Метеорит от Антарктида може да обясни странната асиметрия на живота

Разрез на пробата, взета от Asuka 12236

© NASA/Carnegie Institution for Science/Conel M. O'D. Alexander

Разрез на пробата, взета от Asuka 12236

Космическа скала от най-ранните дни на Слънчевата система може да даде първото обяснение на проблем, който тормози учените от дълги години - защо животът на планетата е асиметричен?

През 2012 г. учените в Антарктида откриват метеорит с големина на топката за голф, известен сега като Asuka 12236.

Asuka 12236 не е обикновен - изследователите смятат, че това е особено стар метеорит, който може би съдържа материал, дори по-стар от нашата Слънчева система.

"Забавно е да мислим как тези неща падат на Земята и са пълни с различна информация за това как се е образувала Слънчевата система, от какво се е образувала и как различните елементи са изградили галактиката", казва Конъл Александър от Carnegie Institution for Science във Вашингтон в изявление на НАСА, един от авторите на новото изледване, публикувано в Meteoritics & Planetary Science.

Химическият анализ на Asuka 12236 го различава от всякакви други проби от метеорити, което може да държи ключа към разрешаването на една от мистериите на живота на Земята. Животът на планетата е асиметричен на много ниско ниво. Аминокиселините - градивните елементи на протеините, големите молекули, които управляват нашите тела и всички останали - идват в две огледални форми, които учените са нарекли "лява" и "дясна". Но във всичките видове живот, който учените са изследвали, се използват изключително и само леви аминокиселини; десни версии на тези молекули съществуват, но не се намират в протеини. Никой не знае защо.

Аsuka 12236 е особено богат на аминокиселини, и точно като в живота, аминокиселините в метеорита са "леви". Но освен ако пробата не е била замърсена от земния живот, трябва да има някаква друга причина за дисбаланса в метеорита.

Атробилогът Даниъл Главин и екипът му от Центъра за полети "Годард" на НАСА изследват стотици метеорити по време на проучването си и някои от тях имат повече "леви" аминокиселини, но не в такава концентрация като Asuka 12236.

Метеоритите ни казват, че е имало присъщо пристрастие към леви аминокиселини, преди животът дори да започне. Голямата загадка е защо?

Даниъл Главин,

астробиолог от НАСА

Разликите във видовете и количествата на аминокиселините, запазени в тези скали, позволяват на учените да съставят запис за това как тези молекули са се развивали през времето и обстоятелствата, включително излагането на вода и топлина в по-големите астероиди, от които са се отчупили.

Във времевата линия на Слънчевата система Asuka 12236 се вписва към самото начало - всъщност някои учени смятат, че метеоритът предхожда Слънчевата система. Няколко доказателства сочат, че оригиналният химически състав на Asuka 12236 е най-добре запазен в категорията богати на въглерод метеорити, известни като CM хондрити. Това са сред най-интересните скали за изследване от учените, които се фокусират върху произхода на живота, тъй като много от тях съдържат много сложна смес от органични съединения, свързани с живите същества.

Даниъл Главин с току-що намерен метеорит в Антарктика

© NASA/Antarctic Search for Meteorites/Daniel Glavin

Даниъл Главин с току-що намерен метеорит в Антарктика

Главин и колегите му подозират, че причината за дисбаланса може да се крие в това какво се е случило с метеорита, когато бил част от по-голям астероид. Влиянието на водата и топлината може да промени химията на космическата скала, включително да произвежда, но и да унищожава аминокиселини.

Вероятно съвкупност от тези ефекти е отговорна за необичайно високите нива на аминокиселини в Asuka 12236 и може също да обясни асиметрията между "левите" и "десни" аминокиселини в сравнение с други метеорити. И ако дисбалансът в метеорита не е резултат от замърсяване на Земята, същият този отговорен процес може да е отговорен за асиметрията на живота на планетата, надяват се изследователите.

Учените смятат, че вътрешността на Asuka 12236 е толкова добре запазена, тъй като скалата е била изложена на много малко течна вода или топлина. Те могат да разберат това въз основа на видовете минерали, открити вътре. Липсата на глинени минерали е една улика, като се има предвид, че тези видове минерали се образуват от вода. Друга улика е, че в Asuka 12236 има много желязо, който не е ръждясало, което показва, че метеоритът не е бил изложен на кислорода във водата. Скалата също съдържа изобилие от силикатни зърна с необичайни химически състави, които показват, че са се образували в древни звезди, умрели преди Слънцето да започне да се образува. Тъй като тези силикатни минерали обикновено лесно се унищожават от водата, учените не ги намират в метеорити, които са по-слабо запазени от Asuka 12236.

Наличието на повече "леви" аминокиселини създава друг проблем - тези молекули би трябвало да са образувани в много повече вода, отколкото изглежда да е била изложена скалата. "Доста необичайно е да има такива големи разлики в примитивни метеорити", казва Главин. "Как са се образували е загадка. Ето защо е добре да разгледаме различни метеорити, така че да можем да изградим времева линия как тези органични материали се развиват във времето."

Главин е уверен, че това не се дължи на замърсяване от Земята. Един от причините е, че повечето аминокиселини в изследваната проба са свободни - ако учените виждаха замърсяване, аминокиселините щяха да бъдат свързани в протеини, казва той.

Доставка на метеорити

Вместо да чакат метеоритите да паднат на Земята, учените в момента могат да използват и друга тактика - мисии за връщане на проби от космически скали. За разлика от метеоритите, пробите в космическите кораби могат ще бъдат защитени от преминаването през земната атмосфера, запазвайки оригиналния химически състав на скалата, без никакви шансове за замърсяване.

Две астероидни мисии в момента работят точно за такива доставки: OSIRIS-REx на НАСА, която се готви да вземе проба от астероид, наречен Bennu, и японската Hayabusa2, която се връща към Земята с парчета от астероида Ryugu. Провеждането на подобен анализ на тези проби може да помогне на учените да разберат по-добре как се формират и променят аминокиселините в космическите скали, надяват се изследователите.

1. 1 Профил на geordgeo
    geordgeo

Даа, на учените им става ясно, че нищо не им е ясно, дори напротив - проблемът с произхода на живота става все по-заплетен и необясним. Аз твърдо вярвам в Сила, която "дирижира" всички процеси, случващи се във Вселената и животът като такъв е само една частица от всичко прекрасно и необяснимо около нас...

2. 2 Профил на jcg44315995
    jcg44315995

Тия "велики" открития имат значение само за съвсем малка група от хора.

3. 3 Профил на Корки
    Корки

Случайноста е неосъзната необходимост. Необходимоста тепърва ще се доказва.

Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.

Обясняват ни се елементите на живота, как те функционират, как кооперират, и ние разбираме това, както разбираме функционалността и взаимодействието на елементите на един автомобил, например. Обаче кой е проектирал и построил "автомобила", с каква цел и как точно - е тотална мистерия за нас.

5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf

До коментар [#1] от "geordgeo":

Проблемът с произхода на живота почти е изяснен. Изясни им се също, че нашата Вселена е само частица от невъобразим брой други Вселени...

Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  6. 6 Профил на tigervi

7. 7 Профил на Будител
    Будител

Лили Иванова го е изпуснала след някой от по-ранните концерти.

Lacoccaracha!
  8. 8 Профил на _imi_
    _imi_

Присъщо на човека е да харесва симетрията, но както се оказва, светът е доста асиметричен. Защо е така, все още не знаем. Освен в биологията, във физиката асиметрията вещество-антивещество е много голям проблем.
    —цитат от коментар 6 на tigervi

Е , ако тая асиметрия я нямаше, то нямаше да има нищо. Даже и пространство нямаше да има. Абсолютно нищо ! :-)

9. 9 Профил на mengo
    mengo

Абсолютно всички изказали се досега коментатори по-добре да си чаткат хороскопите във вестник "трета възраст", да си зяпат Стойчо Керев какво им разказва за т.н. руски учени какво ново старо знание са разшифровали, и да си доказват конспирацията за плоската земя. И изобщо да не си терзаят ума с "небивалици" като хиралитета на аминокиселините

Нека си мислят че провидението ги пази и че изкуплението ще дойде след смъртта, както учи "религията на примирението".

И следващия път преди бързат да излагат себе си и цялото народонаселение, да отворят някоя книга

11. 11 Профил на geordgeo
    geordgeo

До коментар [#9] от "mengo":

Аха, ние ще си четем хороскопите, а вие като толкова ги разбирате нещата в подробности защо не ни "светнете" кое как и защо се случва? Щото аз съм прочел хиляди книги, много от тях научни, ама произходът на живота и до ден днешен не е обяснен никъде, само теории и хипотези се въртят от векове, направо сме си доникъде с откритията...

12. 12 Профил на ART
    ART

В тая статия всяка втора дума е: може би, вероятно, надяват се, няма обяснение, подозират, смятат че, загадка и т.н. Тоест гледат тоя камък, чешат се по главите и нямат идея за какво става въпрос. А ние с благодарност към Дневник нучихме за това.

13. 13 Профил на mengo
    mengo

До коментар [#9] от "mengo":......хиляди книги, много от тях научни [....!!], ама произходът на живота и до ден днешен не е обяснен никъде, само теории и хипотези се въртят от векове, направо сме си доникъде с откритията...
    —цитат от коментар 11 на geordgeo

... От което следва, че е магия ... И най-хубаво изобщо да не се занимаваме, нали. Не е богоугодно за г-н Гордгео! ; А и той знае най-добре, питайте него следващия път как се е зародил животът.
    Само дето в последните 30 години сме в хиляди пъти по-напред в разбирането ни за молякулярната еволюция на живите организми, знания за които не са и представяли , че ще достигнем преди 50г.
    Като искаш да ми говориш за космология- говори за съществуванието изобщо (за това защо има живот и каква е нашата роля във вселената... Там може да има всякакви спекулации, защото отговорите на чак такива вселенски въпроси са недостижими за нас). Но да ми казваш, че не разбираме нищо за е менталните част на живота и как са се развили е глупаво и показва,че нищо не знаеш, а и не се интересуваш.

14. 14 Профил на mengo

—цитат от коментар 12 на ART

....Нали, а попа като ти говори е напълно сигурен и категоричен., Все едно че е бил там.

15. 15 Профил на tigervi
    tigervi

...само теории и хипотези...
    —цитат от коментар 11 на geordgeo

"Теория в науката е хипотеза потвърдена от факти". В този ред на мисли, изразът 'само теории' звучи нелепо. Какво повече от една теория, обясняваща наличните данни, е необходимо? Друг е въпросът, че такава понастоящем не съществува. Да, отделни аспекти от зараждането на живота са обяснени, но пред науката предстои още много работа.

Eddie lives... somewhere in time!

Аз не разбрах например метеора ли е повлиял образувнето земните леви аминокиселини или обратното? От къде аминокиселини в Космоса?

До коментар [#6] от "tigervi":

18. 18 Профил на canuck99
    canuck99

По-напредничавото е винаги ляво :)

19. 19 Профил на къдрав и сам се стриже
    къдрав и сам се стриже

До коментар [#17] от "klimentm":

глупости, фокусирай се да громиш "сатрапиите"

20. 20 Профил на Корки
    Корки

По-напредничавото е винаги ляво :)
    —цитат от коментар 18 на canuck99

Например лявата резба. Само дето е изключително рядко срещана.

21. 21 Профил на geordgeo
    geordgeo

До коментар [#13] от "mengo":

Да, животът определено е магия и си нямаме никаква идея откъде се е пръкнал, как и най-вече защо... Ма к'во ли ти се обяснявам на теб, човекът, който (почти) всичко знае...

22. 22 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#16] от "klimentm":

В природата се срещат и леви, и десни аминокиселини, но в живите организми само леви. Аминокиселини се получават не само в резултат на процеси в живи организми, но и при химични реакции, както на Земята, така и Космоса.

До коментар [#17] от "klimentm":

Материята е разпределена, но антиматерията хич я няма. Ако в свойствата на частиците и античастиците има симетрия, то в тяхното количество има голяма асиметрия. Защо, не се знае засега.

До коментар [#18] от "canuck99":

Аминокиселините са леви, но други органични молекули, характерни за живите организми, са десни. ;)

23. 23 Профил на subsonic
    subsonic

Може би метеоритът е "посял" аминокисилините, необходими за развитието на живота.

24. 24 Профил на subsonic
    subsonic

До коментар [#22] от "tigervi":

Може и да няма асиметрия в материята и анти-материята. Даже по-вероятно няма. Просто ние още не можем да наблюдаваме анти-материята достатъчно добре за да я разбираме.

25. 25 Профил на PavelCZ
    PavelCZ

Леви и десни е доста левашки превод. И без обяснение си е направо за никъде.
    Какото един колега по-горе каза (но не обясни), става въпрос за хирални изомери - вещества с еднакъв химичен състав и структура, но завъртащи поляризирана светлина наляво или надясно. Съответните правилни темини са лявовътящи и дясновъртящи, а не леви и десни.

Когато се произвеждат синтетично, се получава винаги смес от изомери, но живите организми произвеждат само едниния изомер, защото само него могат да вграждат. За аминокиселини това са лявовътрящи изомери на аминокиселините. Няма ясно обяснение защо и как се е стигнало еволюционно до това.

E PLVRIBVS VNVM
  26. 26 Профил на Алф
    Алф

Как ли щеше да изглежда светът, ако имахме само леви или леви и десни аминокиселини 🤔

Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  27. 27 Профил на Athanatos
    Athanatos

До коментар [#11] от "geordgeo":
    До коментар [#12] от "ART":

Хиляфи книги, ама неподходящите...
    Ако беше прочел библията или корана (по избор на някой твой прапрадядо), щеше да знаеш всичко.
    Там всичко е обяснено и няма "може би".
    :)

Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  28. 28 Профил на straw_sec
    straw_sec

Желязно-никелов метеорит. Окрехкостяването по ръб зърна означава, че никелът е в интервала на понижена пластичност: 500-550 целзиеви градуса. Т.е. метеоритът е претърпял пластична деформация (твърд удар в сняг, лед или дъно на плитък водоем) и фазовото отделяне е настъпило след нагорещяване след триене в атмосферен слой. Липсата на междукристална корозия говори за некарбиден аустенит. Структурата сочи, че разпадане не е настъпило и нитридната аустенитна желязо-въглеродна сплав преди удар в планета е била подложена на студена пластична деформация (двустранен силен натиск) - само така се избягва междукристална корозия.

Освен това тази черно-бяла снимка посочва хистограма на нормално разпределение (висок ексцес) с начало 26, среда 96 и край в 180 (hue). T.e. гьотит (Fe2O3.2H2O), формиран при умерено влажни условия, а при попадането му във водоема не е корозирал, а при липса на кислород се е формирал железен окис, който по нататък е преминал оглеяване и е достигнал крайната фаза на оцветяване до 448 нанометра, където химичният процес завършва поради липса на манган.
    Справка: Стуктура на металите. Атлас.; Златева, Мартинова, 1995 г.,; стр. 90 и 109

29. 29 Профил на Цайко
    Цайко

До коментар [#6] от "tigervi":Нали физикта казва че света е симетричен - материята е разпределена еднакво във Вселената, физичните закони навсякъде са едни и същи?
    —цитат от коментар 17 на klimentm

Къде ги четете тия работи!?!?!

30. 30 Профил на The Rock
    The Rock

Битие 1:10
    1 В начало Бог създаде небето и земята.
    2 А земята беше пуста и неустроена; и тъмнина покриваше бездната; и Божият Дух се носеше над водата.
    3 И Бог каза: Да бъде светлина. И стана светлина.
    4 И Бог видя, че светлината беше добро; и Бог раздели светлината от тъмнината.
    5 И Бог нарече светлината Ден, а тъмнината нарече Нощ. И стана вечер, и стана утро, ден първи.
    6 И Бог каза: Да бъде простор посред водите, който да раздели вода от вода.
    7 И Бог направи простора; и раздели водата, която беше под простора, от водата, която беше над простора; и стана така.
    8 И Бог нарече простора Небе. И стана вечер, и стана утро, ден втори.
    9 И Бог каза: Да се събере на едно място водата, която е под небето, та да се яви сушата; и стана така.
    10 И Бог нарече сушата Земя, а събраната вода нарече Морета; и Бог видя, че беше добро.

31. 31 Профил на misho73
    misho73

П.С. 3 - наистина находката е много важна!

Какво могат Балканите заедно: https://youtu.be/8yuxnj1AWFk
  32. 32 Профил на bobyb
    bobyb

Десните аминокиселини и въобще всички дясновъртящи молекули не се усвояват от организма. Най-популярни са аспартма и цикламата (подсладители), които имат сладък вкус, но не се усвояват и затова са с 0 кал. Храста Стевия си ги произвежда естествено тези "десни" молекули.П.С. Дясновъртящи - "завъртат" поляризирина светлината по часовниковата стрелка преминаваща през техен разтвор.П.С. 2 - да, не е известна причината за феномена че живите неща са леви, няма обяснима засега причина. П.С. 3 - наистина находката е много важна!
    —цитат от коментар 31 на misho73

Ок, но храста стевия е живо нещо, обаче произвежда десни молекули?

33. 33 Профил на Neznámý
    Neznámý

[quote#14:"mengo"][/quote]

Само преди век-два, просветените люде дори са знаели точната дата на сътворението на света. Примерно едно 5 хил години назад. Аз обаче се опасявам, че въпреки наученото до момента, ние все още нищо не знаем. Тези неща за ориентацията на аминокиселините съм ги чел още в тийнейджърските си години, т.е. 30 години назад. И досега си говорим как не е ясно защо няма дясноориентирани протеини. Бих казал, че наученото е първо, съвсем малко; второ, поражда нови въпроси и трето, не дава отговор на първите въпроси. Давам пример - една от теориите за зараждането на живота гласи, че във времето след възникването на Земята, е имало горещ "бульон" от вода и минерали. Добре, падали са метеорити, те може би са донесли аминокиселини с различна ориентация. Но ако метеоритите досега като цяло имат дясна ориентация на съдържащите се аминокиселини, то и животът би следвало да е с неориентирани протеини и ДНК. Знаем ли как се е случило всичко?! Не! Само предполагаме!

34. 34 Профил на Neznámý