Д-р Антоанета Томова: Диагнозата "рак" вече не е равнозначна на смърт

Шествие срещу рака на гърдата в София (Архив)

© Георги Кожухаров

Шествие срещу рака на гърдата в София (Архив)



На днешния ден - 1 октомври - започва месецът на борбата с рака на гърдата. Инициативата се отбелязва всяка година по целия свят, за да припомни на жените да се грижат за здравето си, да си правят редовни прегледи, да се информират за рисковете и начините за предпазване от рак. По темата "Дневник" говори с д-р Антоанета Томова, началник отделение в Комплексен онкологичен център - Пловдив.  


Какво е ракът? 


Вследствие на мутации или други генетични нарушения някои клетки "полудяват" и стават ракови, започва д-р Томова. Основните характеристики на тези клетки са, че имат импулс за неконтролирано делене и че са безсмъртни. В резултат те пренаселват пространството, в което се намират, и стават агресори - започват да нападат, избутват и деформират съседните тъкани.




Друга особеност на карциномните клетки е, че могат по кръвен или лимфен път да пропътуват до далечни органи и системи в тялото, да се посеят там и така да образуват вторични тумори, т.нар. метастази. Крайната цел на тези клетки е да убият носителя си, което се постига именно чрез метастазите и задушаването на органите, без които не можем да живеем, като бял дроб, черен дроб, мозък и т.н. Ракът остава незабелязан дълго време, защото клетките не са чужди за тялото - те са отклонени от нормата собствени тела, така че имунната система не ги засича и няма начин да ги открие и атакува като вредни за организма. 


Последната характеристика, която е много специфична, е, че раковите клетки си образуват собствено кръвоснабдяване, т.нар. процес на туморна неоангиогенеза. Ако го нямаше този феномен, максималният им размер щеше да достига до 2 мм - главичката на една карфица, но заради кръвта, с която се снабдяват, могат да растат и оцеляват без ограничение, обяснява докторът.


Лечението преди и сега


Задачата на онколозите е да изкоренят повредените клетки, като атакуват всяка от характеристиките им поотделно. В ерата на технологиите, генетиката и иновациите в медицината се създадоха много иновативни лечения - прицелни, таргетни, които правят точно това - атакуват отделните характеристики на рака, пояснява д-р Томова. Тя изброява, че различните модерни лечения пречат на клетките да получат импулс за безразборно делене, други пречат на снабдяването им с кръв, трети въздействат върху вътреклетъчните части или пък стимулират имунната система да разпознава и унищожава туморните клетки. Дълго време обаче се е прилагала предимно химиотерапия, за която се знае, че не е безвредна за здравите клетки в тялото. 


Пик в лечението на рака има за пръв път през 70-те години, когато започват да се разработват комбинираната химиотерапия и хормоналните лечения. Комбинираната химиотерапия използва различни по механизъм средства и лекарства, които имат свиващ или смачкващ ефект за тумора. Тогава и двете терапии са все още в етап на развитие, но днес са вече добре наложени и се прилагат както при следоперативно лечение, така и при метастазирало състояние.


В първия случай целта е да се унищожат раковите клетки, след като вече голяма част от тях са хирургически отстранени. В другия случай терапията се прилага преди операцията, за да се увеличи шансът за консервативна органосъхраняваща терапия. Прилага се, когато туморът в гърдата например е по-голям от 3 см. Ако с химиотерапията той се свие достатъчно, не е нужно да се отстранява цялата млечна жлеза и така може да се запази органът.


В днешни дни също се говори за революция в лечението на рак, защото вече съществуват и се усъвършенстват таргетните терапии, които са значително по-безвредни. Това е основната разлика между остарелите и по-новите методи. Докато класическата химиотерапия убива едновременно и туморните, и някои здрави клетки в тялото, прицелното лечение атакува само части от туморната клетка или различни пътища на регулация в нея. С други думи - по-селективно и прецизно е, но това не значи, че химиотерапията излиза от употреба.


Освен това цената на модерното лечение е значително по-висока, което остава фактор за достъпността му. В България таргетната терапия се реимбурсира напълно по клинична пътека №298, но по думите на д-р Томова в нея не се обхванати всички онкоболни, няма и как. Това не е по вина на системата, а на много други фактори като стадия на развитие на болестта, достъпа до лечебно заведение, желанието за борба... Реалистична цел обаче е да се обхванат две трети от болните. 


Кампания в София (Архив)

© Иван Григоров

Кампания в София (Архив)


Освен иновативните лечения сега е различно и това, че вече са открити и познати голяма част от гените, които увеличават риска от рак. Идентифицирани са например BRCA1 и BRCA2, които станаха популярни покрай решението на Анджелина Джоли за двойна мастектомия, с която да се предпази от вродения ѝ висок риск. Други сходни гени - отново при рак на гърдата - са P53, и PTEN/MMAC1. Открит е и протеинът human epidermal growth factor receptor 2 (HER2). 


Комбинацията от по-добри лечения, по-доброто познаване на причинителите на рака и повишаващата се култура на профилактика се отразява видимо на преживяемостта на пациентите със злокачествени образувания, обобщава д-р Томова. Тя е категорична, че диагнозата "рак" вече не е равнозначна на смърт, както беше до неотдавна.


Според статистика на Националния раков институт на САЩ 10-годишната преживяемост при всички подтипове на рак на гърдата се е подобрила значително за изминалите 60 години. От 25% между 1944 и 1954 г., тя е вече 77% в периода 1995 - 2004 г. Друго проучване показва, че иновативните терапии са допринесли за 73% от подобрения в цялостното здраве и продължителност на живота на хората. 


Д-р Антоанета Томова: Диагнозата "рак" вече не е равнозначна на смърт

© Юлия Лазарова


Как да намалим риска

Предпазването от рак предполага здравословен начин на живот. Това означава да се храним умно, доста да се движим, да имаме добра психохигиена, така че да не позволяваме на стреса да пречупи нашата нервна система и имунитет, да се лишим от вредните навици като злоупотреба с алкохол и тютюнопушене. Диетата трябва да бъде богата на фибри и по-бедна на животински мазнини, да включва повече плодове и зеленчуци. Също и по-честият контакт с природата и чистия въздух, изрежда д-р Томова. "Човек трябва да живее така, че да не си вреди, а напротив - да подпомага здравословните процеси в себе си", обобщава онкологът.  


Задължителни са и профилактичните прегледи, особено за заболявания като рака на гърдата, на шийката на матката, на простатата. Има достатъчно тестове и начини човек дори да се самоизследва и да се провери рискът и ако има наченки, те да бъдат уловени рано. Това е ключово за успешното лечение. Ако има фамилна обремененост, редовните профилактични прегледи са особено важни, при това от по-ранна възраст. При жените с фамилна обремененост за рак на гърдата например редовните изследвания трябва да започнат още след 20-годишна възраст. При мъжете рак на простата и на дебелото черво може да се появи на 50 години и нагоре.  


Въпреки това фамилната обремененост не е дамга, уточнява онкологът. Спорадичните случаи са много по-чести, което означава, че ракът на първо място се поражда не от наследствеността, а от това какво ние сами си причиняваме, живеейки неразумно и нездравословно.



Съветът на д-р Антоанета Томова за жени, диагностицирани с рак на гърдата: 


Шокът от диагнозата за една жена е огромен. В първия момент тя има нужда от много деликатен лекар онколог, а ако той няма достатъчно време или такт - и от психолог. Шокът наистина е огромен, това е гръм от ясно небе. Той ти пренарежда всички приоритети, обърква ти целия свят. На различните хора им отнема различно дълъг процес, в който те да пренаредят отново нещата и да съумеят да продължат горе-долу нормално. Но никога вече няма да е съвсем нормално. Ти вече си с клеймо, пясъчният часовник е завъртян.


Съветвам тези жени да си изберат лекар, на когото да вярват много, да се уверят, че са лекувани качествено, да се дисциплинират и да бъдат активни участници в процеса. Защото онкологът може да дава лечение, но за да подейства то, те трябва да включат и собствения си потенциал. Това се опитвам да правя - у пациента да срещна партньор, който да се впусне в процеса като в битка и накрая да излезе победител. Тези, които успеят да се вдъхновят и амбицират, да бъдат дисциплинирани във всичко, което правят, те имат най-дълги и добри резултати, дори прогнозата им да е била лоша. Това съучастие на пациента е най-важното нещо, той най-много от всички трябва да иска и да вярва, че може да се излекува, за да го постигне. 

Коментари (52)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1170 Любопитно
  2. 2 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1072 Любопитно

    Леко в страни от темата, но защо има само ден на ракът на гърдата?

    Fail with honour then succeed by fraud
  3. 3 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1072 Любопитно

    "Тя изброява, че различните модерни лечения пречат на клетките да получат импулс за безразборно делене, други пречат на снабдяването им с кръв, трети въздействат върху вътреклетъчните части или пък стимулират имунната система да разпознава и унищожава туморните клетки. "

    Това казано на прост български не се ли свежда до два общи вида: химиотерапия и лъчева терапия (облъчване с радиация)?

    Fail with honour then succeed by fraud
  4. 4 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Бих искала да засегна един премълчаван проблем, а именно. МАСТЕКТОМИЯТА!
    Значи Анджелина Джоли - красива актриса и суперсъстоятелна дама се подложи на двойна мастектомия за да избегне риска. У нас обаче се предлагат и допускат от лекари частично отстраняване на тъкан от гърда с карцином! Много от пациентките се страхуват от мастектомията поради предразсъдъци и какви ли не още селении.

  5. 5 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 782 Неутрално

    От 15 години не мога да спя периодично, защото разбрах за болна приятелка, която не се реши навреме на мастектомия, аз знаех, но не бях достатъчно убедителна срещу аргумента: Моят мъж няма да ме одобри с протеза! Не я уплаших достатъчно, не разказах за рисковете! Нея отдавна я няма , а все още се допуска подобно решение и мисъл от болните.
    Има ли метастази, изпуснали сте експреса на оздравяването!

  6. 6 Профил на vlado1978
    vlado1978
    Рейтинг: 626 Неутрално

    До коментар [#2] от "issunbōshi":

    Има на всякакви видове рак. миналият месец беше за рак на простата.
    а по темата - крайно време е да се наложи профилкатиката масово в страната. каквата и апаратура да има, каквито и корифеи да са лекарати, хванеш ли го късно, нищо не може да те спаси. Отделно развита мрежа за профилактика би спестила и средства, за които непрексънато се говори в сектора. Уловеният навреме рак би спестил средства от скъпоструващите и продължителни лечения. Всичко е въпрос на култура за здравето, която трябва да се набия в главите и на пациентите и на лекарите.

  7. 7 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1072 Любопитно

    " Това означава да се храним умно, доста да се движим, да имаме добра психохигиена, така че да не позволяваме на стреса да пречупи нашата нервна система и имунитет, да се лишим от вредните навици като злоупотреба с алкохол и тютюнопушене. "

    Бих добавил също приемане на достатъчно количество вода (в чист вид), за да могат токсините да бъдат изхвърляни от организма.

    "Диетата трябва да бъде богата на фибри и по-бедна на животински мазнини, да включва повече плодове и зеленчуци. "

    Също така избягване на палмово и всякакви хидрогенирани масла, както и изкуствени подсладители от вида на Аспартам, или Е951.

    Fail with honour then succeed by fraud
  8. 8 Профил на Питанка
    Питанка
    Рейтинг: 1391 Разстроено

    Диагнозата "рак" вече не е равнозначна на смърт
    ================================

    Освен, ако не чакаш на здравната каса...

    "Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"
  9. 9 Профил на Борко
    Борко
    Рейтинг: 395 Любопитно

    Как да избегнеш стреса при начина на живот, който водим и сме притиснати отвсякъде, заеми, сметки, борба за оцеляване, не ми стана ясно как точно да постигнем здравословен и най-вече спокоен начин на живот при условията, при които живеем.

  10. 10 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Е не значи непременно смърт, а бавна смърт нали така... Плюс тва зависи от кои слоеве на населението си и дал можеш си позволи лечението и даже диагностицирането но не е политкоректно да се говорят такива работи ся...

  11. 11 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#3] от "issunbōshi":
    Преди всичко е профилактиката:
    1. Ако в рода ти има болни от рак на гърдата трябва да започнеш да се изследваш на 35 годишна възраст всяка седмица у дома се проверяваш за бучки, възли и необичайни неща. При наличие веднага на лекар! Четох, че най-доброто изледване е термодиагностиката, не съм специалист.
    2. Ако има бучка се гледа гърдата в отпуснато състояние - ако зърното е хлътнало си в страшна опасност./ народна медицина за диагностика от Средна Азия/. При това положение снаха ми си направи двойна мастектомия. Цялото семейство я поддържахме, мъжът и - моят брат също.

  12. 12 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#3] от "issunbōshi":

    Не, лъчетерапията също е към старите лечение, просто целта е по-локален ефект или пък активиране на вече въведена в кръвообръщението химиотерапия само в облъчваната област. Новите са най-общо казано изкуствени антитела, които атакуват изброените структури на клетките - HER2 - рецептора, факторите, които повлияват образуването на кръвоносните съдове, делителното вретено на туморните клетки и т.н. Тези терапии са насочени само към конкретни рецептори, налични почти само в туморните клетки и почти не засягат здравите клетки на организма. Естествено този тип терапии винаги са подкрепени от класически коктейл химиотерапия за постигане на максимален ефект от лечението.

  13. 13 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 706 Неутрално

    По света, поне развития, е така.

    В окаяна България - съвсем не е.

    Преди седмица всички гледахме разярената шефка на Здравната каса, която със злобен глас обясняваше, как няма пари за лечението на 50 (ПЕТДЕСЕТ) жени болни от рак на гърдата - т.е. в изстъпление на ярост тя ги осъди на смърт. В България, в ЕВРОПЕЙСКА (уж) България.

  14. 14 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1953 Неутрално

    Не мога да споря с доктор но знам,че диагнозата"рак" не е равнозначна на живот.

  15. 15 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#10] от "bluescreen":

    Всички така или иначе бавно умираме. Това, че в крайна сметка знаеш от какво и приблизително кога не трябва да се приема като присъда. Да не говорим, че 10 години са голям период, през който излизат много нови лекарства, които още може да удължат преживяемостта. И в крайна сметка можеш ли да кажеш дали ще си жив след 10 години пък дори и в момента да си напълно здрав?

  16. 16 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#10] от "bluescreen":
    За съжаление е така! Истинското лечение е страшно скъпо и неособено ефективно, каквото и да се пише за отделните лекарства от производителя, каквито и да са чудеса обещани.
    Навреме открито всичко се лекува сравнително успешно. Но това е спяща диагноза, не се знае кога ще излезеш от ремисия. Имаш ли генетично предразположение за допускане на злокачествени образувания винаги има опасност.

  17. 17 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    са методи от 70-80те години точно това си означава

    българското здравеопазване е на критично ниско ниво.

  18. 18 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1072 Неутрално

    До коментар [#11] от "Пърсифал - това съм аз!":

    Така е, профилактиката е ключов фактор. Но има и нещо в нас, което трябва да се промени. Пример: Имахме колежка, на която на профилкатичен преглед, организиран от фирмата, откриха рак на гърдата в начален стадий. Нейният начин на живот, между другото, не включваше никакъв спорт - от офиса в къщи пред компютъра, по цял ден пиеше кафета и пушеше цигари, и се смееше, че вода не обичала да пие. Когато й намериха рак я пратиха веднага да отиде за по-нататъшни прегледи. Не отишла, защото я било страх. Така до следващия профилактичен преглед, на който вече й казаха колко време й остава..
    Много жалко, беше на около 36. Остави вдовец и дете..

    Fail with honour then succeed by fraud
  19. 19 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1072 Неутрално

    До коментар [#15] от "ugi":

    Аз не умирам бавно, а живея бързо. За някои чашата е наполовина празна, но мен не ми харесва тази концепция.

    Мерси са подробното обяснение за новите методи.

    Fail with honour then succeed by fraud
  20. 20 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Считам, че е много важно да се уточни, че зад общия термин "рак" се крият стотици разновидностти, всеки със свои спецефични и важни особенности!

    Обобщени статии /и заглавия/, като тази, не бива да се разглеждата еднозначно и да служат като аргумент при вземане на решения от хората засегнати от такива заболявания!

  21. 21 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 750 Неутрално

    В България означава смърт и то мъчителна и разорителна за близките на болния. В Западния свят наистина процента на излекуваните и ранно-диагностицираните е значително увеличен.

    malart.blog.bg
  22. 22 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#13] от "zenola":

    Виж сега, не коментирам личното отношение на въпросната шефка, защото не съм гледал интервюто. Но при боравенето с обществени пари, при това в ограничено количество има няколко неща, които трябва да се съблюдават. И основното от тях е да се постигне максимално полезност за обществото. Това не е измислено от мен, прилага се навсякъде по света. Защото ти казваш обричат се тези 50 жени на смърт. Но тяхното лечение струва по около 7000лв на месец, това прави общо 350 хиляди на месец за всички тях. Това са пари, с които може да се осигури инсулина на 1000 диабетика (включително деца) или лекарствата за астма на 1000 деца или лекарствата на 10 000 души с хипертония на месец и т.н. и т.н. Та кои са по-важни според теб? Кои вие бихте обрекли на смърт, ако си на мястото на шефката на НЗОК? Защото парите в здравеопазването са ограничени. За конкретния период има конкретен бюджет. И трябва да се решава в неговите рамки. Знам, че сега ще ми изкарате хиляди доводи откъде може да се намерят пари, но тук не говорим за далечното бъдеще, нито дори за следващата година, а за следващия месец, в който имате точно определен бюджет, в който трябва да се вместите. Коя от изброените от мен групи бихте обрекли на смърт или страдание в следващия месец? Защото е много лесно да плюете разгневено отстрани, но онази жена (пак казвам може и да не е била адекватна в интервюто си) трябва да вземе това решение.

  23. 23 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    Всъщгост, най-сериозните пробиви в лечението са направени от д-р Менгеле. Няма да коментирам как точно са достигнати тези знания, но са факт.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  24. 24 Профил на mystery
    mystery
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Профилактичите прегледи са най-важните и не само поради фамилната обремененост...

  25. 25 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#22] от "ugi":

    Поздравления за смелостта да напишете това!

  26. 26 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 614 Любопитно

    [quote#2:"issunbōshi"]Леко в страни от темата, но защо има само ден на ракът на гърдата? [/quote]

    Защото спонсорите имат интерес да има всеки месец различен ден на някое заболяване. Печалбата от лекарствата за рак е огромна, все пак малко лекарства струват по няколко хиляди лева, при положение, че производствената им цена е стотинки.
    На гърба на хиляди болни фармацевтичните концерни печелят МИЛИАРДИ долари! Остава печалба и за лекарите, и за здравните чиновници, а най-губещи са освен самите болни, така и здравните каси в съответните страни.

  27. 27 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    Как изчисли производствената цена? И само тя ли е ценообразуваща?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  28. 28 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1458 Гневно

    До коментар [#5] от "Пърсифал - това съм аз!":

    Не си ти виновна, а глупавият ѝ мъж!
    В момента силикон се бичи за щяло и нещяло, а тоя тип импланти са създадени иманно като протези за жени с мастектомия.
    Ама се чудя как може да има жени, дето да пожертват живота си зарад такива мъже.....

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  29. 29 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1458 Гневно

    До коментар [#22] от "ugi":

    Не тегли локуми, че неам нерви и време да те чета.
    Едана цивилизована държава не трябва да прави избор кой да живее и кой да умира, а да даде шанс за живот на всички.
    А който е толкова загрижен за обществените средства да пита къде се дянаха тия два милиарда, дето Дянков ги преля от касата в бюджета.
    Защото, ако си баха на мястото, тоя въпрос (с Афинитор-а) нямаше да стои.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  30. 30 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3884 Неутрално

    До коментар [#29] от "rapidfire":
    +1
    В една нормална държава не биха изтичали безумни суми за още по-безумни каузи / АЕЦ "Белене" напр./ и с тези суми бихме се лекували, образовали и т. н.
    Просто трябва да се ревизират публичните разходи; но не и от това правителство, не и от това управление на единствената здр. каса - за тях приоритетите са други.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  31. 31 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#29] от "rapidfire":

    Я, не се пени, ами прочети докрай какво съм писал.

  32. 32 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1458 Весело

    До коментар [#31] от "ugi":

    Царят на Атина изпратил при царя на Спарта пратеник който да го убеди в нещо си.
    Пратеникът говорил дълго и витиевато (като тебе), царят на Спрта попридремнал междувременно, а когато оня свършил му казал:
    - Забравих началото на речта ти, поради което не разбрах средата.
    А колкото до края съвсем не съм съгласен с него.
    Та и с теб така...
    Неам нерви и време да чета такива панегирици..

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  33. 33 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1458 Неутрално

    П.С.
    Край на спора.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  34. 34 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1072 Неутрално

    До коментар [#29] от "rapidfire":

    Ми не съм съгласен с теб. Човекът си е обяснил доста логично каквото има да каже. А ти се научи малко на уважение.. И за какъв спор говориш? На мен от страни ми изглежда, че ти сам си спориш..

    Fail with honour then succeed by fraud
  35. 35 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Не съм спецялист и не бих могъл да коментирам достоверноста
    на изложените факти.Но бих коментирал това че не са изложени по най добрият начин.Комбинацията от сложна медицинска терминология и простовати изречения използвани от баби и дядовци по парковете,едва ли е най подходяща форма за формата на в.Дневник.Окей ,разбрах какъв е смисъла на статията и защо излиза точно в този момент.Но неразбирам защо не е отбелязано колко струват тези инновативни технологии и нови лекарства на фирмите производителки.Една
    нова мулекула-от нейното синтезиране до превръщането и в
    лекарствен продукт който е свободно на пазара,струва между
    2-20 милярда долари.Това са пари които са вложени и които се
    очаква най малко да се възвърнат.Фирмите производители мислят -както за печалба така и за това пациентите да са по дълго платежоспосбни-т.е. да са живи.От мъртви пациенти или
    здрави хора лекарствените фирми нямат полза.Ето това трябва да се каже-доброто здравеопазване струва много пари.
    Трябва да има ясни визии и приоритети в здравеопазването а
    не да се мисли само за определена група пациенти и да се извличат политически благополучият толерирайки се една или друга група болни,но игнорирайки трета и четвърта.
    .Всички болни имат потенцялна опасност за живота си-не само онко болните.Трябва да се мисли за всички но за съжаление
    това струва не много а много пъти много пари...Сега са онко болните,утре тея със сърцата,после с хранопроводите,с бъбреците и т.н.....А ние сме и най бедни в Европа...мизерия....

  36. 36 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    Статията (интервюто) е набъркала богат гулаш от няколко различни проблема - диагностика, класическо и модерно лечение, биология на рака, профилактика...
    Подобно така и коментарите.

    До коментар [#4] от "Пърсифал - това съм аз!":

    Това далеч не е вярно. Операциите се различават според целта си - профилактика или терапия.
    1. Профилактичната операция може да е само мастектомия, защото не знаеш в коя част на жлезистото тяло ще се появи.
    Но се прави специална техника на операция, про която се запазват ареолите.
    2. Терапевтичната операция е мастектомия за големи тумори (спрямо размера на гърдата), като при нея не се запазва ареолата, а евентуално се реконструира пластично при следваща, вече пластично-естетична хирургия.
    За малки спрямо гърдата тумори може да се използва квадрантектомия или дори лумпектомия, като обаче след това се облъчва.
    Решението за стратегията на лечение, специално при рак на гърдата е много сложно и се взима винаги от колектив, който преценява вида на рака, всичките му хистологични и вече и някои генетични характеристики, стадия на заболяването, придружените заболявания и желанията на пациентката, ако ен са в груб разрез с логиката (това обаче иска да се поговори подробно с нея).

    Ракът на гърдата у мъже се решава подобно, и все пак е различно, защото има по-различна биология.

    E PLVRIBVS VNVM
  37. 37 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#36] от "PavelCZ":

    Кажи как стои върпоса със заплащането на подобни лекарства
    в чехия.Това най вече интересува аудиторията.

  38. 38 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2386 Неутрално

    правете профилактика ,не ръсете мозъци ,има страхотни програми за профилактиране ,с изследвания манипулации които са хем евтини ,хем безболезнени и почти всички лекари и специалити ги могат ,само тях да изпълните рака ще намалее с над 70%,но няма кой да дойде ,а и да дойде от вратата на лекаря почва да ръси мозъци и да дава наставления ,по това което е чел в интернета някъде .Другата основона причина за тежките случаи на рак в страната е ,че касата не контролира именно историята на тези пациенти ,а има как ,съществува е досие на всеки и ако болния не се епрофилактирал назад с години ,не би трябвало касата да му поема безплатно лечението ,така е в цял свят ,само тук не е така ,тук само пациентите имат права и само права и нямат задължения ,а лекарите имат задължения ,а нямат право да отказват ,до кога !!!

  39. 39 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 506 Неутрално


    За читателите и читателките които вероятно незнаят - има директива за цените на оригинални лекарства които имат валиден патент в EU.Скъпите и много скъпите лекарства струват еднакво навсякъде в EU. "Проблема"с високата цена не е във фирмата производител-те си имат своя финасова политика, не е и в доставчика -а в политиката ни в икономиката ни ,държавният бюджет и разбира се най вече в Здравната Каса и нейните ръководни бюрократи.......

  40. 40 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    До коментар [#37] от "the_fat":

    Онкологичните лекарства са на много строг режим - могат да се предписват само от специалисти и то само на конкретен пациент. С хормоните и химиотерапевтиците нямаме ограничения, но вървят от бюджетите на болниците (предоговарят се с касите ежегодно).

    Биологичното лечение - с антитела и с "малки молекули" може да се предписва само в центрове. Общо са 10 в страната. Има специално договаряне - също ежегодно. Там основното изискване е да има доказани рецептори (за антителата), или да има определени генетични знаци (за малките молекули) - обикновено присъствие на определени гени в "див" вид или в специални мутирали форми или в мултиплицирани форми - това се различава от препарат на препарат. Тук имаме определени лимити и се караме с касите.

    E PLVRIBVS VNVM
  41. 41 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#40] от "PavelCZ":

    Благодаря за изчерпателният отговор.Питах само
    [quote#37:"the_fat"]как стои върпоса със заплащането на подобни лекарства [/quote]....но не ми стана ясно

  42. 42 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 685 Неутрално

    "Крайната цел на тези клетки е да убият носителя си, "

    Клетките или конгломератите от клетки не могат да имат никакви цели.

  43. 43 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    До коментар [#41] от "the_fat":

    Ние, дето това работим не сме винаги наясно, дали ще ни се плати. Не се учудвам, че на теб не ти е съвсем ясно...ю
    Но по-ясно не мога да го обясня.

    E PLVRIBVS VNVM
  44. 44 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 685 Неутрално

    До коментар [#18] от "issunbōshi":

    Представяте варианти на един от митовете на здравия: болният сам си е виновен.
    Тъкмо на тези митове, които са начин за психологическо усвояване на възможността за смъртоносна заплаха, се дължи например и грубото, пренебрежително и лишено от елементарно съчувствие отношение към болните (в случая онкоболните).

  45. 45 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#43] от "PavelCZ":

    Не става въпрос на теб колко ще ти се плати за това което работиш-на теб ти плащат заплатат данъколплатците,имах
    предвид как и дали изобщо заплащат скъпите лекарства онко болните.Понеже на повечето места в Европа са ....безплатни или 100% или 75 % или само до едно време пацеинта плаща после не и т.н.Не ме разбирай неправилно но мен изобщо не ме интересува каква ти е заплата.Колкото по голяма толкова по добре

  46. 46 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#22] от "ugi":
    ++++++++++++ Трябва честност и да се каже за парите, количеството и разпределението.
    До коментар [#36] от "PavelCZ":
    Пазенето на ареолите има смисъл за млади жени.

  47. 47 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    До коментар [#45] от "the_fat":

    Значи изобщо не съм го обяснил добре. Моята заплата почти не зависи от тези плащания. Аз работя за един от 10-те онкоцентрове в Чехия. Затова и ти разказах как са структурирани взаимоотношенията между касите и онкоцентъра.
    За мен е естествено, че пациентите не доплащат за тези лекарства. Не знам страна, където да плащат. това са непосилни суми, дори за общо взето богати хора.

    E PLVRIBVS VNVM
  48. 48 Профил на smeshko
    smeshko
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#22] от "ugi":

    Много лесно е решението - отива се при финансовия министър и се искат пари и за едните и за другите болни, особено от акцизите върху цигарите и алкохола. А не да се разпределят на нашите фирми, разни мотофедерации и т.н. Пари има, обаче някой трябва да си помръдне мозъка, което за комунист е "досадно", както се пее в една песен.

  49. 49 Профил на smeshko
    smeshko
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#38] от "tur671":

    Дразниш адски много с тези безмислици, не за пръв път.

  50. 50 Профил на lacrima
    lacrima
    Рейтинг: 455 Неутрално

    До коментар [#5] от "Пърсифал - това съм аз!":

    [quote#5:"Пърсифал - това съм аз!"] Моят мъж няма да ме одобри с протеза! [/quote]

    Чувала съм за много такива "мъже"и направо ум не ми го побира... Дали осъзнават, че това, което с гордост показват Николета, Андреа и другите, де факто са протези?

  51. 51 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1458 Неутрално

    До коментар [#34] от "issunbōshi":

    Продължавай да не си съгласен, а аз продължавам да нямам време.
    Уважението се печели, не се полага by default.
    Човек, който може да напише следния абзац :

    "Защото ти казваш обричат се тези 50 жени на смърт. Но тяхното лечение струва по около 7000лв на месец, това прави общо 350 хиляди на месец за всички тях. Това са пари, с които може да се осигури инсулина на 1000 диабетика (включително деца) или лекарствата за астма на 1000 деца или лекарствата на 10 000 души с хипертония на месец и т.н. и т.н. Та кои са по-важни според теб? Кои вие бихте обрекли на смърт, ако си на мястото на шефката на НЗОК? Защото парите в здравеопазването са ограничени."

    автоматично е загубил моето уважение и желание да го чета по-нататък.
    Малко е цинично да избираш кой е по-важен и дали да умре майката или детето, не мислиш ли?
    Дали тоя дето написа тая простотия си дава сметка, че жените, които ще умрат, вероятно имат деца, които ще останат сираци?
    А ако неговата жена/майка/сестра се разболее от рак на гърдата, дали ще мисли по същия начин? Ще я жертва ли в името на инсулина на диабетиците?
    Още повече, както посочи Домакиня, като се пилеят пари за всякакви дивотии, а два милиарда от касата се разтвориха в нищото, някой да ми разсъждава, как средствата за здраве са ограничени и да ми прави подобни тънки сметки, извинявай, ама ми иде да му извия врата в секундата и на момента.
    Надявам се и аз достатъчно ясно да ти обясних какво искам да кажа.
    Лека нощ.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  52. 52 Профил на buzanka
    buzanka
    Рейтинг: 469 Неутрално

    За съжаление все по-често може да се види диагнозата рак в България. Едва ли има семейство, което не е засегнато. Може би това са последствията от Чернобил и сигурно още дълги години ще ни преследват.

    Обичам да слушам само себе си




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK