Осем съвета за сгряване в студените зимни дни

Осем съвета за сгряване в студените зимни дни

© Николай Дойчинов



Да се облечеш с дебели дрехи не е достатъчно в най-студените зимни дни. Науката обаче идва на помощ с няколко различни изследвания с идеи как да се сгреем по-лесно и бързо, когато е прекалено студено навън или вкъщи. Част от изводите на учените са отдавна известни от практиката, но сред тях има и изненади и полезни напомняния. Публикациите са събрани от Mashable и Greatist.com.


Няколко ката дрехи


Платът на дрехите не е толкова важен, колкото броят им. Колкото повече пластове дрехи се носят в студеното време, толкова повече изолация се създава около тялото и това е известно правило за сгряване. По-малко известно, или поне често се пропуска, това, че същото важи и за бельото - ефектът е далеч по-добър, ако се носят два чифта чорапи в зимните обувки, единият поне - вълнен. Хората най-често забравят, че и под панталона трябват пластове - например с дълго долно бельо, чорапогащник или термоклин.




Външният слой на дрехите пък е добре да е от дишаща материя. Освен това шалът, шапката и ръкавиците не трябва да се приемат просто като аксесоар, защото през врата, скалпа и крайниците излиза най-много топлина от тялото. Колкото по-плътни са, толкова по-добре, затова например ръкавиците без пръсти не са добра идея, нито използването на летни леки шалове.


Кога ще спре треперенето?


Треперенето от студ е знакът на тялото, че бързо трябва да се приютите на топло. То започва, когато температурата на кожата се понижи и чрез спазмите на мускулите, мозъкът предпазва вътрешността да не изстине също. Чрез усилието се изразходват калории, които генерират топлина.


Треперенето обаче спира в един момент - когато от лека хипотермия се премине в по-дълбок стадий на измръзване. Тогава вече тялото преценява, че от контракциите няма ефект и решава да запази енергията за оцеляване. Ако не преди това, то тогава вече трябва да се отправите към най-близкото топло заведение или към дома. Децата под 2 години все още нямат този рефлекс, а при хората над 60 години се генерира много по-малко топлина при треперене.


Въпреки това, според едно изследване, колкото повече време прекарва навън в студа човек, толкова по-бързо се аклиматизира към ниските температури и увеличава предела на чувствителността си към студа. Това е свързано с натрупването на повече кафява мастна тъкан през студеното време. Бебетата и животните, които хибернират през зимата, имат изобилие от нея.


Движение


Също като треперенето, движението помага за временно загряване - от една страна, енергичното разтъркване на студените места по тялото, и от друга - физическото натоварване като кръгове с ръцете от раменете, сгъване на колената последователно или клекове.


Крайниците измръзват първи, защото тялото насочва цялата енергия към гръдния кош и вътрешностите, когато се опитва да оцелее от студа, издърпвайки кръвта от периферията. Ако торсът е топъл и крайниците ще се запазят топли повече време, а чрез движението кръвта ще се раздвижи и натоварването ще загрее тъканите.


За тази битка помага


обилното хранене.


Калориите са източник на топлина и в най-студените дни е добре да се яде повече, отколкото може да се изгори. С базовото количество храна ще се осигури движението и нормалните функции на тялото, но допълнителното ще осигури повече енергия за загряване. Това, разбира се, не означава прекаляване с вредни храни, но зимата наистина е най-подходящото време от годината за хапване на повече сладко с чиста съвест. По-големи количества от здравословната диета също ще свършат работа, например храни богати на мазнини като ядки, риба и авокадо.


Много е важен също и приемът на достатъчно количества вода. Топлите напитки, разбира се, загряват добре тялото (но да не са съвсем горещи). В студените месеци обаче алкохолът не е препоръчителен, защото той има точно обратния ефект и всъщност изстудява вътрешността.


Как да оцелеем върху леда е друга тема.


Осем съвета за сгряване в студените зимни дни

© Надежда Чипева, Капитал


Съвети за дома


И на закрито може да е много студено през зимата. Някои дейности из дома обаче могат да повишат както собствената температура, така и тази на помещенията. Алтернатива на сгушването под одеало са например готварството и домакинската работа. Фурната е добър източник на топлина и с някоя бавна рецепта може да работи и да грее дълго време, а готвачът да се наслаждава и на топлината и на апетитния аромат едновременно.


Гладенето също загрява заради ютията и парата, а шетането из къщи предполага физическо усилие, което раздвижва кръвна в крайниците и цялото тяло. Тренировката у дома и физически упражнения също ще са полезни за това, особено, ако се спазва и препоръката за обилно хранене. И горещият душ винаги помага.


В студените дни е добре да се вдигат щорите и да се дърпат завесите, за да влиза максимално много от и без това оскъдната светлина. Балдахин над леглото за през нощта обаче ще задържи топлината вътре по-добре отколкото само завивките. Допълнителни източници на светлина и топлина у дома може да са и декоративните свещи и камината.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK