Изкуството да си оцветиш каската

Каската е произведение на изкуството с вплетени много персонални дизайнерски елементи

© Бранимир Йотов, студио

Каската е произведение на изкуството с вплетени много персонални дизайнерски елементи



Вторият е първият от загубилите" - този цитат от великия пилот от Формула 1 Аертон Сена краси новата каска автомобилния състезател Калин Бенчев. Затова Бенчев държи да е първи. И започва именно с въпросната каска.


За пилотите във Формула 1 дизайнът на шлема е като второто им аз или по-скоро визуализиране на тяхното настроение и разбиране за живота. Но с професионални екипи зад гърба си не е трудно да ги сменят по няколко пъти на сезон. Специални случаи, годишнини, моментно вдъхновение... Всичко може да се изобрази за броени дни и за отделни състезания.


За българските автомобилни състезатели това е непостижимо преживяване, но не и за Калин Бенчев. Той е първият, който изработи изцяло авторски дизайн за новата си каска. С нея ще участва в новата група Е на българските ралита.




Калин Бенчев и навигаторът му Александър Спиров ще се състезават в новата група Е в българските ралита

© Бранимир Йотов, студио

Калин Бенчев и навигаторът му Александър Спиров ще се състезават в новата група Е в българските ралита


"Дизайнът на каската е изграден от много мои любими елементи. Не сме ползвали чужди идеи, не сме копирали нищо. Всичко беше в главата ми още преди да пристъпим към рисуването. Бранимир от студио "Гаргамел" се справи отлично", разказва Бенчев за "Дневник".


"Това е третият дизайн на каска, с който се състезавам. Първият беше съвсем семпъл с няколко надписа, а при втория каската беше огледална", добавя той.


В този смисъл досегашните дизайни са били по-близки до обичайния за рали спорта в България - никакъв. Както я е направил производителят, така и се слага на главата.


Калин Бенчев казва, че е първият български пилот, който има изцяло авторски дизайн

© Бранимир Йотов, студио

Калин Бенчев казва, че е първият български пилот, който има изцяло авторски дизайн


В новата група Е в шампионата зрителите ще видят мощни и зрелищни автомобили, които се доближават до възможностите на WRC колите, но не са толкова скъпи за експлоатация. Може би затова в каската на Бенчев има много елементи от Световния рали шампионат (WRC).


"Новата ми каска е Stilo, моделът е WRC DES, т.е същият, с който карат пилотите в световния рали шампионат. Това означава, че шлемът е съвместим със система HANS и издържа на сериозни натоварвания при евентуален инцидент", казва той.


Тандемът Бенчев и навигаторът Александър Спиров спечелиха през 2014 г. първия в историята на БФАС национален шампионат по рали-спринт. Бенчев има и две титли в пистовия ни шампионат, след което реши да се насочи към ралитата.


Номер 17 е любимият на Калин Бенчев от първото му професионално състезанвие

© Бранимир Йотов, студио

Номер 17 е любимият на Калин Бенчев от първото му професионално състезанвие


Двамата пропуснаха първия старт от българския рали сезон – в Сибиу, Румъния, а причината се оказа съвсем прозаична – новият им автомобил още не е готов. За рали "България" в края на май, обаче всичко трябва да е наред. Освен автомобила, зрителите със сигурност ще искат да видят и каската с номер 17.


"Това е номерът, който ми се падна, при това случайно, за първото ми професионално състезание на писта "Дракон" в Калояново. Тогава успях да победя много по-силни и по-опитни състезатели. Вярвам, че този номер ми носи късмет. Оттогава 17 присъства навсякъде в колата ми, на състезателния гащеризон, по екипите на механиците, дори в номера на мобилния ми телефон", казва Бенчев.


Друг характерен елемент са фрагментите от навигаторските записки на състезателна отсечка, която също е много тяхно свързана с рали "България".


По каската си личат фрагменти от записките от отсечката "Бели Искър" на рали "България"

© Бранимир Йотов, студио

По каската си личат фрагменти от записките от отсечката "Бели Искър" на рали "България"


"Това са записки от етапа "Бели Искър" от рали "България 2015". Любим мой етап, а на него двамата с Алекс винаги сме били бързи и атрактивни за публиката. Това са записките на Алекс, които той ми е чел в етапа", казва пилотът.


Стигаме и до легендарния цитат на бразилеца Сена, който загина в катастрофа на пистата "Имола" на 1 май 1994 г.


"Автомобилният спорт не може да съществува без Сена, това е моето мнение, не искам да използвам клишета, но и до днес във Формула 1 няма пилот като него. И може би няма да има. Това е любимият ми негов цитат, но не и единственият, който използвам. Специално този цитат е мотото ми в живота и в бизнеса.


И понеже кара със "Субару", няма начин да няма вплетено нещо и от японския производител на авторитетни рали автомобили.


Емблемата на "Субару" е на място заради първите му стъпки със състезателен автомобил - "Импреса STi".

© Бранимир Йотов, студио

Емблемата на "Субару" е на място заради първите му стъпки със състезателен автомобил - "Импреса STi".


"На каската намери място и мотото на моята компания: "Power is never enough". Девизът е свързан с първите стъпки на STi.bg, които бяха свързани с автомобили Subaru Impreza версия STi. Винаги искахме по-бърза и по-мощна кола, докато в един момент осъзнах, че на мен мощността никога няма да ми е достатъчна. Оттам дойде и мотото. И това не се е променило, и днес продължаваме да се опитваме да правим всичко по-добре и по-успешно, което ни нарежда сред най-добрите в нашия бизнес в Европа", казва Бенчев.


Изпълнението на дизайна е на Бранимир Йотов от студио "Гаргамел", който през 2008 г. завършва Националната художествена академия. В момента вече е магистър реставратор. Занимава се с аерография от около 12 години и за хобито си казва, че се е запалил като гледал "по телевизията как едни типове рисуват".


"Имам малко ателие, а през ръцете ми минават основно каски за различни видове спорт, по-рядко и мотоциклети. Правя и сноубордове, лонгбордове и ским бордове. Но определено най-много работя различни каски", казва Йотов.


Основните цветове са бяло, зелено и черно

© Бранимир Йотов, студио

Основните цветове са бяло, зелено и черно


Опитът му си казва бързо думата, когато Калин Бенчев трябва да избира кой да изработи неговото произведение на изкуството.


"Видяхме се за около 15 минути и той веднага схвана идеите ми, поиска малко свобода при осъществяването им и направи някои професионални корекции. Впечатлен съм от отношението му и към най-малките детайли. Надявам се, че каската ми ще ви хареса", завършва пилотът.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 2 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Честно казано - нищо впечатляващо!

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!
  2. 3 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Има приказка,че луд на шарено се радва

  3. 4 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 950 Неутрално

    ей тъй се прави:
    https://www.youtube.com/watch?v=fSyvw-A5z2E

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK