Гените не могат да предсказват бъдещето, твърди изследване

Фогелщайн и колегите му събрали медицинските истории на 53 666 двойки близнаци от цял свят. Еднояйчните близнаци са с еднакъв генетичен строеж и би трябвало медицинската история на единия да покаже какви ще са усложненията при другия.

© Associated Press

Човешката генетична книга е толкова неподходяща за предсказването на болести колкото би бил алманах за предсказване на времето, заяви Берт Фогелщайн, онколог от медицинския колеж Джон Хопкинс, цитиран от ScienceNews. Той направил това заключение, след като анализ на медицински данните на хиляди двойки еднояйчни близнаци.

Много учени гледат на човешкия геном като на кристална топка за виждане на бъдещите медицински проблеми у хората. Фогелщайн обаче не е убеден, че знанието на генетичния състав би дало такава информация. Той и колегите му събрали медицинските истории на 53 666 двойки близнаци от цял свят. Еднояйчните близнаци са с еднакъв генетичен строеж и би трябвало медицинската история на единия да покаже какви ще са усложненията при другия. Учените не са декодирали генома на близнаците, а само са сравнили медицинската информация, използвайки математическа формула, за да предскажат минималните и максималните рискове от заболяване от 24 болести, включително няколко вида рак, сърдечна болест, диабет и Алцхаймер.

За всички болести обаче данните не успяват да предвидят кой е най-застрашен от разболяване, съобщи резултатите Фогелщайн, публикувани в журнала "Science Translational Medicine"

"В крайна сметка, по-добри прогнози могат да бъдат направени като се претегли пациента и се разбере дали и колко пуши", коментира Уолтър Уилет, епидемиолог от Харвардското училище за обществено здраве, който също участва в изследването.

Според критериите, резултатите от генетичните тестовете са положителни ако човек има 10% или по-висок шанс да развие определена болест. При повечето заболявания, само малка част от хората биха получили положителен резултат, открили учените.

При рак на яйчниците например, само 1% от 23% от жените, които са развили рак на яйчниците биха получил положителен резултат. Така, повечето жени, които ще развият заболяването ще получат отрицателен резултат.

"Това е защото гените са само част от историята когато става дума за здраве. Начинът на живот, околната среда и случайността имат по-голяма роля от гените, или в съчетание с гените, причиняват или предпазват от болести", коментира Фогелщайн.

И все пак, за малкия брой хора, които получават положителни резултати на генетичните тестове, тази информация може да бъде много важна. "Дори и мнозинството от хората да получават отрицателни резултати, няма как да се знае преди да се направи теста", заяви Джордж Чърч, генетик от Харвард и основател на проекта "Личен геном", които се опитва да направи каталог на гените и свързаните с тях генетични вариации, които водят до индивидуални отклонения. "Генетичните тестове са аналога на застраховката срещу пожар. Няма как да знаеш предварително дали ще си част от мнозинството, което няма да си загуби къщата при бедствие".

"Медиците, особено занимаващите се с онкология, често водят разгорещени дебати за ползата от генетични тестове", казва Олуфунмилайо Олопаде, директор на университетската ракова клиника в Чикаго. "Колкото повече научават лекарите и учените за гените, толкова по-добре могат да съветват и лекуват пациентите си", смята тя.

Фогелщайн и колегите му обаче отбелязват, че не правят ценностна оценка за полезността от разкодиране на гените. "Опитваме се просто да предоставим равносметка за реалната ситуация в момента", каза той.

1. 1 Профил на nick686466
    nick686466

"В крайна сметка, по-добри прогнози могат да бъдат направени като се претегли пациента и се разбере дали и колко пуши" - ако пациента е на 5 години например, тогава с едното мерене ли си оставаме?

2. 2 Профил на Mai Tai
    Mai Tai

Занимават се с търсене на статистически връзки, а не на причинно-следствени. Връзката на тютюнопушенето със смъртността също е статистическа. Ако беше причинно следствена, то щеше да означава, че всяко запалване на цигара води до точно определени смъртоносни резултати, еднакви за всички индивиди. И нямаше да има пушили цял живот като кумини, а умрели на 90 години от старост, например.

3. 3 Профил на haokarapora
    haokarapora

Общо взето дрън-дрън ярина....!

haokarapora
  4. 4 Профил на phantomlord
    phantomlord
  5. 5 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman

Ба , тоя Фогелщайн откри топлата вода! Пак.
    По принцип Сайанс Нюз са леко жълтеещи , та не ме учудва особено , но все пак...

п.п. Фогелщайн пак се е отчаял за пари , но след тази публикация най-много някой религиозен университет да му даде кинти

Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат! Гъз е тяхното знаме!
  6. 6 Профил на Irina
    Irina

В момента в който класическата медицина ,постави душевната и ментална нагласа ,като определящ фактор в заболяевамоста ,както и в излекуването -ще постигне голям качествен скок напред.

7. 7 Профил на Karla Hanneman

"определящ фактор"???

Така де , а разните вируси , бактерии , генетични и амбиентални фактори да ги пренебрегнем , понеже те не са "определящ фактор"?

Ти добре ли си? Надявам се , че да , щото иначе...

8. 8 Профил на Irina
    Irina

До коментар [#7] от "Karla LaVey":

Нострадамус е лекувал чумави,без да се разболее.По време на война ,хората не боледуват от грип.Ако на човек под хипноза ,му поставиш монета на ръката и му кажеш ,че е нажежена-той реагира по съответния начин (т.е. отскача с вик и гримаса на болка) но още по интересното следва след това - появява се мехур ,като след изгорено и БЕЛЕГ. Всички са наясно ,че стресът провокира рак.Но повечето форми на рак на матката и гърдите,както и миомите при жените идват след развод или
    мъчителна раздяла-примери имам -бол. Много от чудотворните излекувания на рак(и друг вид тежки заболявания) са в резултат в следствие на работа с ума или положителни емоции.Но ,ако си скептична ,едва ли ще ми повярваш докато сама не поровиш за подобни материали и не се опиташ да си ги обясниш с нещо повече ,от колкото с едната случайност.
    п.п.Снимката с червената коса беше много хубава ,защо я смени?

9. 9 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman

До коментар [#8] от "Irina":

Статистика. Както във всяка наука и в медицината всичко опира в статистиката. Изключения от всяко правило има , необяснени неща също. Виж статистиката за чумата и не ми цитирай Нострадамус , той и Сан Агустин е лекувал лепра , ама него "бог" го е пазил понеже не е имал и идея от наука , нито той , нито бога му.

п.п. Спомни си с какво се занимавам
    п.п.п. "Снимката" с червената коса беше портрет и не стои добре тук

10. 10 Профил на Irina
    Irina

До коментар [#9] от "Karla LaVey":

Големите открития идват от изключенията.Статистика!!! Пример за статистика-99% от хората ,яли краставици са умрели.(изледвани са родените между 1905-1908)

11. 11 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman

До коментар [#10] от "Irina":

Спомни си какво е казал Нютон : "Ако съм видял толкова далеч , то е защото съм стоял върху раменете на титани".

12. 12 Профил на Irina

да се чете -изследвани
    До коментар [#11] от "Karla LaVey":

Трябва да напусна форума ,но спорът е интересен.Приятен ден

13. 13 Профил на Минаващ
    Минаващ

IANAD

Някой е трошил пари и ще спечели златната малинка. Колко от изследваните близнаци са имали родител(и) с наследствени заболявания?

"На нож препасан и на звяр, на тиха бара, на женски поглед и на цар да нямаш вяра." - Панчатантра
  14. 14 Профил на Irina
    Irina

До коментар [#11] от "Karla LaVey":

Нютон-виден окултист.
    Ще продължа довечера

15. 15 Профил на ugi
    ugi

До коментар [#8] от "Irina":

Мале мила, дано само не ти дадат гласност в някой сутрешен блок или друго издание, че да плещиш глупости на всеослушание...
    А иначе по статия - открили са топлата вода - то затова са измислили двата термина - генотип - тоест съвкупността от всичките ти гени и фенотип - съвкупността от гените, които са се изявили. Което на практика значи, че ти може да носиш всякакви гени, но това изобщо не означава, че те са активни и ще се изявят в някакъв момент. Много по-важно е да се изследват факторите, които активират определени гени и да се търси начин да се повлияе на активирането на болестните гени. Другото иначе е наука, колкото да получаваш академични титлички.

16. 16 Профил на Irina
    Irina

До коментар [#15] от "ugi":

Кое е глупост? Че съзнанието котнролира тялото ли?

17. 17 Профил на Ангелин
    Ангелин

Отива един мъж при една гадателка:
    –Добър ден, заповядайте седнете. Готова съм да ви предскажа вашето бъдеще, дали ще успеете в бизнеса, любовта и живота.
    –Абе, мани бъдещето...кажи нещо за миналото, че забравих къде паркирах колата.

"Истината се нуждае от хора, които не се боят да я казват и да се борят за нея." Пенчо П. Славейков
  18. 18 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman

До коментар [#16] от "Irina":

Ако беше така , медицината щеше да свършва с диагнозата , после само лека сугестия - и готово

19. 19 Профил на ND
    ND

Ирина е абсолютно права.
    Повече трябва да четете, момчета и момичета.
    Кехо, Джон Подсъзнанието може всичко
    Брейдън, Грег Божествената матрица
    Но ако сте на принципа - нищо, което не може да се пипне
    не съществува - спорът е излишен.

20. 20 Профил на confucius2
    confucius2

Мдааа... Всъщност, всеки който има дисфункция на щитовидната жлеза, т.е. нарушен метаболизъм, т.е. генетична несъвместимост, рано или късно ще развие някакво онко-заболяване, ако разбира се не умре от нещо друго. Тези, които са с перфектна щитовидна жлеза, или съвместимост, също имат шансове - на тяхно разположение са достатъчно онкогенни вируси и бактерии; на цигарките и алкохола не разчитайте много.

21. 21 Профил на о. Павел
    о. Павел

В детската градина седяхме на столчетата и учителката казваше: “Деца, затворете очи и кажете: Дядо Боже, дай ми бонбонче.” И ние казвахме: Дядо Боже, дай ми бонбонче. Отворете очи сега. Има ли бонбонче - няма. “Това е, защото Бог не съществува. А сега кажете: Чичко Сталин, дай ни бонбонче.” И ние казваме със затворени очи: Чичко Сталин, дай ни бонбонче “Отворете очи.” Пред всеки от нас има по едно бонбонче. “Това е, защото има чичко Сталин и той мисли за вас.”

Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  22. 22 Профил на lu
    lu

Това е крайно разочароващ факт. Но автора не казва дали двамата близнка са живяли по един и същ начин. Например генетичния материал може да е предпостававка за едно заболяване, но не и ключов фактор. Тоест, ако никога не си пушил, то не би могъл да развиеш рак, за разлика от другия близнка който пропушва и хваща рак след година-две ...

23. 23 Профил на Георги Фурнаджиев
    Георги Фурнаджиев

[quote#22:"lu"]Тоест, ако никога не си пушил, то не би могъл да развиеш рак, за разлика от другия близнка който пропушва и хваща рак след година-две ...[/quote]
    Аз пуша повече от две години, но рак нямам. Но по принцип ми звучи логично.