Седем съвета за щастлив живот

Лошото настроение не е депресия, когато е епизодично. То може да бъде преборено с промяна във физическите и психическите навици в ежедневието

© Reuters

Лошото настроение не е депресия, когато е епизодично. То може да бъде преборено с промяна във физическите и психическите навици в ежедневието



Депресията обикновено се появява по независещи от нас причини - смъртта на близък, загуба на работа, трудности в личния и професионалния живот. Липсата на щастие в ежедневието е съвсем друг въпрос - това е нещо, върху което всеки може да работи и да пребори. Списание "Тайм" събира откритията и съветите на професионалисти в областта на психичното здраве за това как да направим поводите за радост в живота си по-чести и автентични, или по-точно - какво да избягваме, за да не изпадаме в лошо настроение и рутина.


Изправен гръб, погледът напред 


Психичното здраве винаги има отражение върху физическото състояние, включително дори върху походката. Обратното обаче също е вярно, твърди научна разработка, публикувана в Журнала за поведенческа терапия и екпериментална психиатрия. Според проучването хората, които вървят прегърбени и със свити рамене, без движение на ръцето покрай тялото, обикновено са в по-лошо настроение от хората, които се стараят да вървят изправени и с вдигнати глави. Прегърбените дори имат по-голяма склонност да пазят негативни спомени и да се сърдят по-дълго, открили учените. 
 

По-малко снимки, повече истински спомени




Едва ли е изненада за някого това, че модерният начин на живот и манията по споделяне на моменти от личния живот в социалните мрежи се отразяват на психичното равновесие и начина, по който работи мозъка. Ново проучване на Университета Бастр в щата Уошингтън демонстрира как хора, които "щракат" непрекъснато с камерите на мобилните си телефони и споделят снимките в платформи като "Инстаграм" и "Фейсбук" много по-трудно си спомнят за конкретния момент след известно време, отколкото хора, които са били само наблюдатели. Обяснението на учените, е че обективът е преграда, която обаче трудно се осъзнава като такава. 


Всъщност мобилните устройства и технологиите като цяло са преграда. Психолозите на "Тайм" препоръчват поне веднъж седмично да си почиваме от тях напълно, защото постоянната връзка и поток от информация затормозяват. Друг аспект на модерния начин на живот е и това, че живата комуникация с приятели е почти изцяло изместена от онлайн чат и есемеси, което не е същото и не дава същото чувство за близост. Вместо да разкажете цяла история в съобщение с емотикони, използвайте телефона, за да насрочите среща, съветват експертите.


Повече движение 


Спортуване, разходки навън, или каквато и да е физическа активност три пъти седмично намаляват риска от депресия с почти 20%, показва проучване, публикувано в международния журнал JAMA Psychiatry. Мащабното изследване е проведено с 11 хиляди души, родени през 1958 г., като до 50-ата им годишнина са следени за симптоми на депресия и обстоятелствата, довели до тях. Едно от категоричните заключения е, че липсата на движение е предпоставка за депресия, и обратното - активността намалява риска с по 6% на всяка тренировка за седмицата.


С движението идва и сънят, за който е всеизвестно, че е задължително условие за здравето.
 

Без протакване 
 
Липсата на мотивация, протакването на изпълнението на задачите или в прав текст - мързелът, също са симптоми на апатията и нещастния живот. Психолозите, цитирани от "Тайм", са категорични, че отлагането само натрупва стрес и нервност за изпълнението на задачата, и то много по-често се дължи на страха от провал, отколокото от мързел. Решението е задачите просто да се изпълнят, при това със старание. Удовлетворението и поводите за радост в случаите на добре свършена работа могат да компенсират натрупаното напрежение. За по-лесното "запретване на ръкавите" може да помогне някакъв личен ритуал - например слушането на определен сет от музика, физически упражнения или друго, което премахва стреса.


Другата крайност на бездействието - вършенето на няколко неща едновременно - също не е полезна. Заблуда е, че сме по-продуктивни като работим едновременно по няколко неща или пестим време като обядваме на бюрото пред компютъра. Разкъсването между две, три и повече дейности всъщност е повод за стрес - и заради по-бавния прогрес по всички направления, и заради това, че мозъкът през цялото време се опитва да се концентрира, но не е сигурен в какво.


Без токсични взаимоотношения  


Романтичните връзки и приятелствата не винаги са нещо полезно за психичното здраве, въпреки широкото убеждение, че те са ключът към щастието. Много хора не осъзнават, че източникът на депресията и нещастието им се коренят във взаимоотношенията им с конкретен човек или група хора, включително дори колегите в офиса. Във връзките това се случва когато няма равнопоставеност и единият налага психическо надмощие на другия, който, от своя страна, с времето започва да се чувства непълноценен и недостоен.


Повече поводи за смях


Експерименти са доказали многократно, че смехът има благоприятно действие върху здравето - и физическото и психическото. Наричат го "бързото лекарство" срещу нервност и депресия. Здравословната реакция на това да се спънеш и да паднеш с плонж е да се засмееш, а не да се разстроиш, съветват психолозите на "Тайм". Препоръчват всеки ден да се заделят поне по няколко минути за любимия комедиен сайт, канал, радио станция или изобщо нещо, което предизвиква широка усмивка.


Повече време за себе си


Със семейството, работата, пазара, колата - модерният човек рядко остава сам и отделя време за себе си (посещенията до тоалетната не се броят). Това е една от грешките на безрадностния живот. Според специалистите времето за себе си също е задължително за доброто психично здраве и оттам - за щастливия живот. Може да са 10 минути, един час или цял ден, но в това време човек трябва да си позволи да се отпусне без да мисли и да се съобразява с желанията на другите.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1081 Любопитно

    "...мобилните устройства и технологиите като цяло са преграда. Психолозите препоръчват поне веднъж седмично да си почивате от тях напълно, защото постоянната връзка и поток от информация затормозяват..."

    Хали, прочете ли това ???

    Форумът е в будна кома...
  2. 2 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    Без протакане...
    Сиренето и ракията трябва да отлежат... те се протакат...
    а зелето се претака...

  3. 3 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 598 Неутрално

    [quote#1:"Ghost"]"...мобилните устройства и технологиите като цяло са преграда. Психолозите препоръчват поне веднъж седмично да си почивате от тях напълно, защото постоянната връзка и поток от информация затормозяват..[/quote]

    де да беше Галериса прототипа..

    гледам млади момчета и момичета...с оФчи поглед в дисплея на смартфона..гледат нещо..сериозни..сигурно в момента върви тренсфир съм банковата им смегка в Швейцария

    физиономиите-пластмасови..ценностите и те..

    как такива хора да водят щастлив живот...
    те са "инсталирани" преди да се родят

  4. 4 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 611 Неутрално

    Да здравето е най-важно. За съжаление не всеки може да му се радва.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  5. 5 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Сутрин късно, вечер рано си затваряш телефона и си готов...

    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  6. 6 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 1917 Неутрално

    1. Наслаждаваш се на момента.
    2. Правиш най-доброто, което можеш тук и сега. Без значение какво е било в миналото (не можеш а го промениш) и без страх за бъдещето (променИ каквото можеш, каквото не можеш - няма значение дали се тревожиш или не)
    3. Всеки ден започва с планиране, почни с приоритетите, в края на деня направи отчет и "изключи," когато няма повече да работиш.
    4. Медитация, секс, движение, смях ...
    5. Изключително важно е да имаш приятели и близки - да можеш да се обадиш на някого с или без повод и той/тя да те изслуша (по възможност без да съди и без да бърза да дава акъли - майките, бабите и тъщите обикновено не влизат в списъка )
    6. Да намираш приложение на "уникалните си силни страни" - в идеалния вариант на работа, ако не може - поне в хобито.
    7. Внимание какво ядем, пием и т.н. (шмъркането и розовите хапченца носят химически преживявания, а и после - така казват - ставало по-зле).

    Никола Йорданов
  7. 7 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3575 Неутрално

    Не трябва да отлагаме, нищо!!

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  8. 8 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3331 Неутрално

    Добра булка, деца и внуци.

  9. 9 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2672 Неутрално

    [quote#4:"angevins"]Да здравето е най-важно. За съжаление не всеки може да му се радва. [/quote]
    Така е. Двойно по-тежко е когато се разболее близък човек. В този случай няма начин да се избегне депресията, след като човек се чувства напълно безсилен.

  10. 10 Профил на dutch
    dutch
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Формулата на успеха е да имаш от всичко по едно: една къща, една жена, една банкова сметка, една кола - най- много. Като са повече става обърквация и те прави нещастен. Е, може да имаш повече дечурлига.
    Движение, смях, секс и приятели също помагат. Успех, народе в търсене на щастието... Рецептата ви я дадох.

  11. 11 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 766 Неутрално

    [quote#9:"pamela"]Така е. Двойно по-тежко е когато се разболее близък човек. В този случай няма начин да се избегне депресията, след като човек се чувства напълно безсилен.[/quote]
    Съпругата на един мой приятел умря от рак на 39 години.Никога не е пушила,пиела алкохол или дрогирала.Нямаше наднормено тегло,нито се тъпчеше с разни боклуци.Не живееше и под някакъв стрес-имаше си прекрасен съпруг и син,работата й не беше много напрегната.И въпреки това си отиде млада.А същевременно познавам пияници и върли пушачи,които живеят над 80 години и не боледуват.Явно гените са най-важните за здравето.

  12. 12 Профил на dragana_panova
    dragana_panova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хората са казали, докато сме млади си даваме здравето за парите, след това си даваме парите за здраве, но то е безценно и за съжаление понякога няма как да го възстановим. Но и кермит е прав, че гените оказват огромно влияние.
    Грижете се за себеси !!!

  13. 13 Профил на briket
    briket
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#12:"dragana_panova"]докато сме млади си даваме здравето за парите[/quote]
    Щастието e състояние на духа, а не на портфейла.

  14. 14 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 532 Неутрално

    "Експерименти са доказали многократно, че смехът има благоприятно действие върху здравето"

    Като знам, колко сирийци на ден влизат е Германия с статус на бежанец, смехът ми спира. Имам само страх, от терористичен акт. Това ако така продължава, ще има революция на немските улици

    Es muß Geld fließen!
  15. 15 Профил на abrasha
    abrasha
    Рейтинг: 278 Неутрално

    [quote#10:"dutch"]Формулата на успеха е да имаш от всичко по едно:[/quote] и най-много ЕДИН кредит или карта





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK