Устройството на всеки град има пряк ефект върху здравето на жителите му, показва мащабно проучване

Устройството на всеки град има пряк ефект върху здравето на жителите му, показва мащабно проучване

© Георги Кожухаров



Логично е, че добре устроеният град създава и добри условия за живот на жителите си, но се оказва, че има дори пряко влияние върху здравето им. Мащабно проучване на жителите на 14 града по целия свят, публикувано в журнала "Лансет", доказва, че хората са по-здрави там, където има повече условия за разходки.


Сред изследваните градове са например Аделаида в Австралия и Храдец Кралове в Чехия, като във всеки от градовете са изследвани навиците на движение на представителна извадка хора между 18 и 66 години.


Средното време на ден, което хората са прекарали в ходене в града си за една седмица след това е съпоставено с устройството му, включително броя и размера на парковете, пешеходните и туристическите зони, шосетата и пътищата, забранени за пешеходци. Друг фактор, който е взет предвид, е и числеността на населението, защото там където има повече хора, разходките са по-затруднени, както и честотата и покритието на градския транспорт.




Анализът показал, че хората от квартали с недобри условия ходят средно 68 мин. за седмицата, докато тези, които живеят до парк или пък могат да отидат пеша на работа, вървят над 20 минути повече - 89 мин/седмица. И двете стойности обаче са далеч под препоръчваните от Световната здравна организация 150 минути на седмица, изтъкват учените.


Достатъчно движение може да предотврати затлъстяване и оттам диабет и сърдечно-съдови заболявания, които са най-разпространените причини за смърт и понижено качество на живот в развития свят, отбелязват още анализаторите. Обездвижването е глобална пандемия, на която се отдават около 5 млн. случаи на преждевременна смърт в света всяка година - половин милион от тях в Европа.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6587 Неутрално

    Не е казано, че стойността 150 мин. е минимум и не е достатъчна

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на rex
    rex
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Добрютро.

    Мразим Гоце и Любо Гоцев
  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2803 Неутрално

    Анализът показал, че хората от квартали с недобри условия ходят средно 68 мин. за седмицата, докато тези, които живеят до парк или пък могат да отидат пеша на работа, вървят над 20 минути повече
    ______________
    Преди Мафиански и Баце да застроят парковете и градинките и в София имаше по-здравословна среда
    А пък по криви тротоари с вълчи трапове сме световни шампиони!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1759 Неутрално

    Бе не е само до разходките. Където има паркове и градинки, а и добре оформени простички алеи човек дори се отпуска докато върви. А не да следи поредната дупка, камък, счупена плочка, локва, куч. уайно и др. маломерно, но много вероятно препятствие. Швейцарците отдавна стигнали до извода, че като оформят и окосят градинките пред фирмата, производителността на работниците се вдига...

  5. 5 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2575 Неутрално

    Топчовците, които висят сами в кола на светофарите и се палят като кибрит на всеки себеподобен, който ги е забавил с 3 секунди едва ли водят най-здравословния живот. За сметка на това са перфектните гласоподаватели на г-жа Фандъкова. Толкова перфектни, че опозицията също им е хвърлила око

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  6. 6 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 993 Неутрално

    До коментар [#5] от "cinik":

    Не че са перфектни, просто са мнозинство. При това смазващо.

  7. 7 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1775 Весело

    До коментар [#5] от "cinik":

    "По един в кола" е признак за кофти градски транспорт. Това у нас де, по света е различно според наложения местен начин на живот. Та у нас, в моя град, просто липсват адекватни транспортни артерии, щото града е с дълга история, дострояван и разширяван "на парче, колкото са в момента мераклиите" в съчетание със планирано-забранителен режим на застрояване. Т.е. днес живея в град с неадекватни разположени квартали и промишлени зони, свързани с неадекватно малки и неадекватно насочени улици и още по-неадекватни пресечни точки (които всъщност формират 80% от задръстването. Тури сега в схемата деца с детски дом в съседен квартал, ученик и начало на работното време като на всички останали (т.е. почти в един и същ момент) и получаваш перфектните съставки — всички в един момент да се разминат в няколко пресечни точки... Забележи, че не съм вписал пенсионери дето бързат да са първи на някоя опашка, я при лекаря, я за карта, я за промоция някаква...
    Да, признавам, че с новите автобуси и историческите малки разширения на основни улици и булеварди нещата се пооправиха, но основните причини за "пиковите тапи" си остават. Хеле пък като завали, да видиш как локвите и калта качват в колите още хора...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  8. 8 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Нещо учените са сгрешили. Не може да бъде това. Нашите управници са светлия пример как всяка градинка и парк подлежат задължително на застрояване и вижте как общинските служители цъфтят и пращят от здраве. хахах

  9. 9 Профил на tenevski
    tenevski
    Рейтинг: 454 Неутрално

    Не че нещо, ама да питам ко ли ша праи т белев ако дружката му баце утече у канала

  10. 10 Профил на zimage
    zimage
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#1] от "penetrating":

    Малко по-сложно е, от просто 150 минути (зависи от интензивността), но определено има ползи над 150-те минути:

    https://pbs.twimg.com/media/CfcgfIyWAAAn17J.jpg

  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6587 Неутрално

    До коментар [#10] от "zimage":

    Да, това обаче изисква обяснения. 2-3 пъти повече подобрява резултатите и снижава риска

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    [quote#7:"gost22"]"По един в кола" е признак за кофти градски транспорт.[/quote]

    Не, признак е единствено на кофти мозък и менталитет.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK