Даниел Леков: Колодиевата фотография е изживяване за всички – и за снимащия, и за снимания

Даниел Леков

Даниел Леков



Даниел Леков е фотограф, човекът зад "Студио Лампа". Времето си той разделя между преподаването в НАТФИЗ (където е асистент), рекламната фотография (едва ли има голям рекламодател, с когото да не е работил), модната фотография и голямата си страст от няколко години – колодиевата фотография. По този, както сам го определя, "стар благороден процес" Даниел проявява интерес още като студент. Грабва го фактът, че на абсолютно всеки етап от създаването на едно колодиево изображение участват ръцете. "Това е фотография, която минава през ръцете и с нула байта пиксели."


Амбротипните колодиеви портрети се появяват като един вид мода във фотографския портрет през 1854 г. После, през 1862 г., идват и хартиените копия от негативи на мокрия колодиев процес, т. нар. carte de visite портрети – малките снимки, поставяни в кутийка с капак и често носени като медальон. Те са били като Instagram сега – мода, забавление и социален статус, и единственият начин за хващане на момента, макар и, заради спецификата на заснемането доста режисиран. "Кадрите изглеждат нагласени, защото не е било възможно, както сега, да крадеш части от секундата. Изображението се е експонирало в рамките на няколко секунди. Затова няма и усмивки, защото, когато се усмихва, човек се движи и изображението се размазва. Всичко това дава една съвсем друга естетика на заснемането. "Днес колодиеви плаки от XIX век могат все още да се видят, при това добре запазени.


портрет на София, амбротипия (BGA) 5x7 инча

© Даниел Леков / Stuio Lampa Ltd.

портрет на София, амбротипия (BGA) 5x7 инча




Проектът с колодиевата фотография е нещо, което приземява Даниел, държи го "в сферата на истинското непредвидено творчество". Чрез него той прави неща, които чувства свои от край до край. "Най-много ме грабна духът на изображението, защото за мен портретът е буквално това, което и означава думата – "изкарвам навън". Когато правя портрет, искам да изкарам това, което е отвътре човекът, а не какъвто е отвън."


Даниел бърза да подчертае, че не се смята за човек, който познава процеса сто процента. Той е доста непредвидим и капризен. "Има много неща, които не зависят от нас. Трябва да си и химик, за да си обясниш химичните реакции, и физик – защото процесът е свързан със светлина, да си много добре технически подготвен, също толкова, колкото и естетически – защото това все пак е изкуство", казва Даниел. И почти веднага добавя, че ще се учи постоянно, защото самият процес е низ от непредвидим ситуации. "Пробата, която направиш, може да е идеална, но след това десет плаки да не стават за нищо. Тук се крие и голямото предизвикателство на колодиевата фотография – тръпка, която не пуска никога."


портрет на Димитър, феротипия (tintype) 5x7 инча

© Даниел Леков / Stuio Lampa Ltd.

портрет на Димитър, феротипия (tintype) 5x7 инча


От американската Гражданска война – в Космоса


Колодиевата фотография и до ден днешен е един от фотографските процеси с най-добрата разделителна способност. Тя е използвана, за да се документира Гражданската война в САЩ, също както в момента подобни емулсии се ползват и при космически снимки. Но е и процес, който много зависи от използваните материали и от това дали нужният разтвор е забъркан правилно, от начина на съхранение. "Както и да се променят тези снимки под въздействието на външните условия, според мен изображението става само по-интересно. Дребните недостатъци, местата, където проявителят не е достигнал, лакът, който някъде не се e изпарил както трябва и е останал на точици." Разбира се, Даниел говори за фотографията с художествена стойност, а не за тази с необходимата на науката точност.


Интересно е, че дори и да се повтори заснемането на втора плака, тя по никакъв начин няма да бъде същата като предходната, дори и обектът да не е мръднал и на милиметър. Според Даниел точно тук е и една от ценностите на колодиевата фотография. "Така се доближава до живописта и картините, които са уникати. Може да се направят няколко дубъла, но всички ще бъдат различни и сами за себе си. Ще бъдат уникати."


Целият акт на снимане и проявяване на кадъра е не повече от (цели) 15 минути. Но боравенето със старата дървена мехова камера е трудно. "За да се получи тази рязкост в изображението, моделът трябва да стои неподвижен в продължение на поне 4-5, а може и повече, секунди – нито да мига, нито да диша, нито да мърда." Затова има специална стойка, която се поставя зад главата, за да се елиминират неволевите движения, които всеки човек извършва.
"Тук е и голямата разлика в удоволствието от щракането с телефон или с цифрова камера и снимането по този начин. Колодиевата фотография е по-скоро изживяване, при това за всички – и за снимащия, и за снимания."


портрет на Надя и Карим, амбротипия (BGA) 5x7 инча

© Даниел Леков / Stuio Lampa Ltd.

портрет на Надя и Карим, амбротипия (BGA) 5x7 инча


Обективно погледнато


Естествено, едно от най-важните неща е обективът. Снимките, правени с обективи от XIX век, т.нар. petzval обективи, коренно се различават от модерните. "Под модерни, разбира се, се има предвид обективи от XX век. Те имат съвсем друг рисунък, за което обективът е от съществена важност."
В световен мащаб се наблюдава голямо завръщане към този начин на снимане. Даниел разказва как в Дания и Холандия има и много студиа за този тип фотография. "Там обаче хората масово знаят какво представлява тя."


Отново естествено е и голямото (за толкова нишов продукт) търсене на необходимата техника. "Предлагането обаче не е голямо, защото оригиналните стари камери са или много скъпи, или трудно се намират, или в недобро състояние. Затова има някои фирми, които произвеждат."
"В България има човек, който прави такива камери. Казва се Андрей Дончев и от него камера имат едни от най-големите имена в колодиевата фотография. Защото Андрей ги прави по тяхна поръчка и изисквания."


Даниел също има камера пренаправена от Андрей Дончев. Пристигнала е преди няколко дни и с нея той ще снима на събитието "Сребърни П О Р Т Р Е Т И vol.2" тази събота, 5 ноември. "Това е стара камера Korona Home Portrait, която той е реновирал и по моя поръчка я е направил с възможност да снима в няколко формата."


портрет на Венета, феротипия (tintype) 5x7 инча, от проекта "Обърни Представите"

© Даниел Леков / Stuio Lampa Ltd.

портрет на Венета, феротипия (tintype) 5x7 инча, от проекта "Обърни Представите"


От игла до портрет
Mокрият колодиев процес се случва върху стъкло. Когато то е прозрачно и го държиш срещу светлината, имаш негативно изображение, а когато е върху черно стъкло (или прозрачно пред тъмна основа) – позитивно (амбротипия). "Голямата борба след откриването на дагеротипията е била да може да се получи качествен негатив, за да е възможно да се мултиплицира снимката. И понеже тези изображения са изградени от сребро, затова и решихме да ги кръстим сребърни портрети."


Ето как Даниел обяснява какво представлява процесът по създаване на един колодиев портрет: "Взима се или стъклена, или алуминиева платка – зависи какво искаш да направиш. Когато стъклото е прозрачно, ще се получи негативно изображение. Когато е черно, резултатът директно ще бъде позитив (амбротипия), като портрета на Димитър, тоест уникат, от който не може да се копира.


Стъклото се обработва, шлайфат му се ръбчетата. Полива се с колодий, който, казано на непрофесионален език, играе ролята на лепило. Това е разтвор на колодий в етер и етанол, към който се добавят соли – калиеви, кадмиеви или други, зависи каква рецепта се ползва и дали се снима негатив или позитив. При използването на различните соли резултатът е различен като тоналност, плътност и като разделителна способност.


След като стъклото е полято с колодия, платката се поставя, вече на тъмно, в разтвор на сребърен нитрат. Така получената емулсия се очувствява към светлината. При портрета на Димитър разделителната способност е толкова добра, защото среброто е под формата на микрокристали, а не е като при филма, където кристалите са с по-големи размери и затова има зърненост на изображението, следователно и разделителната способност става по-малка.


След като се очувстви от среброто, платката се поставя в касетата на камерата и трябва да се експонира, докато още е мокра. С процеса на съхнене намалява и нейната чувствителност. Затова и се казва мокър колодиев процес – платката се експонира, докато е още мокра. През лятото, когато температурите са по-високи, подобно снимане е по-проблемно, но и като цяло процесът е адски капризен."


камерата, с която се заснемат "сребърните портрети"

камерата, с която се заснемат "сребърните портрети"


Обществено интересен труд


Първото си събитие, свързано със заснемане на портрети по технологията на колодиевата фотография, "Студио Лампа" организира в Пловдив през септември като част от "Капана фест". "Беше тест да видим как ще реагират хората, дали ще им бъде интересно."


Първоначално около Даниел и голямата черна мехова камера се събират децата. И докато за тях камерата е по-любопитна, възрастните са заинтригувани от изживяването "как ще ги сложим навън с една стойка зад главата, а те ще седят и няма да дишат и да мърдат". Но, разбира се, интерес буди и самата магия, когато виждаш как изображението се появява на платката. И за да бъде уникален и крайният резултат, всяка плака върви със сертификат със сериен номер, който доказва, че снимката е уникат.


"Сребърни П О Р Т Р Е Т И vol.2" е на 5 и 6 ноември от 11 до 19 ч. в cosmos coworking camp (София, ул. "Ангел Кънчев" 3). Предварителни записвания и въпроси на studiolampaltd@gmail.com.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1086 Неутрално
  2. 2 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    Невероятни снимки. Изключителен фотограф. Почва да ме гъделичка идеята за ... хоби.

    Panta rhei....
  3. 3 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1814 Неутрално
  4. 4 Профил на sega_007
    sega_007
    Рейтинг: 418 Неутрално

    О, хобито е вече факт, от ... 1986 г. та до ден днешен.
    Важното е да виждаш и да ти е интересно. Независимо какво се случва, в какво настроение си и какво ти поднася живота.
    Снимай за себе си и ще дойде ден и другите да харесат това, което правиш.

  5. 5 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2972 Неутрално

    “При портрета на Димитър разделителната способност е толкова добра, защото среброто е под формата на микрокристали, а не е като при филма, където кристалите са с по-големи размери и затова има зърненост на изображението, следователно и разделителната способност става по-малка.”

    Koлкото по-едрозърнест е материала, толкова е по-светлочувствителен.
    При филмчетата “Leica формат” кадърът е 2.4/3.6cm(повече от 8cm²) докато при камерата по-горе кадърът е поне 25 пъти по голям... Оттам по веригата нещата се пренасят през оптиката и консумативите.
    Впечатляващото при някои от аналоговите процеси е, че се по възглед се доближавате до тиражираната графика и ако авторът наистина има усет може да се получат уникални неща!

    I Want To Believe
  6. 6 Профил на 16bit
    16bit
    Рейтинг: 521 Неутрално
  7. 7 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    До коментар [#4] от "sega_007":

    Опитвал съм да правя интересни снимки, но честно казано, леко несериозно. Но това което прави този майстор, направо ме окуражи да опитам и аз. Още повече че като малък се занимах усилено с рисуване. Миналата седмица направих един акварел, нещо, което не ми се беше случвало от 20 години. Благодаря!

    Panta rhei....
  8. 8 Профил на rahovec
    rahovec
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Процесът е много интимен и не заслужава подобна комерсиализация в днешно време. Поздравления за начинанието все пак. Имате технически пропуск в статията. Колодият е разтворена от 2 до 8% нитроцелулоза в етер и етанол, а не "разтвор на колодий в етер и етанол". За други съвременни творящи с процеса вижте Eric Antoine, Borut Peterlin, Quinn Jacobson, Gale Stevans, Pawel Smialek, Alex Timmermans, Jacqueline Roberts. Клипче с демо на ритуалите по снимане и поливане ето тук - https://youtu.be/TKtE_j9jmtk Ако някой се зариби да се учи - отидете на работилница в чужбина при някого от гореизброените автори. Не тръгвайте сами да се пробвате, има доста подводни камъни. В Бг има и други практикуващи, но не смятам че са на нужното ниво да преподават и да взимат пари за това. По-скоро стават за въвеждащо обучение. Ако наистина чувстват процеса - няма да искат да ви го покажат срещу суми. Просто казвам.

  9. 9 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    Не съм впечатлена от снимките. За всяко нещо се иска майстор.

  10. 10 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    Много хора забравят, че само технически умения не са достатъчни, за да се направи добра/интересна/голяма фотография.

  11. 11 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2972 Любопитно

    До коментар [#10] от "princess_x":

    Леков е много способен мъж!
    В конкретния случай са необходими доста познания за да изстискаш максимум от процеса. Това което много точно е казано в текста е, че процесът представлява и ограничение и поради това портретите по особен начин си приличат.

    I Want To Believe
  12. 12 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    До коментар [#11] от "2.5":

    Не съм убедена в първото твърдение, на база на видените му работи. Съгласна съм, че процесът е сложен и налага ограничеия, но като сравня снимките на Леков с оригинални портрети от миналото, те бледнеят по всички линии. Може би най-много ме дразни фалшът в тези съвременни фотографии, направени по стар метод. Те просто са лъжа - те са продукт на 21 век и би трябвало да отразяват технологиите и методите на времето си, в противен случай са заблуда или безсмислен трик и маниернечене. Ето, например, тези оригинални снимки са били правени от аматьори, но са ИСТИНСКИ и затова са безценни:

    https://www.buzzfeed.com/matthewtucker/colourised-photos-of-ellis-island-immigrants-from-the-ear?utm_term=.bmDjN22VP#.ac9WzVV40

  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10865 Неутрално

    Интересно, явно се търси оригиналното и това е чудесно, само да не е самоцелно

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2972 Неутрално

    [quote#12:"princess_x"]Те просто са лъжа - те са продукт на 21 век и би трябвало да отразяват технологиите и методите на времето си, в противен случай са заблуда или безсмислен трик и маниернечене. [/quote]

    Не споделям тезата ви.
    В изкуството(ако приемем и фотографията за пластично изкуство), технологията/процесът е само средство!
    Ако отнеса вашата позиция към пластичните изкуства(живописта, скулптурата, музиката), какво би се получило! - Трябва да се откажем да рисуваме с молив, въглен или перо и туш, защото има достатъчно убедителни способи да се имитират компютърно?! Едва ли някой изпълнител доброволно би си сменил Страдивариус-а за съвременен аналог!
    Мнението ми за портретната фотография е, че в огромната си степен, кучето е заровено в комуникацията между автора и модела.

    I Want To Believe
  15. 15 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    До коментар [#14] от "2.5":

    Ако правим аналогията с другите пластични изкуства, би означавало художниците, например, да рисуват в стил отпреди няколко века, ако следваха метода на съвременните фотографи, използващи колодиевата фотография. Според мен използването на остарял метод не оправдава използването на псевдо-старинна стилистика - това е, което ме дразни.

  16. 16 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2972 Неутрално

    [quote#15:"princess_x"]Ако правим аналогията с другите пластични изкуства, би означавало художниците, например, да рисуват в стил отпреди няколко века, ако следваха метода на съвременните фотографи, използващи колодиевата фотография. [/quote]

    И художниците и фотографите рисуват и снимат в зависимост от условията, при които са се оформили. Техниката или процесът са само средства да пренесат идеите си.
    Няма остарял или съвременен метод, когато на някой автор му върши работа! Говорим за кадърен или некадърен, грамотен или неграмотен автор...

    I Want To Believe
  17. 17 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 323 Весело

    До коментар [#9] от "princess_x":

    Оооо, снимките са страхотни!!!Жалко, че не може да ги "видиш"!А може и да не е жалко - да хвърляш гюбеци, също е изкуство.Или поне така казват, ама...

  18. 18 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 323 Неутрално

    [quote#12:"princess_x"]те са продукт на 21 век и би трябвало да отразяват технологиите[/quote]

    Ама вярно много глупости си написал.Спри се, не се излагай!

  19. 19 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1900 Неутрално

    До коментар [#17] от "chinaski":

    А защо мислиш, че са страхотни?

    До коментар [#11] от "2.5":
    Вярвам ти, че е много способен. Но кажи нещо за снимките ...

  20. 20 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 323 Неутрално

    До коментар [#19] от "betona":

    Въпросът ти е без отговор.Това е като да кажеш защо една книга ти харесва, или музика, рисунка!Тези снимки въздействат!Портретите са наистина каращи да ги гледаш и да се връщаш отново.
    За всяко изкуство обаче трябва и подготовка.Да имаш основа, поне някакви познания.Защото за мен една шахматна партия или футболен финт също е изкуство, но удар в бейзбола или стъпки в балета, са ми еднакво лесни или трудни, защото нямам идея, интерес и изобщо - представа кое, как и какво се прави.

  21. 21 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1900 Неутрално




    До коментар [#20] от "chinaski":

    не знаех. благодаря ти.

  22. 22 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    [quote#16:"2.5"]Няма остарял или съвременен метод, когато на някой автор му върши работа! Говорим за кадърен или некадърен, грамотен или неграмотен автор...[/quote]

    Именно. Идва ми на ум Пикасо, който на стари години се захваща с грънчарство и керамика и ги преобразява. Подобно нещо бих искала да видя в работата на съвременни фотографи, използващи несъвременни методи - да създадат нещо напълно ново и невиждано. Но за това се иска талант и гений.

  23. 23 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    До коментар [#17] от "chinaski":

    О, не се безпокой за моето зрение и ''виждане'' на фотографии или каквото и да е изкуство. Виждам и ПРЕЗ тях, за разлика от много други, които ентусиазирано ръкопляскат на всяка позната им баналност.

  24. 24 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    [quote#20:"chinaski"]Въпросът ти е без отговор.Това е като да кажеш защо една книга ти харесва, или музика, рисунка![/quote]

    На мнозинството се харесват най-лесно смилаемите неща. Които много бързо остават забравени. И това мнозинство също споделя принципа ''въпрос на харесване'', но ВРЕМЕТО си казва последната дума, защото произведенията на изкуството имат по-важни характеристики от ''харесването'' и те са обективни.

  25. 25 Профил на drakon
    drakon
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Видях този проект, но изобщо не очаквах, че става въпрос буквално за колодиева фотогорафия, мислих, че ефекта е постигнат със софтуер. Браво!

  26. 26 Профил на domper1215
    domper1215
    Рейтинг: 213 Весело

    много интересна за мен статия. аз съм новак и няма да се пробвам, защото нямам нужните умения. а това си е направо дарба, която не всеки притежава.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK