Здравната каса има протокол при отказ от регистриране с пръстовия идентификатор

Здравната каса има протокол при отказ от регистриране с пръстовия идентификатор

© Юлия Лазарова



Избори 2022

Под 100 са пациентите, които от началото на въвеждането на пръстовия автентификатор в болниците са отказали да се регистрират. От тях между 10 и 20% променят мнението си и дават съгласие, след като от здравната каса пратят екип да им обясни защо се прави това и как работи. За същия период от юли досега в страната са хоспитализирани над 300 хиляди души.


Това заяви главният експерт към дирекция "Информационни процеси и сигурност на информацията" на Националната здравноосигурителна каса Мартин Банков пред журналисти по време на здравен семинар в Стара Загора. Банков разясни докъде е стигнала интеграцията на новата система и каква е ролята й за системата.


Системата за пръстов идентификатор вече е въведена в 359 лечебни заведения от общо 369 договорни партньори на касата. Датите за включването й са между 19 септември и 19 октомври, но за равен старт тя ще е обвързана със заплащането на дейностите на всички болници от 1 ноември, обяви Банков.




Лечебните заведения засега имат квота да регистрират около половината от влизащите за лечение пациенти на ден, но обикновено я надминават, допълни той. Процедурата при тези, които отказват да бъдат регистрирани е да бъдат приети с лична карта и да започне лечението им, но болницата е задължена да уведоми здравната каса, откъде пък веднага да пратят специалст, който да отговори на въпросите на пациентите и да опита да ги убеди. Ако ли не, регистрацията остава само по лична карта. Инструкциите са същите и за след 1 ноември.


Засега работата със системата показва няколко основни проблема - голяма част от тях технически заради неопитността и недостатъчното обучение на хората, които боравят с нея. Заради грешно въвеждане на данните се налага регистрацията да се прави наново например. Масова практика, която болниците са възприели и срещу която по думите на Банков касата многократно е правила забележка, е "втурването" на спешни пациенти за регистрация. Експертът подчерта, че това не се налага, защото регистрацията може да се направи и на изписване, обаче болниците засега не се съобразяват и дават приоритет на идентификатора.


Друг проблем е, че понякога заради увреждане на върховете на пръстите, отпечатъците им не могат да се разпознаят, но служителите на лечебните заведения упорстват и опитват по 10-15 пъти, напълно безмислено, добави Банков. И при тях е в сила протокола за отбелязване с лична карта.


От 1 ноември в магазините за приложения на трите най-разпространени операционни системи ще е достъпно и приложението, което ще сигнализира всеки път, когато се отчете разход по здравна каса за конкретния човек. То ще е безплатно, но за да се активира ще трябва да се прати един есемес. Ако се получи съобщение за това, че например сте лекувани в момента на място, на което не сте, има бутон "Съобщи за нередност", който веднага да подаде сигнала в здравната каса, а тя веднага да прати проверка, обясни Мартин Банков.


За да се предотвратят злоупотреби с регистрацията в мобилното приложение, тя е възможна само от същия номер, който е регистриран и с пръстовия идентификатор.


За хората без смартфони - те ще могат да следят личното си електронно досие онлайн, като си вземат личния идентификационен номер от офис на здравната каса. Ако пък се налага да се смени телефонния номер, на който е регистрирано приложението и пръстовата идентификация, това става лично в някоя болница, където работещите със системата да променят цялата регистрация.


Всичко, което трябва да знаете за:
Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK