Как работи метаболизмът и защо със спорт не се отслабва

Как работи метаболизмът и защо със спорт не се отслабва

© Associated Press



Когато на 45-ата минута е подгизнал от пот, сърцето му бие силно, дробовете му се изпълват с повече кислород от всякога и цялото му тяло усеща интензивната циркулация на кръвта, човек си мисли, че след една такава тренировка си е заслужил цяла пица, донът или поне две бири. Но човешкият организъм не работи така и за разочарование на спортните натури - не е спортът това, което ги държи в добра форма.


За метаболизма и ролята на движението за формата има безброй проучвания, които отново и отново разбиват мита, че спортът е ключов за поддържане на здравословно тегло. Въпреки това, той е устойчив и широко пропагандиран, подвеждайки всички хора с наднормено тегло, че ще отслабнат, само ако се потят редовно във фитнеса. Истината обаче е в храненето и онлайн списанието Vox подбира и анализира над 60 от най-престижните изследвания по темата, извеждащи важните заключения за здравословния начин живот.


Как работи тялото


Метаболизмът е съвкупността от биохимични процеси, които поддържат клетките, органите и цялото тяло живи. За да може да функционира добре - нито прекалено бързо, нито твърде бавно, той трябва да разполага със здравословно количество енергия, която до края на деня да може да изразходи, защото ако остане в резерв започва забавяне и трупане на излишъци.




На този фон в основата на философията за здравословното хранене и живот е равносметката, че 100% от енергията в тялото се приема чрез храна, но само до 30% се горят с физическо натоварване. Или с други думи, човек има минимален контрол над това колко калории ще изгори, обаче има пълна власт над това колко и какви калории да приема.


Между 60 и 80% от всички приети калории са необходими само за базовите метаболитни функции на тялото, като дишането и кръвообращението, други около 10% са необходими за процеса на храносмилането и разпределянето на погълнатите вещества в организма, а останалите между 10 и 30% са необходими за активно движение. И този процент не расте, ако натоварването е по-често или по-продължително.


Това е доказано с подробни изследвания на Университета в Маастрихт, на Лондонския институт по хигиена и медицина, и още няколко. Един от експериментите по темата от 2012 г. е особено интересен. Учените от "Хънтър колидж" в Ню Йорк анализирали обмяната на веществата на едно цяло племе от ловци в Танзания и я сравнили с тази на средностатистическия европеец и американец.


Хората в племето водят изключително активен живот - непрекъснато са в движение, за да оцеляват и не притежават столове, камо ли да седят по 8 часа зад компютър, както голяма част от хората в развития свят. Но въпреки това се оказало, че чрез физическата си активност те горят точно толкова калории на ден, колкото и европеецът или американецът - до 30% от резерва си. Това е капацитетът на тялото и да се твърди, че с повече усилие можеш да изгориш повече, е лъжа, настояват изследователите.


Как работи метаболизмът и защо със спорт не се отслабва

© Цветелина Николаева, Капитал


Откъде идва митът


На първо място, в никакъв случай не трябва да се омаловажава ролята на спорта за здравето. Той поддържа сърцето и сърдечно-съдовата система здрави, намалява рискът от диабет тип 2, сърдечен удар и инсулт, регулира кръвното налягане и триглицеридите в кръвта. Помага и за отделянето на повече полезни съставки в тялото като ендорфин, а с тях се освобождава стресът и се намалява рискът от психически проблеми като депресия и тревожност, и от невродегенеративни болести като Алцхаймер и деменция.


Като цяло спортът ще допринесе за по-дълъг и здрав живот, но не е инструмент за отслабване, или поне с него би било много по-трудно и бавно, а освен това целият труд може да бъде заличен само с едно парче пица след тренировката. Международно проучване доказва, че спортът отваря апетита и хората са по-склонни да преяждат непосредствено след него, а според друго изследване активното натоварване може да доведе до феномен наречен метаболитна компенсация, при който тялото се стресира и функциите му се забавят.


Митът за това, че наднорменото тегло идва от липсата на движение, тръгва още от 20-те години на миналия век, когато световните производители прегръщат идеята и я вкарват като послание в рекламите си. Много официални здравни служби, кампании и политици след това също го поддържат.


Първа "Кока-кола" включва спортисти в постерите си през 1922 г., по-късно и "Пепси", "Макдоналдс", KFC и т.н. Традиционно те са и най-големите спонсори на спортни събития. В интерес на тези индустрии е хората да вярват, че спортуването им позволява да консумират повече от техните висококалорични продукти и че така постигат баланс, но отново - това не е вярно, подчертават от американското списание.


Как наистина се отслабва


Онова племе в Танзания гори толкова калории, тичайки през саваната, колкото и модерните европейци пред компютрите си, но тайната му е, че хората там никога не преяждат и ядат само това, което им предоставя природата.


След като храненето и приемът на калории е това, което човек може наистина да контролира, то именно оттам може да дойде и редуцирането на теглото. Съвсем логично - приемът на по-малко калории означава и възможност за метаболизма да изразходи запаса, натрупан в тялото и след това да разполага точно с толкова, колкото му е необходимо, а не повече.


Анализ на 10 хиляди души, записани в Националния регистър за контрол на теглото на САЩ (една от държавите с най-високи нива на затлъстяване на света), показва, че всички хора, които са успели да намалят теглото си значително и да запазят резултатите, имат три общи черти:


- Следят теглото си (мерят се поне веднъж в седмицата и взимат мерки незабавно, ако има отклонения)
- Ограничават приема на калории (избягват висококалорични храни, захар и сол, ядат повече продове и зеленчуци и са намалили размера на порциите си)
- Спортуват (като начин за поддържане на здравето и тонуса, но не разчитат на това за регулиране на теглото си)


От анализа на националния регистър на САЩ и от друго американско изследване, публикувано в журнала JAMA, ясно личи, че хората, които комбинират диетата със спорт не постигат по-добри резултати от тези, които не са толкова физически активни, но внимават какво ядат. И все пак тренировките са препоръчтилени за тонуса, стига хората да не се заблуждават, че след това пицата, донътът, или двете бири "за награда", няма да им се отразят.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK