
© Анелия Николова
Архив
Това трябва да се промени, настояват граждански активисти, здравни специалисти и хора от рекламния бранш. Коалиция за живот без тютюнев дим обяви днес новата си кампания с подкрепата на рекламна агенция The Smarts, под надслов: "Рекламата на цигари им продава цигари".
Посланието е, че докато не се забранят всички форми на реклама на тютюневи изделия в общественото пространство, българските деца ще продължават да са подложени на агитация да пропушат. Активистите припониха резултатите от глобално проучване на Световната здравна организация от 2015 г., според което пове от 10% от българските деца пропушват на 13, както и най-новия доклад на СЗО, които нареди България на второ място в развития свят по честота на тютюнопушенето сред 15-годишните.
Същевременно други обстойни проучвания, доказват, че пълните забрани за реклама на тютюневи изделия намаляват употребата им с от 6 до 25%, а всяка форма на реклама на тютюневи изделия, която младежите разпознават, повишава вероятността да започнат да пушат със 7%.
Провокативният клип на кампанията, изработен безвъзмездно от агенция The Smarts, обиколи социалните мрежи в началото на февруари. Клипът завършва с риторичен въпрос за децата и тютюневата реклама: "Да забраним да я виждат или да забраним да я има?"
"Производителите на тютюневи изделия, чиято употреба е доказано опасна и пристрастяваща, инвестират огромни средства в реклама с една единствена цел - да привличат нови клиенти. Тоест нови пушачи. Време е да признаем, че новите пушачи са децата ни. Това е престъпно и законът трябва да се намеси", коментира Радослав Бимбалов, управляващ партньор в рекламната агенция. "Дори и да не ни се вярва, рекламите на цигари по улиците също продават, въпреки че върху тях няма изобразен продукт", допълни той.