирането на лед в сенките на кратерите, където той е защитен от топлината на Слънцето. Но може също така да идентифицира области, където повече метали като желязо и титанови оксиди са изложени на повърхността.

Централната структура в кратера Тайко, заснет от LRO.

© NASA

Централната структура в кратера Тайко, заснет от LRO.

Учените забелязват, че диелектричната константа се увеличава с размера на кратера, но само до определен момент. Кратерите с диаметър между 2 и 5 км показват, че диелектричната константа постоянно се увеличава, докато кратерите стават все по-големи. За кратери с диаметър от 5 до 20 км константата остава стабилна.

Теорията на екипа е, че първите няколкостотин метра от лунната повърхност имат малко метални оксиди, като по-богатите източници на метал се намират отдолу. Когато метеорите се удрят в Луната, металите остават изложени в кратерите. Подобен модел би обяснил и ниските нива на метали във високопланинските райони и по-голямото изобилие в по-тъмните и по-ниските равнини, които са по-близо до подпочвените залежи.

За да тестват теорията си, изследователите сравняват радарните изображения от Mini-RF на кратери с метални оксидни карти, произведени от редица мисии - LRO Wide-Angle Camera, Selenological and Engineering Explorer (SELENE) на Япония and Lunar Prospector на НАСА.

Тези наблюдения показват, че по-големите кратери наистина съдържат повече метал, което според изследователите подкрепя хипотезата им за заровени метални находища, които метеорите разкриват.

Карта на Северния полюс на Луната, направена с помощта на LRO.

© NASA

Карта на Северния полюс на Луната, направена с помощта на LRO.

Резултатите са още по-интригуващи в светлината на озадачаващ феномен, за който бе съобщено през 2019 г. от друга лунна мисия - Gravity Recovery and Interior Laboratory (GRAIL) на НАСА. Гравитационните измервания на Луната предполагат, че на десетки километра под масивния басейн Южен полюс-Ейткен се намира много дебел слой плътен материал, най-вероятно богат на метали. Резултатите от GRAIL, съчетани с новата находка на LRO, предполагат, че металите могат да бъдат по-концентрирани в определени райони на Луната.

НАСА ще изследва и южното полукълбо на Луната, за да проследи дали разпределението на железни и титанови оксиди е подобно.

Изследването е публикувано в Earth and Planetary Science Letters.

1. 1 Профил на SS
    SS

Значи скоро ще я разкопаят ...

2. 2 Профил на Judjuk
    Judjuk

Тез се канят да ограбят и Луната!

3. 3 Профил на Deaddark
    Deaddark

Брането на желязо започва!

Майтапа настрана, хубаво е науката да не пада на нивото на журналистиката и да прави от мухата слон, тоест ШоГ, БоНба, УжасТ - заглавия при никакви доказателства.

4. 4 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени

Тази новина ще е от полза за една част от българското население. Направо да хващат ракетата..

5. 5 Профил на NIKE
    NIKE

Има защото е далеко , а нашите братя роми нямат ракети !!!

6. 6 Профил на Realist
    Realist

Лунната икономика и заселването на Луната вероятно ще се случи много по- рано отколкото всеки прогнозира!

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  7. 7 Профил на Веселяк У

8. 8 Профил на Realist
    Realist

—цитат от коментар 7 на Веселяк У

Аз опредлагам да ходите само на чинията на Бузлуджа и никога да не ползвате камшичното запалване!

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  9. 9 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1948 Неутрално

Не разбирам мераците за пренасяне на суровини от други планети. Това ще промени масата на Земята , оттам и гравитацията и.

10. 10 Профил на Веселяк У
    Веселяк У

До коментар [#8] от "Realist":

Говориш за "лунна икономика, и за "заселване", което напълно доказва правотата на пост № 7.

11. 11 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев

А извънземните ще позволят ли?

В Русия съм! В Русия съм!
  12. 12 Профил на Darulio
    Darulio

"Централната структура в кратера Тайко"

Боже, Дневник, що не превеждате джендър статии, ами се занимавате да се подигравате с истинската наука?

"Кратерът Тайко" е всъщност кратерът Тихо и е кръстен на датския астроном Тихо Брахе.

Perhaps you and I have lived with this miracle too long to be properly appreciative. Freedom is a fragile thing and is never more than one generation away from extinction. It is not ours by inheritance; it must be fought for and defended constantly by each generation, for it comes only once to a people. Those who have known freedom and then lost it have never known it again. #ОСТАВКА
  13. 13 Профил на Птеродактиль Северномонгольский
    Птеродактиль Северномонгольский

—цитат от коментар 7 на Веселяк У

Вие на този етап може да освинвате само земята. Скоро няма да ви се удаде възможност да си проявите свинщината на други планети. 😂🤣

14. 14 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

А сега направете и следващата (логична) стъпка, в разсъжденията, като озвучите възможността Луната да е древен космически кораб, който за камуфлаж е покрит отгоре със скална маса.

15. 15 Профил на man_un
    man_un

Учените от НАСА са установили, че лунният прах се състои предимно от хром, титан и цирконий, материал, идеален за защита на изкуствено тяло. За недоверчивите дали Луната е изкуствено тяло е поредната конспирация, но има някои факти, които са очевидни и те карат да се замислиш. Напр. диаметъра на Луната, ако е с километър по-малък или по-голям, няма да има слънчево затъмнение. Малко хора са се замисляли, че най-известните ни небесни тела, Слънцето и Луната, на небето са с едни и същи видими размери, макар Слънцето да е 400 пъти по-голямо от Луната. Изчислено е, че Луната просто е правилно позиционирана. Има и др.неща, като дълбочината на лунните кратери, приливите и отливите и т.н. Който му е интересно, може да намери много материали по тая тема, само да напише в търсачката "изскуствена ли е Луната".

16. 16 Профил на jjo34480302
    jjo34480302

Лунният орбитален разузнавателен =/= Lunar Reconnaissance Orbiter
    Orbiter = Изкуствен спътник, за по-кратко Лунен проучвателен спътник.
    Bulgarian, do you speak it?

И да има няма да го ползваме поне 100г. !!!

18. 18 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

Луно ле, земьо македонска, и за теб ке се трепеме

☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  19. 19 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#2] от "Judjuk":

Ожас, вместо савцките дрогаре да я асвабадят, разни капиталисти ще я ограбят :)
    За Китай не знам те ще правят там евтини джапанки

20. 20 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#7] от "Веселяк У":

така ли стана

21. 21 Профил на Веселяк У
    Веселяк У

До коментар [#20] от "GMO VACCINES CHEMICALS":

Как харесваш повече луната, както е сега, или оцвъкана с мръсни градове, квартали и предприятия, както е сега земята?

22. 22 Профил на Веселяк У
    Веселяк У

До коментар [#11] от "Веселин Дечев":

Това е много хубав въпрос!! -http://www.svruhestestvenoto.com/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=110

23. 23 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#21] от "Веселяк У":

замърсявнаето на Лунната атмосфера е много лошо нещо

24. 24 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

На лунните реки - също...

25. 25 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

Местната флора и фауна ще са безъвзратно загубени.

26. 26 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

Мисля че е очевидно, че луната е от кашкавал

27. 27 Профил на Веселяк У
    Веселяк У

До коментар [#26] от "GMO VACCINES CHEMICALS":

Очевидно вашият мозък е от пармезан :))

28. 28 Профил на ozd05563707
    ozd05563707

—цитат от коментар 9 на half truth

А 7 милиарда човека по 80 кг. средно спрямо 1 милиард преди 200 години не променя ли масата на планетата? Ех, мъдрости да четеш в днешно време. Явно наистина имаме много качествено образУвание...

29. 29 Профил на Bullet
    Bullet

До коментар [#12] от "Darulio":

“Кратерът Тайко" е всъщност кратерът Тихо и е кръстен на датския астроном Тихо Брахе.”

Да, бе! Казвал се е Тишо Бахаров, ама понеже постоянно е мърморил, “ Тихо, бах гу”, докато е киризил през телескопа, са започнали да го наричат Тихо Брахе”
    Пък и презимето му е Отнесен, явно описание на някоя семейна черта. Като добавим и, че е роден на територията на днешна Швеция, тогава датско влсдение, мъглата ставаоще по- плътна;)

Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.

Някъде бях чела, че Луната е изкуствено създаден обект, защото без нея, няма живот на земята.

31. 31 Профил на tacheaux
    tacheaux

Нормално е американците да изследват своя 51-ви щат Луната , където американските астронавти са забили американското знаме на 6 места.

32. 32 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#28] от "ozd05563707":

увеличаването на човешката маса не увеличава общата маса на Земята, дори л-ната които отделяме - всичко е дошло от Земята.
    Около 40000 тона падат годишно на Земята от космоса под формата прашинки и метеорити. Акумулираната от Земята енергия увеличава масата и с около 160 тона :)
    В следствие на радиоактивен разпад и излъчване на енергия обаче губим 16 тона.
    Най-големи са загубите ни на водород - много е лекичък уж ама сумарно 95000 тона годишно, хелий - 1600 тона
    Като се тегли чертата Земята олеква всяка година с 50000 тона

33. 33 Профил на Darulio
    Darulio

До коментар [#27] от "Веселяк У":

> публикува свръхестественото.ком
    > разправя на хората "очевдидно вашият мозък е от пармезан"
    Избери си едното.

34. 34 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#30] от "Роси":

Внимавай с линковете :)

"Това е много хубав въпрос!! -http://www.svruhestestvenoto.com "

35. 35 Профил на 1_april
    1_april

До коментар [#14] от "ivanpopov":

"Луната да е древен космически кораб,"- напълно споделям. Всъщност и на земята има много платообразни места, под които са паркирани и опаковани малки древни космически кораби, когато коронавирус е ударил извънземни те. Те просто изчакват да мине карантината, и да дойдат с тяхното гориво. Палят двигателя, топят скалната опаковка и дим да ги няма от това прокълнато място- Земя..

36. 36 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor

Ужас, Дневник!
    Втора астрономическа статия - още по-некадърно преведена!
    Наистина, не пишете за неща, които никой в редакцията Ви не разбира!
    Няма да говорим за стил или правопис, но и там нещата не са наред...

Не знам, откъде да започна...

Mini-RF не е "инструмент за миниатюрни радиочестоти".
    Това миниатюрен радиочестотен радар със синтетична бленда.
    Понеже е миниатюрен, не изисква отделен космически апарат, а може да е един от няколко уреда на един апарат.

Диелектричната константа е по-скоро относителната спрямо вакуума способност на материала да провежда или пропуска електрическото поле, а не да го "предава".

"Предаването на електрическо поле е полезно за намирането на лед в сенките на кратерите, където той е защитен от топлината на Слънцето. " даже не знам, как да го коментирам... Вероятно трябва да означава, че инструментът може да открие лед в сенките на крателите (където не може да се види) по специфичната му диелектрична проницаемост.
    После "подпочвени залежи"...
    Нататък нямам време да коментирам, че стана утре...

37. 37 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis

Като чета коментарите, ми се струва, че трябва да намалят ДДС-то на лекарствата, явно бая народ не може да си ги позволи.

38. 38 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега

—цитат от коментар 15 на man_un

Отдавна е известно, че Луната е изкуствено небесно тяло и се състои от сирене. Спори се дали е чедър или грана падано.