По дроновата магистрала Скопие - София

По дроновата магистрала Скопие - София

© Мила Янева - Табакова



ekont

11 ноември 2050 година


Враждебна-4. Контролният център на дроновата магистрала. Оттук можем да наблюдаваме един цял транспортен цикъл - излитане, трансфер, презареждане, акостиране на полимерната полоса.


Неразделна част от Контролния център е и новата сграда-лаборатория, в която работят




млади специалисти от сектор "Безпилотни летателни средства" на Аероакадемията


Научен ръководител е инж. Павел Данев. С негово разрешение посещаваме лабораторията. По-голямата й част е заета от зарядни стендове. На тях се тества нивото на възбудимост и пасивно разреждане на всички видове батерии и захранващи блокове, използвани в дроновите апарати.


Инж. Данев обяснява: Когато мислим за развитие на дроновете в нови мащаби, ние говорим най-вече за захранването. Преди години, батериите най-често бяха отделни и демонтируеми елементи. Бяха тежки и заемаха почти една трета от тежестта (и до една пета от обема) на цялото летателно устройство. Да не говорим за смартфоните - литиево-йонните клетки тежаха десет пъти повече от всички захранвани от тях процесори. Когато става дума за летене, обаче, проблемът трябваше да бъде решен радикално.


Решението? Да бъдат трансформирани батериите. Вместо да остане като тежък товар и инертен обем в корпуса, акумулаторът е вече пластична материя, изграждаща самия корпус. Кралският лондонски колеж експериментира с подобни проекти още от първото десетилетие на века. Там работиха и български учени, които пренесоха академичния потенциал в R&D секторите на няколко компании с клонове и у нас. Такава е на първо място смесената държавно/поп-акционерна "Леталинк", създадена върху сегменти от приватизирания фонд "Военни дронови летища".


Истинският скок дойде обаче след дълго планираното партньорство с македонски съседи. Непосредственият резултат:


развитие на ново поколение дронова магистрала на Балканите


Република Северна Македония е първата европейска държава, сключила договор с китайската CATL за производствени мощности и презареждане по стандарта SFC-89/4 или Super-Fast Charging - тази технология гарантира достигане до капацитет 89-90% за време ≤ 2 мин.


Днес дроновата магистрала Скопие-София използва ефективно три височинни ленти: 150, 300 и 400 метра.


"ГОЛЕМИТЕ ПОТРЕБИ БАРААТ ИНОВАТИВНИ РЕШЕНИЈА!" - такъв е девизът, изписан над изходния ускорителен сектор в Скопие. Трасето и контролно-зарядните станции на македонска територия се управлява от консорциум между китайския оператор MJG и македонското "Министерство за транспорт и врски".


"Китайската компания е фокусирана върху печалбите от презареждане на акумулаторна маса, като стриктно избягва намеса в дейности, свързани с планирането на полетите", подчертава търговският директор на Враждебна-4 Веско Таков. Той отговаря за икономическата ефективност на българския оператор на трасето.


"Нито една компания от Китай и Корея все още няма лиценз да развива услуги в гражданското въздухоплаване на Европа - напомня Таков. - Този хибриден проект е добър начин за най-иновативните китайски предприемачи да стъпят реално в този печеливш бизнес. Още повече, че апетитите се увеличават. Всяка година се повишават изискванията за екологична присъединеност. Ето, че


ще приключим 2050г. с норматив за връщане на 7:1 емисии в чистия микс под формата на "зелени токени"


Това е нова тежест върху дрон-превозвачите, които работят с по-тромави и стари решения - литий и кобалт-базирани технологии. В същото време печалбите на новатори като MJG се удвояват, буквално."


Таков обяснява още, че добрата новина е и за научния сектор - държавата ни позволява да сключваме договори за съвместни проекти с партньори като тези в Скопие, като десетте процента върху брутната печалба гарантирано отиват в тукашния сектор за лабораторна дейност и изследвания. Смея да твърдя, че бюджетът на Аероакадемията никога не е бил така добре попълнен.Илюстрация към текста Мила Янева - Табакова


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на CINZANO
    CINZANO
    Рейтинг: 840 Весело

    О, Боже!
    Ни моъ... И тук ли трябваше да наврете любимата си фиром-ия

    Мома, връщай 12 и 12А!
  2. 2 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 722 Неутрално

    моментално требва се разруши!
    омразата от двете страни е непреодолима!
    КОГАТО НЕКОЙ ТЕ МРАЗИ, ДА МУ СЕ МАЗНИШ Е ЛИРСА НА САМОУВАЖЕНИЕ.................

  3. 3 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 738 Весело

    Какво точно представя този текст? Развитие на технологиите, отношения с Македония, експанзия на Китай?

  4. 4 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1205 Весело

    Добра фантастика. Интересно през 2050-та българо-албанската граница дали ще е източно или западно от тази магистрала.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  5. 5 Профил на hav08635628
    hav08635628
    Рейтинг: 182 Неутрално
  6. 6 Профил на БГА Балкан
    БГА Балкан
    Рейтинг: 695 Неутрално

    "По дроновата магистрала Скопие - София"

    Това след изпращането от Славчо чалгатря на северо-македонец в космоса ли е или преди това?

    И в морето ми е до колене .....................
  7. 7 Профил на Михаил Вълов
    Михаил Вълов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Със сръбски реактор и камера в "дрона"..., в "багажника"- статуите от "античкото минало" към..София??? "Магистрала"...???

  8. 8 Профил на Михаил Вълов
    Михаил Вълов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Със сръбски реактор и камера в "дрона"..., в "багажника"- статуите от "античкото минало" към..София??? "Магистрала"...???

  9. 9 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2301 Неутрално

    Дроновата магистрала ми звучи по-реално от извеждането на македонски космонавт от ИТН. Слави кючека, Пацо шнорхела и Пепи ксерокса са елементарни популисти

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  10. 10 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2731 Весело

    Абе в Северна М. да не би да приемат Еконт с дронската аэрофлота като фашистки окупатор? Там на всяка касова бележка пише "купувайте македонско"?
    Няма никакви признаци,че ще има икономически предпоставки за индустриално развитие на тази бързо ислямизираща се и силно неориентирана в бъдещето държава! Най-много в следващите лета пак да пуснат повече дини - силно напомпани с амониева селитра и така цените да се регулират около 1лв/кг! Новата мириканска динена република на Балканите!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  11. 11 Профил на dgapi
    dgapi
    Рейтинг: 507 Неутрално

    До коментар [#10] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Да зайовите любеници ще залеят пазара

    Когато всички мислят еднакво, никой не мисли достатъчно. Уолтър Липман
  12. 12 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 840 Любопитно

    До коментар [#4] от "Пипера е много лют":

    Ах тия пусти мераклиски мераци. Аз пак си мислех че цялата Македония била българска, а то ти да видиш български мераклии искат пола албанците да я вземат, или цела беше, не знам.

  13. 13 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2375 Любопитно

    Какво точно представя този текст? Развитие на технологиите, отношения с Македония, експанзия на Китай?
    —цитат от коментар 3 на ilinko


    Доста слаба статия. Може би грешката е в мен, но не ми стана ясно какво вече се е случило, какво ще се случва в бъдеще и кога точно се планира да се случи. От една страна, изглежда че дроновата магистрала вече работи, което предполага, че по нея се преяозват товари. Това би било впечатляващо. Но вместо за това се говори повече за тестова лаборатория от българска страна и производство на зареждащи устройства по китайски лиценз от македонска.

    От друга страна- в статията няма снимки, а има само илюстрация с дата "11 ноември 2050 година". Плановете за печалба от "зелении токени" са също за след 30 години.

  14. 14 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 840 Весело

    Аз пък си мислех че истинска магистрала се строи, то да ти била дронова за 2050 год. Смях. От Скопие до София със скоростен влак за 30 минутки.

  15. 15 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 758 Неутрално

    Поредната глупендерска статия... Жалък опит за политическа сатира.

  16. 16 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Това ж.п. линии, пътища, са остарели неща. Добре, че не сме ги направили между двата града. Щяхме да убием високотехнологичните нисколетящи дронове.

  17. 17 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6043 Неутрално

    До коментар [#4] от "Пипера е много лют":

    По Вардар ще я фиксират...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  18. 18 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    Дали 2050 г. въобще ще има РСМ като държава е силно съмнително! Може вече да е Шиптерия............

  19. 19 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 840 Неутрално

    До коментар [#18] от "SSmart":

    Мерак, мерак, комши, полека, от мераци не се живее.

  20. 20 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    До коментар [#19] от "georgi_pulevski":

    Не е мерак, а обективен поглед! Сите србодонци, и ти си от тех, бегат от там! Шиптерите си се множат, купуват имотите на избегалите като теб и младите им имат намерение да си я правят земята албанска! За вас , и за сите срби, обаче, не е битно дека ке стане шиптерска, по-важно е да не е българска! Нещо неверно тук?

  21. 21 Профил на protoger
    protoger
    Рейтинг: 769 Неутрално

    Прав е авторът за едно - през 2050 г. Северномакедония все още чака дата за започване на преговорите. Силни надежди се възлагат на второто косовско председателство.

  22. 22 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 1061 Неутрално

    Каква магистрала? Какви дронове? Кой и с какво се е напушил?

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  23. 23 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2241 Неутрално

    Пърната карта на Македония до Брюксел се състои от две улици. булевард България и кьорсокак Македония

  24. 24 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 840 Любопитно

    До коментар [#20] от "SSmart":

    Ах със тези национализми от 19 век, далеч ще я докарате, а земята, било коя да е, е на всичките който живеат във нея. Нещо неясно до тук?

  25. 25 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    До коментар [#24] от "georgi_pulevski":

    Тук цитираш комитите! Те това разбират под македонци - сите , които живеят в географската област македония - БЪЛГАРИ, АЛБАНЦИ, ТУРЦИ, ВЛАСИ, ГЪРЦИ , а не ЕТНОС МАКЕДОНЦИ! Нещо неясно тук?

  26. 26 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2193 Весело

    Всичко точно, само ми се губи, фъркатите как ще минават през гьоловете на КПП-тата, или от митниците ще измислят нЕкакъв душ или пръскачка...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  27. 27 Профил на vrx591084906
    vrx591084906
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#1] от "CINZANO":

    Хубавата българска дума "смес" е за предпочитане пред префърцунената чуждица "микс".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK