
© Reuters
Газовете, които се отделят при изгарянето на дизелово гориво предизвикват рак у хората.
Това е заключението на Световната здравна организация, което увеличава вероятността този тип гориво да бъде обявено за опасно. Твърдението се основава на доказателства, че то води до рак на белите дробове и пикочния мехур.
В съобщението, което ще предизвика объркване сред производителите на автомобили и камиони, Международната агенция за изследване на рака (IARC), обявява, че променя класификацията си на дизела от група 2А (вероятни карциногени) в група 1 (категорично свързани с ракови заболявания).
В тази група компания ще му правят такива субстанции като азбест, арсен, иприт, алкохол и тютюн.
"Експертната работна група установи, че дизеловите газове предизвикват рак на белите дробове, а също така има и връзка с увеличения риск от рак на пикочния мехур", се казва в изявлението на поделението на СЗО за раковите заболявания.
Решението е резултат от едноседмична среща на независими специалисти, които оценяваха най-новите научни доказателства за карциногенния потенциал на газовете, отделяни при изгаряне на дизелово гориво и бензин.
Според групата бензиновите газове би трябвало да бъдат класифицирани като "вероятно карциногенни за хората". Това е потвърждение на оценката, направена още през 1989г.
Кристофър Портиър, президент на работната група на IARC, коментира, че решението е било единодушно - "дизеловите газове предизвикват рак на белите дробове при хората".
"Имайки предвид допълнителното въздействие върху здравето от дизеловите частици, би трябвало по света да се ограничи излагането на тази смес от химикали", препоръчва днешното съобщение. В продължение на около 20 години дизеловите газове бяха често препоръчвани от IARC за преразглеждане за въздействието им върху човека.
Reuters припомня, че дизеловите автомобили са популярни предимно в Западна Европа, където данъчни облекчения помагат за развиване на технологии за използването на това гориво.
Извън Европа и Индия дизеловите двигатели се поставят почти изключително само на товарни коли, предимно заради икономичността им.
Алън Шефър, изпълнителен директор на базираната във Вашингтон организация Diesel Technology Forum, коментира, че производителите на дизелови двигатели и оборудване, рафинериите за гориво и създателите на технологии за контрол върху вредните емисии са вложили милиарди долари в технологии и стратегии за намаляване на вредността.
rapidfire
Рейтинг: 1374 НеутралноДобро утро. Аз откога разправям, че дизелът е нечиста сила в прак и преносен смисъл.
It is nice to be important, but it's more important to be nice!Лобитата на двигателите с вътрешно горене са силни, ама скоро доста неща ще излязат наяве.
Бензинът също не е стока.
pinoki0
Рейтинг: 418 Неутралнода се забранят на обществени места....
lisco
Рейтинг: 484 Неутралнода се забрани дизелът на закрито и на обществени места, може до басейни и тераси...
Логика
Рейтинг: 1291 Весело"Газовете, които се отделят при изгарянето на дизелово гориво предизвикват рак у хората.Това е заключението на Световната здравна организация..." ДА СЕ ЗАБРАНИ И ДИЗЕЛЪТ
Щом забраниха тютюнопушенето в обществените заведения, дори след 22.00 ч., сега да се забрани и дизелът , защото И ПУШАЧИ, И НЕПУШАЧИ, И БРЕМЕННИ ЖЕНИ И НЕВРЪСТНИ ДЕЦА ДИШАТ ПУШЕЦИТЕ ОТ ДИЗЕЛОВОТО ГОРИВО
Да видим дали ЕС НАИСТИНА се грижи за здравето на ЕС данъкоплатци и къде Германия и Франция ще си продават МПСтата на дизел
ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работаmiron4o
Рейтинг: 521 НеутралноАз лично съм открил, че работата не е полезна за здравето. Моля ви СЗО, забранете работата и тогава ще си дойдем на думата.
Гита Ог
Рейтинг: 726 НеутралноЛошо. Въпреки това не се учудвам.
Вещица от ОвнерогЛогика
Рейтинг: 1291 ВеселоДо коментар [#5] от "miron4o":
ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работаzrenaxby
Рейтинг: 624 ВеселоДо коментар [#1] от "rapidfire":
"И знай - от теб нищо не зависи." Кунева чрез свой подръжник. Това ли е стилът на БКП?[quote#0:"Дневник"] .... си на дизела от група 2А (вероятни карциногени) в група 1 (категорично свързани с ракови заболявания).
В тази група компания ще му правят такива субстанции като азбест, арсен, иприт, алкохол и тютюн.
[/quote]
Ама друг път не пропускай веселото, че само нечистата сила не стига
cinik
Рейтинг: 3181 НеутралноТова е голяма обида за българина. За българина нафтата е това, което е за циганина джелезото
ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.hodounski
Рейтинг: 2986 НеутралноСофия е най-смрадливият град.Най-голям принос има градският транспорт
anihilator_jack
Рейтинг: 577 НеутралноТова не е зле да го прочетат тъпаците, които са против строежа на метрото в София, а предпочитат да се возят и да ги обгазяват Икаруси.
Veritas odium parit obsequim amicosblackseavarna
Рейтинг: 418 НеутралноДо коментар [#1] от "rapidfire":
Значи според тебе всички се връщаме към каруците. За електромобилите не казвам нищо, защото ако минем на тях ще има спрели такива на всяка крачка и няма да има достатъчно каруци да ги издърпат до в къщи.
Сега да кажат и за тия дето използват ГАЗ пропан и да минаваме към каруците. Обаче добитъка цапа също е не за рак но някой се трябва да го чисти.
glimov
Рейтинг: 8 Неутралноми то остана ли нещо да не е вредно. първо бяха фритюрниците после микровълновата печка антените на мобилните оператори и самите джесееми. хората спряха да пушат сега ще слязат и от колите си....или да лягаме да умиргаме или да си живеем живота както си знаем
xmm
Рейтинг: 1086 ВеселоАко пък караш дизел и пушиш цигара.....
cinik
Рейтинг: 3181 НеутралноДо коментар [#10] от "hodounski":
ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.И на мен пред очите ми изплуваха всичките икаруси, чавдарки и мерцедеси 6-та ръка по улиците и булевардите на София. Кой знае колко пъти сме ги изплатили - веднъж разхода на нафта, после откраднатата нафта (която по-лесно се размива при по-разхитителна разходна норма, каквато софийските возила безспорно притежават), и накрая сме ги изплатили през лекарствата за рак и най-лошото -съсипаните човешки животи. Затова, викам аз, 100-те малоумника в СОС да се готвят за павета...
xmm
Рейтинг: 1086 Весело[quote#12:"blackseavarna"] някой се трябва да го чисти. [/quote]
Като при кучетата - носиш си лопатка и торбичка.....е,може би чувал...
Aragorn
Рейтинг: 367 РазстроеноАйде сега ново 20!!! Винаги и само съм карал на бензин!!! Дано да съм мърсил по-малко!
****
Коментарът беше изтрит от модераторите.
442
Рейтинг: 1276 НеутралноИ на този фон да добавя, че много от фурните, които пекат хляб и закуски подгряват с нафта. За тях поне трябва да се въведе забрана.
Логика
Рейтинг: 1291 ВеселоДо коментар [#17] от "Aragorn":
Сега непушачите могат да изпитат малко от усещанията, които изпитват пушачите
ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работаДобър ден! Как е да се чувстваш едва ли не престъпник, без да си извършил реално никакво престъпление, и след като години наред си се съобразявал с всички реални и въображаеми изисквания на всички закони и претенции на непушачите
blaf
Рейтинг: 542 НеутралноПо-новите дизелови двигатели могат без проблем да работят с олио (за по-старите трябва допълнителни неща да отопляват олиото)... И олиото ли е канцерогенно?
РЕално, биодизелът по същество е олио, преминало през трансестерификация (и аз не знам какво е точно, но доколкото знам не добавя нови вещества, а трансформира олиото). А самият дизелов двигател е замислен да работи именно с олио (мисля, че беше фъстъчено олио или нещо такова).
rapidfire
Рейтинг: 1374 ВеселоДо коментар [#12] от "blackseavarna":
It is nice to be important, but it's more important to be nice!Защо да се връщаме към каруците?
Вероятно, когато са се появили първите автомобили, притежателите на файтони са казвали за тях същото.
Просто всяка технология трабва да се усъвършенства, а досега по електромобилите, под натиска на корпорациите произвеждащи коли с двигатели с вътрешно горене не се е работило особено активно.
Колкото за горенето на пропан-бутана, получава се въглероден двуокис и вода. Пише го в учебниците по органична химия за осми клас. Ако има други газове, те са ако двигателят гори масло и от маркиращите вещества.
Та въглеродният двуокис може да допринася за глобалното затопляне, ама не е канацерогенен.
aron25
Рейтинг: 1291 Весело"Газовете, които се отделят при изгарянето на дизелово гориво предизвикват рак у хората".
))) Толкова са корумпирани, толкова безгласни букви всички..направо ми е жал да ги слушам как мънкат и се оправдават, защото са купени мекерета - без собствено мнение, лузери нещастни
))))
Това е лъжа! Защо забраниха цигарения дим, а дизела си го оставиха да смърди необезпокояван? Значи - не е вреден, тц..цигарите са много по-вредни..така решиха тъпаците и аз им вервам. Закони даже приемат и се тупат в гърдите. Аре, сега като сте големи гяволи - забранете дизеловите двигатели!? Самата мисъл, че това може да се случи, предизвиква бурен смях в залата
hackum
Рейтинг: 367 ЛюбопитноАлкохолът, тютюнът и солената риба също са в Група 1 на канцерогените.
АБПФК
Рейтинг: 778 Любопитно[quote#10:"hodounski"]София е най-смрадливият град.Най-голям принос има градският транспорт [/quote]
☭ Нас червеното знаме роди ни...☭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0Едва ли, ако се сметне на глава. По- добре ли е всеки да кара кола?
blackseavarna
Рейтинг: 418 НеутралноДо коментар [#22] от "rapidfire":
За какво се получава след като изгори пропана си прав. Обаче аз исках да кажа как сега и на пропана ще му видят сметката с едно проучване за рак. Всичко се свежда до кой какво иска да пробута сега на пазара.
Ал Гор години на ред пробутваше една теория, сега се почва с друга и т.н.
За електромобилите, може да си наясно с химията какво излиза от пропана но в елекричеството и механиката си зле. С една дума НЯМА ДА СТАНЕ СКОРО МЕЧТАНАТА ЕЛ. КОЛА С ДВИГАТЕЛ КОЙТО щЕ ЗАМЕСТИ УСПЕшНО ДВГ-тата.
Та за това назад към каруците иначе ща мрем от рак.
Sabbath
Рейтинг: 1126 НеутралноДа вреден е пушекът.отделян от ДВГ работещ на нафта, не е като газовете отделяни от бензиновите двигатели,които пречистват белите дробове,отразяват се благотворно на работата на сърцето,лекуват хемороиди,увеличават озоновия слой и спомагат растежа на горите.
lol
Рейтинг: 1291 ВеселоВ тази група компания ще му правят такива субстанции като азбест, арсен, иприт, алкохол и тютюн.
Сериозно ли ми слагате иприта, азбеста и алкохола един до друг? При все скромния ми опит не мисля, че се отразяват чак еднакво вредно на организма...
lol
Рейтинг: 1291 Неутралнои какво нафтата в първа група, бензина във втора... ще горим фъшкии ли в колите?
anihilator_jack
Рейтинг: 577 Неутрално[quote#21:"blaf"]И олиото ли е канцерогенно? [/quote]
Veritas odium parit obsequim amicosНякои съставки на олиото - да. Да се забрани напълно използването на дизелови двигатели ще е малоумно, но постепенно трябва да се търсят заместители. При автобусите това може да стане като минат на газова уредба, а и това на доста места вече се прави, но ние какво направихме в безкрайната си мъдрост с помощта на екоталибанските дини? Точно така - забранихме добива на шистов газ. Е както казват на село - ум умува, ум робува, ум патки пасе.
Логика
Рейтинг: 1291 ВеселоЕй сега започвам здраво да се притеснявам къде автомобилните завооди на "богатите държави от еврозоната" ще си продават МПСтата
Бреййй, СЗО ще постави прозиводството на автомобили на някои богати държави на колене, а това при сегашното състояние на еврозоната хич не е добре
ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работаrapidfire
Рейтинг: 1374 НеутралноДо коментар [#26] от "blackseavarna":
It is nice to be important, but it's more important to be nice!Абе не знам колко съм зле, ама това си го заплювам отсега.
Само да му стане цената по-човешка, сиреч да почнат да го правят китайците.
rapidfire
Рейтинг: 1374 Неутралноhttp://www.dnevnik.bg/live/novini_ot_vas/2012/05/1 2/1825984_audi_shte_predstavi_wrthersee_e-bike_pro totip_na/
It is nice to be important, but it's more important to be nice!ТОВА имах предвид.
rapidfire
Рейтинг: 1374 ВеселоП.С.
It is nice to be important, but it's more important to be nice!Колкото до останалото едно време и на атома са му викали "а-том", сиреч "неделим", а пък я виж сега на колко части го разцепиха
madmak
Рейтинг: 418 ВеселоСпоко хора, ще започнат да правят специални катализатори за дизела и всичко ще си е пак ок
Чудя се, след тия научни заключения, дали ще спадне поне малко цената на дизела?
paf
Рейтинг: 602 НеутралноДа се въведе забрана или поне да има солени такси при ежедневното каране на автомобил. Нещо много се поразглезихме: ходим до съседната улица с колата...
Десен
Рейтинг: 1291 НеутралноДа бе! Тия мръшляци от СЗО! Олигарски подлоги гадни.
Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.И тия западняци бе, пълни плашипутарници - сложили им едни изисквания - Евро-4 за да влезенеш у градо и они продават дизеларките одма. Дойде времето за ГТП и одат да сменят филтър за твърди частици за по €2,000 бройката.
Сбъркан народ бе, сбъркан ти казвам.
Сал ние тъдева сме си най-арно батенце. Ний на таквизи лъжи не вервуваме. За нас нафтичката, кюмюро, и пенцина са най-полезни за здравето.
Десен
Рейтинг: 1291 НеутралноГермания - дизелова бангия без ФТЧ - данък - €1,285 на година и без право да влиза в града.
Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.Англия - без ФТЧ - от 01.01.2011 - без право да се движи из цялата страна.
Правете си сметката.
Ivki4
Рейтинг: 367 НеутралноБългария е сред малкото страни в които съществува длъжността ,,оператор колонка,, На Запад сами зареждат своите автомобили. Чии му е нужен армия от бензинджии, които се тровят и застрашават здравето си?
Публикувано през m.dnevnik.bg
blackseavarna
Рейтинг: 418 НеутралноДо коментар [#32] от "rapidfire":
Хаха китайците. То точно китайците няма да почнат да ги правят.
Китайците хич не ги е еня за това дали ДВГ-то трови та няма да са те.
Но думата ми е. НЯМА СКОРО ДА ВИДИШ ЕЛ. КОЛА СЪС СЪЩИТЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ КАТО КОЛА С ДВГ СЪЩОТО СЕ ОТНАСЯ И ЗА ЦЕНАТА.
Та остава ти само карицата. Аз ще се тровя още. Няма да живея с орлите я.
kaka_ginka
Рейтинг: 778 НеутралноДо коментар [#4] от "dqdomart":
Сигурно ще го забранят.
op
Рейтинг: 445 НеутралноОтделят около 30 пъти повече бензпирен от бензиновите двигатели.Преди време бях чел,че в Калифорния са забранили да се транспортират хранителни продукти с камиони с дизелови двигатели.
Десен
Рейтинг: 1291 Неутрално[quote#39:"Ivki4"]На Запад сами зареждат своите автомобили.[/quote]
Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.И имат ПОС терминал на всяка колонка. Плащаш директно на нея.
Тука тия суеци и аз не знам за какво седят. Може би да им метнеш кешовицата и да отпрашиш. Банките и Борика продават бая скъпо ПОС терминали и засега не искат да ги слагат по колонки.
zeer_streng
Рейтинг: 572 ВеселоОткога разправям, че не цигарите ами двигателите с вътрешно горене предизвикват рака и те трябва да се забранят, ама никой не ме слуша.
Чак сега открили нещо, което го има в справочника за токсичните вещества.
Бравос! Моя прадядо живя 100 години и си правеше цигари от тютюн от градината и стар вестник.
Но тогава в селото нямаше автомобили.
usero
Рейтинг: 1921 Неутрално[quote#22:"rapidfire"]Колкото за горенето на пропан-бутана, получава се въглероден двуокис и вода. Пише го в учебниците по органична химия за осми клас. [/quote]
Същото пише и за горенето на дизела. Ама тия гадове са чели и учебниците за горните класове!
usero
Рейтинг: 1921 Неутрално[quote#21:"blaf"]РЕално, биодизелът по същество е олио, преминало през трансестерификация (и аз не знам какво е точно, но доколкото знам не добавя нови вещества, а трансформира олиото). [/quote]
И бойни отровни вещества могат да се правят като се трансформира олиото, ама не са толкова безвредни, колкото него.
longin
Рейтинг: 424 НеутралноУЖАААС!!!
СОфИЯ е с най-мръсният въздух, най-запрашен и БЕЗ никакви ЕКОСТАНДАРТИ, Дори Евро 1 няма..... а Букурещ има!
това означава страдание за десетки хиляди хора всяка година...
townboy
Рейтинг: 470 НеутралноАз на СЗО не вярвам! Иначе дизеловите газове са ми доста по-неприятни за вдишване от бензиновите.
Too much цензура Баце.l1
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#14] от "xmm":
Ако и пиеш ракия...направо към онкото...
sasoss
Рейтинг: 638 Неутрално[quote#38:"Десен"]Германия - дизелова бангия без ФТЧ - данък - €1,285 на година и без право да влиза в града.
Англия - без ФТЧ - от 01.01.2011 - без право да се движи из цялата страна. [/quote]
Супер!!! Кога ще бъде и при нас?
miletiev
Рейтинг: 213 НеутралноПо същия критерий могат да забранят краставиците, доматите, картофите и почти всички безалкохолни напитки...
alter_ego
Рейтинг: 572 ЛюбопитноЩом е СЗО значи има някоя фирма производител на нещо, което намалява вредните емисии! Я нов филтър, я друга щуротия...
Тия от СЗО са големи... спомнете си свинския грип и двата производителя на Реленца и Тамифлу и двата после обявиха космически приходи...
Моля моля!!!
subsonic
Рейтинг: 510 НеутралноДо коментар [#21] от "blaf":
По принцип първите дизели са наричани Oel Motor, а Мерцедес все още кръщават дизеловите си мотори с представката OMxxx, последвана от три цифри.
По принцип старите мотори са по-непретенциозни към горивото, т.е. може и на олио. Я си представи в някой common-rail, където налягането е над 1000 бара, да вкараш някоя гъста боза.
Транс-естерификацията се прави с цел да не се влияе толкова вискозитета от температурата, т.е. да не се сгъстява много на студено, чрез трансформиране на естерите.
subsonic
Рейтинг: 510 НеутралноДо коментар [#22] от "rapidfire":
И за пропан бутанът не си прав. Получават се и други съединения. Ако сместа е богата, се получават и много въглеводороди и азотни окиси и т.н.
То и при изгарянето на изо-октана и изо-цетана (съответно бензин и дизел) на теория би трябвало да се получават само въглероден двуокис и вода, тъй като и те са по същество въглеводороди както пропана и бутана, но истината е друга.
Вероятно, това което учените от СЗО имат предвид е високото съдържание на азотни окиси в изгорелите газове на дизела. Причината е по-високата Т, която се развива при детонационно горене (каквото е горенето при дизелите). Бензионовите, а и газовите мотори също произвеждат NOx, но в по-малки количества.
Все пак този проблем отдавна е на дневен ред при дизелите и активно се търси решение - основните механизми са два. Чрез рециркулация на изгорелите газове, EGR. другият е чрез използването на каталист, основно урея, т. нар. SCR или selective catalytic reduction.
shumkar
Рейтинг: 792 Неутрално[quote#38:"Десен"]Германия - дизелова бангия без ФТЧ - данък - €1,285 на година и без право да влиза в града.
Англия - без ФТЧ - от 01.01.2011 - без право да се движи из цялата страна.
[/quote]
У нас това НЯМА ДА СТАНЕ! Иначе как ще перат парите от проституцията?
Ти задавал ли си си въпроса защо у нас подръжката на нов автомобил е почти лукс?
blaf
Рейтинг: 542 НеутралноДо коментар [#53] от "subsonic":
Мерси за информацията
Технолог
Рейтинг: 572 НеутралноСпоред мен, най-вреден за човека е стреса.
Дали това го разбира правителството и медиите?
b_d_s
Рейтинг: 675 НеутралноВече няма проблем - новите турбо-бензини с малки обеми са със съпоставим разход с комън рейл дизела. Така, че е най-разумно да се реграментират така нещата, че производството да се насочи към тях. Основният проблем, обаче е в камионите и автобусите. Те не само, че няма как да станат бензинови, но и не знам дали въобще имат ефективни катализатори. Иначе моята дизелова кола гори 4/100, нова е и има катализатор. Какъв ефект може да има спрямо камион, който сигурно гори 15-20/100?
izabell
Рейтинг: 1284 НеутралноИнтересно би било изследването какво е въздействието по полове, жени и мъже.
Бармалей
Рейтинг: 213 НеутралноОт както почнаха жегите, дизеловите изпърдялки (всички дърти дизеляци, които пушлявят при всяко потегляне или натискане на педала) ароматизират купето на автомобила ми и често успяват да ме изнервят в комбинация със задръстванията. И аз карам стара кола, но е бензин и си има читав катализатор. Новите дизелови автомобили, наистина не се и разбира, че са на дизел. За съжаление, те са незначително малко на фона на дизеловите изпърдялки. Колоездачите са още по зле, особено когато въртят по баира, а покрай тях зорлем се набира някоя раздрънкана изпърдялка.
Нямам идея за решение на проблема, който не е едностранен и не опира само до въвеждане на нови правила и закони. Надявам се децата ни да дишат по-чист въздух и димящите ауспуси да останат, като пример за лоша практика в учебниците по екология в бъдеще.
Еколог
Рейтинг: 618 НеутралноДо коментар [#21] от "blaf":
Голям майтап, от ауспуха му мирише много смешно
Път без препятствия не води до никъде.Имам приятел с Crysler Voyager, той кара предимно с олио
archd
Рейтинг: 243 НеутралноДизелджиите голяма радост за онколозите, но ние всички плащаме рака. За мамите с дизелови Беемвета возещи любимите си деца, ВВС доказа че на задната седалка (при детските столчета) концентрацията на отработени газове е по-висока от колкото извън автомобила.