
© Мила Янева-Табакова
24 ноември 2050 година
"Не" на еднократните чашки от пластмаса. "Не" на чинийките, виличките, бъркалките и лъжичките, на сламките, кутийките за сладолед и купичките за кетчуп и горчица.
"Не" на чакането - не разполагаме с нужните (поне) 450 години за разграждане на полимера, от който са произведени еднократните съдове. Използвани веднъж (за по-малко от 15 минути!), те надживяват своите клиенти. И са сред причините за влошеното качество на живота както на сегашните, така и на бъдещите поколения (хора и животни). Така, че - "Не!".
Дотук добре. Със серия решения, датиращи още преди началото на века, та чак до "Директивата за опаковките и отпадъците от опаковки" на Европейската комисия, бяха посочени официално два от основните врагове на околната среда - термопластичният полистирен и експандираният полипропилен. И за тях дълго се търсеше алтернатива.
Всичките по-горе споменати "не"-та имаха срещу себе си една голяма липса - индустрията и законодателите в целия свят търсеха решение, очакваха заместител. Един нов, неотровен, разградим, усвоим продукт, диаметрално противоположен на EPP, за който и контролните органи и потребителите да кажат "да". Има диалектика в тази необходимост:
"Не"-то изисква винаги някакво "да". Трици от овес и пшеница - това беше революционната рецепта, по която бяха изпечени първите "ядливи чаши". Къде? В Пловдив. Кога - началото, поставено от ентусиасти (сред тях вече и световноизвестният Мирослав Запрянов), датира от далечната 2014 година.
Родните иноватори имаха и конкуренция, при това добра.
От другата страна на океана Parsons School of Design даде тласък на ново мислене за домакинските съдове. Под патронажа на PSD хора с въображение и мислене в индустриални мащаби родиха идеи като Loliware. Тяхната суровина - желатин и червени водорасли.
Докато тези проекти (все още) изглеждаха екзотични, индустриалният капитал търсеше решения - ниско под радара на законодателствата и ниско по скалата на разходите ("зеленото" не биваше да бъде "златно"). Така големите играчи заложиха на хартията - древно и на пръв поглед устойчиво решение. Най-вече - психологически спестяваше травмата у съвестния потребител, че пак е захапал парче полипрорилен, друг някой термопластимен полимер или пластифицирано фолио.
Хартиените еднократни чаши обаче не се оказват нито трайно, нито особено добро решение. Малко (големи) числа: 1 000 000 дървета и 2 500 000 кубически метра вода са нужни, за да се произведат 2 и половина трилиона картонени чашки за кафета и сокове (толкова се употребяват само в САЩ, и то само за два месеца).
На този фон революционното развитие на проекта за "ядливи" чаши е напълно обяснимо. И отдавна вече става дума не само за чашки за кафе, но за изцяло "ядливи" съдове, включвайки всички възможни производни на подложните материали, използвани при хранене.
Новият суперпазар е Китай. Ключът е... оризът. В началото (зората на проекта в Пловдив) всичко започва с българска суровина - родно зърно, което се смила и изпича по патентована технология, преминавайки през формите на специално проектираната поточна линия.
След 15 години развитие на идеята и тестови адаптации пловдивското "чудо" влиза в следваща фаза - намерения за глобализиране на продукта. Ръка за ръка с Аграрния университет в Пловдив и Селскостопанската академия и техните млади учени се развива проект, който таргетира световните пазари. И логично залага на техните типични, локални суровини. Още десетилетие е било нужно, за да се намери правилното решение за пренасяне на Cupffee технологията върху суровина като ориза.
Пробивът идва през тази година с първия патент в Китай. Ядливи клечки за хранене, чинийки, купички за соев сос, чашки и панички за традиционни сосове и супи... 200 000 000 чифта клечки като стартово количество са произведени само за първото тримесечие на 2050.
От годишната продукция на ориз в Китай (над 250 милиона тона) на около 0.3% до 0.5% ще възлезе относителният дял, предназначен за производство на ядливи съдове за ежедневието. Пазарна победа за българските технолози - печалбите от патентни продажби са гарантирани с ангажимента на държавния CGFDC (Център за развитие на органични селскостопански култури).
Но още по-ценно е, че китайският пазар се отваря (за първи път в такъв мащаб) за внос от България. Една съвсем нова суровина е спечелила доверие и тя няма конкуренция, нито може да бъде заменена с алтернативни биоматериали. Защото идва от Родопите, единствено място на виреене на няколко подвида (а вече и на технологични хибриди) на Орфеевото цвете.
България доставя органично добити смески с високо съдържание на полифеноли, аналогични по състав и действие на тези, проучени от проф. Йордан Георгиев и защитени с географски биопатент. Неговите изследвания върху полифенолите се увенчават днес не само с научен, но и с практически приложен успех.
Три китайски производителя на храни и медикаменти започват тестови серии от ядливи чашки за чай по българската технология. Към оризовата суровина е добавен и фитохимичен микс на основата на екстракти от технически хибрид на Орфеево цвете. Спектърът на приложение на този продукт е широк - на първо място при терапевтични програми за детоксикация. Същото така и като профилактично средство - своеобразен хранителен тоник. Адаптивната добавка постъпва в организма равномерно в процеса на пиенето на чай, част от естествения ритъм на ежедневието.
Отличните бизнес прогнози се оценяват като вдъхновяващи и ще върнат в българските научни програми значителни средства - за още изследвания, за развитие на млади специалисти, които да бъдат следващите новатори.
Илюстрацията е на Мила Янева-Табакова