Пет идеи за разтоварване след коледното преяждане и препиване

Без да се вземат мерки споменът и следите от коледното угощение могат да останат седмици наред

© Надежда Чипева, Капитал

Без да се вземат мерки споменът и следите от коледното угощение могат да останат седмици наред



Отново дойде това време на година, в което след обилните трапези и почерпки за Коледа, човек усеща, че е прекалил. Чувството на тежест и болезнения махмурлук могат да минат по-бързо с петте идеи, които "Дневник" подбра от здравните сайтове.


1. Вода


И срещу преяждане и срещу махмурлук се препоръчва много вода на следващия ден. Водата е може би най-ключовата съставка от процеса на прочистване, защото помага за отделянето на токсините от тялото. Колкото повече вода пием, толкова по-малко храна е необходима за засищане, а въздържането от още тежки храни след преяждането, е най-важно за разтоварването.




Още по-полезна за детоксикиране е водата с резен лимон и няколко капки лимонов сок. Една такава чаша на сутринта подпомага функцията на жлъчката и на черния дроб, които са пострадали особено много от угощенията. Лимонът обаче сваля кръвното налягане, така че хора с ниско кръвно не трябва да прекаляват.


Ефикасен метод за външно пречистване е контрастният душ - пет минути под гореща вода, последвани от 30 секунди студена и така три пъти. След това обратно в леглото за 30 минути. Това стимулира кръвообращението, забързва метаболизма и помага на органите да изхвърлят по-лесно токсините. Същия ползотворен ефект имат и сауната и парната баня, при които излишните вещества се изхвърлят чрез потта.


2. Разтоварващ ден


След два-три дни преяждане, поне един трябва да е за разтоварване, за да не се натрупат излишни килограми и да се позволи на тялото да обработи и изхвърли всичко, поето на празничната трапеза. В разтоварващия ден се препоръчват много плодове и зеленчуци, защото никоя друга храна не е толкова богата на прочистващи фибри и антиоксиданти, витамини и вода.


Антиоксидантите са особено необходими след натоварване на стомаха, когато свободните радикали са във вихъра си, а фибрите успокояват цялата хранителна система. Препоръчва се зелена салата и плод за десерт вместо сладкиш. Освен всичко друго плодовете и зеленчуците са нискокалорични, така че могат да се консумират спокойно в големи количества и да засищат. Подходящи са и супите, но без брашно или картофи.


Колкото до популярния мит, че срещу махмурлук трябва да се яде мазна храна - не е вярно. Мазнините помагат за предотвратяване на махмурлука и мазна храна трябва да се яде преди или по време на пиенето, но на следващия ден е противопоказна, защото допълнително затормозява органите. Вместо това препоръчителна закуска на сутринта (или по обяд) са например бъркани яйца, защото са богати на амино киселини, както и супи, овесени ядки или препечени филийки с мед.


3. Чай, фреш, спортни напитки, зелев сок


Напитки, богати на електролити като специализираните спортни сокове или кокосовата вода могат да помогнат за връщането на баланса и отърваването от пиянското главоболие и гадене. Джинджифиловият и ментовият чай също могат да помогнат срещу болките в стомаха и за подсилване на организма. Прясно изцедените сокове, макар че при тях се губи значителна част от фибрите на плода, също са далеч по-полезни от газираните напитки и натуралните сокове със захар след преяждане и препиване.


Сокът от кисело зеле или маринатата от киселите краставички не случайно са най-популряните напитки срещу махмурлук. Те са богати на киселина, сол и вода, които помагат за нивата на електролитите в тялото. Препоръчват се две чаши и преди запоя и след него. Кафе на сутринта обаче не се препоръчва или поне не в големи дози, защото може да влоши главоболието. По-добър ефект би имало в кобинация с аспирин.


4. Физически упражнения


Макар че в мързеливия период на почивните дни и с болката от препиването, спортуването изглежда като екстремна мярка, движението наистина би помогнало за разтоварването и прочистването на тялото. С потта ще излязат голяма част от токсините, усилието ще раздвижи задръстения стомах и ще подпомогне отделителната система, а накрая благотворният душ ще измие чувството на тежест, особено ако е контрастен.


Ако не във фитнеса, то поне една продължителна разходка навън ще бъде много полезна за метаболизма и ще освежи страдащите от главоболие. Друга идея е и активното движение вкъщи, например с домакинстване или секс.


5. Превенция


Може би е късно за този съвет, но най-доброто което човек може да направи по празниците е да не прекалява нито с храната, нито с алкохола. Разнообразието на празничната трапеза не е вредно, стига да не се изяждат прекалено големи количества и ястията да се комбинират с повече зеленчуци, по възможност пресни. За чувството на тежест след обилна чиния с месо например, най-много допринася десертът със захар и тесто, така че ако той се пропусне, на следващия ден може да не е толкова страшно.


Що се отнася до алкохола - здравословна мярка според препоръките на здравните служби са две чаши и най-безвредно е виното. Дори да са повече чаши за вечерта, добра норма е по една чаша на един час, придружена или подложена с мезе, за да се даде време на черния дроб да се справи.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 704 Весело

    Благодаря за съветите и само да добавя, че след 5 дни ни чака ново предизвикателство-Нова година и последващите именни дни.
    Добре ще е да да се подготвим подобаващо!Да скрием кантарите!

  2. 2 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 875 Неутрално

    Истината е в залата - леки упражнения с голяма повтаряемост.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  3. 3 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6356 Неутрално

    Срещу твърдия алкохол на сутринта най-добрият помощник е биричката.

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  4. 4 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3299 Весело

    До коментар [#1] от "antikvarno":

    Коледа....Нова година...все близо се падат !
    Няма време за съвземане !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  5. 5 Профил на YinYang
    YinYang
    Рейтинг: 301 Неутрално

    Единственото ефикасно разтоварване е здрав и интензивен секс.

    When I am king you will be first against the wall, with your opinion which is of no consequence at all.
  6. 6 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4899 Неутрално

    Аз се придържам към..... водата за разтоварване след препиване и преяждане.

  7. 7 Профил на Mia san Bayern
    Mia san Bayern
    Рейтинг: 2529 Неутрално

    Коледа минава,но само след 5 дни ни чака посрещане ма Нова Година,а там яко се пие,а да не споменавам наближаващите именни дни!! Весели празници!!

    DANKE JUPP,DANKE BAYERN!
  8. 8 Профил на dimov_a
    dimov_a
    Рейтинг: 269 Весело

    С махмурлук не знам кой ще е този който ще се напряга физически за да го "пребори"? Така че съвета с физическите упражнения според мен е невъзможно да бъде осъществен и е излишен. Да другите съвети са приемливи, но всичко зависи от индивидуалните особенности на всеки организъм. Някой споделят тезата, че "клин, клин избива"

  9. 9 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3353 Неутрално

    Макар че става дума за физически упражнения, бих препоръчал туризъм. Някои броят за разходка и бутаницата в МОЛ, където отново се започва с посещение на пластмасовите маси.
    По снега не продават пици, вятърът кърти винарките от прическата и до вечерта си като нов.

    Еретик
  10. 10 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1266 Неутрално
  11. 11 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3461 Неутрално

    Кутия вино с тройка кебапчета, плюс пържола върши идеална работа.

  12. 12 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    КОЛЕДА не е ден за преяждане и на масата има само постни ястия!
    Всичко друго е в пряк или преносен смисъл на границата на анормалното отношение към съществуването ни като човеци.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK