Върджил Абло, най-прочутият чернокож дизайнер, почина на 41 години

Върджил Абло, най-прочутият чернокож дизайнер, почина на 41 години

© Reuters



Върджил Абло, прочутият дизайнер на мъжката мода на бранда Louis Vuitton и вероятно най-признатият чернокож в модата, почина на 41 години. От 2019 г. той се е борил с рядка форма на изключително смъртоносно раково заболяване - ангиосарком на сърцето, за която не съобщи публично.


Моделиер без да е учил мода, творчески директор и създател на модната линия Off-White, той казваше: "Всичко, което създавам, го правя за собствената си 17-годишна версия." Той дълбоко вярваше в силата на изкуството да вдъхновява бъдещите поколения, се казва в официалното съобщение.


Мнозина сравняват размаха на таланта му с имена като Анди Уорхол и Джеф Кунс.




Абло е американец, роден на 30 септември 1980 г. в семейството на имигранти от Гана. Кариерата си в модата започва в сътрудничество с Кание Уест, през 2012 г. регистрира първата си компания - Pyrex Vision, за т.нар. уличен стил мода, а година по-късно - и италианския бранд Off-White.


Той си сътрудничеше с Ikea, Nike, Moet & Chandon, Evian, беше диджей и автор на визуални творби и работеше с японския художник Такаши Мураками. През март 2018 г. му бе поверено да отговаря за мъжкото облекло на Louis Vuitton, най-големия моден бранд в света. През 2021 г. работодателят му LVMH купи 60% от Off-White.



Списание "Вог" разказва за него преди три години, че основните умения как да създава дрехи идват от майка му, която била шивачка. След като завършва Университета на Уисконсин-Мадисън, Абло се дипломира като магистър по архитектура в Илинойския технологичен институт. В началото на века стажува във Fendi в Рим и прави впечатление на Седмицата на модата в Париж.


Привличането му от LVMH съвпада с момента, когато се срещат уличната и висшата мода - смесване на маратонки и панталони в камуфлажни цветове с вталени сака и вечерни рокли. Много от идеите му идват от графитите, хип-хопа и скейтборд културата и Louis Vuitton преценява, че той е човекът, който ще привлече по-младо поколение клиенти.


Нещо повече - LVMH му позволи да започва нови брандове и да си партнира със съществуващите 75 бранда на групата във всевъзможни сектори извън модата. Посланията му говореха за включване на различните, за силата на расовата идентичност и размиването на социалните роли на пола, а ревютата му включваха четене на поезия и арт инсталации. Преди броени седмици в Катар бе открита изложба "Върджил Абло: Фигури на речта", представляваща ретроспектива на досегашната му кариера. Преди това тя бе показана в Музея за съвременно изкуство в Чикаго.


Върджил Абло, най-прочутият чернокож дизайнер, почина на 41 години

© Reuters


Той прегазваше бариерите и възходът му в традиционната индустрия за луксозни стоки промени представата какво е възможно да се направи в модата, написа за него "Ню Йорк таймс". Творбите му не бяха нещо за обличане, а тотеми на идентичността, издигнати на кръстопътя между изкуство, музика, политика и философия, продължава изданието. Той беше майстор на използването на ирония, на препратки и намигвания към силата на това да промениш познатото и да му придадеш аурата на културна стойност.


Абло наричаше себе си не дизайнер, а създател като изтъкване на мащаба на креативния му ум и изключителната му работливост.


Макар сега да идват съболезнования и отдаване на почит от прочути дизайнери и модисти от цял свят, в началото той е критикуван от общността, че не твори, а по-скоро копира вече съществуващи идеи, леко ги преработва и ги представя като нещо ново. Абло казваше, че вместо да се опитва да спечели елита, може да отиде директно при клиентите и елитът сам ще го намери. През 2018 г. сп. "Тайм" го постави сред най-влиятелните хора в света за годината.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK