Апендиксът не е съвсем излишен, твърдят учени от Аризона

© Георги Кожухаров

В съвременната медицина апендиксът се счита за излишен придатък на сляпото черво без функции, който еволюцията е "пропуснала" да премахне по естествен начин от човешкото тяло, също като мъдреците. Широкото убеждение е, че той е само източник на инфекции и се асоциира с болезнения апандисит, който обикновено завършва с отстраняването на придатъка и оставя малък белег вдясно на корема. Учени от Midwestern University в Аризона обаче твърдят, че апендиксът всъщност все още има (слаба) функция в помощ на имунната система и не е излишен.

Проучването, публикувано в понеделник в платформата за научни открития ScienceDirect, твърди, че ролята на апендикса е, от една страна, да катализира имунни клетки в сляпото черво, и от друга - да складира и освобождава при нужда полезни бактерии в червата.

Учените изследвали не само човешкия апендикс, но и на над 530 животински видове от целия свят, които също имат такъв орган, включително шимпанзета, кучета и гризачи. Наличието му при разнородни видове, които живеят в съвсем различни условия и имат различни хранителни навици, подсказало на изследователите, че това не е случайна или закърняла издънка на природата.

Анализите показали, че животните, които имат апендикс, имат и по-висока концентрация на лимфоидна тъкан в сляпото черво, която помага за генерирането на имунен отговор при инфекции в тялото. Имало ясна връзка и между наличието на малкия орган и плътността на стените на сляпото черво като цяло.

Заедно с това учените от Аризона твърдят, че апендиксът може да работи като резервоар за бактерии, така че когато червата се изчистят от микроорганизми по някаква причина, той да запълни до известна степен липсите. Тази част от тезата им обаче все още не е потвърдена.

В храносмилателната система на човек живеят колонии от трилиони бактерии и микроби в симбиоза с целия организъм, които помагат за отговора на имунната система срещу агресивни болестотворни организми, включително като уплътняват стените на органите и ги защитават. Тази вътрешна екосистема обаче може да се наруши или разруши напълно, когато например се пият антибиотици, при хранително отравяне или други събития, които предизвикват пълно изпразване на червата.

Точно в тези случаи според екипа от Аризона би трябвало да се активизира апендиксът и да освободи нова доза полезни бактерии, които да уплътнят наново червата. Те са потвърдили, че здравият апендикс е пълен с такива полезни микроорганизми, само че в хода на изследванията им процесът на освобождаването им не е възникнал нито веднъж. Същата теория защитават и други учени за пръв път преди 10 години, но отново без сигурно доказателство.

От американския университет признават, че без апендикса може да се живее напълно нормално, но настояват, че той все пак има, макар и малка, функция в помощ на имунитета.

1. 1 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 2037 Неутрално

това на времето го твърдеше Емануил Чакъров, но той си го наричаше коремна сливица отговорна за имунния отговор наравно със сливиците в гърлото

2. 2 Профил на Алф
    Алф

Мда, а на мен се наложи да го махам на стари години.

Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.

И апендиксът и сливиците ми все още вярно ми служат, слава Богу!
    Някога бях чул, че в някои страни, превантивно го махат при всички, едва ли не, като обрязването при някои религии, но не съм сигурен, дали не е някоя градска легенда.

4. 4 Профил на the_axel
    the_axel

Периодически се добавят нови знания в медицината и понякога се разбиват стари митове. Това характеризира всяка наука . Догмите са характерни за ненаучни вярвания .

5. 5 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
  6. 6 Профил на lone wolf
    lone wolf

Природата не е създала нищо излишно!
    Това, че не сме наясно с ролята на апендикса си е наш проблем!
    .............
    А относно излишно животно...
    Човека! Рушител!

Да разлая троловете!!
  7. 7 Профил на Alexander97
    Alexander97

[quote#6:"lone_wolf"]А относно излишно животно...
    Човека! Рушител![/quote]
    ...което единствено убива, без да е принудено от глад!

8. 8 Профил на emilm13
    emilm13

До коментар [#4] от "the_axel":

Бъркаш! Науката е пълна с догми и най-голямата догма е "научно", т.е. всичко което не е доказано с "научен" експеримент е глупост - по-голяма догма от това, здраве му кажи! А това, че експериментът е валиден за по-малко от 0,01% от Вселената - това са спекулации. Науката до скоро (преди 300 г.) твърдеше, че Земята е плоска и Слънцето се върти около не; до преди 100 г, че атомът е неделим, до преди 20 г., че света е четиримерен и т.н. - това са все "научни" догми!

9. 9 Профил на shileto
    shileto

Щом Господ то е сложил едва ли е излишен

10. 10 Профил на anona
    anona

До коментар [#9] от "shileto":

Господ ти е сложил и пишката, за да си играеш с нея когато ти е скучно, вместо да пишеш глупости по форумите.

До коментар [#9] от "shileto":

Ако имаше господ, светът щеше да е по добър !!!

12. 12 Профил на thenomad
    thenomad

Апендикса ясно, че не е съвсем излишен, но мозакът при някой индивиди направо им пречи.

13. 13 Профил на rainbou1
    rainbou1

Ами може би тази функция по освобождаване на бактерии е заета от някой друг орган, затова и не се освобождават...

14. 14 Профил на johnniewalker
    johnniewalker

Митът с излишният апендикс беше въпрос на време да бъде развенчан. Еволюцията не оставя току-така части без смисъл.

15. 15 Профил на mat.comm
    mat.comm

Понеже немесихте Господ Бог, искам да ви кажа, че в човешкото тяло няма абсолютно нищо излишно (да не говорим за ДНК-то). Но повечето "учени", само и само да се отрекат от Господ, правят абсурдни умозаключения, че в човека имало излишни неща. Но колкото и да отричат Бог, рано или късно доказателствата идват и те няма как да ги отрекат. И стават за резил.
    А сега давайте с минусите - станете и вие за резил.

16. 16 Профил на subsonic
    subsonic

скоро ще открият и зависимост между отстранения перативно апендикс и развитието на автоимунни заболявания в по-късен период.

17. 17 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle

Правилната дума е апендицит, а не апандисит

http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  18. 18 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2063 Неутрално

На баба ми(лека и пръст) и отстраниха апендикса преди повече от 20г. в Пирогов! Още тогава хирургът за да я разсее след операцията и обясняваше че апендикса не е излишен!

I Want To Believe
  19. 19 Профил на waterfall
    waterfall

Това е много отдавна известно.

20. 20 Профил на Bai nik
    Bai nik

всеки орган си има значение ,господ го е измислил ,а естествения отбор е помогнал още повече

21. 21 Профил на tigervi
    tigervi

[quote#14:"johnniewalker"]Еволюцията не оставя току-така части без смисъл. [/quote]

Много части от човешкото тяло могат да бъдат отстранени, а някои и заменени с изкуствени, и човек да си живее пълноценно. Модата да се отстраняват без да е необходимо по медицински показатели някои части ми се струва глупава, независимо дали се касае за апендикс, сливици или "крайна плът".

Eddie lives... somewhere in time!
  22. 22 Профил на dante_18
    dante_18

-----_-------
    А аз искам да ти кажа да не пишеш неща, от които нямаш понятие.
    Апендиксът може и да има някаква функции, но тя със сигурност не е ОРИГИНАЛНАТА функция!
    Оригиналната функция на апендиксът е била да помага при смилането на целулозат.
    Нека да ти дам пример.
    Аз мога да взема една стара кола, да и махна покрива и да я ползвам за пейка.
    Ние обаче знаем, че оригиналната функция на колата е била друга.
    Интересно, защо бог би направил подобно нещо?
    Това напълно противоречи на християнството.
    Да не споменавам и факта, че ние имаме пръсти на краката.
    Интересно, каква ли може да е функцията на пръстите на краката?
    Сигурно щом са пръсти, значи служат за хващане?
    Нашите предци са живели по дърветата - интересно дали това не е по някакъв начин свързано с пръстите на краката?
    Еволюция е толкова очевидна, че едно поглеждане в краката е достатъчно.

If you are going through hell... Keep going!