
© WhATA
Архитектите от блога "за архитектура и неархитектура" WhATA предават за "Дневник" от "фронта" на 15-ото Архитектурно биенале във Венеция, което вчера отвори врати за журналисти. Официално то се открива утре и обещава да е най-социално ориентираното досега.
На 26 май започна 15-тото архитектурно биенале във Венеция, едно от най-старите и популярни международни архитектурни събития. Темата е "Reporting From The Front" ("Рапорт от фронта" - бел. ред.), а куратор е чилийският архитект Алехандро Аравена, носител на тазгодишната награда "Прицкер" и последователен радетел за социално отговорна архитектура. Затова, очаквано, тази година биеналето амбициозно се опитва да сложи архитектурата в центъра на всички социални, политически и идеологически битки на съвремението ни.
© WhATA По темата "Война": Какво става, когато бомба избухне в затворено пространство
Във Венеция биеналетата (арт, архитектурни и т.н.) текат по отреден от десетилетия начин. 30 държави имат национални павилиони, построени към средата на 20 век в градините след старите корабостроителници (т.нар. Giardini), и правят изложбите си вътре. Има голяма основна изложба в т.нар. Arsenale (старите корабостроителници). А останалите желаещи да участват наемат пространства из Венеция — дворци, музеи, вътрешни дворове, мазета, за каквото им стигат парите. Затова венецианското биенале най-лесно се разказва в 3 части: какво се случва в Giardini (при националните павилиони), какво се случва в Arsenale (на главната изложба) и има ли нещо интересно из града.
Ден 1. Giardini
Накратко: Съвременното общество има много проблеми. Как архитектурата може да помогне?
© WhATA
Бежанци
Фокус върху бежанците имат павилионите на Германия, Австрия, Финландия.
Германците реално са разбили павилиона си във Венеция: направили са отвори в стените, махнали са вратите, има достъп отвсякъде. Мястото няма да се заключва до ноември (края на Архитектурното биенале). Всичко това: за да покажат, че са отворена и приятелска (за бежанците) държава. Темата: Making Heimat. Germany, Arrival Country. Каталогът: надписан на немски, английски, турски и арабски. Предлагат безплатно зареждане на телефони и пресен айран.
Британският павилион формално не се занимава с бежанците, а с жилищни проблеми. Фронтовата линия у нас, казват англичаните, е да преосмислим дома и да измислим устойчиви жилищни модели. Хората се променят, искат да живеят по нов начин. Сградата обаче посреща с добре направена и плътно затворена врата, която трябва да заобиколиш, за да влезеш - истинският вход към павилиона е добре скрит зад нея. Контрастът с напълно отворения и социално ангажиран немски павилион отстреща е очевиден.
© WhATA В холандския павилион
След като в крайна сметка австрийците успяха да не изберат неофашист за президент, павилионът им изглежда напълно в реда на нещата (и на предизборната програма на спечелилия независим Александер ван дер Белен). Темата е "Places for People" и се показват напълно реални ахитектурни проекти, инициирани по повод биеналето и с цел да подобрят условията за живот на бежанците на три места във Виена. Всеки може да си вземе и постери с арт-фотографии, показващи бежанците и техния начин на живот отблизо.
Война
Холандският павилион се занимава с архитектурата на базите на мироопазващите сили на ООН в различни места на военни конфликти (особено в Африка). Те интерпретират темата буквално, войната всъщност е реалния фронт. A в павилиона се разхождат истински военни.
Екология © WhATA
Съвременната "универсална" сграда трябва да е като дърво (а не като стъклен небостъргач): да се строи с екологични материали, да има нисък въглероден отпечатък, да не замърсява, да е дълготрайна, естествена и много еко.
Публично-частни пространства и конфликти
Датският павилион показва огромно количество добри архитектурни проекти от страната, които правят качествена смес от частни и публични пространства. Куратор е критикът Ян Гел, който през 2013 година издаде книгата "Градове за хората". Той би бил добър съветник на новия главен архитект на София Здравко Здравков, който в интервютата си напоследък редовно говори за "град за хората".
© WhATA Какво да е бъдещето на сметищата.