Тази рубрика е създадена по проект, финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Публикациите отразяват единствено мнението на автора и Европейската комисия не отговаря за съдържанието на информацията.

Европа, изглежда, не може да поеме повече шоколад

Европа, изглежда, не може да поеме повече шоколад

© Юлия Лазарова



Европа е безспорният шампион по консумация на шоколад в света. В страните от Европейския съюз на човек се падат средно по 5.77 кг на година или по 57 шоколада - повече от един на седмица. За сравнение в Китай количеството на глава от населението е само 200 грама за годината. Дори Щатите не могат да се мерят с техните 4.3 кг шоколад на човек.


От 2008 г. насам обаче се наблюдават вариации и спадове на потреблението в Европа и за това има няколко възможни обяснения, пише "Франкфуртер алгемайне цайтунг".


Справката в Евростат показва, че пазарът на шоколад в ЕС е достигнал насищане около 2003 г., когато са изядени близо 3.4 млрд. килограма. До 2008 г. достига пика си и количеството нараства до 4.1 млрд. кг, но оттам следва спад до 2012 г., и после отново ръст до 2015 г. За последното десетилетие количеството варира между 3.6 и 4.1 млрд. кг без драстични скокове. Тенденцията обаче предвещава нов спад през следващите няколко години.




Големите производители обясняват това с абсолютното пренасищане на пазара. Тук пазарът вече няма накъде да се разгръща, а дори е възможно да се свие по различни причини. Във фокуса на фабриките вече е Азия, където е следващият платежоспособен и все още "гладен за сладко" пазар. Някои традиционни европейски компании вече изнасят за Австралия, Япония и Латинска Америка.


За да гласувате трябва да сте регистриран потребител.

Резултати от 1401 гласа

  1. Всеки ден (26.98%)
  2. Веднъж седмично (23.34%)
  3. Когато съм нещастен (2.86%)
  4. На заплата (3.57%)
  5. Рядко, но качествен (32.12%)
  6. Не обичам шоколад (6.78%)
  7. Друго (4.43%)

Поскъпването на какаото е една от основните аргументи, които пазарните експерти дават, когато се обясняват спадовете в продажбите на шоколадови изделия. Темпото, с което вървят развиващите се пазари е толкова бързо, че производителите на какао не смогват да им го набавят. Оттам и цената на суровината расте.


Но всъщност това не е толкова значим фактор за развитите икономики, защото реалното изражение на поскъпването в крайната цена е само с няколко евро цента. Заедно с това стремежът към качеството в страните с висок стандарт се повишава и скъпите марки се налагат като по-пресижни и здравословни, затова и по-желани. В Германия например много от любителите на шоколад са готови да плащат по 5 и повече евро за брой.


Успоредно с шоколада, пазарът се насища и на всичко останало. На традиционните места, на които се продават какаовите изкушения - хранителните магазини, уличните будки и бензиностанции, вече предлагат достатъчно по-ниско калорични алтернативи като плодове, ядки и диетични десерти. Много клиенти са започнали да предпочитат тях, отбелязват анализаторите.


Друг актуален аргумент, дори и да е абстрактен, е глобалното затопляне. Според експертите, цитирани от немското издание, повишаването на температурите през последното десетилетие отдалечава хората от оптималната температура за сладко. Колкото по-топло е, толкова по-малко е желанието за шоколад, като границата е около 25 градуса по Целзий, показва германско проучване.


Нито една от тези причини обаче не е достатъчно силна сама по себе си за насочване на тенденцията. Вероятно е комбинацията от всичките, а според една от теориите Европа е достигнала предела на количеството, което може да поеме, за да засити глада си за сладко - онези 5.7 кг на година. Това би означавало, че и САЩ и Азия имат много да догонват и съответно - пазарите там могат да продължават да растат.


И макар че Европейският пазар вече e пълен, има известно място за движение - например в последните пет години продажбите на шоколади на блокчета са се запазили на едно ниво; шоколадовите ликьори, бонбони и какаото на прах се купуват по-малко; а течният шоколад се търси все повече. Повече интерес има и към изделията с екзотични комбинации на подправки и добавки. В пик са продажбите на шоколади със сол, карамел с морска сол, лавандула, роза и др. Тези с чили обаче вече не са на мода.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK