Почина социологът и философ Зигмунд Бауман

Почина социологът и философ Зигмунд Бауман

© Reuters



На 92-годишна възраст в Лийдс почина световноизвестният социолог и философ от полски произход Зигмунд Бауман. Посветил е изследванията си на модерността, консуматорското общество, глобализацията.


Бауман е роден през1925 г. в Познан, а след германската окупация в началото на Втората световна война еврейското му семейство бяга на Изток. Gazeta Wyborcza припомня, че докато живеел в Съветския съюз става член на Комсомола и е участвал във войната като войник от контролираната от СССР полска армия.


През 1968 г. в резултат на антисемитските гонения в Полша губи работата си във Варшавския университет и емигрира първоначално в Израел, а после във Великобритания. От 1971 г. е ръководител на катедрата по социология в Лийдс.




Проф. Бауман е известен със своя анализ на връзките между модерността и Холокоста и постмодерния консумеризъм. Книгага му "Модерност и Холокост", издадена през 1989 г., е отличена с европейската награда "Амалфи".


Самият Бауман никога не е криел левичарската си младост и в интервюта за полските медии е коментирал, че в годините 1944-45 комунистите са предлагали най-добрите решения, които по това време са му изглеждали като продължение на идеите на Просвещението.


През 2012 г. ученият посети България, изнесе лекция в Софийския университет и беше удостоен с Почетния знак на Института за изследване на обществата и знанието на БАН. Ето какво каза той пред българските си слушатели, цитиран от портала "Култура":


"Ние, съвременните хора, трябва да променим начина, по който удовлетворяваме потребностите си, нашия начин да бъдем щастливи. Ние трябва да се научим да бъдем щастливи, без да пазаруваме... Ние сме станали много конкурентоспособни и сме длъжни да бъдем такива. Носим винаги мобилните си телефони и винаги сме достъпни за колегите или шефовете. Но освен че се продаваме на пазара на труда, ние сме и любящи бащи, съпрузи, приятели. Чувстваме морална болка, когато вечер сме се събрали с децата и искаме да помогнем на дъщеря си да си напише домашното или да ни разкаже какво се е случило в училище, но ни се обажда шефът и казва, че тази вечер трябва да подготвим някакъв много важен доклад. Изоставяме дъщеря си и започваме да правим доклада. Нямаме друг избор, защото ситуацията е много конкурентна и при следващите съкращения на персонал ние ще се окажем излишните. И именно тук, в това затруднено положение, ни идват на помощ пазаритеНе можем да отделим време на децата си, но можем да им купим красиви подаръци. И колкото повече подаръци трябва да купуваме, защото се чувстваме виновни пред нашите близки, толкова повече трябва да работим. Разгръща се порочен кръг и именно в това е духовната криза." За да излезем от нея, трябва да преосмислим според професор Бауман какво означава да бъдем заедно, да живеем заедно и да обичаме ближните. Финансовата, кредитната криза не се отнася само до банките. Кризата ни дава възможност да премислим какво означава да бъдем хора, духовни същества.


Част от книгите му са преведени на български език в последните 15 години.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 808 Неутрално

    лека му пръст, един от големите на 20ти век.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  2. 2 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1797 Неутрално

    дааа аз като малък дълго се чудех какво е това изопери
    арии из опери, арии го знаех ама това изопери не го разбирах

  3. 3 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 720 Неутрално

    че в годините 1944-45 комунистите са предлагали най-добрите решения, които по това време са му изглеждали като продължение на идеите на Просвещението.

    И от там до развития социализЪм в БГ.

  4. 4 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7712 Неутрално

    "Кризата ни дава възможност да премислим какво означава да бъдем хора, духовни същества."

    Мъдро

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  5. 5 Профил на еко
    еко
    Рейтинг: 292 Неутрално

    щях да се радвам, ако и толкова бяха съпричастни към смъртта на Стивън Тулмин през 2009 г.

  6. 6 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 858 Неутрално

    Книгите, които прочетох от него, събудиха у мен много мисли и много въпроси. Тялото си е отишло, но духът на мислещия човек остава!

  7. 7 Профил на Mатематик
    Mатематик
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Времето на интелектуалците вече отмина. Настана време на динамичните практични умове на велики бизнесмени и много интелигентни шоумени като Доналд Тръмп. Отваря се нова ера.

    "We should not have to choose between bigots of the left and bigots of the right."
  8. 8 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    Неточностите по отношение на биографията на Зигмунт Бауман (та дори и името) изискват някои допълнения.
    1. Той бяга пред настъпващите немци зедно със семейството си и така се оказват в СССР. Там завършва средно образование, става комсомолец, и започва следването си в университета в Нижни Новгород. Мобилизиран е, първоначално като "инспектор по движението" в Москва, след това през 1944 в Полската Народна Армия, където служи като политически офицер в 4-та дивизия. Участва в битките за Колобжег, където е ранен, и Берлин. Вербуван като информатор от военното контраразузнаване под псевдонима "Семьон". Анализите показват че докладите му са били "без стойност", според други "дълбоко аналитични". През юни 1945 цялата 4-та дивизия става част от Вътрешни Войски, самият Бауман е издигнат до старши политически офицер, бързо се издига в тази област до шеф на обучението на вътрешни войски (най-младият майор), а от 10 юни 1949 става щеф на Отдел Пропаганда и Агитация в Политическото Управление. Март 1953 е уволнен поради "вражески произход" (баща му е бил търговец). 1954 започва следването си във Варшавския Университет, катедра "Филисофия". 1960 става доктор. 1967 емигрира след т.н. "еврейски вълнения" (предшестващи чешките събития). След кратък престой в Израел през 1968 издава в Париж "За фрустрациите и жонгльорите" и 1969 предговора към "Мартенските Събития 1968 г."
    От 1972 работи в Англия и публикува непрекъснато. Тезата му е противопоставяне на "пост-модерността" на "пост-модернизма. Ето списък на издадените книги

    1972: Between Class and Elite. The Evolution of the British Labour Movement. A Sociological Study. Manchester: Manchester University Press. ISBN 0-7190-0502-7 (angielskie wydanie tytułu Klasa, ruch, elita z 1960 r.)
    1973: Culture as Praxis. London: Routledge & Kegan Paul. ISBN 0-7619-5989-0
    (wyd. pol.: Kultura jako praxis, Wydawnictwo Naukowe PWN, Seria Pogranicza, 2012. ISBN 978-83-01-16910-7)
    1976: Socialism: The Active Utopia. New York: Holmes and Meier Publishers. ISBN 0-8419-0240-2
    (wyd. pol.: Socjalizm. Utopia w działaniu, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Seria Idee, 2010. ISBN 978-83-61006-98-5)
    1976: Towards a Critical Sociology: An Essay on Common-Sense and Emancipation. London: Routledge & Kegan Paul. ISBN 0-7100-8306-8.
    1978: Hermeneutics and Social Science: Approaches to Understanding. London: Hutchinson. ISBN 0-09-132531-5.
    1982: Memories of Class: The Pre-history and After-life of Class. London/Boston: Routledge & Kegan Paul. ISBN 0-7100-9196-6.
    1980: Stalin i rewolucja chłopska. Studium dialektyki pana i niewolnika, w: Wokół rewolucji rosyjskiej. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA(drugi obieg), 1980.
    (ok. 1985: Stalin and the peasant revolution: a case study in the dialectics of master and slave. Leeds: University of Leeds Department of Sociology. ISBN 0-907427-18-9)
    1987: Legislators and interpreters – On Modernity, Post-Modernity, Intellectuals. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. ISBN 0-8014-2104-7
    (wyd. pol.: Prawodawcy i tłumacze, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1998)
    1988: Freedom. Philadelphia: Open University Press. ISBN 0-335-15592-8
    (wyd. pol.: Wolność, Kraków-Warszawa 1995, seria Demokracja. Filozofia i praktyka, ISBN 83-7006-465-5)
    1989: Modernity and The Holocaust. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press 1989. ISBN 0-8014-8719-6
    (wyd. pol.: Nowoczesność i Zagłada, Fundacja Kulturalna Masada, Warszawa 1992. ISBN 83-00-03619-9; wyd. drugie: Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009. ISBN 978-83-08-04316-5)
    1990: Paradoxes of Assimilation. New Brunswick: Transaction Publishers.
    1990: Thinking Sociologically. An introduction for Everyone. Cambridge, Mass.: Basil Blackwell. ISBN 0-631-16361-1
    (wyd. pol.: Socjologia, Warszawa: Zysk i S-ka, 1996. ISBN 83-7150-151-X)
    1991: Modernity and Ambivalence. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. ISBN 0-8014-2603-0
    (wyd. pol.: Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. ISBN 83-01-11716-8)
    1992: Intimations of Postmodernity. London, New York: Routhledge. ISBN 0-415-06750-2.
    1992: Mortality, Immortality and Other Life Strategies. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-1016-1
    (wyd. pol.: Śmierć i nieśmiertelność O wielości strategii życia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1998. ISBN 83-01-12694-9)
    1993: Postmodern Ethics. Cambridge, MA: Basil Blackwell. ISBN 0-631-18693-X
    (wyd. pol.: Etyka ponowoczesna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1996. ISBN 83-01-12050-9)
    1994: Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
    1995: Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. ISBN 83-231-0654-1.
    1995: Life in Fragments. Essays in Postmodern Morality. Cambridge, MA: Basil Blackwell. ISBN 0-631-19267-0.
    1996: Alone Again – Ethics After Certainty. London: Demos. ISBN 1-898309-40-X.
    1997: Postmodernity and its discontents. New York: New York University Press. ISBN 0-7456-1791-3
    (wyd. pol.: Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2000. ISBN 83-88807-43-9)
    1997: O szansach i pułapkach ponowoczesnego świata. Materiały z seminarium profesora Zygmunta Baumana w Instytucie Kultury, jesień 1995 – wiosna 1996. Warszawa: Instytut Kultury, 1997. ISBN 83-85323-61-9.
    1997: (z Romanem Kubickim i Anną Zeidler-Janiszewską) Humanista w ponowoczesnym świecie – rozmowy o sztuce życia, nauce, życiu sztuki i innych sprawach. Warszawa: Zysk i S-ka. ISBN 83-7150-313-X.
    1998: Work, consumerism and the new poor. Philadelphia: Open University Press. ISBN 0-335-20155-5
    (wyd. pol.: Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2006. ISBN 83-7318-446-5)
    1998: Globalization: The Human Consequences. New York: Columbia University Press. ISBN 0-7456-2012-4
    (wyd. pol.: Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006. ISBN 83-06-02827-9)
    1999: In Search of Politics. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-2172-4.
    2000: (pod red. Petera Beilharza) The Bauman Reader. Oxford: Blackwell Publishers. ISBN 0-631-21492-5.
    2000: Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-2409-X
    (wyd. pol.: Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2006. ISBN 83-08-03847-6)
    2001: Community. Seeking Safety in an Insecure World. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-2634-3
    (wyd. pol.: Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie. Wydawnictwo Literackie, 2008)
    2001: The Individualized Society. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-2506-1.
    2001: (z Keithem Testerem) Conversations with Zygmunt Bauman. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-2664-5
    (wyd. polskie: O pożytkach wątpliwości. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2003. ISBN 83-88807-27-7)
    2001: (z Timem May): Thinking Sociologically, 2nd edition. Oxford: Blackwell Publishers. ISBN 0-631-21929-3
    (wyd. pol.: Socjologia, Warszawa: Zysk i S-ka. ISBN 83-7298-566-9)
    2002: Society Under Siege. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-2984-9
    (wyd. pol.: Społeczeństwo w stanie oblężenia. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007. ISBN 83-08-03798-4)
    2003: Liquid Love: On the Frailty of Human Bonds, Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-2489-8
    (wyd. pol.: Razem osobno. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2003. ISBN 83-08-03702-X)
    2003: City of fears, city of hopes. London: Goldsmith’s College. ISBN 1-904158-37-4.
    2004: Wasted Lives. Modernity and its Outcasts. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-3164-9
    (wyd. pol.: Życie na przemiał. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004. ISBN 83-08-03797-6)
    2004: Europe: An Unfinished Adventure. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-3403-6
    (wyd. pol.: Europa – niedokończona przygoda. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2005. ISBN 83-08-03797-6)
    2004: Identity: Conversations with Benedetto Vecchi. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-3308-0
    (wyd. pol.: Tożsamość: Rozmowy z Benedetto Vecchim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. ISBN 978-83-60083-94-9)
    2005: Liquid Life. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-3514-8
    (wyd. pol.: Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2007. ISBN 978-83-08-03983-0)
    2006: Liquid Fear. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-3680-2
    (wyd. pol.: Płynny lęk. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2008. ISBN 978-83-08-04266-3)
    2006: Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-3987-9
    (wyd. pol.: Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007. ISBN 978-83-60457-28-3)
    2006: Moralność w niestabilnym świecie. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha. ISBN 83-7015-863-3.
    2007: Consuming Life. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-4002-8 (wyd. pol. Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009. ISBN 978-83-233-2572-7)
    2008: Does Ethics Have a Chance in a World of Consumers?. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. ISBN 978-0-674-02780-0
    (wyd. pol.: Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2007. ISBN 978-83-240-0870-4)
    2008: Bauman o popkulturze. Wypisy (wybór tekstów z lat 1994-2006). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ISBN 978-83-60807-31-6.
    2008: The Art of Life. Cambridge: Polity Press. ISBN 0-7456-4326-4
    (wyd. pol.: Sztuka życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2009. ISBN 978-83-08-04652-4)
    2009: Living on Borrowed Time: Conversations with Citlali Rovirosa-Madrazo. Cambridge: Polity. ISBN 978-0-7456-4738-8
    (wyd. pol.: Żyjąc w czasie pożyczonym. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2010. ISBN 978-83-08-04543-5)
    2009: (z Romanem Kubickim i Anną Zeidler-Janiszewską) Życie w kontekstach. Rozmowy o tym, co za nami i o tym co przed nami. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ISBN 978-83-61408-77-2.
    2011: Kultura w płynnej nowoczesności (wraz z filmem na DVD: „Miłość, Europa, świat Zygmunta Baumana”, w reżyserii Krzysztofa Rzączyńskiego). Warszawa: Agora SA, 2011. ISBN 978-83-268-0505-9.
    2011: Collateral Damage: Social Inequalities in a Global Age. Cambridge: Polity Press. ISBN 978-0-7456-5294-8.
    2011: 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Literackie. ISBN 978-83-08-04635-7.
    2013: (z Davidem Lyonem) Liquid Surveillance: A Conversation. Cambridge: Polity Press. ISBN 978-0-7456-6282-4
    (wyd. pol.: Płynna inwigilacja. Rozmowy. Kraków: Wydawnictwo Literackie. ISBN 978-83-08-05209-9)
    2013: Does the Richness of the Few Benefit Us All?. Cambridge: Polity Press. ISBN 978-0-7456-7108-6.

  9. 9 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#6] от "Ridiculous":

    Последната му книга беше "Чуждите пред нашата врата" (2016) за имигрантския поток и страховете.

  10. 10 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3718 Неутрално

    До коментар [#8] от "daskal1":
    Типичен ...левушковец, както биха се изразили някои колеги.

  11. 11 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#10] от "тулса":

    О, той е имал сериозни проблеми през 2013 когато по време на лекцията му във Вроцлав нахлуват членове на Партията за Национално Възраждане и футболна агитка на Шльонск - Вроцлав с викове и плакати "Спрете промоцията на сталиновите престъпници във Вроцлав", "Нюрнберг за комунетата!" и "Долу политическите репресии".
    Има интересно интервю с него след това, в което той пита "За кого проливах кръвта си в Колобжег, Поморския Вал и Берлин?" и тъжното заключение "Лещек Колаковски се оказа много по умен от мен. Той разбра че няма смисъл от разговори и убеждаване, тази система е машина която никой не може да поправи."
    Цитатът е от днешната "Газета Въйборча".

  12. 12 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1339 Неутрално

    До коментар [#10] от "тулса":Вие като какъв го определяте?Искам да прочета едно компетентно мнение?

  13. 13 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3718 Неутрално

    До коментар [#12] от "angeles":[quote#12:"angeles"]Искам да прочета едно компетентно мнение? [/quote]
    Компетентно би трябвало да е в кавички в случая , защото за пръв път чувам за тази известна личност.Колегата Даскал е написал достатъчно по въпроса като за първо запознанство...Постингът ми си беше лека закачка с един друг много ерудиран наш съфорумец, който е и сънародник на Бауман.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK