Ебола и тонове ледена вода

© Анелия Николова

Изминалата 2014 г. беше белязана от големи събития в медицината. Хиляди хора научиха какво е амиотрофична латерална склероза (АЛС) и дариха милиони за борбата с болестта, благодарение на предизвикателството с ледената кофа. В Африка избухна най-голямата досега епидемия от смъртоносния вирус ебола, която постави нащрек целия свят. Учените продължиха да разбиват кода на човешкия геном и да експериментират със стволови клетки, роди се и първото дете от трансплантирана матка.

Събрахме най-важните събития в медицината на 2014 г. според медицински журнали и списание "Тайм".

Тонове ледена вода и 100 млн. долара за проучвания

Предизвикателството в подкрепа на борбата с амиотрофична латерална склероза, при което участниците се заливат с ледена вода или даряват пари за каузата, започна невинно в социалните мрежи, с амбицията да привлече внимание към проблема и да събере и някой друг долар. Само за месец това се превърна в най-мащабната спонтанна кампания за набиране на средства и обхвана целия свят.

Освен че доказа влиянието на социалните мрежи за разнасянето на послание в днешно време, идеята Ice bucket challenge образова света за АЛС (известна и като болестта на Лу Гериг) и успя да набере над 100 милиона долара за разширяване на проучванията и опитите за лечение на заболяването, поразяващо нервната система. Значителни суми са насочени към експериментите със стволови клетки, като например учени от Университета Уисконсин-Мадисън използват такива клетки, за да стигнат до първопричината на болестта.

Заплахата "Ебола"

Вирусът ебола беше враг номер едно през миналата година. Назряващата епидемия в Гвинея, Сиера Леоне и Либерия в Западна Африка, започна да привлича внимание през пролетта с постоянно увеличаващият се брой на заразените и на жертвите. Според последни данни на Световната здравна организация починалите от инфекцията са вече над 7500, а общия брой на заразените е почти 20 хиляди.

Канада и САЩ веднага се заеха с тестването на възможни ваксини и лечение, които вероятно ще са достъпни още през 2015 г. Европейската комисия, СЗО, ООН и други международни организации отпуснаха милиарди за борбата с вируса. Летищата затегнаха контрола на пътуващите, за да предотвратят разпространението на вируса, като случаи извън Западна Африка възникнаха и в САЩ и Испания. Дори в България имаше уплах, за възможен случай на ебола, който се оказа фалшива тревога.

Откритията на 2014 г.

Почти всички значими открития в медицината през 2014 бяха свързани с проучването на стволови клетки. Изключение е може би единствено експериментът, при който 36-годишна шведка роди първото дете, заченато и развито в трансплантирана матка, за което съобщи журналът "Лансет" през септември.

Експериментите със стволови клетки са в пика си, откато неотдавна се елеминира нуждата за екстракцията им от ембриони и беше намерена технология, по която клетки от възрастни могат да се регенерират почти до оригиналното им състояние. Основната цел за учените продължава да е отглеждането на тъкани и цели органи от стволови клетки, макар че технологията тепърва ще се усъвършенства.

Чрез стволови клетки учени от Медицинския университет в Сейнт Луис успяха да превърнат кожни клетки в мозъчни. В лаборатория в Тексас успяха да отгледат нещо подобно на човешки бели дробове, а в Университета във Вашингтон - мини туптящо човешко сърце.

Има напредък и при невродегенеративни заболавяния като Алцхаймер. В Медицинския център в Джорджтаун разработиха биомаркери, които да засичат от рано наличието на гена на Алцхаймер и деменция, за да могат пациентите да предприемат мерки за забавяне на процеса, а също и да започне да се работи върху по-ефективно лечение в ранните стадии.

Здравословно меню

Открития имаше и по отоншение на здравословния начин на живот. Така например максимата, че пет порции плодове и зеленчуци на ден са гаранция за по-добро здраве и дълголетие, беше разширена. Проучване на Британския център по здравеопазването сред над 65 хиляди души показа, че всъщност вълшебното число е седем. Хората, които ядат поне по седем плодове или зеленчуци на ден живеят по-дълго.

В Медицинския университет в Аризона пък откриха, че средиземноморската диета, която включва много плодове, зеленчуци, паста и риба, е по-полезна за сърцето, отколкото диетата без мазнини. Друго проучване показа, че зеленият чай е полезен не само за обмяната на веществата, но и за функциите на мозъка, а за любителите на бургери излезе разочароващата новина, че месото, обработен на грил, увеличава риска за Алцхаймер и диабет.

Годината беше доста противоречива за електронните цигари. Рекламирани като по-здравословна алтернатива и дори като средство за отказване от тютюнопушенето, няколко проучвания през 2014 г. показаха, че те всъщност правят отказването по-трудно, а СЗО и САЩ предприеха мерки за по-строга регулация за продажбата им.

1. 1 Профил на hodounski
    hodounski

И Цв.Цв. се включи в борбата с АЛС ,ама с предизборни цели.

2. 2 Профил на ecrvg12345
    ecrvg12345

Абе учените, що не си .........м...а...та.

От вчера съм изял кило пилешки мръвки натъпкани с антибиотици, кило свински мръвки с хормони, пет -шест вида торти пълни с кило захар и 100 вида Е-та, 4 литра безалкохолно, трушия от която в в тялото ми се разтвориха поне две-три лъжици сол, твърд алкохол половинка(тук вреди мисля че няма, алкохола е полезен),салати разни с краставици и домати дето не растат в почвата, а в памук напоен с торове, изядох и една ябълка, ама късно се усетих, че не съм я умил със сапун и топла вода за да отмия парафина по нея...общо взето в тялото ми постъпиха толкова вредни химически вещества, че Менделеев ако беше жив щеше да ми завиди.

И не седем както пишете, а седемдесет порции плодове да изям нищо няма да помогне. Ще вземе някой да ви повярва и ще почне по цял ден да хрупа трева.

3. 3 Профил на Реми
    Реми

До коментар [#2] от "ecrvg12345":

Хахахха...явно "отровите" дето си ги погълнал имат доста добро действие върху чувството ти за хумор!
    Човек се храни със съзнанието си. Останалото е само физиология.
    Ако поемаш каквато и да е храна със съмнение или недоволство, тя неизбежно вреди на организма ти.
    Ако всички милиарди, дето ги гласуват за войни се отпускаха за научни изследвания,които да подобрят живота като цяло, Земята можеше наистина да е рай.
    Време е 80% от политиците да бъдат жени.

Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  4. 4 Профил на Grizacha ot Razgrad
    Grizacha ot Razgrad

До коментар [#2] от "ecrvg12345":

Ако аз изям това,пиши ме бегал на оня свят.

5. 5 Профил на dedo pepo
    dedo pepo

До коментар [#2] от "ecrvg12345":

Жив и здрав да се храниш и чувстваш добре и с настроение!

6. 6 Профил на Без коз
    Без коз

Паста ли? Тортата може ли да замени пастата? Или да почнем да превеждаме на български най-сетне!

Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  7. 7 Профил на ddemi
    ddemi

До коментар [#2] от "ecrvg12345":
    Абе учените, що не си .........м...а...та?
    Драги ерк, девизът на отровителите е: няма отрови, има отровни дози. Ако си пробвал да пушиш трева, просто от човешко любопитство, няма как да си станал наркоман. Или ако си опънал 1-2-...20 бири, няма как да си станал алкохолик. Ако обаче я караш така достатъчно дълго време, бъди сигурен, че ще имаш много и разнообразни проблеми. Та, ако си се насвинил за празниците, няма лошо; почти всички сме така. Лошо е ако всеки ден за теб е подобен празник. Здрава и богата Нова Година, ерк!

8. 8 Профил на ecrvg12345
    ecrvg12345

До коментар [#7] от "ddemi":

Просто се шегувам.
    В добра форма съм и не преяждам, а още по-малко препивам.
    Пия по една бира само като ходя в планината, щото няма вода.

9. 9 Профил на Chavo64
    Chavo64

До коментар [#6] от "Без соц":

Незнам да има българска дума, обхващаща всички видове " паста": спагети, макарони, равиоли, тортелини и тн. Иначе на "пастите" от соц сладкарниците, май им викат другояче.

chavo64
  10. 10 Профил на Иван K
    Иван K

За мен всеки отделен зеленчук си има уникален вкус. Но през последните години започнаха да продават домати ужасни на вкус. Който си прави салати вероятно не усеща.

подпис