Откъде идват болките в гърба и как да ги предотвратим

Архив

© Цветелина Николаева, Капитал

Архив



Знаете ли, че ако от праг или по-високо стъпало се наведете и вдигнете кофа с 10 литра вода, това ще постави напрежение от около 750 кг върху свръзката на най-ниския ви гръбначен прешлен и опашката? Гърбът не може да издържи дълго на такъв тормоз, а почти всяка физическа дейност в живота е свързана с натоварването му.


Германската агенция ДПА предупреждава за опасностите и дава съвети за щадене и справяне с болките в гърба и кръста, като се допитва до официалните държавни препоръки и мнението на специалисти.


Според германската статистика болките в гърба и кръста са от най-разпространените оплаквания сред хората. До голяма степен те се дължат на лошата поза при седене и неправилно използване на гръба вместо на краката при вдигане на тежки предмети.




Според специалистите значим фактор е и това, че продължителността на живота на хората в развития свят расте постоянно заедно с активните години от живота им, и това означава повече време, в което гръбнакът е подложен на стрес.


Освен това заседналият начин на живот е истински бич за гръбначната система, припомнят те, а голяма част от хората в Западна Европа и САЩ прекарват дните си пред компютър. Това се комбинира и с епидемията от наднормено тегло и затлъстяване, която расте в Европа и Америка, а допълнителните килограми натоварват кръста още повече.


Дори и емоционалният стрес има влияние върху гърба и болката, допълват експертите. Едно от израженията на стреса може да е напрягането на мускулите около гръбнака и когато състоянието е продължително, това да се превърне в постоянно, почти хронично терзание, а болката ще генерира още стрес и омагьосаният кръг ще се затвори.


Специалистите използват метафората за


гръбнака като ветроходна лодка


с мачта, която е стабилизирана с въжета. В човешкото тяло ролята на стабилизиращите въжета, които поддържат цялата конструкция здрава и права, се играе от мускулите. И също като въжетата - мускулите трябва да се поддържат в добра и стегната форма.


Най-доброто противодействие на порочния кръг на болка и стрес са физическите упражнения и спортуването, но също и мерките за душевния мир и понижаването на нивото на стреса.


Подходящи спортове за освобождаване на напрежението в гърба са плуване, каране на колело, йога


или каквото ви е приятно, стига да ви раздвижва


Не са препоръчителни в никакъв случай обаче спортовете или дейностите, които причиняват повече болка отколкото облекчение. Каква ще е реакцията към различните видове натоварвания е индивидуално.


Освен с физическите упражнения, човек трябва да положи грижи и за почивката на гръбначния стълб, като си осигури добър матрак, и това отново е изцяло лично усещане - за съжаление, няма обща рецепта. Но хората да не се заблуждават, че от изпробването за пет минути в магазина ще разберат дали един матрак е правилният или не. Да не се свенят, докато се уверят в избора си и да договорят възможност за връщане, в случай че не е, препоръчват германците.


И още едно задължително нещо за здравето на гръбнака са удобните обувки, категорични са специалистите. От походката и позата може да идват голяма част от болките, така че всякакви стелки и подложки, абсорбиращи напрежението при ходене са препоръчителни, ако иначе има проблеми и стрес.

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 7190 Неутрално

    В гръбнака има най-много износващи се елементи и оттам рискът е по-висок :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4362 Неутрално

    Реалността е че дългите часове пре офисния, а след това и пред домашния компютър не помагат.

  3. 3 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 347 Неутрално

    Много полезна статия!

    And all that jazz!
  4. 4 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 2615 Неутрално

    Баба казваше, че от работа човек не става богат, а гърбат.
    Така че единственото лечение на болките в гърба е по-малко работа. И добро питие, разбира се...:-)

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  5. 5 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1386 Любопитно

    От личен опит съм забелязал,че провеждането на прост полов акт е най-добрата гимнастика и наред с другите ползи от него,предотвратява и болките в гърба.

  6. 6 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1441 Весело

    От личен опит съм забелязал,че провеждането на прост полов акт е най-добрата гимнастика и наред с другите ползи от него,предотвратява и болките в гърба.
    —цитат от коментар 5 на Sabbath


    Зависи, получавал съм болки в гърба при всякакви пози - дори когато съм бил отдолу. За протриването на колената и лактите няма да говорим. Опазиш едно - прецакаш други 2.

    /не се чете/
  7. 7 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1799 Любопитно

    Най-хубаво е да не боли точно кръста, защото дето се вика, в тоалетната, посегнеш странично да си скъсаш хартийка и така си останеш... Случвало ми се е, повярвайте, изобщо не е смешно... Пазенето му е майката и то докато си по-млад, после - след дъжд качулка, носиш си болката до гроб...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK