Един месец пръстов идентификатор в болницата: На пациентите не им пука, стига да си върнат здравето

Така изглежда устройството, което от 1 октомври ще удостоверява всяко посещение в болницата

© Юлия Лазарова

Така изглежда устройството, което от 1 октомври ще удостоверява всяко посещение в болницата



Точно един месец мина от началото на тестовия период на новата система за регистрация в болниците. Идентификаторът с пръстови отпечатъци вече се ползва в някои от най-големите болници в страната, а от 1 октомври става задължителен за всички лечебни заведения, които работят с Националната здравноосигурителна каса. "Дневник" посети Универсистетската многопрофилна болница "Св. Анна" в София (Окръжна болница), за да провери как се работи с устройството и софтуера му.


"Св. Анна" беше от първите пет болници, в които в края на юли бяха инсталирани устройствата за идентификация. Засега там има по една такава машинка на главната регистратура, в Клиниката по хирургия и в Спешното отделение. За процеса на новата регистрация разказва старшата медицинска сестра на хирургичната клиника Светла Колева. Тя работи със системата от самото начало, когато представители на фирмата-изпълнител "Стемо – Гама консулт" дошли да я инсталират и да обучат служителите.


"Вече около един месец имаме идентификаторът. Беше монтиран при нас по причината, че сме една от най-големите клиники с най-много пациенти. През двете ни отделения минават средно по 250 души на месец, като разбира се, през лятото са по-малко. Плановите операции намаляват, по-голяма е само спешността.", казва сестра Колева. Тя не води статистика на регистрираните в новата система, но откакто в кабинета й го има устройството, абсолютно всички постъпили за лечение са минали през него - и на прием и на изписване.




Регистрацията става за 1 минута


По думите на главната сестра с апаратчето се борави много лесно и не отнема много време. Регистрацията и регистрирането на здравноосигурително събитие са две различни неща, подчертава сестра Колева.


Регистрацията е еднократното първоначално записване на човека в системата, а всеки следващ път, когато я използва - това е чекирането, с което в онлайн системата на касата се записва какво и кога му е правено, дали по клинична пътека за хоспитализация или за амбулаторна процедура, пояснява тя.


При първоначалната регистрация - когато пациентът все още няма профил в системата, е необходимо да му се запишат трите имена и ЕГН, след което да му се сканират два пръста по избор. В Окръжна са приели като стандарт това да са показалците на двете ръце, но може да са и други. И занапред, при нужда от посещение в друга болница - а от догодина (може би) и при личния лекар и в аптеките - трябва да се ползват същите два пръста, използвани при регистрацията.


Когато вече фигурира в регистъра, пациентът трябва само да си каже ЕГН-то и да положи пръст върху устройството. Отчитането отнема по-малко от 20 секунди, а от падащо меню здравният работник отбелязва за какво е там пациентът. "Предупреждаваме хората, че ако от тук им се наложи да отидат в друга болница, трябва да кажат, че вече имат регистрация. Там ще влязат само с ЕГН и показалец", казва Колева.


За месеца е имало само един технически проблем - устройството не разпознало отпечатъка на пациентка, която обяснила, че е работила тежка работа. Използвали друг пръст вместо показалеца за регистрацията и се получило, разказа сестрата. Това беше едно от притесненията преди въвеждането на системата - хипотезата, че при някои хора, например работещи с тежки химикали или с ампутирани ръце, няма да има опция за регистрация, но сестра Колева все още не е попадала на такива.


Старша сестра Светла Колева, Клиника по хирургия

© Юлия Лазарова

Старша сестра Светла Колева, Клиника по хирургия


Реакцията на пациентите


"Пациенти видяха и се увериха, че не е никакъв проблем. Хората разбират, че това наистина не е никакъв пръстов отпечатък и не е някаква страшна информация, както изглеждаше, а само един код и той се ползва само в системата на касата. Няма нищо страшно, не отнема време, разбира се лесно от хората, като им се обясни за какво става въпрос", отговаря сестра Колева на въпроса дали има пациенти, които отказват да се регистрират.


И служителите на главната регистратура на болницата коментираха пред "Дневник", че не е имало пациенти, които да откажат регистрация с новото устройство. "И програмата и устройството са различни, но като цяло работата е същата", казва Ива Янкова иззад гишето. За момента там и в другите тестови болници все още се приемат и лични карти като идентификация.


"Всички се регистрират. Пациентите знаят, че влизайки в болницата, те трябва да се регистрират, а ние им казваме по какъв начин – дали по този, или друг. Приемат го съвсем спокойно. Те идват тук за лечение, не ги интересува в повечето случаи как точно ще се регистрират", коментира още сестра Колева.


Ако става въпрос за спешен пациент, първо се мисли за живота и здравето му, после за административните подробности, уверява тя. "Има време при престоя му да бъде регистриран. Никой няма да тръгне да му слага пръста на идентификатора, вместо да му спасява живота. Преди всичко сме медицински работници и това е ясно за всички", категорична е Колева. В случай на смърт - както и досега, обикновено починалите се изписват само по лична карта.


Старото и новото устройство - четецът на лични карти, който се използва в момента и пръстовият идентификатор, който от 1 октомври става задължителен навсякъде, където се работи по здравна каса

© Юлия Лазарова

Старото и новото устройство - четецът на лични карти, който се използва в момента и пръстовият идентификатор, който от 1 октомври става задължителен навсякъде, където се работи по здравна каса


Има ли разлика?


Приемът в болница от малко повече от една година насам ставаше само с лична карта. За целта през март 2015 г. в лечебните заведения бяха инсталирани четци, които поемат цялата информация от картата. Целта, както и на сегашното решение с пръстовия идентификатор, беше да се спрат злоупотребите с пациенти-фантоми и регистриране на недействителни дейности в болниците.


На въпроса защо се налага нова промяна в системата и не е ли била ефективна проверката с лични карти, сестра Колева отговаря, че не може да оспорва решението на министерството и на здравната каса. "Ние работим с касата, имаме договор и тя казва, че за да отчетем дейността си, трябва да работим по този начин. Да задаваме въпроса защо не е наша работа. Но не ни затруднява и не се притесняваме каква работа и дейност отчитаме, просто е сменен начинът", коментира тя.


Количество лична информация


По думите на сестрата на практика с новия идентификатор болниците получават по-малко лични данни, отколкото преди. Освен ЕГН-то четецът на лични карти записвал и номера на картата, адреса, дата и място на издаване. В новия софтуер фигурират само ЕГН и кодът, генериран по отпечатъка на пръста, пояснява Колева. И докато личната карта е преносима, второто не е.


Един месец пръстов идентификатор в болницата: На пациентите не им пука, стига да си върнат здравето

© Юлия Лазарова


По желание на пациента, при първата регистрация като лична информация той може да предостави и телефонен номер. Това е свързано с услуга, която ще върви успоредно с новата система на здравната каса от 1 октомври. Всеки регистриран може да изтегли мобилно приложение, което да го известява, когато на негово име се отчита извършена дейност, или т.нар. здравноосигурително събитие.


"Ако сте регистрирани и сте решили да използвате тази опция, могат да ви известяват, какво се случва с вашия код – дали са ви изследвали, дали пък не лежите някъде в болница без да знаете... По същия начин по който банката ви казва, когато се теглят пари от вашата сметка", дава пример сестра Колева. По наблюденията й, повечето пациенти се записват за тази функция, защото си дават сметка, че така се правят злоупотребите - без тяхното знание и присъствие.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK