Райна Кабаиванска: Операта не бива да търси обновление на всяка цена

Райна Кабаиванска: Операта не бива да търси обновление на всяка цена

© Архив списание



Няколко години след като официално спря да пее - и светът чества юбилейната й година - голямата оперна артистка Райна Кабаиванска присъства на сцената чрез своите ученици е все така заета. През септември тя ще дойде в България за традиционния си майсторски клас в Нов български университет, който тази година ще бъде и кастинг за постановка на "Турандот" в Софийската опера и балет. "Дневник" разговаря с певицата по телефона от дома й в Модена.


Разбрах, че дори в момента имате много напрегната програма. Как минава един ваш ден?


- Как става не знам - мисля, че е въпрос на характер. Още като се събудя, трябва нещо да правя. Тези дни например имах уроци в консерваторията в Модена - водя годишен майсторски клас, от рано сутрин до 6 вечерта. После започвам да контролирам онези, които някъде пеят – непрекъснато обсъждаме по телефона как вървят репетициите им, какво става. След което уреждам и пътувания. Сега отивам в Озимо - друг италиански град с много стара и прочута академия, където всяка година правя една седмица курсове. А после – в Рим за "Травиата", в която пее една моя ученичка. Миналата седмица бях във Венеция, където пееше друга моя ученичка. Слава богу, непрекъснато имам някаква цел в живота. Все още.




Колко ученици имате вече?


- Всъщност не се занимавам с много ученици. Не бих искала да давам напразни илюзии. Нашата кариера е много трудна. Вече има огромен наплив от млади певци, не се знае защо - може би защото протагонизмът на младите трябва някъде да излезе. И имам много кандидати за майсторските си класове. Но избирам преди всичко тези, в които има някаква сигурност за преуспяване.


Какви са знаците?


- На първо място, трябва да чувствам, че – ето, това са моите стари приказки: стара жена, стари приказки - носят малкото огънче на изкуството в себе си. Без талант изкуство не става. Има много гласове, но трябва и голям талант. А напоследък виждам, че трябва и голям характер – упорство, насоченост, интелигентност. Без глава кариера не става.


Райна Кабаиванска: Операта не бива да търси обновление на всяка цена

© Личен архив


Защо казвате напоследък?


- Защото става много мъчно. Изискванията към младите днес са огромни. Трябва не само хубав глас, но и голяма музикалност, голяма музикална прецизност – нещо, което у българските млади не намирам често. И плюс това артистичност. За да си артист на сцената, трябва да си господар и на музиката, и на техниката. Днес режисьорите искат много. Тенденцията в операта е да се прави спектакъл – не толкова музика, колкото спектакъл. Така че младите трябва да са готови на всичко.


Как оценявате тази тенденция – положителна, отрицателна, неизбежна?


- Положителна е в смисъл на музикалната подготовка. Това, което и аз винаги съм търсела и може би съм демонстрирала... Според мен обаче не е положителна забежката у режисьорите, която преди всичко търси спектакъла и някакво обновление в постановката. Според мен операта има нужда от хора, които обичат и ценят музиката и не я оставят на втори план. Току-що например се връщам от Венеция, където видях една ужасна режисура, в Болоня видях много лоша режисура на "Кармен"... Възмущавам се, и то дори на висок глас.
Но това е положението. Не може да търсим нашия стар свят във вашия нов.


Какво желаете за внуците си? Предполагам, затова сте казвали, че не бихте искали да поемат по вашия път.


- О, изобщо не мисля. Виждам колко е различен светът, а си давам сметка, че никога не съм се намесвала и в решенията на дъщеря си. Както за щастие и моите родители не се намесваха. Всеки си избира пътя. Важното е да има талант.


Родителите ви имаха ли резерви спрямо кариерата ви?


- Може би имаха. Специално майка ми, която беше учителка по физика – много строга професия. Никога не ми каза нищо против избора ми, но си спомням, че когато се връщах първите години от гастроли в чужбина, казваше "Ех, пък ако си беше останала в София, сега щеше да си учителка..." Винаги имаше съжаление, до последно.


Е, в момента сте учителка. Сравними ли са двете удоволствия – преподаването и голямата сцена?


- Да, учителка съм, и то много строга. Но да си кажа право, когато реших да не пея преди около 5 години, нямах абсолютно никаква носталгия към сцената. За мен тя бе нещо свещено – там се чувствах на място, в свои води. Но не изпитвах носталгия, защото започнах да се качвам там чрез младите. Сега си спомням, че когато почина, моята стара учителка ми завеща своя пръстен с брилянт - единственото си богатство. Бе написала "Носи го по театрите". Мечтата й бе чрез мен той да остане в операта.


Как всъщност успяхте да напуснете България в онези времена?


- Разказвала съм тази история много пъти. Бях изявена студентка, когато спечелих стипендия за Болшой театър в Москва – тогава само там можеше да се ходи. С ходатайства стигнах до Вълко Червенков – този деспот на българския народ. Казах му "Моля ви да ми смените стипендията за Италия." Как така, рече той. Обясних, че там ще науча повече. И той с един голям жест я смени. Това бе една от онези инстинктивни борби, които непрекъснато подхващам.


Фотогалерия: Посрещането на Райна Кабаиванска в Софийската опера и балет >


Дали сте живот на своите героини, но има ли нещо, което, обратното, сте научили от тях?


- Не мисля, че обратното съществува. За мен реалният живот е нещо абсолютно различно от сцената. Но тя беше "нормалният" живот – онзи, в който бях най-истинска. Това е трудно за обяснение.


Как виждате бъдещето на оперното изкуство?


- Операта не може да загине, защото това е наследство, което носим с векове. Пеенето се ражда с нас - първата изява на човека е гласът, първо говорът, после песента. И операта трябва да остане с нас. Но смятам, че не по този пагубен начин - да се обновява на всяка цена; да се сменя епохата, да се сменят костюмите. Операта е култура, свързана със своето време. Ако се представя в епохата си, тогава и за младите ще е по-интересно да се запознаят с нея. А не да видят една Попея да се къпе гола, в баня с хидромасаж например.


Това са може би приказки на една бабичка. Но във всеки случай аз се боря – започвам една подписка сред всички големи личности в културата против тази така наречена модерна режисура.


Ако има интересуващи се артисти в България, как могат да се включат в нея?


- Предполагам, чрез вашия интернет (Смее се - бел. авт.). Ще видим. Когато пристигна в България през септември, ще говорим. Тази година ще бъде важна за майсторския ми клас, защото той е свързан с постановката "Турандот" в Софийската опера и ще има избор на певци. А само сцената може да даде истинската ценност на певеца и певицата. Само там можеш да станеш или да не станеш артист. Което за мен е най-важното - артист с главно А.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 213 Любопитно

    Може би в операта, трябва да влязат и елементи от чалгата.Така ще сме в крак,с новото време и модерноста!

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  2. 2 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 998 Неутрално

    Абсолютно съм съгласна с неотразимата Прима - операта е красив звук, красива сцена, красиви костюми. Недопустимо е осъвременяването да я превръща в самоцелен кич, разминаващ се с епохата и стила на произведението.

  3. 3 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 367 Неутрално

    На едни години, дундуркане на внуци, а не на кандидат певци!

  4. 4 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 690 Неутрално

    "Това са може би приказки на една бабичка Но във всеки случай аз се боря – започвам една подписка сред всички големи личности в културата против тази така наречена модерна режисура."

    Приказките на бабичката са правилните. Операта трябва да си остане при епохата. Има съвременни опери. При тях да правят
    нова режисура. Да е жива и здрава Райна Кабаиванска.

  5. 5 Профил на Доналд Тръмп
    Доналд Тръмп
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Велика! Много интелигентна жена!

  6. 6 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5146 Неутрално

    За съжаление и парите в оперното изкуство са значително намалели в световен мащаб. И в този сектор много трудно се пробива.Трябва талант и много работа. Да ни е жива и здрава Кабаиванска, тя е прочула България и ние се гордеем с нея.

  7. 7 Профил на Gunners
    Gunners
    Рейтинг: 803 Неутрално

    Голям човек е.Да е жива и здрава!

  8. 8 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3425 Неутрално

    [quote#5:"Here For You"]Велика! Много интелигентна жена! [/quote]

    И със страхотно чувство за хумор. Удоволствие за мен е да я слушам не само как пее, но и как говори. Да е жива и здрава още дълги години!

  9. 9 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1299 Неутрално

    Велика артистка и голяма личност. Здраве и много още реализирани идеи и планове.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  10. 10 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2964 Неутрално

    Операта е елитарно изкуство и с никакво „модернизиране“ няма да стане по-народно.Има си публика.

  11. 11 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3121 Неутрално

    Напоследък могат да се видят ужасни постановки, от които лъха грозота, вулгарност и уродливост. Прекрасната музика бива размита и осакатена от отвратителни модернистични декори, от нелепи съвременни костюми - шлифери, комбинезони, дънки и якета, и от просташка игра - включваща разсъбличания и сексуални сцени. Некадърни режисьори прикриват своята творческа немощ, гаврейки се с творбите на музикални гении като им придават уж дух на съвременност, потъпквайки естетическите и духовни послания на великите творци. За съжаление всички сценични изкуства са обхванати от тази болест.

  12. 12 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 739 Любопитно

    Скрахотна българка , за 15 години нейната фондация е "произвела" няколко десетки български певци на световно равнище

  13. 13 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 983 Неутрално

    "Ех, пък ако си беше останала в София, сега щеше да си учителка..."

    Което показва как учителстването в България се е възприемало като висша ценност. И дано и сега или може би в бъдеще някои учители го възприемат пак така

  14. 14 Профил на Юмжагийн 7-балов
    Юмжагийн 7-балов
    Рейтинг: 316 Неутрално

    В едно интервю голямата Кабаиванска се изказа доста пренебрежително за Бочели, известен повече в поп-музиката. Ако го каже някой друг, така ще му скочат хейтърите, които отсега си купуват билет за концерта на Графа догодина в Армее...

  15. 15 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1922 Неутрално

    '' аз се боря – започвам една подписка сред всички големи личности в културата против тази така наречена модерна режисура.''

    Подкрепям!
    Някои режисьори, които се изживяват като ''звезди'' по-големи и от композиторите, нямат други начин за привличане на вниманието върху нищожните си личности, освен чрез абсурдните си постановки. И в тази безсмислена вулгарност и абсурдност им пригласят сценографите и създателите на костюмите. Ако търсят обновяване в операта, да се опитат да го постигнат изпълнителите, както на времето Калас революционизира цялата опера сам самичка! И тя го постигна не с евтини трикове и фокуси, а като се върна към извора - музиката и идеята на композитора.

  16. 16 Профил на Jeanne D'Arc
    Jeanne D'Arc
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Странно желание за естетическа цензура от страна на Райна Кабаиванска. Никога не бих подкрепила, защото това би ограничило свободата на творческо изразяване.

    Jeanne
  17. 17 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1922 Неутрално

    [quote#14:"Циклонален вихър"]В едно интервю голямата Кабаиванска се изказа доста пренебрежително за Бочели, известен повече в поп-музиката. [/quote]

    Ами, Бочели си е поп-изпълнител и това го вижда всеки, който поне малко разбира от опера. И са го казвали много хора от бранша.

  18. 18 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1922 Неутрално

    [quote#16:"Jeanne D'Arc"]това би ограничило свободата на творческо изразяване. [/quote]

    Прекалено се злоупотребява с тази мантра и тя се изпразни от абсолютно всякакъв смисъл. Проблемът е, че най-яростно защитават ''свободата си за творческо изразяване'' точно онези, които нямат нито нещо за изразяване, нито талант, за да го направят. Затова и се впускат в концептуални авантюри, които са напълно кухи и самоцелни.

  19. 19 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1394 Неутрално

    "Операта е култура, свързана със своето време."
    И като такава губи връзка с настоящето. Остаряли досадни либрета, архаични герои, които не вълнуват зрителя, една патетика, която не пасва на съвременния човек. Във всяка опера има по няколко арии, които са стойностни и всеки може да запее, но останалото е доста протяжно и бих казала досадно.

  20. 20 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Интелигентна жена! Права е, че сега в операта се търси повече спектакъла. Съчетанието от гласови възможности с артистичност и най-вече с изразяване на силни емоции са печеливши за оперните певци. Прави ми впечатление, че сега прогресират оперни певици, които са готови да се разголват на сцената и това става част от успеха им без да имат нужните качества.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  21. 21 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#19] от "proza":

    видимо не разбираш операта

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  22. 22 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#14] от "Циклонален вихър":

    Бочели не е оперен певец. Той е изцяло комерсиален продукт. Пее значително по-лошо от Албано, които е поп певец, но изпълнява и класически арии.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  23. 23 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1922 Неутрално

    Една интересна статия за сътрудничеството между Висконти и Калас и за митичната Травиата от 1955, под режисурата на Лукино, която за времето си е била необичайна:

    http://www.corriere.it/cultura/eventi/2013/scala/notizie/visconti-callas-l-incontro-fatale-che-genero-mito-a288bbbc-5e82-11e3-aee7-1683485977a2.shtml

  24. 24 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Прекрасна личност , прелестен глас , невероятно присъствие!


    Аз просто отказвам да ходя на "модернистични" постановки извън времето (освен ако не са с Чечилия Бартоли). Кенет Брана започна тези глупости като направи онзи ужасен Хамнет и айде как да е като за първи път , но модата се разпространи , и въпреки , че отдавна не е оригинално - продължава...
    Права е ВЕЛИКАТА прима Райна Кабаиванска , подписвам се.

    Karla , Майти Готическа Принцеса!
  25. 25 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 983 Любопитно

    Прекрасна жена...
    Радвам се, че носи нашия ген.

    Форумът е в будна кома...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK