
© Pantone.com
Най-грозният цвят на света прилича "на смърт", "на мръсотия" и "на смола". Името му буквално преведено е "матов кушет" (opaque couché) и е под код номер 448с по универсалната схема на цветовете на Института "Пантон". Мястото му под слънцето от 2012 г. насам е много специфично - в него са оцветени опаковките на всички марки цигари в Австралия, а скоро и на тези във Великобритания, Франция и Ирландия.
Определението на този матов зелено-кафяв цвят като най-отблъскващия цвят на света не е случайност, а резултат от продължително проучване на агенцията GfK, поръчано от правителството на Австралия през 2012 г. преди въвеждането на задължителните универсални опаковки на тютюневите изделия тогава. Целта била освен стряскащите картинки и надписи на кутиите, цветът им също да не е атрактивен по никакъв начин и да отказва пушачите от продукта.
Агенцията провела анкета сред хиляди хора и отличила цвета, за който не се получил нито един позитивен отзвук. Колебанието на австралийските служби за най-грозен цвят било сведено до този и още два - маслинено тъмно зелено и тъмно кафяво. Обаче и при двата други наситеността създавала известно усещане за величие, за разлика от "победителя", който изглежда разводнен, макар че е тъмен.
Първоначалната анкета включвала също и жълтеникавият цвят наречен "горчица", зеленият "лайм", бял, бежов и тъмно сив. Никой обаче дори не се доближил по резултати до негативния отговор, който получил 448с.
© World health organization
От "Пантон", чието име се намесва само заради кода за обозначаване на цвета, никак не са доволни от определението "най-грозен цвят на света", пише "Гардиън". Пред британското издание изпълнителният директор на най-авторитетния институт по цветовете Леатрис Айсмън, коментира че всички цветове са равни и че няма такова нещо като най-красив или най-грозен. По думите й всъщност в дизайна 448с се асоциира с дълбоки, спокойни земни тонове и е доста подходящ и често ползван за дивани и обувки. Има го и в модата, защото модата явно вижда красота и в грозното, коментира с ирония Айсмън.
Резултатите обаче са налице. Само за три години след въвеждане на универсалната опаковка в Австралия - от 2012 г. до 2015 г. - броят на пушачите там е спаднал с около 100 хиляди и с почти 1.5 процентни пункта - от 16.1% (от населението над 18) през 2012 г. на 14.7% през 2015 г. Още от 90-те Австралия води активна политика срещу тютюнопушенето и е сред пионерите в по-строгите мерки като еднаквите опаковки, рязкото повишаване на цените и забраните за пушене на обществени места. Това е и първата държава, която публично обмисля пълна забрана за разпространението и купуването на цигари сред пълнолетни.
От този май цветът е въвъден като задължителен за цигарените кутии и във Великобритания, а същото предстои и във Франция и Ирландия.