Xiaomi се подготвя за бързо увеличаване на българското си присъствие

Това е . Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Country мениджърът на компанията за България Николай Нанков обявява плановете ѝ за района

Country мениджърът на компанията за България Николай Нанков обявява плановете ѝ за района




Визитка


Xiaomi вече е сред утвърдените брандове на българския пазар. Николай Нанков - Country мениджър на Xiaomi за България, разказва за амбициозните планове на компанията, насочени към близкото бъдеще.
Николай Нанков има над 20-годишен опит в бранша, като започва работа в сектора през 2000 г. във веригата Germanos. От тогава до сега е работил за други големи компании като LG, Huawei, HTC. През 2019 г. става първият служител на Xiaomi в България.


Какви са позициите на Xiaomi на българския пазар и как се представя компанията в страната от идването си тук до сега?
Xiaomi има сравнително дълга история в България. Брандът е познат още преди официалното ни стъпване тук, вече повече от пет години. Първият ни официален дистрибутор през 2018 г. е тогавашният "Солитрон", сега "АЛСО България". Това е част от стратегията ни да засилим присъствието си на всички пазари в Европа. Партнираме си с най-големите дистрибутори, което спомага за по-бързия растеж на компанията.


Големият ръст дойде с идването на пандемията. Тя се оказа сериозно предизвикателство за всички ни и показа, че ние сме били най-добре подготвени от всички конкуренти на пазара. Възползвахме се от слабостите на някои от тях, например забраните на бившия американски президент Тръмп срещу някои конкуренти да използват технологии и чипове. Това ни помогна да пораснем стремглаво. Когато дойдох през 2019 г., пазарният дял на Xiaomi беше около 5-6%. През 2020 г. достигнахме 15-16% пазарен дял. Не казвам точни числа, тъй като в България няма официална статистика от нито една анализаторска компания. Всичко, което казвам като пазарен дял, е информация, която е събрана от партньори и колеги. Ние се опитваме да изградим класацията взаимно, за да знаем кой с какъв пазарен дял е и как се развива. Липсата на официална статистика е минус за България.




2021 г. беше преломна за нас. Задминахме нашия основен китайски конкурент Huawei и дори и Apple по продажби на брой устройства, не като стойност. През второто тримесечие на годината успяхме твърдо да заемем втората позиция, дори за малко (периода юни - юли) задминахме Samsung по продажби. В края на третото тримесечие сме твърдо втори бранд, непосредствено зад Samsung, и се стремим към първото място.


В краткосрочен план ще работим за разширяване на екипа и магазинната мрежа. Миналата година по това време аз бях сам. Сега сме екип от 12 души и ще се увеличим още до края на годината.


За растежа ни помагат и особеностите на Централна и Източна Европа, а именно прагматизмът на хората. Те са ориентирани към продукти с най-добро съотношение цена - качество. Болшинството от тях невинаги търсят премиум брандове, а търсят най-доброто за тях според индивидуалните им желания. Това показва, че имаме правилна продуктова и ценова стратегия.


Навлизането на китайските брандове е неизбежно. Китай като цяло е по-напред в 5G развитието си от много европейски държави и е естествено тези брандове да взимат по-голям пазар. Това е така, защото в този регион няма предубеденост към китайците. Аз самият 12 години вече работя с хора от Азия, децата ми също се подготвят за това и учат езика. Китайските брандове по-лесно идват тук и все повече инвестират тук, като ще се развиват не само като евтини брандове, а ще добавят и премиум качество.


Кои са последните новости от Xiaomi в сферата на мобилните телефони за българския пазар?
- Нашата стратегия е за представяне на все повече модели във високия ценови клас. Това ще е особено видимо през следващата година. Сега на пазара е флагман серията и смартфоните Xiaomi 11Т, Xiaomi 11Т Pro и Xiaomi 11 Lite 5G NE. Всяка пролет представяме новите си флагмани, като тогава излизат най-новите процесори на Qualcomm, MediaTek и др. Тогава показваме най-новите и скъпи технологии при чипове, камери, батерия и т.н. През есента показваме подгласника. Правим това, тъй като 6 месеца по-късно след представяне на флагманите цената на компонентите е друга и е по-достъпна. Това се вижда и по цените на продуктите. Xiaоmi 11Т Pro например в най-скъпото си изпълнение сега е с препоръчителна цена 1200 лв. Априлският аналог беше 1600 лв., т.е. сега е около 25% по-достъпно за клиента. Тази стратегия с флагман серия през пролетта и подгласник с буквата Т през есента ще се запази и през следващата година.


Xiaomi 11Т и Xiaomi 11Т Pro например имат тройна 108МР камера със сензор, който е съвместно разработен със Samsung. На разположение са и 12 режима за фото- и видеозаснемане, които са само за Xiaomi. Xiaomi 11Т Pro предлага в комплекта си и 120W зарядно, което е достатъчно мощно дори за зареждане на лаптоп. То може да зареди батерията на смартфона, която е 5000mAh, за 17 минути. Xiaomi 11Т идва с 67W зарядно, което зарежда телефона за 28 мин.


Тази година на българския пазар показахме и новата серия смарт телевизори Mi TV P1. Това стана през октомври, като вече ги има в търговската мрежа. Също така ще развием серия таблети. До миналата година Xiaomi не произвеждаше таблети, но видяхме голям потенциал. Първият модел е Xiaomi Pad 5, догодина предстоят и нови модели с 4G. Таблетът не е в ниския ценови сегмент. Това е премиум модел с достъпна цена. Предлага се за около 700 лв. с алуминиев корпус, процесор Qualcomm Snapdragon 870, голяма батерия, 11-инчов IPS дисплей. Интересът е голям, не смогваме с доставките. Имаме и няколко нови IoT продукта - електрическият ни скутер, безжични слушалки и др.


Името на Xiaomi се свързва най-вече със смартфоните, но компанията има доста по-широка продуктова стратегия. Какво още е сред приоритетите ѝ?
- Нашата стратегия се основава на три неща. Познати сме със смартфони, но прилагаме формулата "Смартфони, умножено по IoT", т.е. Интернет на нещата. Това са продуктите, които се управляват през едно приложение - Xiaomi App. Интересното е, че много от клиентите ни познават благодарение на нашите IoT продукти - скутери, роботи, прахосмукачки, гривни и др. Ние сме най-голямата платформа за свързани устройства с над 310 млн. устройства през само едно приложение. Това е без аналог в света. В Китай имаме над 2200 лицензирани продукта в най-различни категории, дори бяла техника. В Европа за продажба са лицензирани над 500 продукта.


В краткосрочен план подготвяме още два нови модела QLED телевизори, нови модели таблети и през втората половина на 2022 г. планираме да представим и лаптопи в България. До момента няма официален внос на лаптопите ни в Европа. Има голямо търсене и искаме през втората половина на следващата година да представим поне два модела.


Xiaomi открива и своя официален онлайн магазин за България. Какви ще са неговите предимства за потребителите?
- В България дълго време нямаше официален Xiaomi Store. До лятото на тази година бяха Mi Store. След това компанията реши да наименува всичките си продукти Xiaomi. Mi е съкратено от Xiaomi, тъй като потребителите го произнасяха различно - "Сиаоми", "Ксиаоми" и др. Всъщност е "Шаоми". Всеки продукт на компанията вече ще носи името ѝ.


Първият магазин се забави доста по редица причини. Предприели сме стъпки да ги решим. Имаше много паралелни вносители, които дори са се регистрирали с името на компанията и се представят като част от нея, а те не са. Нямат правата над марката, но са регистрирали компания с нашия бранд преди и сега трябва да си търсим правата в съда. Това забави отварянето на първия официален магазин, който вече е факт от 31 юли.


Магазинът е третата колона в бизнеса на Xiaomi. Бих направил паралел с успеха на Apple, която успешно развива веригата си магазини. Само в официалните ни магазини може да се намери пълната гама от продукти и аксесоари. Имам и новина за феновете - през декември ще отвори и първият официален онлайн магазин на Xiaomi - Mi-Bulgaria. В момента има няколко паралелни, които се представят за официални вносители, но не са. Скоро ще подадем повече информация в медиите. Така потребителите ще могат да са сигурни, че стоката, която купуват, е абсолютно автентична и оторизирана за продажба в България. Много от паралелните вносители внасят неофициални продукти, които нямат CE сертификати и не могат да бъдат сервизирани. В България под нашия бранд дори се продават продукти на други компании, например Roborock и Amazfit. Те са наши партньори, но си имат и свои продукти, които продават под собствен бранд, но у нас някои погрешно ги представят за наш продукт. В нашия магазин ще се продават само автентични артикули с две години гаранция, както е по закон. Надяваме се това да помогне да увеличим продажбите по време на пандемията.


Какво още планира Xiaomi за развитието си? Какви са основните цели на компанията за близко бъдеще?
- Целим се към увеличаване на продажбите на смартфони и към първото място през следващата година в България. Вярваме, че ще се справим, като се имат предвид способностите на компанията, ръстът и човешките ресурси в страната. В дългосрочен план развитието на Xiaomi отива в нова посока. През 2024 г. искаме да пуснем в продажба първия автономен електрически автомобил. Той се разработва в партньорство с Great Wall. Нашата добавена стойност в проекта е точно автономията и IoT аспектът на автомобила.


Решихме се на тази стъпка на базата на анализ, направен от компанията. Той провери как се развива бизнес индустрията през последните 200 години и откри, че има само един технологичен бизнес, който все още се е запазил и се развива, и това е автомобилостроенето. Китай произвежда автомобили, но доста късно влиза в този сектор. Да се състезаваме с компании от Германия, Япония и други страни с традиции в бранша не е разумно.


Състезанието трябва да е другаде, където можем да покажем нашето превъзходство и добавена стойност за крайният клиент - това са електрическите автомобили с добавени IoT технологии за самоуправление. Това са неща, които правят Apple и Tesla например - да се създаде автономен електрически автомобил. Това е трудна задача, защото означава, че колата трябва да има 5G свързаност, за да може да комуникира с други такива. Първоначално това ще е по-скоро градски автомобил, но е бъдещето. Нашите планове са да имаме такъв автомобил в магазините си през първата половина на 2024 г. Времето ще покаже дали ще успеем.


Какви са целите на Xiaomi за българския пазар? Как ще протече развиването на присъствието ѝ в страната?
- Декември се очертава ключов месец за нас. Освен първия официален онлайн магазин тук ще открием и офиса си в България. В началото на 2021 г. година ще сме 15 души екип.


Водим преговори и с молове да разширим мрежата от магазини не само в София, но и в страната. Разговаряме с молове в Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора и се надяваме да стигнем до решение. Имаме определени изисквания към магазините като площ, разположение, човекопоток и това търсим. Не държим да отворим магазин на всяка цена. Плановете са за бърза експанзия и до пролетта да отворим поне още два или три магазина в България, в зависимост от пандемията. Ще продължим да развиваме екипа си, за да отговаря на пазарната позиция.


Планираме и разширяване на сервизната мрежа, за да може да отговори на специфичните особености на новите продукти като телевизори, таблети, лаптопи, скутери и т.н. Пазарът изисква да има повече от един сервиз, за да може да обслужва голям брой устройства.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK