Частната Rocket Lab иска да изпревари САЩ и Русия в търсенето на живот на Венера

© Reuters

След като астрономите откриха потенциални следи от живот на Венера, очевидно ще има големи усилия за изпращане на нови космически мисии към планетата.

За момента не може да се знае дали фосфиновият газ, наблюдаван чрез телескопи, произлиза от микроби или има друг, небиологичен произход. Единственият начин да разберем със сигурност е като изпратим там научни инструменти.

Понастоящем сателитът "Акацуки" на космическата агенция на Япония е единствената мисия около планетата и е построен много преди да се появи информацията за фосфина - така че въобще не е подходящ за проучване на проблема.

След съобщението в понеделник шефът на НАСА Джим Брайдънстайн обяви, че е "време да приоритизираме Венера" и няколко дни по-късно агенцията съобщи, че разглежда възможността да изпрати сонда до планетата. Проблемът на НАСА е, че току-що започна нова продължителна мисия за търсене на живот на Марс и едва ли ще има необходимите ресурси (и като пари, и като хора) за втора скъпоструваща програма.

Руската "Роскосмос" използва случая да напомни за успехите си на Венера от времето на Съветския съюз и да изтупа праха от собствения си проект за мисия до планетата. Но руската космическа програма от години страда от липса на финансиране и застой в изследванията, а и проектът им е силно зависим от участието на САЩ.

За момента Европейската космическа агенция (ESA) не се е включила в надпреварата, а другият "обичаен заподозрян" - Китай - обикновено не дава предварително информация за проектите си.

Руският милиардер Юрий Милнер също заяви, че ще подпомогне изследването на Венера. Неговата фондация за космически изследвания Breakthrough Initiatives ще финансира търсенето на доказателства за живот "и ще анализира техническите предизвикателства на изследователска мисия, в случай че такива доказателства се окажат убедителни", се казва в официално изявление. Няма информация колко дълго ще продължи проектът и за колко точно финансиране става дума.

Карта на северното полукълбо на Венера, направена по данни от мисията "Магелан"

© NASA/JPL

Карта на северното полукълбо на Венера, направена по данни от мисията "Магелан"

На фона на всичко това най-вероятно е първата мисия в търсене на живот на Венера да бъде на частната калифорнийска компания Rocket Lab, която от месеци планира изстрелване на сонда към планетата още през 2023 г.

Венера е истински ад ... руска планета

Откриването на фосфин само с помощта на наблюдения от разстояние не може да се счита за обективно доказателство за съществуването на живот на планетата, заяви в коментар на откритието Александър Блошенко, изпълнителен директор за бъдещи програми и наука на руската космическа агенция "Роскосмос".

Блошенко припомни, че СССР е единствената страна, която е успяла да осъществи систематични изследвания на Венера. Една от сондите - "Венера-13" - постави рекорд за работа на повърхността на планетата, предавайки данни за 127 минути.

Подобно бе и изказването на шефа на "Роскосмос" Дмитрий Рогозин малко по-рано. "Нашият апарат беше там, проведе изследвания, като цяло там е истински ад", каза Рогозин и напомни, че Русия има програма до 2030 г. за възстановяване на изследванията на Венера заедно със САЩ - проектът "Венера-Д". Рогозин обяви, че Русия може сама да проведе мисията, като впоследствие беше уточнено, че това не изключва напълно помощ от САЩ. "Ние вярваме, че Венера все още е руска планета", каза Рогозин.

Мисията "Венера-Д" е насрочена за 2027 г. - 2029 г. Научната програма на проекта включва изследване на структурата на повърхността и атмосферата на планетата, сеизмична и електромагнитна активност. До момента тя не е получила финансиране от руска страна - за изпълнението й са необходими около 17 милиарда рубли през следващите десет години.

Илюстрация на Венера с молекули фосфин в атмосферата

© NASA

Илюстрация на Венера с молекули фосфин в атмосферата

Водещият изследовател в Института за космически изследвания на Руската академия на науките и съръководител на руско-американската група за проекта "Венера-Д" Людмила Засова разказа пред изданието РБК, че мисията ще включва спускателен апарат тип "Венера-Вега". "Ще има и балон с променлива височина на действие между 50 и 65 км, който ще изследва облачния слой, като една от задачите му е да търси следи от живот."

Проектът включва и два робота за кацане на повърхността, които трябва да бъдат произведени от САЩ - целта е те да изследват планетата в продължение на 60 дни.

В орбита ще бъдат разположени станции, които в рамките на четири месеца ще изследват сеизмологията, метеорологията и свойствата на атмосферата на планетата. "И може би ще има още два спътника в точките на Лагранж. Единият сателит ще наблюдава нощната страна на Венера, а другият ще наблюдава дневната. Въпреки че нашият проект е амбициозен, той е абсолютно осъществим ", казва Засова.

Според нея цената на мисията само от руска страна ще струва около 16-17 милиарда рубли.

НАСА има план за Венера, но с грешна цел

НАСА обмисля да одобри до следващия април до две планетарни научни мисии от четири разглеждани предложения, включително едно до Венера, което според учените, участващи в проекта, може да помогне да се определи дали тази планета крие живот.

НАСА обяви през февруари, че е избрала четири предложени мисии, които сега се разглеждат от панел на агенцията - две от тях включват роботизирани сонди към Венера. Един от проектите, наречен DAVINCI+, ще изпрати сонда във венерианската атмосфера, за да изследва нейния химичен състав и история. Но инструментите на апарата, който трябва да премине през цялата атмосфера и евентуално да кацне на повърхността, не са специфично пригодени за търсене на живот.