Генно модифицирани "сурогатни бащи" може да подобрят производството на храни

Генно модифициран "сурогатен" бик

Генно модифициран "сурогатен" бик

Генно модифицирани животни могат да произвеждат поколение с променени характеристики като устойчивост на болести и по-високо качество на месото, което според учените е стъпка към подобряване на производството на храни.

Изследователи в САЩ и Великобритания са създали прасета, кози, говеда и мишки, които произвеждат сперматозоиди, носещи генетичния материал от донорни животни. Учените са използвали високотехнологичен инструмент за редактиране на гени, за да премахнат мъжкия ген за плодовитост в животинските ембриони. Така животните са родени стерилни, но започват да произвеждат сперматозоиди след инжектиране на клетки от донори.

Техниката ще позволи на "сурогатните бащи" да отглеждат потомство, носещо генетичния материал на ценни елитни животни.

Животните, създадени за първи път от учени в Съединените щати и Великобритания с помощта на инструмент за редактиране на гени, наречен CRISPR-Cas9, могат да бъдат използвани като "сурогатни предци" - стерилни животни, които могат да бъдат трансплантирани със стволови клетки, които произвеждат желаната сперма, казаха учените. Процесът може да помогне на фермерите да отглеждат по-здрави и по-продуктивни животни, като използват по-малко ресурси като фуражи, лекарства и вода. Също така би могло да даде на животновъдите в отдалечени региони на света по-добър достъп до генетичен материал на елитни животни от други места, позволявайки "прецизно развъждане".

"С тази технология можем да постигнем по-добро разпространение на желаните черти и да подобрим ефективността на производството на храни", каза Джон Оутли, репродуктивен биолог от Университета във Вашингтон, САЩ, който ръководи проекта, цитиран от "Ройтерс".

Джон Оутли с едно от генно модифицираните животни

Джон Оутли с едно от генно модифицираните животни

Според него резултатите на екипа могат да имат голямо влияние върху преодоляването на продоволствената криза по целия свят. "Ако можем да се справим с този проблем чрез генетика, това означава по-малко вода, по-малко фураж и по-малко антибиотици, които трябва да влагаме в животните."

Редактирането на гени отдавна е спорна тема и поредният напредък в сферата може да срещне съпротива от критици, противопоставящи се на генетичната модификация на животните, която те смятат за опасна намеса в природата. Изследователите подчертават, че процесът на редактиране на гени, който са използвали, е предназначен само да доведе до промени в животинския вид, които биха могли да се появят естествено.

Според настоящите законови разпоредби генетично редактираните сурогатни майки не могат да бъдат използвани в хранителната верига никъде по света, въпреки че техните потомци няма да бъдат генетично модифицирани.

Това е доказателство на концепцията и показва на света, че тази технология е реална. Тя може да се използва. Сега трябва да измислим как най-добре да я използваме продуктивно, за да помогнем за изхранването на нарастващото ни население.

проф. Брус Уайтлоу,

биотехнолог към Института "Рослин" към Университета в Единбург

Според изследователите технологията може да помогне и за опазването на застрашените видове, като се използват замразени сперматозоиди за регенериране на вида.

Редактирането на гени включва изтриване или промяна на кодирането в ембрионите. Един пример за настоящата технология е CRISPR, биологична система за промяна на ДНК, открита през 2012 г. CRISPR сканира генома, търсейки местоположението на определен ген, и след това използва "молекулярни ножици", за да премахне нужната ДНК.

Генно модифицирани "сурогатни бащи" може да подобрят производството на храни

© Bob Hubner/Washington State University via Reuters

Въпреки че е ефективен в лабораторни условия, процесът не е перфектен и може да изреже твърде много ДНК. Тези нежелани редакции могат да променят други важни гени.

Британската фондация "Нъфийлд" изследва етичните проблеми, повдигнати от използването на техники за редактиране на гени при отглежданите животни. Редактирането на гени може да бъде част от отговора на много от предизвикателствата, пред които са изправени обществата в различни части на света, включително осигуряване на достъп до здравословна и питателна храна, казва пред Би Би Си директорът на съвета по биоетика към фондацията Хю Уитал.

"Дали и до каква степен редактирането на генома може и трябва да бъде внедрено извън изследователската дейност, ще зависи от по-нататъшното развитие на научните изследвания и развитието в съответствие със социалните ценности и интереси, които в много случаи тепърва трябва да бъдат ясно определени", каза той.

Изследването е публикувано в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences.

1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

Никой не знае последиците в дългосрочен план. Да не стане като с хормоните, които дават на животните и които се оказа увреждат човешкото хормонално равновесие и здраве.

ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Лео
    Лео

Не ми е известно човек да е подобрил нещо, което природата е създала, без да е повредил нещо друго.

Вече сурогатен баща, очакваме и сурогатно дете !!!

4. 4 Профил на padrino
    padrino

Скоро и при хората 😂😂😂

На сеКУРити гардове (cgv37662786), малоумни (EUdefender) и тролове (Шака Зулу) не отговарям 😁
  5. 5 Профил на b_52_strato
    b_52_strato

На изплашените припомням, че например пшеницата - с цялото й сортово разнообразие - е именно селектиран вид.
    Без човешката намеса изхранването би било невъзможно.

Вече ви казаха, че яко ще се мре.

Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  6. 6 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51

Не виждам как може да вземем отношение, дори нещо да поназнайваме в областта, а така да си говорим като в Ганчовото кафене, съвсем не иде.
    Преди време слушах интервю с един наш много симпатичен професор и академик в тази област и естествено му задаваха въпроси по темата ГМО.
    Човека каза, че ако се позамислим, ще видим че ГМО има от как свят светува, получава се и по естествен път, тъй като всеки жив организъм се бори с околната среда, естествените врагове и по хода на тази динамика се развива, т.е. се модифицира.
    Това ми прилича като теорията за глобализацията. И в този случай от най-древни времена хората са търсили по-добри места за живот, движели са се към места с по-добра и повече храна. Александър Македонски какво е правил в Индия и Марко Поло в Китай. Географските открития, войните за завоюване на света и т.н. защо са се водили?
    Но видиш ли, днес има едни, разбира се лоши глобалисти, които затриват ( защо пък да го затриват) света и унищожават нашия и други етноси. Все едно някой забранява на шотландците да носят полички, да си пият уиските и да надуват гайдите, както и на нас да си въртим чеверметата, да си пием ракия и руйно вино и също да надуваме гайди, кавали и кой каквото може.
    В същото време в кръга на моите познати-антиглобалисти, хич не им минава мерака да се поразходят до Мачу Пикчу, Индия, Хималаите или други екзотични дестинации ( както е писал Алеко, брате, да намерим едни ХХХлева и да се вдигнем до Чикаго, примерно), но това не е глобализъм, а задоволяване на желанията за познание за света:).

7. 7 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov

Ако първо успеем да се преборим с разхищението и изхвърлянето на огромни количества храни, ще ни е по - лесно.

8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

До коментар [#5] от "b_52_strato":

И е вредна за хората за разлика от лимеца.

9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев

Чистотата на расата.... при животните

всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на historama
    historama

Преди 200-300 години хората не познавали ГМО-то, изкуствените торове пестиците, и донякъде я докарвали до 30 години.
    През 1918г., мако преди пробива на Добро поле на невоюващите у нас разкладката е била 200г хляб на ден.
    В момента в гейска Европа ядат култивирани сьомги, ципури, змиорки, плащато по 30 евро са ГМО говеда от Аржентина и САЩ, и нямат проблеми да живеят при това активно до 85 години.
    Най-забавни са ми статиите за ГМО и палмова мазнина - мнозинството озверява!

11. 11 Профил на historama

—цитат от коментар 7 на Vlado Nikolov

Колкото и да не разхищаваме в 500 млн Европа, трудно ще изхраним милиардите в Азия,.

12. 12 Профил на Molossian
    Molossian

До коментар [#5] от "b_52_strato":

Селектирането на породи/сортове с цел постигане на дадени качества е нещо коренно различно от директната манипулация в ДНК-то.

Panta rhei....
  13. 13 Профил на historama
    historama

До коментар [#5] от "b_52_strato":И е вредна за хората за разлика от лимеца.
    —цитат от коментар 8 на КМЕТ В СЯНКА

Миналата седмица се сдобих с една интересна машинка за готеве "су вид". Купих си американски стекове "бляк ангъс" - вероятно ГМО, приготвих си го по специална технология с помощта и на новата ми машинка (отне ми доста време), но стековете станаха фантастични (ароматът на телешкото няма нищо общо дори и с вратната пържола), и смятам да бия рекорда на Кърк Дъглас.

14. 14 Профил на Molossian
    Molossian

До коментар [#7] от "Vlado Nikolov":

А ако се обуздае ръста на населението в Третия свят, нещата ще станат още по-добре.
    Уви, такава вероятност дори и не се забелязва на хоризонта.

Panta rhei....
  15. 15 Профил на historama
    historama

В статията е пропусната една малка подробност. Тези нови животни, които ще се отглеждат по тази нова технология, или ноу-хау надали ще се продават в хипермаркетите, още по-малко с тях ще се хранят бедните хора в Африка и Азия. Напротив, става дума за нова категория свръхкачствени и скъпи меса за бутикови ресторанти и скъпи магазини, с цена поне 70-80 евро за килограм.

16. 16 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo

Не се бъркайте в Божиите работи!

17. 17 Профил на blondofil
    blondofil

Какви елитни говеда имахме. Партийни секретари.

18. 18 Профил на Лео
    Лео

До коментар [#6] от "tsvetko_51":
    До коментар [#10] от "historama":

Едно е да постигнеш селекция за десетки и стотици години и докато се развиват поколенията по съвсем естествен начин да отпаднат вредните и не до там полезни мутации, съвсем друго е днес да създадеш нещо в лаборатория, да го тестваш 2-3 пъти и ако никой не умре да го пуснеш масово. И след 10 години - хиляди раково болни, увредени бебета и изтощена природа. Това не е "глобализъм", това е търсене на максимална печалба за максимално кратко време, а след нас - потоп - да му мислят следващите поколения.

19. 19 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1980 Гневно

До коментар [#6] от "tsvetko_51":

Не смесвай генна модификация със селекция глупак такъв

гошо
  20. 20 Профил на historama
    historama

До 19:"гошо"]...:Не смесвай генна модификация със селекция глупак такъв..."

Теб кой те излъга, че си умен?

21. 21 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

А бе сега прасетата имат много малко сланина...всичко е месо, ама не е вкусно, както беше по-рано, когато прасетата имаха по почти 10 сантиметра сланина.

По този начин ние самите ставаме бройлери, ядейки такива боклуци.

в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  22. 22 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle

За съжаление, без ГМО няма да мине, светът ще умре от глад. Ето една малка част от собствената ми статистика. Ваньо, един приятел, живее в САЩ. Идва си почти всяка година у нас и си говорим за всичко. По закон, в САЩ не можеш да внасяш семена от чужбина. Има си много строги изисквания за това. Та той не може да си вземе нищо от вкусният ни зеленчук там. Но майка му наруши закона и му прати семена в писмо, залепени с лепило (декстрин) на обратната страна на листа в писмото. Та от няколко години си има градина в задният двор. Живее в Минесота. Лятото е късо, но пък дните са доста по-дълги, все пак север е... И градината му ражда много. Намерил една овча ферма и си напълнил няколко чувала с угнила тор. До тук всичко добре, ама ми казва - над 60% от доматите се сплуват, сиврията над 40%. Патладжана не върви на климата там и се е принудил да засади един декоративен азиатски вид. Между другото, великолепен на вкус. За него е важен вкуса на синът му, умира за вкусният български зеленчук. Нарича купешкият "мокър талашит"... Яде огромни количества салата и поне два пъти седмично кьопоолу! Вади зеленчука средата на май, но има проблеми със сланата - покрива го с найлонови чували, а понякогаго завива отгоре с одеяла... Първите есенни слани са септември, а градината се вдига октомври, преди първият сняг. Всички зелени домати са на прозореца да зазряват. Така има пресен зеленчук до Нова година. А сиврията я държи във фризера, разрязана на две и почистена от семената. Патладжана се бланшира и също е във фризера. Прави си и около 40 буркана паприкаш. Но както самият той се изразява, това е бутиково призводство. Никой фермер там не може да си позволи загуба още на къра между 40 и 60%!! Предпочита да произвежда, макар с вкуса на "мокър талашит". Разбира се има ферми бутикови като задният му двор с органично производство. Но урожаят е нисък и цените са до небето. Не всеки би могъл да си позволи такива цени! Да не говорим за сиромашта по света.
    Така че без ГМО надали ще минем. Като се изолира принципът на Монсанто, може би има надежда за производство без хербициди. Има и то в напреднал стадий технология за окопаване с елктрически задвижвани роботизирани машини. Ползващи ИИ. С достатъчно сензори и умна технология. Така, че май съвременният фермер май е на изчезване...

23. 23 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#6] от "tsvetko_51":

Естественото "ГМО" се нарича еволюция и се случва за продължителен период от време.
    ГМО боклуците ни ги "сервират" от днес за утре и не се знае какви ще са последствията от това.
    Примерно месата наблъскани с женски хормони. Ефекта върху децата...не ми се говори, но се отразявало и на жените. Замества техните полови хормони. Какъв ще е ефекта от това никой не знае. Гледа се бързата печалба.

24. 24 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия

До коментар [#15] от "historama":

Надявам се това да е вярно, но имам съмнения, че с тия меса ще се пълнят веригите за бедни като "Кауфланд", "Лидл", Билла" и останалите.

25. 25 Профил на Ехото на Гласът
    Ехото на Гласът

"Учените са използвали високотехнологичен инструмент за редактиране на гени, за да премахнат мъжкия ген за плодовитост"

Няма такова нещо като мъжкиЯ ген за плодовитост. Има много гени (поне сто), които ако липсват водят до стерилност при мъжете.

Като цяло статията е написана много объркващо и въпреки че би трябвало да съм компетентен в тази област трябваше да прочета статията в PNAS за да разбера за какво става дума. Дори статията в ББС, от която горната е преписана

не е особено ясно написана.

Другата особеност е, че упротребата на CRISPR-Cas9 в случая е по-скоро случайна. Ако искаха можеха да постигнат същия резултат с технологии съществуващи от поне 30 години.

26. 26 Профил на Ехото на Гласът