Виртуална кинематография от Варна

Виртуална кинематография от Варна

© Мила Янева - Табакова



ekont

29 ноември 2050 г.


Независимият анализатор IDTechEx прогнозира нов скок в продажбите на виртуални продукти. Оптимистичните прогнози за 2030 г. - обороти за над 30 милиарда долара - бяха надминати. С още двадесет процента скочи ръстът към 2040, а за настоящата 2050 г. само пазарът на стоки и мрежови продукти във виртуалната реалност ще достигне до 24 милиарда долара. С два мащабни проекта отваря врати и българската "Виртуална кинематография".


"Троя-3" - античност или съвременна реалност




На площадка "К" в "Киноцентър Варна" напредва продукцията "Троя-3".


Сюжетът накратко: Научен проект за подводна археология в Черно море излиза от рамките на планираното. Дълбочинната техника е използвана за тайна военна мисия. Към геополитическия сблъсък се прибавя и природно бедствие, силна буря. Техниката и хората бедстват на голяма дълбочина под водата.


Успоредно с това, в един паралелно проследяван свят, тече обсадата на Троя. Военачалниците на Ахейския съюз се опитват да направят обрат във войната. Тяхната операция обаче - подобно на съвременната - търпи провал. Настъпва мистичен потоп, който е регистриран в историята като реален катаклизъм. Скъсва се северният ръб на Дарданелите. Образува се Босфорът, водите на Средиземно море нахлуват в затвореното дотогава Черно море. Героите от античността са завлечени от потопа и изхвърлени на брега. Днес, през 2050 г., мойрите, митологически същества със свръхестествена сила, се озовават в бъдещето...


За разлика от традиционния студиен процес във виртуалната кинематография по същество няма снимачна площадка. Теренът с осветление и камера е чисто символично място с размер по-малко от 60 квадратни метра. На него е изградена скелетна структура, поддържаща триметровите букви на заглавието на филма - и това е единственият физически обект, заснет "от натура". Една символична, ритуална част от проекта, в името на традицията.

Всичко останало - сценография, гледни точки, движения на камерата, позиции на виртуалните актьори - се случват в компютърно генерирания снимачен терен.


Първите си стъпки студио "К" направи с късометражни проекти преди година. Архитектурата на "сегментния поток" за нелинейна анимация e разработен от випускници на ARC Academy. Иновативната платформа е плод на усилията на експерти в дигиталното кино като Антони Христов. След три десетилетия работа в Холивуд (вкючително - почти 20 години като художествен директор в Pixar), той пренесе опита си в България и създаде матрица за иновации. От нея излязоха и авторите на патенти като т.нар. сегментен поток (parel rendering realisation), дали тласък на независимото българско студио за виртуална реалност.


Тодоров - хитът има продължение


В хале "А" завършват снимките на Архипелаг Европа - VI част. Под мотото "Заличен е светът на отминалите дни" историята се качва на следващо ниво - този път героите освобождават наводнената Европа, превзетата от природни стихии и човешка корупция. Филмът е оркестриран от дизайнерите на "Тодоров студио".


Дигиталните сценаристи изграждат футуристичен свят, в който героят Флин (познат от графичната новела Archipelago NY и от VR-анимирания филм) е вече баща на ново поколение непокорни момчета и момичета, които продължават мисията му. Този път - отсам океана. Не случайно новият епизод на поредицата започва с реминисценция - сцена от миналото, в която 16-годишният тогава Флин е още в началото на своята битка с приливите и с владетеля на Архипелага.


Флин: - Да се откажа ли? А ти какво би направил на мое място? Нима ще стоиш и ще гледаш как родителите ти умират просто така? Не вярвам да си такъв страхливец...


Фаръл: - Не съм страхливец, но не съм и глупак. Знам правилата и имам намерение да остана жив колкото се може по-дълго.


Флин: - Разбрах, значи аз съм глупак, защото не приемам правилата им. Така ли? Значи искаш да живея в страх до края на живота си?


Разбира се, Флин не се подчинява на правилата и опитва да преобърне света. Историята е написана и нарисувана от Владимир Тодоров. Тя е неговият свободен пълнометражен полет след десетилетия в екипа на Sony Pictures и работа за Спилбърг и Земекис.


След края на първата част на филма над 90% от анкетираните зрители искат продължение, и то в посока на развитие на личната историята на Флин. Публиката желае и още бъдеще за историята с момичето бунтарка Мадисън Рей. Всичко това, при положение че Archipelago е реализиран в напълно виртуална креативна среда, без участието на живи актьори, нито на реални човешки гласове в озвучаването. За първи път - дори и без използване на хора за моделиране на виртуалните персонажи и сканиране на телесни движения.


Над 70 персонажа в над 120 сцени с повече от 3000 кадъра - и нито един реален фон, пейзаж, нито дори колаж от екстериорно или интериорно видео или фотография. Потапянето в имерсивната реалност на Архипелаг Европа VI е пълно, с почти съвършена илюзия за предметност и тежест на обектите. Няма да коментираме и реалистичния изглед на костюмните детайли. Достатъчно стъписващ е реализмът при телесните движения и израженията на лицето на виртуалните "актьори" и техните персонажи.


Как е възможно всичко това? И колко души стоят зад програмирането и рендирането на двучасовия филм?


Разбира се, от значение е иновативната мрежова среда, но на първо място идва специализираната архитектура на VR рендиращите процесори. Лицевата реконструкция е споделена между процесорната мощ на новото RTFR ядро (Real-Time Facial Reenactment Core) и EGC процесорите, които отговарят за насочване, контрол и стабилизация на погледа.


Не е случайно, че "Виртуална кинематография Варна" разполага със собствена електроцентрала, която осигурява енергия за голямата процесорна мощ на изчислителя. Водното охлаждане на изнесените графични процеси става директно, чрез циркулатор от типа WBS (Water Block Shore-type) с използване на морска водя през тръбна станция.


А премиерите на новите филми се очакват през първата половина на идната 2051 г.


Илюстрация от Мила Янева-Табакова.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK