Михаил Калашников почина на 94 години

Михаил Калашников почина на 94 години

© Reuters



Михаил Калашников, смятан за инженерът с основен принос за създаването на легендарно оръжие, носещо неговото име, почина на 94 години, съобщи руската държавна агенция ИТАР-ТАСС.


Той е починал в родния си град Ижовск, където в местните заводи продължава масовото производство на автомата.


Калашникът е причинил смъртта на повече хора от всяко друго огнестрелно оръжие в историята, допълва "Ройтерс".




Агенцията посочва, че Калашников е бил малко над 20-годишен, когато създава АК-47 малко след Втората световна война. 


В ижовските оръжейни заводи младият Калашников сътрудничи с германския оръжейник Хуго Шмайсер, създател на MP-43 Sturmgewehr. Тази щурмова пушка и АК-47 си приличат много на външен вид, но специалисти твърдят, че конструкцията и характеристиките им са различни. 


Михаил Калашников почина на 94 години

© Reuters


За лошото здравословно състояние на ген. Михаил Калашников се знаеше от месеци насам. Той бе приеман в болница на няколко пъти, а в средата на ноември бе приет в реанимацията на ижовската централна болница.


Синът му Виктор съобщи на "Интерфакс", че здравето на баща му се е влошило от вълнението покрай рождения ден (11 ноември) и влизането в болницата е било профилактично.


Но по-късно бе уточнено, че причината е кръвоточение в стомаха. Лекарите стабилизирали ситуацията и извършили няколкочасова операция. Месец по-късно състоянието му оставаше тежко.


Михаил Калашников, генерал-лейтенант от руската армия, ранен през 1941г. в боевете край Брянск, е притежател на десетки патенти и почетен член на няколко руски инженерни академии.


Неговото име от 2012г. носи Ижовският държавен технически университет. От август 2013г. индустриалното обединение НПО "Ижмаш" бе прекръстено на   ОАО "Концерн "Калашников". На 15 ноември 2013г. в родното му село Куря в Алтайския край бе открит посветен на конструктора музей, който получи статут на филиал на Алтайския държавен краеведчески музей.


С конструиране на стрелково оръжие той се занимава от 1942г., а прочутият автомат е разработен за анонимен конкурс през 1945г. След приключване на изпитанията през 1947г. оръжието е одобрено за въоръжение в съветската армия и затова носи името АК-47. Въвеждането му в армията започва от 1949г.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (346)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на patladjan_1991
    patladjan_1991
    Рейтинг: 609 Неутрално

    Човек е жив, докато го помнят, а Калашников е създал много ефективни приспособления за напомняне. Мир на праха му.

  2. 2 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 905 Неутрално

    Ще се въздържа от оценки. Нека Бог се смили над душата му.

  3. 3 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 672 Неутрално

    От набори 1920 и 1921 войната са преживели 2% от мобилизираните мъже.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  4. 4 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2256 Неутрално

    До коментар [#1] от "patladjan_1991":

    Значи Калашников е може би най-известното руско име... а самият АК47 го има на герба (и знамето) на две африкански държави... веят го всеки божи ден... един имат орли, други лъвове... трети си имат АК47

  5. 5 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    Калашникът е причинил смъртта на повече хор от всяко друго огнестрелно оръжие в историята
    ********************

    Квой туй "хор" бе Дневник?

    Иначе, мир на душата му!
    Но е глупаво да се споменава, че някое изобретение било причинявало смърт. Щото, ако тръгнем по този път, то през последните 50-на години автомобилите са причинили смъртта на много повече "хор" отколото всички оръжия по света взети заедно, ама никой не го прави на въпрос, нали?

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  6. 6 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Случайно или не Хюго Шмайзер е бил заточен в Ижовск по това време и май той му е конструирал автомата на сержанта Калашников.

  7. 7 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    Мир на праха му.

    От http://www.newsru.com/russia/23dec2013/kalashnikov.html
    Михаил Тимофеевич Калашников является единственным человеком, удостоенным звания Героя России и дважды звания Героя Социалистического Труда одновременно.

  8. 8 Профил на патиуанчо
    патиуанчо
    Рейтинг: 506 Весело

    Тука ще е баталията тая вечер.

    popcorn.jpg

    ден година храни.
  9. 9 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    Браво на Дневник че поне леко намекват че лицето от снимката е най-известният плагиат в човешката история...

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  10. 10 Профил на patladjan_1991
    patladjan_1991
    Рейтинг: 609 Неутрално

    До коментар [#4] от "Ф.Нинов":

    Май на Мозамбик беше флагът с АК. Бях чел едно време за това. Автоматът е бил основна част от борбата им за независимост.

  11. 11 Профил на Веселин
    Веселин
    Рейтинг: 727 Неутрално
  12. 12 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    [quote#9:"Георги"]Браво на Дневник че поне леко намекват че лицето от снимката е най-известният плагиат в човешката история... [/quote]

    Цял свят го е признал за конструктор на известните автомати, само българските русофоби си знаят тяхното.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  13. 13 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2256 Неутрално

    До коментар [#6] от "Димитър Димитров":

    Значи на немски се изговаря Хуго Шмайсер (със "с" заради двойното ss).
    Иначе няма значение кой какво е правил, а кой е бил началникът на отдела <- той касира премията (и понякога дори влиза в историята). Винаги е било така... дори и сега... тънкият момент е да си началник: няма шест-пет.

  14. 14 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 672 Неутрално

    [quote#6:"Димитър Димитров"]той му е конструирал автомата на сержанта Калашников. [/quote]

    Той го конструирал, но не го дал на някой генерал, а на 20 годишен сержант?!? Ало....

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  15. 15 Профил на svetoslav_petrov
    svetoslav_petrov
    Рейтинг: 230 Неутрално

    Ето още една обоснована гледна точка, от която става ясно кога и как е създаден АК47, както и ролята на Калашников.
    http://www.extremecentrepoint.com/archives/5312

  16. 16 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2788 Неутрално

    "в местните заводи продължава масовото производство на автомата" - като Нобел няма втори... Калашников е достатъчно значим за историята, във всичките и аспекти...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  17. 17 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 830 Неутрално

    До коментар [#6] от "Димитър Димитров":

    Точна оценка

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  18. 18 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3522 Неутрално

    Могат ли руснаците да се похвалят с гений, изобретил лекарство - каквото и да било? Или полезен уред за дома? Или важна част за транспортно средство - например двигател с вътрешно горене? Или нещо, което ползваме всеки ден - кредитна карта, баркод, безкамерна автомобилна гума, химикалка, енергоспестяваща крушка, КАКВАТО И ДА БИЛО крушка?

    Гордеят се с едно средство за причиняване на смърт, което при това не е и руско, а еу изплагиатствано. Пфу.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  19. 19 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2256 Неутрално

    До коментар [#10] от "patladjan_1991":

    Освен Мозамбик AK-47 е в герба на Зимбабве, както след 2007 г. в герба на Източен Тимор, а от 1984 до 1997 е бил в герба на Буркина Фасо, още на ливанската Хисбола и колумбийската FARC.

  20. 20 Профил на adenauer
    adenauer
    Рейтинг: 561 Любопитно

    Германия и Русия винаги са били приятелски настроени ,независимо от обратите на съдбата.Тяхната взаимно свързана история прилича донякъде на нашата с Германия и Русия.След втората световна война Русия отвлече полвината от германската техническа и научна мисъла другата полвина беше отвлечена от американците.Така беше създаден паритет във воената област и света оцеля.В Русия са били закарани повече от 15 хил.германски инж.и учени ,толкова са се отправили на запад.Всички тези подробности все още са държавни тайни.

  21. 21 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Почина бащата на АК-47
    http://www.huffingtonpost.es/2013/12/23/kalashnikov-muerte_n_4493371.html

    Почина изобретателят на автомата Калашников
    http://www.lavanguardia.com/internacional/20131223/54398530237/muere-inventor-fusil-asalto-kalashnikov.html

    Почина създателят на Калашников
    http://www.eldiario.es/politica/Muere-inventor-fusil-Kalashnikov_0_210329445.html

    Калашников почина, АК живее
    http://es.euronews.com/2013/12/23/kalashnikov-muere-su-fusil-vive/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+euronews%2Fes%2Fnews+%28euronews+-+news+-+es%29

    Почина създателят на най-използваното оръжие на света
    http://www.elmundo.es/internacional/2013/12/23/52b8642f22601dd2248b456f.html

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  22. 22 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4872 Неутрално

    Бог да го прости !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  23. 23 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 830 Любопитно

    Американците поне не крият, когато използват германските достижения в стрелковото оръжие, например в известната картечница М60.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  24. 24 Профил на mystery
    mystery
    Рейтинг: 616 Неутрално
  25. 25 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2088 Неутрално

    Бог да го прости човека,набедения от болшевиките за оръжеен конструктор си отиде,мир на праха му.
    „Калашников не можеше да работи дори като чертожник. Техниката на проектирането и изчисленията бяха за Михаил Тимофеевич напълно непознати … би ли могъл никому неизвестният сержант със седмо-класно образование да удържи победа в съревнованието с опитни конструктори-оръжейници, ако зад него не стоеше група от знаещи, талантливи и имащи власт хора? Аз мисля че едва ли, особено ако се отчете, че първият образец на автомат Калашников беше директно бракуван без право на доработка …”

    Александар Зайцев, военен инженер-конструктор.
    Освен Хуго Шмайзер в разработката на АК-47 участват и:Карл Барнитцке, Оскар Шинк, Оскар Бетцолд, Отто Дич и Ханс-Йоахим Дич. Някъде пак в този период, на Урал е заточен и Вернер Грюнер(Werner Gruner) ведущ немски оръжеен специалист в щампите и заварките, съавтор на известната картечница MG-42.Така,че Михаил Калашников не е виновен,че болшевиките са го писали като конструктор.

  26. 26 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    От Телеграф
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/10535635/Kalashnikov-inventor-dies-aged-94.html

    Навсякъде в световната преса се пише, че Калашников е изобретил и създал АК47.

  27. 27 Профил на koiot
    koiot
    Рейтинг: 595 Неутрално

    [quote#5:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Щото, ако тръгнем по този път, то през последните 50-на години автомобилите са причинили [/quote]
    Много,много глупаво сравнение автомобилите носят удобства и полза на хората оръжията само смърт.Но това е типично за русофилите които не признават живота на другите.

    писнало ми е от левичари
  28. 28 Профил на HelloMary!
    HelloMary!
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Не съм чел сериозно четиво да отрича достойнствата на АК-47. Това е оръжейна история, а не идеология.

  29. 29 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 791 Неутрално

    Не съм много горд, че съм носил това желязо в казармата. То убива хора.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  30. 30 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3522 Неутрално

    [quote#14:"др. Иванов"]Той го конструирал, но не го дал на някой генерал, а на 20 годишен сержант?!? Ало....[/quote]

    Ало-ало, нещо пропада линията.

    Тавариш Иванов, Хуто Шмайзер е бил ВОЕНОПЛЕННИК. Той не е ДАЛ изобретението си на никого, а му е било ОТНЕТО. След което по политически съображения е било ПРИПИСАНО на въпросния сержант, за да докаже съветската система, която точно по онова време яростно отричаше генетиката, че от тиквено семе може да израсте еделвайс.

    Нещо като другаря Тодор Живков от Правец: от тиква - 30 това избрани съчинения.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  31. 31 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 729 Весело

    Оптимистите учат английски.
    Песимистите учат китайски.
    Реалистите учат АК-47.

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  32. 32 Профил на KVINT
    KVINT
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#18] от "Norman Granz":

    Запознай се с фактите, преди да говориш наизуст. Забележи източникът е англоезичен.

  33. 33 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 830 Неутрално

    [quote#26:"Калибър 6.5Х55"]Навсякъде в световната преса се пише, че Калашников е изобретил и създал АК47. [/quote]
    Още един въпрос за спор - навсякъде пише, че Нютон е измислил диференциалното смятане, ама не беше ли Лайбниц ...

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  34. 34 Профил на patladjan_1991
    patladjan_1991
    Рейтинг: 609 Неутрално

    До коментар [#19] от "Ф.Нинов":

    За тези не знаех, но не се учудвам.

  35. 35 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3522 Неутрално

    [quote#30:"Norman Granz"]това [/quote]

    тома

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  36. 36 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#29:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Не съм много горд, че съм носил това желязо в казармата. То убива хора. [/quote]

    Те и ножовете убиват хора, ама съм убедена, че у вас си има поне 2-3, нали?

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  37. 37 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 893 Неутрално

    До коментар [#22] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Вярно има нужда от прошка.Казват,че ножаря когато прави нож, не може да знае дали с него ще се реже хляб или ще бъде убит човек.А когата правиш автомат е ясно за какво ще служи.

  38. 38 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 893 Неутрално

    когата когато Извинявам се!

  39. 39 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    До коментар [#31] от "Geoimg*":

    ++++++++++

  40. 40 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 561 Неутрално

    [quote#5:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Но е глупаво да се споменава, че някое изобретение било причинявало смърт. Щото, ако тръгнем по този път, то през последните 50-на години автомобилите са причинили смъртта на много повече "хор" отколото всички оръжия по света взети заедно, ама никой не го прави на въпрос, нали?[/quote]
    Е, на автомобилите не им е убиването основното предназначение. Иначе, то и самият Калащников казваше, че щял да се радва да е изобретил нещо друго, не точно оръжие, ама не знам защо трябва да го обвиняваме него, че толкова народ с такъв мерак го произвеждат и използват.

  41. 41 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2088 Неутрално

    В началото на 1952 година работата по автомат Калашников е приключена и на всички немски специалисти им се позволява да се завърнат у дома. На всички, но не и на Хуго Шмайзер. Той остава в СССР още половин година като съветник по организацията на промишленото производство. В Източна Германия Шмайзер се завръща на 9 юни 1952 година. Той умира на 12 септември 1953 година в градската болница в Ерфурт от белодробно заболяване. В същата година изобретението му АК-47 е утвърдено за масово производство и започва приемането му на въоръжение в съветската армия.
    Колко мъка има по белия свят.

  42. 42 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 830 Неутрално

    [quote#28:"boiku"]Не съм чел сериозно четиво да отрича достойнствата на АК-47.[/quote]
    Достойнствата на АК са главно в ниската му цена, сигурността му при употреба и в това, че можеш да научиш и най-големия тъпанар как да го използва за отрицателно време.
    Недостатъци - никаква точност, особено на автоматичен огън и абсолютно примитивни мерни прибори.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  43. 43 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#9:"Георги"]Браво на Дневник че поне леко намекват че лицето от снимката е най-известният плагиат в човешката история.[/quote]
    М.Калашников не е нито "зъл гений", нито плагиат.
    АК не е копие на Штурмгевера, макар да си приличат.
    Това са две произведения на един и същи майстор.
    Хуго Шмайзер е същинският автор на АК, а името на М.Калашников е пришито към изделието.
    Хуго Шмайзер е бил един от хилядите немски инженери, работели ангария за възмогването на империята на злото след войната.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  44. 44 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    [quote#27:"koiot"]Много,много глупаво сравнение автомобилите [/quote]

    Оф, мразя когато трябва да обяснявам какво точно съм искала да кажа, щото някои тук трудно схващат. Оръжието, само по себе си, не убива и не причинява вреда на никого. Убиват и причиняват вреда тези, дето го държат. Затова е глупаво да се пише, че едикое си оръжие било причинило смъртта на незнам си колко хора.
    Сега разбра ли, или да повторя още по-бавно?

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  45. 45 Профил на patladjan_1991
    patladjan_1991
    Рейтинг: 609 Неутрално

    До коментар [#37] от "fener":

    "Аз спя спокойно, виновни са политиците, че прибягват до насилие, за да разрешат споровете си." Това е мисъл на Калашников. Не е лишена от логика. И да нямаше АК, пак щеше да се намери нещо, с което да се трепем.

  46. 46 Профил на planovik
    planovik
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Добре известно е,че автомат Калашников е копиран от немския/хитлеристки/автомат МР-44

  47. 47 Профил на KVINT
    KVINT
    Рейтинг: 395 Неутрално
  48. 48 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#45:"patladjan_1991"]И да нямаше АК, пак щеше да се намери нещо, с което да се трепем. [/quote]

    Абсолютно. Самоунищожението ни е заложено генетично. И да нямаше оръжия, пак щяхме да намерим начин да се избиваме един друг.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  49. 49 Профил на Телурократия
    Телурократия
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Спорна личност, с оглед на това, колко живота е отнело неговото откритие. Но Гастон Глок има същия проблем със своя пистолет. Бог да го прости!

    IMAP (iPad) (IP 85.125.247.50)
  50. 50 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    До коментар [#44] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":

    Първото оръдие на "труда" измислено от човека е оръжието.

  51. 51 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 830 Неутрално

    [quote#46:"planovik"]Добре известно е,че автомат Калашников е копиран от немския/хитлеристки/автомат МР-44 [/quote]
    Не е съвсем вярно - използвани са принципи от него, но не е копие. АК е доста по-добро оръжие от МР-44

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  52. 52 Профил на Странна фирма в странната визитана Плевньо в Китай
    Странна фирма в странната визитана Плевньо в Китай
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Калашников е танкист, но създаде най-прочутото оръжие на пехотата
    Над 100 милиона автомата с неговото име са на въоръжение в армиите по цял свят
    Той е роден е в с. Куря, Алтайска губерния, днес в Алтайски край, РСФСР на 10 ноември 1919 г. Той е 17-то дете от 18 в семейството.Властите обявяват семейството му за кулаци през 1930 г. и са изселени в Томска област. На 18-годишна възраст започва работа в железопътното депо на гара, днес селище от градски тип, Матай, Алматинска област, Казахстан.

    През 1938 г. е призован на служба в Червената армия. Завършва курс за младши командири със специалност механик-водач на танк и служи в танков полк в гр. Стрий, Лвовска област, Украйна. Там разработва инерционен брояч за произведените изстрели на танково оръдие, приспособление за стрелба с пистолет през амбразура и прибор за определяне моторесурса на танк. Изпратен е в Ленинград (дн. Санкт Петербург) за внедряване на изобретенията.

    Работата му е прекъсната от нападението на Германия срещу СССР на 22 юни 1941 г. Изпратен е на фронта като командир на танк с воинско звание старши сержант. През октомври 1941 г. е ранен в битката при Брянск. По време на лечението си прави първите скици на автоматично стрелково оръжие. Пуснат е в домашен отпуск за възстановяване и на гара Матай с подръчни материали прави първия прототип на картечен пистолет. Изпратен е в Московския авиационен институт, евакуиран от Москва в Алмати, Казахстан. Там изготвя втория прототип.

    Преминава ускорено обучение в конструкторско бюро в Подмосковието. Работи в оръжеен завод в гр. Ковров, Владимирска област. Там доразработва легендарния автомат „АК-47“ (1947). С него участва в анонимен конкурс и печели 1-во място.
    От 1949 г. работи в гр. Ижевск, където „АК-47“ е пуснат в масово производство (1949). Там сътрудничи с германския оръжейник Хуго Шмайсер (Шмайзер), създател на щурмовата пушка „МР-43“. Оръжията им си приличат на външен вид, но имат коренно различна конструкция.

    „АК-47“ става основно стрелково оръжие в Съветската армия. Прието е на въоръжение и в множество други армии. По-разпространение и употреба във военни действия няма аналог света. На неговата основа той разработва и картечница „Калашников“. Участва в конструирането на серията ловни пушки „Сайга“ на базата на „АК“.

    Автоматът се произвежда в различни модификации. По приблизителни данни са произведени 100 млн. броя, включително и по лиценз в други страни. Завод „Арсенал“ в Казанлък, България произвежда качествени „АК-47“ и последвалите модификации.
    На М. Калашников е присвоено военно звание: в Съветската армия - полковник (1969), и във Въоръжените сили на Русия - генерал-майор (1994), генерал-лейтенант (1999).

    Конструкторът има 35 авторски свидетелства за изобретения. Доктор на техническите науки (1971). Той е академик на 16 руски и чуждестранни академии, вкл. почетен член на Руската академия на ракетните и артилерийските науки и на Руската инженерна академия. Дългогодишен депутат във Върховния съвет на СССР. Член на Съюза на писателите на Русия.

  53. 53 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 506 Весело

    [quote#5:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Но е глупаво да се споменава, че някое изобретение било причинявало смърт. Щото, ако тръгнем по този път, то през последните 50-на години автомобилите са причинили смъртта на много повече "хор" отколото всички оръжия по света взети заедно, ама никой не го прави на въпрос, нали? [/quote]

    Ти това сериозно ли? Все пак предназначението на автомата е именно такова - да убива хора. И е суперуспешен по тоз параграф, съвсем обективно погледнато.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  54. 54 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#13] от "Ф.Нинов": Абсолутно вярно и като допълнение - който пръв патентова. Например световно известният Томас Едисън и ел. лампа (крушка)

  55. 55 Профил на posledno10
    posledno10
    Рейтинг: 443 Неутрално

    "Той е починал в родния си град Ижовск"...
    Ижевск. Правилното е Ижевск. Произнася се с Е, както се и пише. Наистина ли никой не си прави труда да проверява тези неща?! И освен, че е ИжОвск, не е и родният град на Калашников. Справка: "Калашников, Михаил Тимофеевич. Родился в селе Курья Алтайского края..." и т.н. А толкова малко се иска, за да е точна една информация...

  56. 56 Профил на HelloMary!
    HelloMary!
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#47] от "KVINT":

    И киселото ни мляко е набутано в кюпа.

  57. 57 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#46] от "planovik":
    Ейй, хейтъре! Сичко, що е гадно, червено, комунистическо, требе са унижи, да са смачка ейтакана - с питата да са смачка, бел свет дан види! Аферим

  58. 58 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 893 Неутрално

    До коментар [#45] от "patladjan_1991":

    Когато убиеш човек,никой друг не може да бъде виновен.
    Спомням си за "Тримата от запаса",за героя на Парцалев,който по никакъв начин не можеше да понесе мисълта да убие и повръщаше от отвращение.

  59. 59 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 924 Неутрално

    Градът се казва ИжЕвск, не Ижовск.

    Колкото до Калашников, едва ли той или близките му някога са си мислели за това колко хора са избити с оръжието, носещо името му. На тези неща в Русия гледат по различен начин - защита на родината, освобождение от фашизма, бойна слава и тем подобни.
    Пък и като си помислим, че хората винаги са правели и продължават да правят оръжия, малко е инфантилно само на един от тях да търсим сметка.

  60. 60 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 830 Любопитно

    [quote#44:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Оръжието, само по себе си, не убива и не причинява вреда на никого. Убиват и причиняват вреда тези, дето го държат. [/quote]
    Много впечатляващо разсъждение за човек, който не е бил в армията. Точно така трябва да се гледа на оръжието - като на инструмент. По - особен, но все пак инструмент.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  61. 61 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4400 Неутрално

    "...................Калашникът е причинил смъртта на повече хора от всяко друго огнестрелно оръжие в историята, допълва "Ройтерс"................."

    Едно време /преди двадесетина години/,когато служех в родната казарма имах зачислени и от двата типа автомати ,т.е. АК-47/7,62 мм./,а след това АК-74/5,65 мм.-новата версия/.Много стабилно оръжие,но аз лично не бих се гордял с това,ако му бях негов изобретател!

  62. 62 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#18] от "Norman Granz":

    Доста глупав коментар.
    А случайно да си чувал за Ломоносов, Менделеев, Попов...

  63. 63 Профил на koiot
    koiot
    Рейтинг: 595 Неутрално

    [quote#36:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]
    Не съм много горд, че съм носил това желязо в казармата. То убива хора. - цитат на коментар #29 от “КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ”

    Те и ножовете убиват хора, ама съм убедена, че у вас си има поне 2-3, нали?[/quote]
    Гълъбче а у вас колко АК има .Толкова ли не можеш да прецениш ,че ножовете са предназначени за друго.

    писнало ми е от левичари
  64. 64 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3522 Неутрално

    [quote#56:"boiku"]И киселото ни мляко е набутано в кюпа.[/quote]

    Интересно защо половината от епохалните руски открития са патентовани и реализирани в САЩ и други западни страни?

    Включително компютърът, с който ние толкова се гордеем.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  65. 65 Профил на Николай
    Николай
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#18] от "Norman Granz":

    Е, хайде пък сега... а кучето на Павлов?

  66. 66 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 727 Неутрално

    [quote#36:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]
    Те и ножовете убиват хора, ама съм убедена, че у вас си има поне 2-3, нали?[/quote]

    Стига с тези безумни аргументи. Автомобилът и ножът, не са създадени за да убиват. АК е създаден да убива. И аз съм го носил това железо в казармата. Не е най-приятното усещане. Но какво ли разбира жена от това? И то съветофилка.

    The best way to predict the future is to invent it.
  67. 67 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    [quote#58:"fener"]не можеше да понесе мисълта да убие и повръщаше от отвращение.[/quote]
    Похвално! А другити будали, дет не повръщат, кат последнити бунаци си дадоха живота, за да могат на този почтен човек да живеят децата....Найс.

  68. 68 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#53:"doneva_a"]Ти това сериозно ли? Все пак предназначението на автомата е именно такова - да убива хора.[/quote]

    Напълно сериозно. Убиват хората, не оръжията. Няма никакво значение какво е точното предназначение. Човек можеш да убиеш и с фиба, макар че едва ли е създадена за тази цел.
    А щом някой е създал оръжие с цел да убива, значи хората имат необходимост да се избиват един друг. Ако нямаше желаещи да убиват, нямаше да има и нужда от оръжия.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  69. 69 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#44] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":

    Сега ти виждам уточнението, и отново ще кажа, че логиката ти е погрешна, както е и сравнението с автомобила. Ако едно оръжие и убило толкова голям брой хора, това означава, че е било толкова успешно /имайки предвид факта, че не е оръжие за масово унищожение/, че се е произвеждало и използвало в огромни количества. Това е същото като да се дава статистика за самолета DC-3 - просто се показва какво постижение е.

    Разбирам Калашников за спокойната му съвест - направил е автомата в разгара на Отечествената война.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  70. 70 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 554 Неутрално

    калашника прилича на картата на европа
    кьдето пьлнителя е апенинския полуостров-италия
    рькохватката пелопонеския полуостров-гьрциа
    приклада е русия
    ако има подцевна ганатохвьргачка тя е пиринеиския-испания полуостров
    а мушката прилича на острова

  71. 71 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 506 Весело

    До коментар [#26] от "Калибър 6.5Х55":

    И те са болшевики, какво мислиш.

  72. 72 Профил на patladjan_1991
    patladjan_1991
    Рейтинг: 609 Неутрално

    До коментар [#58] от "fener":

    Войната и смъртта са си част от цивилизацията ни. Не виждам смисъл да обвинявам парчета метал/пластмаса и изобретателите им, заради това, че ни трябват средства за избиване. На някой може да не им понася убиването, други нямат проблеми. Винаги ще има от двата вида хора.

  73. 73 Профил на planovik
    planovik
    Рейтинг: 537 Неутрално

    До коментар [#57] от "Култура ми Бойко":

    http://www.extremecentrepoint.com/archives/5312

    Я малко да се ограмотиш!

  74. 74 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Весело

    [quote#63:"koiot"]Толкова ли не можеш да прецениш ,че ножовете са предназначени за друго. [/quote]

    Нима? Всъщност, първоначалното приложение на ножа е било да убива, доста векове по-късно е започнало да се употребява с друга цел. Но и досега се произвеждат и използват ножове специално като оръжие.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  75. 75 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#66:"virakocha"]И аз съм го носил това железо в казармата. Не е най-приятното усещане.[/quote]
    Обаче сигурно обичаш миризмата на напалм рано сутрин във Виетнам, нали?

  76. 76 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#6] от "Димитър Димитров":

    не. не е случайно и ти си първият под тази тема, който отбелязва този не особено известен факт.

    Хюго Шмайзер и още един куп германски оръжейни инженери са заточени в смрадливите ижевски заводи. и точно там е проектиран АК-47. от германските инженери.

    но тоя гнусар, Калашников, си приписва заслугите за един от най-ефективните и евтини автомати на света.

    да гние в ада, поредната комунистическа свиня. жалко, че е живял толкова дълго време...

    РЕФОРМИ !
  77. 77 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#68:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Ако нямаше желаещи да убиват, нямаше да има и нужда от оръжия.[/quote]

    Което е чисто морално-етично съждение, израз на субективни възприятия и убеждения, и няма нищо общо с ефективността на изделието. Наложило се е, защото е било добро и много надеждно като инженерни, технически и експлоатационни характеристики.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  78. 78 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#59:"murttle"]малко е инфантилно само на един от тях да търсим сметка.[/quote]
    По тази плоскост тоя евреин гаден Айнщайн требе го разкостим, оти зарад него моите френдове - янките е..а мамата на японците, като съвсем демократично с най-античовешкото оръжие заличиха цели два града..

  79. 79 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 727 Неутрално

    [quote#64:"Norman Granz"]Интересно защо половината от епохалните руски открития са патентовани и реализирани в САЩ и други западни страни? [/quote]

    Едно време учехме, че Попов създал радиото

    The best way to predict the future is to invent it.
  80. 80 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 893 Неутрално

    Интересното е,че човекът причинил косвено толкова много смърт,живя до завидна възраст.Ирония на съдбата.

  81. 81 Профил на Телурократия
    Телурократия
    Рейтинг: 498 Неутрално

    До коментар [#20] от "adenauer":

    Учените откарани в СССР от руснаците са се върнали в германия след известно време. докато в америка са умрели без да имат право на връщане в родината си

    IMAP (iPad) (IP 85.125.247.50)
  82. 82 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2088 Неутрално

    В същото време докато пропагандната машина на комунистите се занимава с изграждането на мита за Калашников, нещата с новия модел на щурмовата винтовка напредват. Основен проблем е, че Шмайзер не е доволен то затвора, въпреки че той осигурява минимална ширина на оръжието. Това налага да се приспособи схемата на затворите на немските авиационни картечници и да се преработи за АК47. Още в началото един от най-тежките проблеми на автомата е разсейването при стрелба(особено в неустойчиво положение или в движение). За решаването на този проблем отново е ангажиран Хуго Шмайзер, а не „гениалния” самоук Калашников работещ в същото бюро.

  83. 83 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1273 Неутрално
  84. 84 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 830 Любопитно

    [quote#66:"virakocha"]И аз съм го носил това железо в казармата. Не е най-приятното усещане.[/quote]
    С това усещане се свиква, ако ти е професия. Затова и нарекох оръжието "инструмент". Инструментът на военните.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  85. 85 Профил на alehandro77
    alehandro77
    Рейтинг: 519 Неутрално

    Оръжието е наистина много добро! Лесно за поддръжка, почистване, изключително сигурно и удобно. Така описано, звучи повече немско, отколкото руско...

    Корупцията е новия социализъм! Нямаш връзки, нямаш пари.
  86. 86 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 506 Весело

    До коментар [#26] от "Калибър 6.5Х55":

    И те са болшевики, какво мислиш.

  87. 87 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#69] от "doneva_a":

    Автомата е пуснат в производство 1949 г.

  88. 88 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1391 Гневно

    [quote#75:"Каишков - Гласът на Америка"]Обаче сигурно обичаш миризмата на напалм рано сутрин във Виетнам, нали?[/quote]
    Забранявам да са изказвате подозрително недемократично за нашите приятели американцити, ясно? Те никога не са убивали, единствено са "давали" съвети! Хейтър!

  89. 89 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#77:"doneva_a"]Което е чисто морално-етично съждение, израз на субективни възприятия и убеждения, и няма нищо общо с ефективността на изделието. [/quote]

    Напротив, има. Ефективността на оръжията е именно заради желанието да се избият колкото се може повече хора. Нещата са свързани.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  90. 90 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 893 Неутрално

    Знаете ли,че в природата само човекът извършва насилие,заради нужда или удоволствие.Останалите убиват само за храна или за защита.
    Единственото изключение от животинския свят е котката.

  91. 91 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1391 Весело

    [quote#27:"koiot"]Но това е типично за русофилите[/quote]

    Също така е типично хората да прибягват до лични нападки и да лепят етикети, когато нямат аргументи да защитят тезата си.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  92. 92 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#87] от "dobrich":

    А кога е конструиран?

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  93. 93 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 830 Любопитно

    [quote#69:"doneva_a"] и отново ще кажа, че логиката ти е погрешна, както е и сравнението с автомобила.[/quote]
    Аз мисля, че твоята логика е погрешна - съгласен съм с VenRus, че е опасно не оръжието, а човекът, който го държи.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  94. 94 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1358 Неутрално

    Мир на праха му! Рано или късно всички ще умрем! Все пак това е част от цикъла на живота!

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  95. 95 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 506 Любопитно

    [quote#89:"VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!"]Напротив, има. Ефективността на оръжията е именно заради желанието да се избият колкото се може повече хора. Нещата са свързани.
    [/quote]

    Е, да, ама някои оръжия далеч не са се наложили така, въпреки желанието на хората да се трепят. Логиката ти е погрешна - да се каже, че определен тип оръжие е бил много ефективно, не значи, че се отрича желанието на хората да се убиват. Просто едното няма нищо общо с другото. По твоята логика автоматът калашников е убил толкова хора, не защото е бил в масово производство и употреба заради ефективност и надежднност, в сравнение с аналози, а защото хората искат да си отнемат живота и да воюват.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  96. 96 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 893 Неутрално

    До коментар [#72] от "patladjan_1991":

    Не обвинявам и не съдя никой.Казвам си разсъжденията,като всички останали.Не отричам убийството,а целта за него.
    Може Калашников да е бил воден от най-патриотични чувства,че защитава своите.
    И изобщо истината никога не е в обобщението.

  97. 97 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Калашникът е причинил смъртта на повече хора от всяко друго огнестрелно оръжие в историята, допълва "Ройтерс"...
    --------------------
    Коментара от всезнаещите...

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  98. 98 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3188 Весело

    [quote#33:"captain_fill"]ама не беше ли Лайбниц ... [/quote]
    Е ти ще ни просветиш капитане за приоритета там..в качеството си на специалист и по история на математиката.

  99. 99 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#92] от "doneva_a":

    Когато е почнало производството е последната модификация на автомата. След това е усъвършенстван допълнително.

  100. 100 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2088 Неутрално

    След установяването на германците в СССР, работата потръгва  бързо. През 1948 година се извършват първите изпитания на АК и те са много успешни. Тук е мястото да уточним, че в този период съкращението АК няма нищо общо със сержант Калашников и не означава “автомат Калашников”, а “автоматический карабин”.  Точно в този момент, след първите успешни изпитания, се появява за първи път и Михаил Калашников. От този момент започва и пропагандното изграждане на легендата за простия неграмотен работник изобретил супер оръжието АК-47. Калашников, който тогава е само на 27 години, пристига на работа в конструкторското бюро на „Ижмаш” през месец декември 1948 година, където в същото бюро от вече две години се труди и екипът на Хуго Шмайзер. Интересно е, че този факт е напълно премълчан в автобиографията на Калашников.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK