Почина Лий Якока - легендата на американското автомобилостроене

Почина Лий Якока - легендата на американското автомобилостроене

© Fred Prouser, Reuters



Лий Якока, легенда в американското автомобилостроене, чието име се свързва с еблематичния Форд Мустанг (Ford Mustang) и който спаси Крайслер (Chrysler) от фалит, почина вчера на 94 години, съобщиха американски медии, цитирани от световните агенции.


Якока започва дългата си кариера в автомобилната промишленост през 1946 година във Форд (Ford) първо като инженер, а след това работи в екипите по продажба и маркетинг.


Именно там разгръща талантата си и още през 1956 година предлага схемата за продажба на автомобили на лизинг.




През 1992 година дава интервю и на въпрос, свързан с репутацията му на истински Макиавели, той отговаря в тепичния за него грубоват тон: "Макиавели, дрън дрън".


Спасява Крайслер, след като извива ръцете на Конгреса на САЩ, за да отпусне заем за компанията и това го издига на пиедестала в света на автомобилната промишленост. Под неговото ръководство Крайслер създава минимава, а по-късно и СУВ-а.


Якока напуска компанията в началото на 90-те години и се опитва да я купи заедно с милиардера Кърк Керкориян, но не успява.


"Депресията ме направи материалист. Преследвах парите", заявява Лий, който приема да получава заплата от 1 долар, когато тече спасителната акция на Крайслер, но след това е руган за огромната му заплата за онова време, припомня АФП. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Поташаку Почешима
    Поташаку Почешима
    Рейтинг: 2303 Разстроено

    Бог да го прости!
    Вероятно е умрял от мъка,защото американското автомобилостроене се премести в Китай!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  2. 2 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2538 Неутрално

    През 90-те издадоха книгата му и я прочетох с голям интерес, особено за спасяването на Крайслер. Лека му пръст.

    The best way to predict the future is to invent it.
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на Поташаку Почешима
    Поташаку Почешима
    Рейтинг: 2303 Любопитно

    През 90-те издадоха книгата му и я прочетох с голям интерес, особено за спасяването на Крайслер. Лека му пръст.
    —цитат от коментар 2 на EU defender


    То има ли книга,която ти да не си прочел?

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  5. 5 Профил на liz31552545
    liz31552545
    Рейтинг: 187 Неутрално

    Лека му пръст и респект. Бих задал въпроса има ли днес български бизнесмен, от нашите патриотични индустриалци , когото бихме сравнили с Якока по корпоративна култура, чувство за мисия, широта и размах на визията.

  6. 6 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    До коментар [#4] от "Милост за живите":

    А има ли книга, която ти си прочел?

  7. 7 Профил на Поташаку Почешима
    Поташаку Почешима
    Рейтинг: 2303 Любопитно

    Лека му пръст и респект. Бих задал въпроса има ли днес български бизнесмен, от нашите патриотични индустриалци , когото бихме сравнили с Якока по корпоративна култура, чувство за мисия, широта и размах на визията.
    —цитат от коментар 5 на liz31552545


    Има!
    Редник Киро!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  8. 8 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2538 Неутрално

    Тази беше книгата https://knizhen-pazar.net/index.php?option=add_book&id=1659376&title=Ли Якока Президент на Крайслер

    The best way to predict the future is to invent it.
  9. 9 Профил на Поташаку Почешима
    Поташаку Почешима
    Рейтинг: 2303 Любопитно

    До коментар [#4] от "Милост за живите":А има ли книга, която ти си прочел?
    —цитат от коментар 6 на Doge


    Чел съм "Винету"!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  10. 10 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5280 Весело

    До коментар [#5] от "liz31552545":

    Редник Киро!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  11. 11 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5280 Неутрално

    До коментар [#7] от "Милост за живите":

    Сори, не видях...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  12. 12 Профил на Mia san Bayern!
    Mia san Bayern!
    Рейтинг: 1850 Неутрално

    Бог да го прости.

    DANKE JUPP,DANKE BAYERN!
  13. 13 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2424 Неутрално

    Има ли в БГ негов аналог - Гелосаните, Гешевци, Златевци, Догановци?????????? Хахахахаха

  14. 14 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2424 Неутрално

    До коментар [#5] от "liz31552545":

    Сори, не ти видях поста

  15. 15 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4659 Любопитно

    Съвсем изостанах в тази област!
    Какъв е този тип кола...."минимава"?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  16. 16 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 2477 Неутрално

    Една легенда си отиде
    RIP

    Бог да благослови Америка за България!
  17. 17 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 2477 Неутрално

    По изключение тук подкрепям US дефендера. Препоръчвам му я книгата. Увлекателна е.

    Бог да благослови Америка за България!
  18. 18 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 549 Неутрално

    Лека му пръст и респект. Бих задал въпроса има ли днес български бизнесмен, от нашите патриотични индустриалци , когото бихме сравнили с Якока по корпоративна култура, чувство за мисия, широта и размах на визията.
    —цитат от коментар 5 на liz31552545


    Игнат Канев се квалифицира за всичките ти определения, включително "патриотичен".
    Не си споменал, обаче, да работи в България като изискване.
    Историята му е много интересна.

    В България, въпреки че не е изключително зле, има много какво да се желае за култура и размах.
    На всичкото отгоре и Якока, и Канев са набрали старта във 20ти век, стъпвайки на голяма икономика и следкризисни периоди.

  19. 19 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 549 Весело

    До коментар [#4] от "Милост за живите":А има ли книга, която ти си прочел?
    —цитат от коментар 6 на Doge


    Абе и аз това се чудя. Ако аз бях прочел толкова книги, колкото някои са прочели, вече трябваше да съм Нобелов лауреат. А те са си все същите галфони.

    Тъй че ... четенето е предпоставка, но не е задължително да помага.

  20. 20 Профил на gaspod
    gaspod
    Рейтинг: 255 Весело

    "Под неговото ръководство Крайслер създава минимава, а по-късно и СУВ-а."
    Сега що ме правите на маймуна да търся ко значи минимав в гугъл!?

  21. 21 Профил на Кум Лисан
    Кум Лисан
    Рейтинг: 460 Неутрално

    Със сигурност има голям принос в автомобилната промишленост, Бог да го прости.

    Много хитър
  22. 22 Профил на до лъжльо
    до лъжльо
    Рейтинг: 65 Неутрално

    Когато няма новини от Русия за умрели моряци ,почват новините за умрели американци...

  23. 23 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    До коментар [#5] от "liz31552545":Сори, не ти видях поста
    —цитат от коментар 14 на Хи-хи


    По един калъп сте правени.

  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12065 Неутрално

    Наистина легенда. Похватите му са универсални...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  25. 25 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    Наистина легенда. Похватите му са универсални...
    —цитат от коментар 24 на penetrating


    Абе не знам що за легенда е щом Крайслер фалира, че трябваше Фиат да я купува.

  26. 26 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3814 Неутрално

    До коментар [#13] от "Хи-хи":

    Нашите национално отговорни бизнесмени са, безаналогови...! Във всяко едно отношение. ;)

    Бивш tww09306483.
  27. 27 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3814 Неутрално

    До коментар [#20] от "gaspod":

    Сигурно са имали в предвид миниван... Подобни грешки, не са рядкост в Дневник. ;)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_minivans_ (S)

    Бивш tww09306483.
  28. 28 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 943 Неутрално

    Лека му пръст и респект. Бих задал въпроса има ли днес български бизнесмен, от нашите патриотични индустриалци , когото бихме сравнили с Якока по корпоративна култура, чувство за мисия, широта и размах на визията.
    —цитат от коментар 5 на liz31552545


    Няма как да има просто защото мащабите в България са други и страната се на мира на друг етап на политическо развитие. Ние точно излизаме от етапа на първоначално натрупване на капитал, който американците са минали в края на 19-ти век. Размерът на пазара е несравним, а развитието на местната индустрия се затиска от конкуренцията на големите производители от вече развитите западни страни.

    Разбира се популярно е да се приравняват всички български бизнесмени към Гела, Баневи и други от тази компания, но нека не забравяме хора като създателя на компанията за стени за катерене, собствениците на компаниите за велосипеди, които станаха едни от големите производители в Европа, сигурно има и други подобни които не знам.
    Лично аз познавам (без да се причислявам към тях) доста собственици на малки и средни компании, които са започнали наистина от нулата, без всякакви куфарчета и задкулисни връзки, и които се дправят доста успешно. Затова по-коректно е да сравняваме нашите бизнесмени към западните (а и към тези от "предишната България") от края на 19-ти - началото на 20-ти век.
    При цялото ми уважение към Лии Якока той се е развил от инженер до изключително успешен менажер в съществуваща публична компания, т.е. не е започнал от нулата със собствените си пари. Затова за мен по-големият символ е Хенри Форд.

  29. 29 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 920 Неутрално

    ПЪК ТУК СИ ИМАМЕ ВЕЛИКИЯ АВТОМОБИЛОСТРОИТЕЛ ГРИШКАТА ГАНЧЕВ.СМЕЛО ВЗЕМА КРЕДИТИ,КОИТО НЕ ВРЪЩА И ТАКА СЕ РАЗВИВА.

  30. 30 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1311 Неутрално

    ... има ли днес български бизнесмен, от нашите патриотични индустриалци , когото бихме сравнили с Якока по корпоративна култура, чувство за мисия, широта и размах на визията.
    —цитат от коментар 5 на liz31552545

    Абе не знам що за легенда е щом Крайслер фалира, че трябваше Фиат да я купува.
    —цитат от коментар 25 на von_seeckt


    Един от редките случаи, когато von_seeckt е прав. Якока не се отличава с корпоративна култура и широта на визията. Напротив - управлението му в Крайслер беше силно авторитарно, което след спасяването и стабилизирането на компанията доведе до редица неуспешни вложения. В крайна сметка се оказа неспособен да подготви добри заместници, които да продължат да развиват компанията и очаквано след напускането му тя западна.

    Големите лидери са тези, които като създадат нещо, то остава след тях, способно да оцелява при кризи. Отличават се по това, че не се страхуват да издигнат край себе си други силни личности, които могат да заемат мястото им. Якока беше от другите - които в стремежа си да държат властта държат послушковци край себе си уверени в собствената си непогрешимост.
    Например Александър Македонски. Днес по инерция го наричаме Александър Велики, като забравяме, че нищо велико не е останало след него. Просто един много добър пълководец, чиято империя се разпада веднага след смъртта му.

  31. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 3321 Неутрално

    Бог да го прости!
    Що се отнася до Крайслер, нищо чудно да го последват скоро...

    I Want To Believe
  34. 34 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 4015 Неутрално

    Светла му памет на Лий Якока!

    "Спасява Крайслер, след като извива ръцете на Конгреса на САЩ, за да отпусне заем за компанията"
    Не мисля, че Якока е извивал ръце на конгресмените. Чела съм неговата "Автобиография", в която подробно се спира на този труден за "Крайслер" момент. Корпорацията се обръща към Сената с искане за държавна помощ с експертен бизнес-план, като съпоставя исканите суми, които ще върне на бюджета, с размера на изхарчените средства за социално подпомагане на съкратените стотици хиляди работещи в "Крайслер" и при дилърите на автомобили.
    Екипът на Якока показва драстично редуциране на разходите, като намаляването на заплатите и на работници, и на мениджъри е само малка част от плана. Якока е намалил собствената заплата до 1 долар годишно за целия период на стабилизация.
    След пенсионирането му се отдава на обществена работа. Интересни са размислите му в книгата "Къде изчезнаха лидерите". От нея съм запомнила, че усещането за доволство, "сивото" живуркане трябва да ни плашат. /В днешно време нашите управляващи използват думата "стабилност"/
    Промяната е тази, която движи живота напред.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9211 Неутрално

    Има хора, за чиято работа никоя заплата не е достатъчна.

  36. 36 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7092 Неутрално

    Голям в бизнеса - бог да го прости!

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  37. 37 Профил на carlosestrada
    carlosestrada
    Рейтинг: 1564 Неутрално

    хехе, представянето на Ламборджини Диабло от него е култово, който иска, да си го намери и да го гледа

    лека му пръст

  38. 38 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4554 Разстроено

    Отиде си една легенда!

  39. 39 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 2081 Неутрално

    До коментар [#28] от "nigel":

    Интересно е, че не знаеш името на нито един от хората, които даваш за пример.

  40. 40 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 2081 Неутрално

    До коментар [#30] от "tamada":

    Историята и логиката не са ти най-силните страни.

  41. 41 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 943 Неутрално

    До коментар [#28] от "nigel":Интересно е, че не знаеш името на нито един от хората, които даваш за пример.
    —цитат от коментар 39 на usero


    Имам проблем с помненето на имена :-)
    Това не намалява факта че Драго например разви фирмата си толкова.

  42. 42 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 2081 Неутрално

    До коментар [#41] от "nigel":

    E, подарък от мен, собствениците на Крос, ако тях имаш предвид с колелетата, се казват Любо и Лукан.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK