Архитектурното биенале във Венеция, част 2: Рециклиране, устойчивост, социална отговорност

Тухли от пресовани алуминиеви кенчета

© WhATA

Тухли от пресовани алуминиеви кенчета



Архитектите от "блога за архитектура и неархитектура" WhATA за "Дневник" от "фронта" на 15-ото Архитектурно биенале във Венеция, което се откри в събота под надслов Reporting from the Front.


Ако разделим архитектурното биенале във Венеция на две големи части: национални павилиони и самостоятелни кураторски изложби, то Arsenale е мястото, където идеята на тазгодишния "директор" Алехандро Аравена може да се прочете в най-чист вид. Arsenale по принцип е удобна локация за силно прокарване на каквато и да е идея: дългите тъмни коридори на старите корабостроителници те хващат от входа и няма (лесно) излизане, докато не стигнеш до края.


И докато националните павилиони в Giardini описахме с 3 ключови думи: бежанци, войни и социални конфликти, изложбите в Arsenale могат успешно да се обобщят с рециклиране, връщане към традиционните материали и технологии и социално отговорна архитектура.




Плаващото училище на NLÉ Architects от Парагвай

© La Biennale di Venezia

Плаващото училище на NLÉ Architects от Парагвай


Идеята на куратора


Просто преразказан, манифестът на Аравена може да се сведе до следното: "Архитектура се прави бавно и трудно и добрият резултат винаги е налице след неимоверни усилия. Добрата архтектура се печели като битка — на фронта срещу политици, регулации, идеологии, закони, материални ограничения, конструктивни проблеми, спорове с инвеститори, спорове "за благото на обществото", замърсена природа, климатични промени и т.н. Искам да ви покажа добрите архитектурни примери от цял свят за победи на този фронт. Гледайте и мислете."


Рециклиране


Архитектурното биенале във Венеция, част 2: Рециклиране, устойчивост, социална отговорност

© WhATA

Началната изложба в Arsenale започва с фотогенична гора от стари алуминиеви профили и стени, "иззидани" от начупени гипсокартонени плоскости втора употреба. Всички материали са преизползвани остатъци от миналогодишното арт биенале, а малките екрани пред тях разказват историята на Аравена и неговото студио Elemental с Венецианското биенале: от кураторската покана през измислянето на темата и дискусиите до финалната селекция на участници и проекти и световното PR турне.


Архитектурното биенале във Венеция, част 2: Рециклиране, устойчивост, социална отговорност

© WhATA


Темата за рециклирането, екопроблемите и замърсяването се появява на много места тази година, но едно от най-силните включвания е дипломната работа на поляка Hugon Kowalski "Let’s Talk About Garbage" за боклука на град Мумбай, Индия. Посреща те двуетажна "къща", изградена от тухли от пресована хартия, пластмаса и метал, по пода се въргалят боклуци, а "диваните" са капитонирани прасета от облечени в кожа отпадъци. Къщата има и черна, контрастно перфектна фасада, на която са изложени произвеждани от боклук продукти от цял свят: от мокети и плочки през изолации до дограма. Всички с много добър дизайн. Силен пример за победата на архитектурата (и икономиката) на точно този фронт.


Устойчивост
Връщане към строителните традиции и материали, но с добавка добър дизайн.


Eквадор

© WhATA

Eквадор


От Еквадор показват забележителни текстури на видим бетон, правени с допотопни кофражи от бамбук и други местни материали.


Индия

© WhATA

Индия


От Индия демонстрират победата над недоимъка и ограниченията чрез съвременни повърхности, излети с арматура от зебло, дънков плат или мрежи за кокошарници.


Китай

© WhATA

Китай


Китайската изложба по особено поетичен начин ни напомня, че Китай не е само пластмаса, евтини копия и презастрояване, а вековни традиции, красиви предмети и магическо завладяващи битови ритуали. Копринени дрехи и книги са изложени като на сцена, а простото приготвяне на нудъли със зеленчуци е заснето на филм, който не можеш да спреш да гледаш от разточването на корите до слагането на пръчиците до купата.


Социална отговорност
Архитектурата трябва да бъде социално отговорна. Как?


Архитектурното биенале във Венеция, част 2: Рециклиране, устойчивост, социална отговорност

© WhATA


Архитекти помагат безвъзмездно за възстановяване на редица разрушени училища след заметресение в Тайланд. Проектите за училищата са представени със силна инсталация: когато посетителите вървят, множество еднотипни къщички се клатят като при земетресение, само макетите на новите училища — не.


Чили

© WhATA

Чили


Архитекти се връщат по родните си места след дипломиране, за да се опитат да подобрят начина на живот на местните общности в западнали райони на Чили, използвайки местни строителни традиции и университетски висок дизайн.


По инициатива на перуанското Министерство на образованието архитекти правят стотици училища и подобряват живота на хората в най-отдалечените и труднодостъпни части от джунглите на Амазонка. Идеята: Перу се бори за опазване на екваториалните гори чрез образование и подпомагане на местните общности.


"Златен лъв" за участие в изложението Reporting from the Front взеха Gabinete de Arquitectura от Парагвай за "използването на прости материали, изобретателна структура и неквалифициран труд в архитектура за общества в нужда".<br /> <br />

© La Biennale di Venezia

"Златен лъв" за участие в изложението Reporting from the Front взеха Gabinete de Arquitectura от Парагвай за "използването на прости материали, изобретателна структура и неквалифициран труд в архитектура за общества в нужда".



Наградените


Павилионът на Перу взе и специалната награда на журито на Биеналето. Наградени бяха и павилионите на Испания и Япония, както и Gabinete de Arquitectura от Парагвай с тухлената им арка и плаващото училище на NLÉ Architects, което от Лагос, Нигерия доплува до Венеция. В крайна сметка Аравена и подбраното от него жури отличиха точно тези участници, които стриктно следваха кураторската идея: как архитектурата може да добави стойност към прости локални техники, материали и проблеми. Не взеха награди ироничните павилиони (колкото и малко да бяха), както и тези с откровено политически изявления. Биеналето трябваше да изглежда социално, скромно, отговорно и ангажирано.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1250 Неутрално

    Звучи като простодушни интелектуални изгъзици. Да натрупаш купчина боклуци, останали от миналата година, на едно място, не е рециклиране, нито да строиш с бетон, ама кофражът да е от подръчни материали, не е връщане към традиционни материали. Пак си е бетон, само че с повече разход на материал, по-грозен и не особено здрав, традиционни материали са кал, върбови пръчки, кирпич, айде нека включим камък, тухли и вар. Е, нека с тях построят нещо впечатляващо.

  2. 2 Профил на Petya
    Petya
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#1] от "usero":

    Идеята не е да се построи "нещо впечатляващо", а да се покаже, че нещата, които изхвърляме и смятаме за боклуци могат да бъдат използвани. Всъщност точно това е "устойчиво развитие" и заради това и самото биенале е определено с тези 3 думи - рециклиране, устойчивост, социална отговорност.

  3. 3 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    Хубаво е да се организира едно биенале в Слънчев бряг. Може и триенале. Под мотото - "Бетон, стил и вкус".

  4. 4 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#2] от "Petya":

    Много се радвам за архитектите, че са си направили поредния хепънинг, но като са тръгнали да променят света и да творят иновативни строителни материали, да бяха вкарали малко и инженерна мисъл... тези тухли от алуминий имат функционалност 0, нито ще имат носеща способност, нито каквато и да е било изолационна стойност, а "кофража" от бамбук, могат да го използват максимум за някоя керпичена колиба... и като цяло се използват понятия, които явно не се разбират... защото рециклиране и използване на материалите отново не са едно и също нещо, стоят на две различни нива в йерархията на боклука....

    I shave with Occam's razor
  5. 5 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 738 Неутрално

    У нас има една немалка прослойка, която е в "бизнесът с рециклирането" но от тях особен принос към изкуството не се наблюдава.

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. "Русия е наш враг и окупатор. Управляваната от нея пета колона вероятно днес може да бъде по-опасна и от открита агресия." Саломе Зурабишвили, президент на Грузия
  6. 6 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Благодаря на "Дневник" за интересния и прелюбопитен обзор на едно такова значително и традиционно световно събитие като бианалето.Много познавателно и с усещане за духа на днешните търсения и творчески постижения.Браво!

  7. 7 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1384 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK