По дроновата магистрала Скопие - София

По дроновата магистрала Скопие - София

© Мила Янева - Табакова



ekont

11 ноември 2050 година


Враждебна-4. Контролният център на дроновата магистрала. Оттук можем да наблюдаваме един цял транспортен цикъл - излитане, трансфер, презареждане, акостиране на полимерната полоса.


Неразделна част от Контролния център е и новата сграда-лаборатория, в която работят




млади специалисти от сектор "Безпилотни летателни средства" на Аероакадемията


Научен ръководител е инж. Павел Данев. С негово разрешение посещаваме лабораторията. По-голямата й част е заета от зарядни стендове. На тях се тества нивото на възбудимост и пасивно разреждане на всички видове батерии и захранващи блокове, използвани в дроновите апарати.


Инж. Данев обяснява: Когато мислим за развитие на дроновете в нови мащаби, ние говорим най-вече за захранването. Преди години, батериите най-често бяха отделни и демонтируеми елементи. Бяха тежки и заемаха почти една трета от тежестта (и до една пета от обема) на цялото летателно устройство. Да не говорим за смартфоните - литиево-йонните клетки тежаха десет пъти повече от всички захранвани от тях процесори. Когато става дума за летене, обаче, проблемът трябваше да бъде решен радикално.


Решението? Да бъдат трансформирани батериите. Вместо да остане като тежък товар и инертен обем в корпуса, акумулаторът е вече пластична материя, изграждаща самия корпус. Кралският лондонски колеж експериментира с подобни проекти още от първото десетилетие на века. Там работиха и български учени, които пренесоха академичния потенциал в R&D секторите на няколко компании с клонове и у нас. Такава е на първо място смесената държавно/поп-акционерна "Леталинк", създадена върху сегменти от приватизирания фонд "Военни дронови летища".


Истинският скок дойде обаче след дълго планираното партньорство с македонски съседи. Непосредственият резултат:


развитие на ново поколение дронова магистрала на Балканите


Република Северна Македония е първата европейска държава, сключила договор с китайската CATL за производствени мощности и презареждане по стандарта SFC-89/4 или Super-Fast Charging - тази технология гарантира достигане до капацитет 89-90% за време ≤ 2 мин.


Днес дроновата магистрала Скопие-София използва ефективно три височинни ленти: 150, 300 и 400 метра.


"ГОЛЕМИТЕ ПОТРЕБИ БАРААТ ИНОВАТИВНИ РЕШЕНИЈА!" - такъв е девизът, изписан над изходния ускорителен сектор в Скопие. Трасето и контролно-зарядните станции на македонска територия се управлява от консорциум между китайския оператор MJG и македонското "Министерство за транспорт и врски".


"Китайската компания е фокусирана върху печалбите от презареждане на акумулаторна маса, като стриктно избягва намеса в дейности, свързани с планирането на полетите", подчертава търговският директор на Враждебна-4 Веско Таков. Той отговаря за икономическата ефективност на българския оператор на трасето.


"Нито една компания от Китай и Корея все още няма лиценз да развива услуги в гражданското въздухоплаване на Европа - напомня Таков. - Този хибриден проект е добър начин за най-иновативните китайски предприемачи да стъпят реално в този печеливш бизнес. Още повече, че апетитите се увеличават. Всяка година се повишават изискванията за екологична присъединеност. Ето, че


ще приключим 2050г. с норматив за връщане на 7:1 емисии в чистия микс под формата на "зелени токени"


Това е нова тежест върху дрон-превозвачите, които работят с по-тромави и стари решения - литий и кобалт-базирани технологии. В същото време печалбите на новатори като MJG се удвояват, буквално."


Таков обяснява още, че добрата новина е и за научния сектор - държавата ни позволява да сключваме договори за съвместни проекти с партньори като тези в Скопие, като десетте процента върху брутната печалба гарантирано отиват в тукашния сектор за лабораторна дейност и изследвания. Смея да твърдя, че бюджетът на Аероакадемията никога не е бил така добре попълнен.Илюстрация към текста Мила Янева - Табакова


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK