Почина германският писател Гюнтер Грас

Почина германският писател Гюнтер Грас

© Reuters



Гюнтер Грас, един от най-известните германски писатели от втората половина на ХХ век, почина на 87 г., съобщи в понеделник фондацията, носещо неговото име.


Най-популярното му произведение е "Тенекиеният барабан" (1959), разказващо за мрачните години на нацизма и как едно общество може да падне в капана на насилието и тоталитаризма.


Роден в Данциг (днешният полски град Гданск), Грас използваше улиците и историята на града за декор на повечето от произведенията си. Заедно с романа "Тенекиеният барабан", повестта "Котка и мишка" (1961) и романът "Кучешки години" (1963) образуват т.нар. "Данцигска трилогия".




Поет и драматург, през 1999 г. той бе удостоен и с Нобелова награда за литература.


На 10 декември 1999г. крал Карл XVI Густав връчва на писателя Нобеловата награда за литература.

© Reuters

На 10 декември 1999г. крал Карл XVI Густав връчва на писателя Нобеловата награда за литература.


За мнозина писателят бе гласът на цяло поколение германци, израснали по време на войната и носещи вината на родителите си за зверствата на нацистите.


Чак до 2006 г. той прикрива, че от края на 1944 г., когато е на 17 години, до края на април 1945 г. той е служил в бронирана дивизия на SS и след раняването му е пленен в Мариенбад и изпратен в американски лагер за военнопленници.


През 2000г. с тогавашния канцлер Герхард Шрьодер.

© Reuters

През 2000г. с тогавашния канцлер Герхард Шрьодер.


Гюнтер Грас живееше в Западна Германия и десетилетия наред подкрепяше с речи и публицистика социалдемократическата партия.


При разпадането на съветския блок в края на 80-те години той се обявяваше за запазване на двете германски държави с аргумента, че обединена Германия отново ще стане войнстваща страна.


Грас твърдеше, че правителството му се държи лицемерно, като подкрепя с въоръжение израелската армия, а после критикуваше Европа, че била причинила дълговата криза на Гърция.

Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 2196 Неутрално

    Бог да го прости! Един голям писател и честен човек. Охулен в последните години на живота си от израелското правителство.

  2. 2 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2448 Разстроено

    Лека му пръст ! Един добър приятел на на Гърция и елинизма.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  3. 3 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Бог да го прости. Силно перо беше.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  4. 4 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1256 Неутрално
  5. 5 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Добър и увлекателен разказвач. Лека му пръст!

  6. 6 Профил на pufata
    pufata
    Рейтинг: 221 Неутрално

    В последните си години страдаше от едно оглупяло левичарство, което с годините се влошаваше.
    Да ти иде да напишеш прочувствени словца за Саддам, Чавес, путин, да клеймиш на едро Америка, да си противоречиш със всяко следващо свое изречение...
    Личностна деградация и лежане на стари лаври.
    Отърва се от още по-голямо орезиляване.

  7. 7 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    Бог да го прости. Доста левееше, ама...

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  8. 8 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    [quote#1:"spiegel"] Охулен в последните години на живота си от израелското правителство. [/quote]

    Не без причина, разбира се.

    Гюнтер Грас сравни правителството на Израел с ЩАЗИ

    http://www.dnevnik.bg/sviat/2012/04/12/1806574_gjunter_gras_sravni_pravitelstvoto_na_izrael_s_shtazi/

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  9. 9 Профил на appen 13
    appen 13
    Рейтинг: 488 Разстроено

    Бог да го проси, лека му пръст !
    Отиде си един от най-талантливите и най-честните германски писатели, който имаше смелостта да нарича нещата с истинските им имена, нещо което е ерес в днешния лицемерен и фалшив анти-европейски германски ЕСсср.

    Един призрак броди из Европа, призрака на евроскептицизъма и много скоро той ще определя настоящето и бъдещето на германски ЕСсср.
  10. 10 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    До коментар [#6] от "pufata":
    Гюнтер Грас беше и меценът на Илия Троянов, помага му в намиране на издателство и го подкрепяше в творческият му път. И на много друг, добър човек беше, не завистлив, като повечето писатели.
    Тамън се чудех, кога ще се появи вечният търсач на внимание, чрез тоалетни изяви на метеното!
    Обзалагам се, че ако предните 5 коментаръ бяха плювни върху Грас, то ти щеше да го възвеличиш, като да обърнеш внимание върху себе си чрез опакото.
    На бас се хващам, че нищо не си чел от него. Защо го преведоха едва след получаване на Нобелова награда 1999 г ?

    nemo malus felix, minime corruptor.
  11. 11 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    Не мога да кажа, че ми е харесвал като писател, но имаше силно перо и беше талантлив /въпреки левите си убеждения/.
    Бог да го прости

  12. 12 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4401 Неутрално

    Дано Бог го прости, беше добър писател и изявен германски интелектуалец...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    Тенекиеният барабан наистина е идаден за 1 път прз 1990 г, явно в малък тираж и под тезгяха, за вас, партийните секретари,
    путянците на СССР, с инетелкуална чантичка из софийските кафенета и малко магнетофонче в джоба, после на доклад при водещия офицер в явката и евентуално 20 лв за предаден колега
    Аз имам второто издание, което е след получаването Нобелова награда.
    Пъпеш, я разкажи нещо за гадния немски ЕСССР

    nemo malus felix, minime corruptor.
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  16. 16 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1383 Любопитно

    Няколко пъти почвах да чета "Тенекиения барабан" и така и не можех да се насиля да го прочета до край, не ме увлече и това си е.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  17. 17 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    До коментар [#15] от "appen 13":
    Всъщност романа беше с тираж 10 000 броя и се продаваше из цялата страна, драги.
    Аз самия го взех от библиотеката.
    ..................
    След като си взел "Тенекиеният барабан" от библиотеката, на времето си, как и откъде знаеш с каквъ тираж е била издадена през 1990 г., след като романът не ти е под ръка, че да провериш?
    Защо лъжеш, другарьо секретар, това ли е целта на една дискусия, според вас?

    nemo malus felix, minime corruptor.
  18. 18 Профил на appen 13
    appen 13
    Рейтинг: 488 Любопитно

    До коментар [#16] от "Barcelina #Je suis la libertad":

    Честно казано и аз предпочитам едноименния филм на Фолкер Шльондорф по книгата на Грас., който има Златна палма от Кан и Оскар за чуждестранен филм...

    Един призрак броди из Европа, призрака на евроскептицизъма и много скоро той ще определя настоящето и бъдещето на германски ЕСсср.
  19. 19 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3658 Неутрално

    За починалия или добро или нищо.

    klimentm
  20. 20 Профил на мурзилка
    мурзилка
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    [quote#10:"СДС"]меценът на Илия Троянов[/quote]
    съмнявам ме, щото нашичкият илийчо много мохамеданин го раздава
    ма ако имаш изказване на самия троянов по тоя повод, ще бъде интересно да ни го предоставиш

    http://www.desant.net/show-news/33994
  21. 21 Профил на мурзилка
    мурзилка
    Рейтинг: 1234 Любопитно

    До коментар [#2] от "EREBUS":

    ти знаеш ли старогръцкото и прието от латинците наименование на гръколюбец - спец термин

    http://www.desant.net/show-news/33994
  22. 22 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2448 Неутрално

    До коментар [#21] от "аз*":

    Φιλέλλην-Philhellene ( from φίλος - philos, "dear one, friend" + Έλλην - Hellen ) !
    Прав си ! Това е точното определение за Гюнтер Грас.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  23. 23 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 939 Неутрално

    Голям писател, но като човек....много, много противоречив.
    Бог да го прости!

  24. 24 Профил на Коле Гурлеф
    Коле Гурлеф
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#6] от "pufata":

    Да той се отърва от голяма излагане,както казваш!
    Поклон пред паметта му!
    Сега надеждите ни са насочени изцяло към теб!!!

    Великата Тексаска правда сочи верният път,на младата българска демокрация.
  25. 25 Профил на мурзилка
    мурзилка
    Рейтинг: 1234 Весело

    До коментар [#22] от "EREBUS":

    бравос

    http://www.desant.net/show-news/33994
  26. 26 Профил на lynyrdS
    lynyrdS
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Хем левичар, хем антисемит... любимец на мурзилките..
    Много сбъркани Нобелови изчаткаха в литературата...

  27. 27 Профил на Коле Гурлеф
    Коле Гурлеф
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#26] от "lynyrdS":

    Прав си,не беше политически коректен!
    Така и не се научи да обича еврейте,и да целува звездите(на американското знаме)!!!

    Великата Тексаска правда сочи верният път,на младата българска демокрация.
  28. 28 Профил на lynyrdS
    lynyrdS
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#27] от "Въшка в колайдера":
    [quote#27:"Въшка в колайдера"]Прав си,не беше политически коректен!
    Така и не се научи да обича еврейте[/quote]

    ..И ти си прав, не е необходимо да ги обичаш за да ги пращаш по камерите... може и с безразличие, а може и с омраза като мюсюлманите... само вие мурзилките не сте наясно..обичате ли ги както се полага по комунизма или не както ви е по душа.
    .. може да питаме др. Путин..

  29. 29 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    Идваше почти всяка година. Поставиха и скулптура на Давидек и, ако не се лъжа, негова в стил като Славейкови на площада.

    Намират се в квартала, в който се развива действието на Тенекиеният барабан. Често съм там у приятели.

    Лека му пръст.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  30. 30 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    Харесвах повече късното му творчество - Моето столетие, Да люспиш лука, Рачешката...
    Светла му памет!

  31. 31 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Не съм човекът , който би трябвало да преценява колко голям писател е Грас.
    Но знам , че е бил важен агент и доносник на ЩАЗИ........

  32. 32 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Хе хе хе, един свестен, наистина свестен есесовец! А иначе, добър писател и човек с позиция! Светла му памет!

  33. 33 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#16] от "Barcelina #Je suis la libertad":

    Ами явно не сте доараснали до това интелектуално равнище. или път преводът не е бил добър.
    Романът е невероятен, както и езикът на Грас - има такова чувство за хумор.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  34. 34 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    До коментар [#33] от "bulgarinvstranstvo":

    Преводът не е на ниво.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  35. 35 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#34] от "СДС":

    Имам го само на немски.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  36. 36 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#31] от "Николай_1":

    откъде имате такива сведения?

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  37. 37 Профил на zul11696397
    zul11696397
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#10] от "СДС":

    Това не е вярно. Чел съм Гюнтер Грас 1990 година. От онези сделчици, купуваш две книги, едната невероятно тъпа, другата много търсена.

    Мразим Гоце и Любо Гоцев
  38. 38 Профил на zul11696397
    zul11696397
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Което пък потвърждава тезата ти че го имаше предимно за вътрешни хора. Както и всеко друго нещо дошло от гнилия Запад , разбира се.

    Мразим Гоце и Любо Гоцев
  39. 39 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Визуално колко прилича на Георги Дюлгеров.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  40. 40 Профил на bgw01358180
    bgw01358180
    Рейтинг: 11 Неутрално

    До коментар [#31] от "Николай_1":

    Гюнтер Грас не е бил агент на Щази. Щази са го следели дълго време, даже беше публикувано досието му (audio CD), състоящо се от донесения ЗА него, а не от него.

    http://www.amazon.com/Deckname-Bolzen-Tontraeger-Guenter-Visier/dp/3861535882/ref=sr_1_1?s=books&;ie=UTF8&qid=1428957843&sr=1-1&keywords=deckname+bolzen

  41. 41 Профил на schz
    schz
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Да си роден в Полша, да вземеш Нобелова награда за литература. Филм по твоя творба да спечели Оскар. В автобиографията да си признаеш че си бил член на "Хитлерюгенд", Израел да те обяви за антисемит.

    Колко ли хора могат да се похвалят с такъв живот?
    Да почива в мир.

  42. 42 Профил на rpanev
    rpanev
    Рейтинг: 221 Любопитно

    Аз се чудя защо смъртта на нобелов лореат е леко сметена встрани. А транспортирането на двама, може би ДС агенти, от Йемен е топ новина.

  43. 43 Профил на BoKa
    BoKa
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#10] от "СДС":

    Тенекиеният барабан. Превод от немски Надя Фурнаджиева. Пловдив: Христо Г. Данов, 1990
    Както виждаш, Тенекиеният барабан излезе още през 1990, а подготовката (преводът, наборът, оформлението и т.н) започнаха още преди промените. Преводът е изключително скрупольозен - преводачката имаше консултации с автора в Германия относно трудните места в романа. Аз имах честта да направя предпечатната подготовка с доста сложните бележки под линия.

  44. 44 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#43] от "BoKa":

    Интересно как е превела Gasmann. На немски е игра на думи с Weihnachtsmann - дядо Коледа.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  45. 45 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#43] от "BoKa":

    В Тенекияниет барабан има толкова игра на думи, че едва ли може да се преведе на друг език без да си изгуби смисъла.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  46. 46 Профил на ZeroOne
    ZeroOne
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#41] от "schz":

    Роден в анексирания от поляците немски град Данциг.Не в Полша!

    ZeroOne
  47. 47 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#46] от "ZeroOne":

    По това време Данциг или Гданск е бил с особен статут. Не е бил нито в Полша, нито в Германия.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes
  48. 48 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 1999 Неутрално

    До коментар [#3] от "ПАВЛА":

    В случая Бог няма нищо общо. Може да се каже: лека му пръст, да почива в мир, светла му памет и т.н. Но Бог - ню, ню!

  49. 49 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2112 Неутрално

    "Обичам" такива "литературни дискусии", с основна тема : "Не знам как е, но не е така!"
    Почина един човек, който не се е страхувал да споделя мислите и чувствата, които е имал. Който е имал собствена позиция, който е раснал и живял в трудни времена. Който е признат, въпреки "левите"(каква мръсна дума) си убеждения, от доста консервативния Нобелов комитет, за достоен и подходящ за награда! Неговото творчество "говори" достатъчно, за тези които могат да четат!
    Светла му памет!

  50. 50 Профил на ZeroOne
    ZeroOne
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#47] от "bulgarinvstranstvo":

    Аз говоря по принцип, че е немски град.Какъвто е и сега въпреки, че е анексиран.Защото по друга логика Кант е роден и живял в Калининград, а не в Кьонихсберг.Какво общо може да има бележития философ с болшевишката бонза Калинин(ако това изобщо му е истинското име).

    ZeroOne
  51. 51 Профил на bulgarinvstranstvo
    bulgarinvstranstvo
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#50] от "ZeroOne":

    Много градове са сменили страната си. Сега е полски.

    "Dubito, ergo sum vel quod idem est, cogito, ergo sum" René Descartes




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK